De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

De nieuwe gouden generatie. Zou het? Mooie doelpunten hoor. Iemand een Bueno?
Die voorzet van KDB was toch ook wel netjes vakwerk, amai.

3-0 gewonnen tegen Oekrainie en we spreken al van een gouden generatie hahaha
Nadat we eerst 1-3 verloren hadden, en bijna iedereen doem aan het prediken was :lol:. Het kan snel keren.

Deze match heeft getoond dat er nog muziek en potentieel in deze ploeg zit, dat er wel degelijk "grinta" in zit. Maar opnieuw, Oekraïne was naar hier gekomen om hun voorsprong te verdedigen, waardoor dat middenveld Raskin-De Bruyne-Vanaken en de verdediging achter hen véél minder getest werd als in die tweede helft in Murcia.

Deze match was broodnodig voor het vertrouwen van de ploeg, maar er gaat nog veel water naar zee moeten stromen om terug competitief te zijn tegen de betere ploegen.

De nieuwe gouden generatie. Zou het? Mooie doelpunten hoor. Iemand een Bueno?
Die voorzet van KDB was toch ook wel netjes vakwerk, amai.
Eigenlijk zou je de gouden generatie (Debruyne, Courtois en Lukaku) zo lang mogelijk aan boord moeten kunnen houden en de matige tussengeneratie (Castagne, Trossard, Tielemans, Faes, Lukebakio, Mangala,...) moeten kunnen vervangen. Ik zeg matig maar dan bedoel ik vooral in de nationale ploeg. Tielemans en Trossard mogen dan de pannen van het dak spelen in de PL, bij de Duivels quasi altijd een teleurstelling. Er zit genoeg talent in deze groep om dat te kunnen bewerkstelligen. De Cuyper, Smets, Seys, Vermeeren, CDK, Raskin, Lavia, Keita,...

Ik was gisteren dus gaan kijken in Genk, allereerste keer een match live van de Duivels ook, het was wel echt een topsfeer, amai. Het feit dat de Duivels ook zo'n goeie match gespeeld hebben maakte het algemeen natuurlijk nog beter. Was precies zo de ideale match om voor een allereerste keer mee te maken.

Ik heb de match in de auto moeten kijken helaas maar toch flink genoten.

Die tweede helft was van het beste dat ik de afgelopen 4 jaar heb gezien van onze Rode Duivels. En de eerste helft was ook niet slecht. Hoog druk zetten als collectief, balrecuperatie, beweging in balbezit, max 2-3 baltoetsen vooraleer circulatie verderging, goede voorzetten, doorsteekballen, aanwezigheid in de box, gretigheid, ...

Er was ZO veel meer goede wil aanwezig dan voordien. Je geloofde dat de spelers op het wedstrijdblad daadwerkleijk op het plein stonden.

Het enige spijtige is aanzien hoe nutteloos Doku is/was opnieuw. Twee jaar geleden liet hij dingen zien die deden dromen over een opvolger van Hazard. Hij dribbelde vlotjes doorheen het centrum, vond instinctief de ruimte, combineerde vlot en bleef zelden stilstaan. Nu is het constant terugvallen naar stilstand op de rand van de box om dan te feinten tot hij zijn mannetje probeert te kloppen vanuit stiltand. Maar niet enkel is hij zijn knie aan het hypothekeren, heel de ploeg van de tegenstander staat heel snel terug in de organisatie van zodra je stopt met te rennen.

De Cuyper is ook duidelijk terug in de juist vorm aan het geraken. Als die hele meute van backs van Club blijft doorontwikkelen hebben we zowaar een overschot aan weelde lopen op de backs. Want Sabbe en Siquet zitten daar ook nog. Die laatste is nu al even blijven stilstaan maar ik denk dat die stilaan betrouwbaarder is dan Castagne en Meunier. Zeker Thomas is gewoon klaar inmiddels. Hij heeft de jus niet meer om zijn foutjes goed te maken, hij heeft dan ook niet meer de kwaliteit om aanvallend die tijd en ruimte te scheppen waarmee hij vele acties kon inzetten. Nu is het matig aanvallend en defensief continue door de mand vallen. Spijtig, in zijn hoogdagen een soort van Maxwell aan de rechterkant. Heel misshcien mag hij als jack of all traits mee als hij als CV beter begint te spelen. Verder moeten we hopen dat onze brol centraal terug aansterkt.

