De houtkachel thread

Snokker

Banned
Bespreek hier je houtkachel.

Ikzelf heb een Barbas Box Panorama 55. De kachel is wel ok, maar moest ik de tijd terug kunnen draaien had ik niet voor die zijruitjes gekozen. Ze worden namelijk makkelijk vuil. Had liever een Jotul kachel gehad. Maar goed we zullen het hiermee doen.
qLEM82_hXfVQ3rgAO6b2ieaBnBPP8g99hPb7pA7KlsI.jpg

Het is een kachel met secundaire verbranding. Ik ben een beetje jaloers op de Amerikanen, die hebben houtkachels met katalysatoren die tot 48u op 1 lading hout kunnen branden.

Het is mijn eerste stookjaar met een houtkachel, in het begin was het een beetje aftasten (met soms een rook gevulde woonkamer). Maar nu lukt het toch wel goed. Ik smijt er meestal een stuk of 3 a 4 blokken op. Vooral eik en es.

Ik heb vanwege de hoge gasprijzen tot nu toe maar 35 kuub gas verbruikt dit jaar. Voor de rest stook ik fulltime met hout.
 
Hier een Saey Peak S.
Voor de S variant gekozen omdat de warmteafgifte anders te hoog ging zijn in onze living en zelfs nu moeten we oppassen hoe we het aanpakken qua schuif balanceren zodat het niet te warm wordt binnen.

Bewust voor een kachel gekozen bij onze verbouwing omdat wij hier echt enorm van het type warmte en de gezelligheid houden. Ook bewust voor een klassieker model, want ik hou echt niet van hyperstrakke moderne huisinrichting.

Wij stoken trouwens ook enkel met "proper" hout. Als in, voldoende gedroogd, niet bewerkt.
 
Hier een Saey Peak S.
Voor de S variant gekozen omdat de warmteafgifte anders te hoog ging zijn in onze living en zelfs nu moeten we oppassen hoe we het aanpakken qua schuif balanceren zodat het niet te warm wordt binnen.

Bewust voor een kachel gekozen bij onze verbouwing omdat wij hier echt enorm van het type warmte en de gezelligheid houden. Ook bewust voor een klassieker model, want ik hou echt niet van hyperstrakke moderne huisinrichting.

Wij stoken trouwens ook enkel met "proper" hout. Als in, voldoende gedroogd, niet bewerkt.
Is dat dan met externe luchttoevoer?
Hoeveel blokken per dag verstook je, en welke afmetingen? Als je een volledige dag thuis bent...
En hoeveel m² is uw woonkamer?
 
Zijn er voordelen tov een pelletkachel?
Voor ons persoonlijk is het voordeel dat het gezelliger oogt en de warmte net iets anders aanvoelt, maar da's volledig persoonlijke voorkeur. We hebben voor het eerste met een pelletkachel gestookt enkele weken terug in een huisje in de Ardennen en ik vond dat echt niet zo aangenaam, ook al is het makkelijker (gewoon een halve zak pellets erin en aanzetten).

Bijkomend voordeel zou kunnen zijn dat je voor een houtkachel geen elektriciteit nodig hebt en voor een pelletkachel wel (afschakelplan indachtig). Maar da's al best vergezocht. Er zijn ook wel mechanische pelletkachels denk ik, dus je zou ook daar eens naar kunnen kijken dan.

Het nadeel voor velen is waarschijnlijk dat je moet zorgen dat je hout hebt en dat je dat hout ook telkens moet halen (in de tuin/garage/waar dan ook), met een pelletkachel doe je gewoon pellets in het "vat" en die doseert dat dan zelf de ganse avond.

Ik heb eigenlijk geen idee wat het verschil is qua uitstoot tegenwoordig, veel zal afhangen van welk hout je stookt maar ik neem aan dat er ook in pellets kwaliteitsverschil zit?
 
