De grote Wandel/Hiking-thread (apps, routes, tips, etc.)

Ik ga om de 2 weken een lange wandeltour doen (vaak tussen 10-30km) als daguitstap in het weekend. Heeft er iemand nog leuke route suggesties (voornamelijk heuvelachtig, landschap, bossen en geen heiden) om te gaan wandelen? Mag over het ganse land zijn. Andere suggesties die niet voldoen aan de criteria zijn zeker en vast welkom! Die kan ik in de toekomst eens bekijken:)
Treinstappers zijn altijd leuk en makkelijk
 
Gisteren Trôs Marets gedaan. Wel jammer genoeg maar de variant van 9km. Mooie streek! 1 technische moeilijker stuk mbv kabels omwille van het ijs dat nog langs de rivier lag. En opt eind goei wafels gegeten :-D.
 
Gisteren Trôs Marets gedaan. Wel jammer genoeg maar de variant van 9km. Mooie streek! 1 technische moeilijker stuk mbv kabels omwille van het ijs dat nog langs de rivier lag. En opt eind goei wafels gegeten :-D.

Grappig, wij waren daar gisteren ook!
Wel slechts de 5 km, laatste dag van weekendje weg en we wilden niet te laat naar huis vertrekken.
Mooi stuk he!

De andere dagen deden we het plankenpad bij Mont Rigi, een wandeling met de waterval van Reinhardstein en het kasteel, en eentje langs de waterval van Bayehon.

Telkens korte wandelingen, met de kinderen van 9j en 7j.
Hier in West-Vlaanderen vindt de jongste wandelen altijd sàài maar ginder liep hij op kop en hebben we hem helemaal niet horen klagen :)
Dus kwam ik in dit topic zoeken of er nog zo'n 'avontuurlijke' wandelingen zijn :)
 
WHW is een echte topper op gebied van BW. Zolang je maar goed CW't een een dikke CCM en een MSB meeneemt. Ik deed het met een BB maar dat was toch maar een PITA.
raw
 
Zondag dagstapper Kemmel afgewerkt. (luswandeling van 27.1 km)
Prachtige wandeling met leuke vergezichten in ideale weersomstandigheden.
Einde van de wandeling is wel pittig doordat je nog de Kemmelberg op moet. (2e hoogste punt van Vlaanderen)
Op de Kemmelberg zelf was het helaas wel over de koppen lopen.
Vooral veel auto's & motards die tot boven willen rijden. Je hebt daar een leuk établissement waar je iets kan drinken, afhaal welliswaar.
Desalniettemin een heel leuke wandeling voor wie eens het Heuvelland wil verkennen.
De route loopt helaas niet via de bekende Cordoba kabelbaan. Maar deze is nu toch niet open door Corona.
 
Hier toch ook nog een stem voor komoot. Van alle apps die ik al geprobeerd heb vind ik dat de meest handige op de smartwatch (galaxy watch active). Klein beetje werk om er voor te zorgen dat je wandeling klaar staat, maar eens vertrokken loopt het echt vlot. Al meerdere wandelingen gedaan met enkel de instructies op de horloge en dat ging echt goed. Enkel op heel dubieuze stukken wel eens de gsm met betere kaart er bij moeten halen.
 
Vannacht nog gedroomd dat ik in de bergen zat (met eeuwige sneeuw), maar het zullen volgende week wel de mijnterrils van Beringen zijn.
 
Moet wel zeggen, mijn volgende long distance toch zou de TMB worden, maar hoe meer filmpkes ik daarvan kijken, hoe minder goesting. Hoe toeristisch is dat wel niet daar? Mss is mijn perceptie verkeerd maar heb het gevoel dat ge daar nooit echt "alleen" gaan zijn en dat er continu drones over uwe kop gaan vliegen ofzo.

Ook gigantisch opvallend in de TMB facebook groepen hoe populair die hike wel niet is bij Amerikanen.
 