Want Faes en Mechele moet je buitenhouden imo. Faes heeft heel veel goede wil maar komt gewoon tekort. En hij zal steeds willen spelen als de patron van de verdediging. Tegen Oekraïne geraak je daarmee weg maar daar blijft het bij. Mechele is prima als er een Vertonghen/Kompany/Alderweireld/Vermaelen naast staat, maar anders gaan zijn foutjes te vaak naar boven komen. Het gaat op dit niveau net iets te snel voor hem ook en we hebben voorlopig geen terminator van een verdediger die het gebrek van fysiek kunnen dichtmetselen. Bouw aub verder met Koni De Winter/Debast en Theate in afwachting van de ontwikkeling van Mokio, Smets en Al-Dakhil.

Centraal middenveld op volle kracht is momenteel gewoon Onana - Vanaken - KDB. Daar kan je nu nog één jaar alles uit halen en Tielemans mag je bij ons gewoon enkel nog diep laten spelen op de 10 als KDB weg is of op de 8 als Onana daar achter alles dicht wilt lopen. Iets anders dan dat en je hebt de gebruikelijke flater van hem met een boulevard naar onze goal open en bloot. Vanaken matcht veel beter die fysiek op dit niveau, ondanks dat het een eeuwige JPL speler is. Youri heeft zonder twijel de beste voetjes en pass, maar je hebt er geen kloten aan als je voortdurend tekort komt op elk ander vlak. Als Lavia ooit nog terug meer dan 10 matchen kan spelen op een seizoen hebben we daar ook iets aan.

Trossard mag kansen blijven krijgen imo. Hij was al vaker op de afspraak dan niet en hij is gewoon veel dodelijker in de afwerking. Hij is ook veel meer aanwezig op het scoreboard dan pakweg Lukebakio of Doku bij de rode duivels omdat hij zoals Mertens heel doelgericht te werk gaat. Ja hij verkwanselt wat hier en daar, maar de return is al behoorlijk geweest. Terwijl Dodi en Jeremy nu al zoveel potten gewoon veel hebben gerend en zelden de geschepte ruimte konden benutten. Je hebt niets aan die doorbraak op de flank als de pass en/of het schot vervolgens even gevaarlijk zijn als een verkoudheid in de zomer. Laat daar ook ASAP eens Mbangula meedoen. Bij een zwalpend Juve komt die soms bovendrijven, want reuze indrukwekkend is.

CDK moet ook verder worden geïntegreerd in het spel. Zet hem op de flank als het moet maar liever in de spits of op de 10. Zit hij op de bank en Lukaku heeft één van die rotpartijen? Direct wisselen. KDB heeft rust nodig? CDK achter Lukaku please. Trossard/Doku uit vorm? Laat CDK daar spelen want die heeft een heel arsenaal aan speelgoed. Dribbels, voorzetten, steekballen, afstandsschoten en een dodelijke afwerking. Met hem heb je ook weer een extra pion in de luchtbrigade en dat hebben we broodnodig want we zijn amper nog gevaarlijk op stilstaande fases als we geen Looney Tunes plannetje hebben. Een van de dingen vroeg onder Martinez was het feit dat onze stilstaande fases plots weer gevaarlijk werden na jaren mismeestering van Wilmots.

Leuk begin dus, ik kijk uit naar de volgende potten ipv de noodzakelijke aanvaarding van stront onder Tedesco.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of we De Bruyne niet terug naar de rechterflank kunnen halen. Ik weet dat hij daar al lang niet meer speelt, maar hij lijkt me er een (veel) betere optie dan al onze wingers op die flank. Hij scoort makkelijker, én dan heb je terug deftige voorzetten vanop de flank.

Dan speel je centraal op het middenveld met een duo uit Onana/Lavia/Vermeeren/Tielemans/Raskin/Heynen/Engels/Keita en als aanvallende mid heb je dan Vanaken/CDK/Tielemans of Trossard als schaduwspits.