Stuv inbouwcassete hier met externe luchttoevoer.
Ergens toch wel spijt van. Kameraden van ons hebben zo een volledig vrijstaande ronde kachel waar de schouw dan nog eens in de ruimte hangt en door het dak gaat. Daar lijkt toch iets meer warmte van in de ruimte te vloeien.

Dit jaar gaat het stoken niet zo vlot. Hout is nog te nat. Normaal gezien bestellen we voor de zomer halfdroog hout die nog een 6 a 8 maand kan drogen maar nu is deze maar in september geleverd. Result...we stoken niet zo heel veel meer....
 
Hier een hangkachel gelijkaardig aan onderstaande

https://www.heidesmid.nl/product/westfire-uniq-36-wall/

Voordelen:
  • veel warmte
  • gezellige warmte
  • héél snel warm (heb ook externe luchttoevoer voorzien)
  • compact
  • hoge temperaturen en dus vrij hoog rendement (= weinig restanten na verbranding)
  • goed voor de gezondheid/conditie (hout zagen, klieven, verplicht buiten te komen in de winter)
  • Best zuinig en ideaal om naast de CV wat gezelligheid te brengen, indien gewenst haal ik +30°C in de woonkamer - met vingers in de neus.
Nadelen:
  • slecht voor de gezondheid (meer stof in huis)
  • Op termijn stof ook merkbaar op muren, raamdecoratie
  • uitstoot /milieu
  • Wat vuil op de vloer van hout, net als grote spinnen op regelmatige basis
 
Hier een hangkachel gelijkaardig aan onderstaande

https://www.heidesmid.nl/product/westfire-uniq-36-wall/

Voordelen:
  • veel warmte
  • gezellige warmte
  • héél snel warm (heb ook externe luchttoevoer voorzien)
  • compact
  • hoge temperaturen en dus vrij hoog rendement (= weinig restanten na verbranding)
  • goed voor de gezondheid/conditie (hout zagen, klieven, verplicht buiten te komen in de winter)
  • Best zuinig en ideaal om naast de CV wat gezelligheid te brengen, indien gewenst haal ik +30°C in de woonkamer - met vingers in de neus.
Nadelen:
  • slecht voor de gezondheid (meer stof in huis)
  • Op termijn stof ook merkbaar op muren, raamdecoratie
  • uitstoot /milieu
  • Wat vuil op de vloer van hout, net als grote spinnen op regelmatige basis
Heb je dan nooit last van rook in huis? Welke oppervlakte verwarm je ermee?
 
Heb je dan nooit last van rook in huis? Welke oppervlakte verwarm je ermee?

Ik heb een extreem krachtige dampkap (en slechts een opening van 1m20 naar de woonkamer) - als ik deze op volle capaciteit (3500 m³/h is dat) zet staat heel het huis onder rook - maar behoudens dit absoluut geen last van.

Kachel is puur als extra verwarming, CV staat steeds op 20/21°C - de kachel heeft een beperkt vermogen van 5,4kW geloof ik - de woning is best goed geïsoleerd - vandaar dat het snel te warm is, best vaak zet ik het schuifraam even open, ondanks dat het aan het vriezen is. Keuken is 27m² / woonkamer 40m² / berging (die heel vaak open staat) 10m². Maar zoals gezegd kan ik deze ruimtes niet echt verwarmen zonder de combinatie met de CV te maken.

Warmte van brandend hout = moeilijk te overtreffen inzake gezelligheid en warmtegevoel.
 
Ik heb een extreem krachtige dampkap (en slechts een opening van 1m20 naar de woonkamer) - als ik deze op volle capaciteit (3500 m³/h is dat) zet staat heel het huis onder rook - maar behoudens dit absoluut geen last van.