Laatst bewerkt:
Moet wel zeggen, mijn volgende long distance toch zou de TMB worden, maar hoe maar filmpkes ik daarvan kijken, hoe minder goesting. Hoe toeristisch is dat wel niet daar? Mss is mijn perceptie verkeerd maar heb het gevoel dat ge daar nooit echt "alleen" gaan zijn en dat er continu drones over uwe kop gaan vliegen ofzo.
Wandel die gewoon af in september en ge zult weinig problemen hebben.

Juni kan ook maar kan tricky zijn met sneeuwvelden. Ik zou persoonlijk juni doen :p
 
Moet wel zeggen, mijn volgende long distance toch zou de TMB worden, maar hoe maar filmpkes ik daarvan kijken, hoe minder goesting. Hoe toeristisch is dat wel niet daar? Mss is mijn perceptie verkeerd maar heb het gevoel dat ge daar nooit echt "alleen" gaan zijn en dat er continu drones over uwe kop gaan vliegen ofzo.

Ook gigantisch opvallend in de TMB facebook groepen hoe populair die hike wel niet is bij Amerikanen.
Haha. Ik doe typisch jaarlijks een multi day trip in de alpen. Tegen de zomer begin ik af en toe de plannen tegen de Amerikaanse collega's te vertellen. En elke keer "you really should do TMB".

Je weet wel e, van over de plas weten ze altijd alles beter uiteraard.

Ik heb TMB nog niet gedaan, maar wel al meer dan 50% van het parcours denk ik tijdens andere trips. Het is zoals overal in de alpen. Augustus druk, weekends druk. 3d slecht weer en dan goed weer, druk.
 
Hangt er ook van af hoe je die wandelt. De meesten lopen die tegen de wijzers van de klok in en dat is verreweg het drukste parcours. Een vriend heeft die omgekeerd gewandeld in juli en dat viel eigenlijk best mee zei hij. Enkel bij stopplaatsen zoals hutten is het uiteraard wel druk.
 


Deze staat trouwens bij mij hoger op de planning dan mont blanc.
Ooit haute route gedaan (Chamonix- zermatt) met de tent (overlapt paar dagen met MTB btw) Heb me er al bij neergelegd dat dergelijke avonturen er niet meer inzitten nu er kinderen zijn... 2 weken van huis, zal de madam niet apprecieren (en vooral de wandelgenoten vinden).

Monte rosa staat ergens op de "maybe, but probably not " lijst. 5-6d max. Met heen en weer rit erbij een week weg. Tour du Ruan staat nog vanboven op de todo list. Niemand Kent het, niet veel volk op.
 
Wij gaan binnenkort op weekend in Bohan. Ik ben de dagwandeling aan het voorbereiden en zit met enkele dilemma's.
Via http://www.trekkings.be/gr16.html heb ik al heel wat informatie kunnen verzamelen.
Ik zou liefst de officiële GR16 volgen en geen zelf gefabriceerde luswandeling. Hierdoor gaan we eerst de auto's afzetten op het eindpunt en zo terugrijden naar het begin.

Optie A: Bohan -> Monthermé (24 km) (http://www.trekkings.be/gr16bohanmontherme.html)
Optie B: Alle sur Semois -> Bohan (16 km) (http://www.trekkings.be/gr16allebohan.html)

Liefst vanal zou ik optie A doen maar ik vrees dat deze te zwaar gaat zijn. Ik heb ooit eens 17.5 km gewandeld in de Ardense bossen (welliswaar met volle trekzak) en toen was ik kapot. Gemiddeld wandel ik probleemloos tussen de 15 - 25 km maar dan wel op een vrij vlakke ondergrond. Nu zijn we met een grotere groep waarven er sommige niet gewend zijn om lange afstanden te wandelen.
Optie B lijkt mij dan verstandiger, hoewel afgaande op het verslag op die website dit er minder spectaculair uitziet met minder pointe de vues. Vooral het deel tussen Vresse & Membre lijkt mij vrij saai. Alternatief zou zijn om Vresse af te slaan en via LaFôret te gaan.

Zijn er ervaringsdeskundigen die reeds deze route genomen hebben? Tips/suggesties, vuur maar af!
 
Terug
Bovenaan