We hebben al genoeg flankspelers om daar plots ook KdB te gaan zetten. Trouwens, die heeft niet meer het loopvermogen om telkens mee terug te lopen om te verdedigen.

We hebben al genoeg flankspelers om daar plots ook KdB te gaan zetten. Trouwens, die heeft niet meer het loopvermogen om telkens mee terug te lopen om te verdedigen.
Ik weet dat we er veel hebben, maar die komen imo gewoon te kort. Toch op dit moment. Door De Bruyne terug op de flank te zetten, maak je centraal een plek vrij voor spelers die daar veel bepalender kunnen zijn dan onze flankspelers op dit moment.

Dat De Bruyne het loopvermogen niet meer heeft om terug te lopen dat klopt ... maar 't zal nog altijd meer zijn dan Hazard indertijd en daar hebben we op zijn laatste EK toch ook niet over kunnen klagen.

KDB speelde in zijn flanktijden overigens links.
Ik herinner mij nochtans wel een behoorlijk aantal voorzetten van rechts op Benteke zijn hoofd hoor :)
Maar hij moet gewoon een vrije rol krijgen op het middenveld en een beetje zwerven. Zoals hij tegen UA gespeeld heeft trouwens. De Bruyne/Vanaken combinatie ben ik wel fan van. 2 goeie voetballers waardoor ze niet enkel op KDB kunnen focussen.

Ik herinner mij nochtans wel een behoorlijk aantal voorzetten van rechts op Benteke zijn hoofd hoor :)
Maar hij moet gewoon een vrije rol krijgen op het middenveld en een beetje zwerven. Zoals hij tegen UA gespeeld heeft trouwens. De Bruyne/Vanaken combinatie ben ik wel fan van. 2 goeie voetballers waardoor ze niet enkel op KDB kunnen focussen.

Ik niet... Buffel speelde toen op rechts. Wat wel was, is dat ze een georganiseerde chaos hadden, waarin de flanken soms wisselden. Gebeurde onder Vrancken ook veel. Naar het einde van het seizoen toe, zette Been hem centraal waarna die alles en iedereen afspeelde tot die tegen Anderlecht de ene na de andere fout te verduren kreeg tot hij van het veld moest en zijn Genkse carrière gedaan was.

Hans links in de driehoek zou toch wel eens goed kunnen uitdraaien met een Doku voor hem. Hoeveel linkerflank spelers waren er niet top in Brugge door hem? Een Limbombe bv haalde sterke statistieken in Brugge maar daarna heeft ie nergens nog potten gebroken. Izquierdo ook maar daar spelen zijn blessures natuurlijk ook mee

Hans links in de driehoek zou toch wel eens goed kunnen uitdraaien met een Doku voor hem. Hoeveel linkerflank spelers waren er niet top in Brugge door hem? Een Limbombe bv haalde sterke statistieken in Brugge maar daarna heeft ie nergens nog potten gebroken. Izquierdo ook maar daar spelen zijn blessures natuurlijk ook mee
Probleem is dat Doku bijna nooit diep loopt…

Ik niet... Buffel speelde toen op rechts. Wat wel was, is dat ze een georganiseerde chaos hadden, waarin de flanken soms wisselden. Gebeurde onder Vrancken ook veel. Naar het einde van het seizoen toe, zette Been hem centraal waarna die alles en iedereen afspeelde tot die tegen Anderlecht de ene na de andere fout te verduren kreeg tot hij van het veld moest en zijn Genkse carrière gedaan was.
Ik denk dat hij bij de rode duivels bedoelt.

Kan me precies ook wel herinneren dat kevin bij de rode duivels in het begin van rechts kwam

KDB kwam in het begin ook van rechts.

Hazard links, Lukaku in de punt en dan het Standard-middenveld zeker? Zo zijn er toch voldoende wedstrijden geweest.

Ik denk dat hij bij de rode duivels bedoelt.

Kan me precies ook wel herinneren dat kevin bij de rode duivels in het begin van rechts kwam

Dat herinner ik inderdaad niet meer. Ik was in de war met idd "De Bruyne en Benteke". Dit was nogal succesvol in de terugronde van seizoen 2011 - 2012.

Terug
Bovenaan