Kachel is puur als extra verwarming, CV staat steeds op 20/21°C - de kachel heeft een beperkt vermogen van 5,4kW geloof ik - de woning is best goed geïsoleerd - vandaar dat het snel te warm is, best vaak zet ik het schuifraam even open, ondanks dat het aan het vriezen is. Keuken is 27m² / woonkamer 40m² / berging (die heel vaak open staat) 10m². Maar zoals gezegd kan ik deze ruimtes niet echt verwarmen zonder de combinatie met de CV te maken.

Warmte van brandend hout = moeilijk te overtreffen inzake gezelligheid en warmtegevoel.
Ah dus ge stookt altijd in combinatie met de CV. Is dat dan zowiezo niet duurder dan gewoon met hout? En waarom lukt dat niet met enkel hout?

Wij gebruiken de houtkachel eigenlijk als hoofdverwarming momenteel. Voor de gigantische prijsstijgingen ergens nog goedkoop droog hout kunnen kopen. Als we 's ochtends opstaan kan het hier wel maar 17c zijn, we steken de houtkachel aan en 2u later is het rond de 21c.
CV is wel makkelijker natuurlijk, en wij kunnen de CV ook gewoon aanzetten voor we opstaan en dan is het al warm (Tado), maar ik weiger aan deze prijzen nog gas te betalen (tis nog altijd het dubbele als vroeger).
 
Ah dus ge stookt altijd in combinatie met de CV. Is dat dan zowiezo niet duurder dan gewoon met hout? En waarom lukt dat niet met enkel hout?

Wij gebruiken de houtkachel eigenlijk als hoofdverwarming momenteel. Voor de gigantische prijsstijgingen ergens nog goedkoop droog hout kunnen kopen. Als we 's ochtends opstaan kan het hier wel maar 17c zijn, we steken de houtkachel aan en 2u later is het rond de 21c.
CV is wel makkelijker natuurlijk, en wij kunnen de CV ook gewoon aanzetten voor we opstaan en dan is het al warm (Tado), maar ik weiger aan deze prijzen nog gas te betalen (tis nog altijd het dubbele als vroeger).

Het zou mss wel lukken - maar ik kies bewust voor maximaal comfort en gezelligheid. Je maakt wel een goed punt i.v.m. de kosten - net als bij stookolie kan je met hout een poging doen om te timen en relatief goedkoop te kopen.

Dat gezegd zijnde ken ik best nog wat mensen die enkel met houtkachel verwarmen en dat lukt prima - vroeger hadden we thuis ook een grote houtkachel en als ik dat vergelijk met een nieuwe is dat best een groot verschil (de nieuwe hebben beter rendement en dat voel je).
 
Als ge geen hypergeïsoleerd huis hebt is stoken met een moderne houtkachel gewoon heel efficiënt. Beter dan stoken met de CV in een middelmatig geïsoleerd huis.
 
Hier de Donbar 5005 open haart. Deze was aanwezig bij aankoop woning.
Nu heeft deze bijna 10j dienst gedaan en zijn we toch aan het uitkijken voor iets anders.

We dachten aan de Dovre 301 maar is mss overkill voor 160m3 woning is redelijk geïsoleerd?
 
Hier de Donbar 5005 open haart. Deze was aanwezig bij aankoop woning.
Nu heeft deze bijna 10j dienst gedaan en zijn we toch aan het uitkijken voor iets anders.

We dachten aan de Dovre 301 maar is mss overkill voor 160m3 woning is redelijk geïsoleerd?
Ik zou persoonlijk, met de kennis die ik nu heb, voor een Jotul kachel kijken. Die zijn altijd kwalitatief.
Moest ik de tijd terug kunnen draaien had ik deze gekocht:
Maar ze hebben nog veel keuzes.

Belangrijk is dat ge het juiste formaat kiest.
Te zwaar en ge kunt niet goed stoken in de tussenseizoenen. Dan is het rap te warm en zal de kachel niet zo goed branden met minder hout. Ge stookt dan 1 keer, is het warm, en dan moet ge 2 a 3 uur later het vuur opnieuw opstarten omdat ge niet genoeg hete kolen meer hebt om nog blokken op te gooien. Lastig. Een grote kachel is niet ontworpen om met weinig hout te branden.

