De Nederlandstalige muziekdraad


Slechts 1 plaat gemaakt, maar wat voor eentje!
Onlangs ook ontdekt door oa Harde Smart - Flemish & Dutch Grooves From The 70's (aanrader)

Opmerkelijk verhaal bij die plaat:

Lieven studeerde een tijdlang musicologie in Leuven en volgde enkele jaren conservatorium in Gent. Intussen was hij actief in de folkscene. Via Paul Evrard, de partner van zijn zus Annemie, die werkte voor de radioprogramma's van Marc Moulin op de RTBF, slaagde hij erin een contract te tekenen bij het platenlabel Asylum Records, waar toen nog enkel Amerikaanse artiesten als Tom Waits, Bob Dylan en de Eagles waren ondergebracht.

Bij Asylum bracht Lieven in 1976 zijn plaat Jus d'Orange uit. Het album werd opgenomen in de Soundpush-studio in het Nederlandse Blaricum. Lieven zong en speelde er gitaar en piano op[1]. Daarnaast zijn ook Marc Moulin te horen, die Moog-synthesizer, elektrische piano en celesta bespeelde en ook de arrangementen verzorgde, fluitist Jan Vercruysse, drummer Bruno Castellucci en gitarist Eef Albers. De teksten zijn van de hand van Jan De Vuyst. De plaat was zowel beïnvloed door de toen zeer populaire kleinkunst en de folk van Bob Dylan en James Taylor, als door de jazz, funk en soul van Stevie Wonder en Al Jarreau. Jus d'Orange viel in de smaak bij pers en publiek en de nummers Neerhof, Niemand weet en Tuinfeest werden radiohits.
 
Amerikaanse pianist speelde al op de Spaanse en Engelse versie van deze moody song en nam ook een NL-talige versie op met zijn West-Vlaamse vrouw

 
Heel mysterieuze dame

Ht4HULU.jpg


 

Frank Lammers - Twee Meisjes | De 3 sterren camping​


Frank Lammers covert het nummer Twee Meisjes van Raymond van het Groenewoud.

 
Komende zaterdag is er de finale van Zomerhit. Een wedstrijd waarvoor traditiegewijs veel Nederlandstalige muziek genomineerd is.
De topfavoriete is Pommelien Thijs, die alweer een nummer 1 hit te pakken heeft met 'Erop of eronder'.
Grote uitdager is -wat mij betreft- het aanstekelijke 'Wat is jouw geheim' van Bart Kaëll. Een refrein dat je niet uit je hoofd krijgt eens je het gehoord hebt.


 
Hier is wat mooie muziek van een paar charmante Nederlandse dames. ^_^


Ik volg de stoet van schimmen
Die door de wouden schrijdt
Tot aan de kerkruine
Waar ik de nachtmis leid

In't donker uur der heksen
Gekleed in zwart gewaad
Spreek ik in vreemde tongen
De woorden van het kwaad

Mijn handen vroom gevouwen
In spottend hoon gebed
Gekweld en vol vertrouwen
Mijn lichaam vrij van smet

Bid ik hier tot de duivel
Mijn wonden vloeiend rood
Mijn ziel met trots verdorven
Waar ik ben, komt de dood

Waar ik ben, brandt het duister
Van Zijn aanwezigheid
Waar ik ben, roept de afgrond
Waar ik ben, stopt de tijd

Waar ik ben, huilen de rechtschapenen
In stervensnood
Waar ik ben, wacht de leegte
Waar ik ben, komt de dood

Ik ben de dolk van Satan
Gesmeed in eeuwig vuur
Ik ben de macht der ouden
Mijn vlam nag sterk en puur

Ik ben een zacht gefluister
Dat aanzwelt tot gegil
Waar ik ben komt het duister
Waar ik ben wordt het stil
 
Snelle die is geëvolueerd van rap naar urban naar pop en nu dan bijna country. Wel catchy als fok.

 
Laatst bewerkt:
Het beste Nederlandstalige nummer ever wat mij betreft

Het beste van Gorki volgens mij, die tekst

Ondertussen ook al bijna 20 jaar oud

Geweldige schijf

Mijn favoriet nummer van de Mens
 
Willy Sommers heeft een nieuw lied uitgebracht. Een cover over Aperol.

En daarnaast hebben we natuurlijk ook nog Noa Lang die een rapsong heeft uitgebracht. Nummer dat in NL (sinds release) meer dan 100.000 keer per dag gestreamd wordt op Spotify. Vrij indrukwekkend voor een voetballer en eerlijk gezegd heeft het nog wel iets.

 
Terug
Bovenaan