Wij spelen al sinds Martinez in een systeem waarbij de wisselwerking tussen de diepe spits en de vleugelspitsen cruciaal is, maar daarvoor heb je een spits nodig die een bal kan bijhouden en kan kaatsen. Het was ongelofelijk frustrerend om onder Martinez en later Tedesco dan Batshuayi als vervanger te zien opdraven, terwijl die voor geen meter werkt in zo'n systeem. Openda is daarin nauwelijks beter, en heeft dan ook nog eens minder scorend vermogen. Het is al heel wat dat Garcia door heeft dat hij CDK moet gebruiken om het aanvallend systeem te laten werken, maar die heeft helaas ook veel te weinig scorend vermogen. En als de vleugelspitsen dan niet efficiënt zijn, dan is het aanvallend huilen met de pet op.
Ik zeg niet dat Benteke een must is hé, maar als je weigert van systeem te veranderen, dan is Benteke een logischere fit om mee te nemen dan veel andere jongens die hier genoemd worden. Want hij kan wél kaatsen en een bal bijhouden.
Persoonlijk vraag ik me af of we niet afmoeten van het systeem waarbij we zo veel gewicht leggen bij de vleugelaanvallers. Dat was indertijd logisch met Hazard en De Bruyne op die positie, maar is dat nu met enkel Doku die enigszins op dat niveau presteert nog de beste manier om onze spelers te gebruiken? Als je kijkt naar Lukaku, die lijkt bij zijn clubs de laatste jaren het beste te renderen in een tweespitsensysteem, wat ook voor Openda en CDK (en Batshuayi) beter rendeert. Misschien moeten we eerder naar een 3-5-2 evolueren ...