Te licht en ge gaat tijdens de koudste dagen niet goed kunnen verwarmen.

Iets tussenin is imo het best. Tijdens de koudste dagen moet ge harder stoken maar de kachel is ook niet lastig tijdens de tussenseizoenen. En meestal bevindt België zich in zo'n tussenseizoen klimaat (ergens tussen de 7 en 15 graden).
 
Die houtkachels zjn een ramp voor het milieu plus een egoïstische daad tov uw buren.
Ik ben blij dat ik er zo geen heb en mijn buren ook niet.

Bedankt voor je nuttige bijdrage aan het topic.

OT: wij hebben een 40 jaar oude Barbas Panolux 52 (https://www.stokertje.nl/var/catalogusbig/b/a/barbas-panolux-52-4948.jpg). Ik denk dat die zo voor 5-is KW kan dienen wat nu te weinig is ok de living te verwarmen (de CV moet vijverwarmen om de temperatuur op 21 graden te houden vanaf al dat het buiten 5-ish graden of lager is). En je krijgt het al zeker niet naar 23+ wat ik een van de leuke dingen vind van de haard.

Ik was aan het denken om hem te vervangen bij renovatie, maar misschien is het KW-age nog wel goed nadat we beneden de muren en vloer bij-isoleren, en dan zou ik hem overdimensioneren daarvoor wat ook niet goed is (+ het kost veel geld)
 
Hier een Saey 92. Vorig jaar geplaatst. Ferm van genoten afgelopen winter. Door omstandigheden waren wij veel thuis afgelopen winter en hebben deze kachel als primaire verwarmingsbron gebruikt. Ik geloof dat dit mijn beste aankoop ooit geweest is. Onze living gaat vlot naar de 28 graden. De naastliggende keuken en eetkamer halen dan 20-21-22 graden. Warm genoeg om niet te moeten bijverwarmen in ieder geval. Toekomstgericht zal deze eerder voor de gezelligheid gebruikt gaan worden in de avonden aangezien wij door de dag buiten huis werken.

Zelf nog geen cent uitgegeven aan brandhout. Eigenaar van een stukje bos. Zelf bomen zagen, klieven, ... aangevuld met pallethout. Kruipt wel wat werk in als je een voorraad wil aanleggen. Voor het gemak moet je in ieder geval geen houtkachel aanschaffen. Voor de gezelligheid en de bezigheid deste meer :)
 
Een of andere Barbas, ingebouwd door de vorige eigenaars.
Staat in een living van +- 20m3 maar wel met een plafond van 3.5 meter hoog. Als we de deuren toehouden gaat die wel richting 25 graden maar gesloten deuren zijn een grote frustratie voor onze poezenpopulatie, dus met open deuren zal het eerder 22-23 graden zijn. Hij heeft ventilatoren maar echt efficient lijkt onze kachel mij toch niet te zijn.
We gebruiken hem 5 à 10 keer per winter (vorige winter zijn we denk ik niet aan 5 geraakt) dus er in investeren wil ik niet. Wel de schouw laten kuisen, omdat er een nest in zat.
 
Vandaag werd er pelletkachel bij ons geïnstalleerd (Duroflame Batavia T4). De installateur gaf aan dat we de kachel zeer frequent moeten reinigen met een aszuiger.

Toevallig hier bepaalde aanbevelingen of zaken die ik in het achterhoofd moet houden bij de aankoop?
 
Hier wachten we op een offerte voor een piazzetta p920.
Komt in de keuken .
Radiator word daar zoiezo toegezet.
Hoever de woonkamer word mee verwarmd zien we wel.
Zou tot 245 m(3) verwarmen

Geen idee of daar veel vuil uitkomt?
We dachten een dyson steelstofzuiger te kopen en dan met de oude karcher stofzuiger dit te doen
 
Terug
Bovenaan