De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

België is 3de geworden op het WK en bracht op momenten misschien wel het mooiste voetbal in de wereld. Mensen moeten ook eens stoppen met het idee dat een gouden generatie perse kampioen moet spelen. Belgie heeft een met een goude generatie evenveel kans dan een Frankrijk, Spanje, Duitsland & Brazilie met een "normale" generatie. Het idee dat België een wereldtopper op elke positie had is eigenlijk ook gewoon fout.

Bij voetbal komt nog altijd een portie geluk bij te pas, ons balletje was evengroot als andere toplanden en daarmee zijn we derde geworden en ik zal mij altijd die prachtige zomer herinneren :) Dat continue gezaag over alles, dat altijd alles zo slecht is enzo... Ik weet niet of dat typisch Belgisch is maar ik vind het toch maar triestig.

Over goude generaties gesproken, Noorwegen heeft momenteel zijn "goude" generatie. Ga je die nu ook rekenen bij de favoriete voor het volgende WK?
Ik denk dat het eerder typisch Belgisch is om nogal snel tevreden te zijn.
België had een aantal jaren een absolute topploeg, met vedetten op bijna elke positie die internationaal op het hoogste niveau speelden.
Ik herinner mij ook geweldige wedstrijden (de remonte tegen Japan bv., de winst tegen Brazilië). Maar te vaak was er dat Calimero gevoel dat die ploeg er van weerhield om voor de topprijzen te gaan. Wat mij betreft zal die generatie van Rode Duivels er vooral eentje zijn van "what if?"

Nee, snap ik ook niet. Uiteindelijk moet je enkel nipt de duimen leggen tegen Frankrijk. Een ploeg die ook vol topspelers liep.

Ik snap dat mensen ontgoocheld zijn over die periode, want het was toch een vrij uitzonderlijke groep voor een land als België. Maar dat betekent niet dat je een garantie hebt op een prijs, want er zijn nu eenmaal nog landen die op dat moment een bende topspelers heeft.

Het is ook jammer van het toernooi ervoor (2016, toen de kaarten goed lagen, maar je nog met Wilmots zat + teveel problemen in de defensie) of het toernooi erna (een jaar later door corona + teveel blessures van de topspelers)

Op het laatste WK is hij toen 3x met een ander systeem gestart. Ik weet nog dat Hein daar in de studio een hele analyse over had gemaakt.

Feit blijft dat Batsman ook gewoon een beperkte spits is, die weliswaar zijn goaltjes mee kon pikken. Vraag is ook of je je ganse systeem moet aanpassen voor één spits, die niet eens een sleutelspeler is van je team. Je hebt wel al vaker landenteams gehad waarbij de spits helemaal niets zo bepalend was en na een toernooi ook snel vergeten is.

Misschien is de fout dan ook vooral dat je blijft vasthouden aan Batsman als 2e spits. Net zoals hij op dat WK op veel andere spelers onnodig bleef rekenen. Maar goed, zo breed hadden we het nu eenmaal ook niet meer qua kwaliteit. Maar het was ‘op’, dat was duidelijk.
Martinez zijn hele aanvallend systeem steunde op Lukaku als aanspeelpunt en kaatser om de vleugelspitsen in stelling te brengen. Batshuayi is het omgekeerde, die heeft enkel nut als je die zelf in stelling kan brengen. Maar Martinez liet ons altijd spelen met hem alsof hij Lukaku was, waardoor heel ons aanvallend compartiment stil viel.

We hadden meer kans WK te worden zonder Januzaj dan met Klopp/Guardiola/Flick

Ik denk dat afgelopen WK van Duitsland mooi etaleert hoe je met topcoach, sterke ploeg en wervelend voetbal er toch direct uitgeknikkerd kunt worden. Het is soms allemaal enorm frustrerend als supporter, maar de simplistische redeneringen die ge hier moet lezen zijn echt tenenkrullend. Een beetje nuchterheid mag.

Dat zullen we nooit weten.
Dit dus, ga je gewoon nooit weten. Al de rest is café-praat.
Een plan B had hij echt wel niet hoor. Is de coach die de laatste jaren steevast Batshuayi bracht in de plek van Lukaku en verwachtte dat het systeem nog altijd zou marcheren.
Zeker mee eens, maar wordt dat plan-B niet overschat? Hoeveel coaches hebben dat eigenlijk? De meeste coaches hebben een vaste basis en wisselen daar gewoon in. Er zijn weinig coaches die hun systeem durven om te gooien in een match he.

En nu gaan we wereldkampioen worden met Faes/Debast duo achterin.

Ik vrees er voor vanavond, zelfs Wales moet daar tegen kunnen scoren.

Hazard, KDB , Lukaku ze zullen allemaal gemist worden maar ik denk met weemoed terug naar de uitstekende verdedigers die we gehad hebben. Van Buyten kreeg veel kritiek maar die was gewoon Incontourbable geweest deze dagen.

De 3 centrale verdedigers op de bank zijn alledrie beter dan die 2 op het veld. Niet te snappen inderdaad. Faes verkiezen boven een basisspeler van Frankfurt en een brok ervaring van Club Brugge

Wie gaat er zorgen voor diepgang?
Wie gaat aansluiten in de box?

Ik zie het niet…
Toch basisprincipes voor een ploeg.

Terug
Bovenaan