De grote Wandel/Hiking-thread (apps, routes, tips, etc.)

Kaart en kompas for life!
Ik ben geen van beiden ooit machtig geworden (tot mijn grote schaamte). Al tientallen hikes gedaan (Ijsland, Noorwegen, Finland, Lapland, Zweden, Canada, ...) en het lukt me enkel met een app die me precies zegt: vooruit, links, rechts, ...
 
Ik ben geen van beiden ooit machtig geworden (tot mijn grote schaamte). Al tientallen hikes gedaan (Ijsland, Noorwegen, Finland, Lapland, Zweden, Canada, ...) en het lukt me enkel met een app die me precies zegt: vooruit, links, rechts, ...
Verloren lopen kan ook plezant zijn. In de Highlands tot twee keer toe zo uren zitten sukkelen om mijzelf te heroriënteren, gouden momenten. 😅
 
Verloren lopen kan ook plezant zijn.
Eén keer meegemaakt (gps die er gewoon de brui aan gaf in the middle of nowhere), verschrikkelijke ervaring.
Sindsdien steeds een reserve gps in de rugzak (gelukkig nog nooit nodig gehad sindsdien).
Ik moet ook gewoon een "lijntje op een scherm" hebben dat ik kan volgen... 😶
 
Ik denk dat jij ViewRanger zoekt. Staat vrij hoog aangeschreven als je gaat googlen op wandel-apps

Zelf gebruik ik die niet echt.
Mijn tactiek is om gebruik te maken van deze website:
hiking.waymarkedtrails.org
Daar vind je alle gemarkeerde routes (GR routes, locale routes)
Daar download ik een GPX track en die laad ik dan in in OsmAnd, wat ik de beste wandelkaart-app vind. (je kan ze ook in Viewranger laden)
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik al jaren Guru maps. Kan je gewoon gpx files in opladen. Ook offline beschikbaar. Heeft me al verschillende keren terug naar de beschaving geholpen :D
 
Hier ook AllTrails. Hier in Belgïe staan er veel wandelingen niet op, maar in het buitenland gelukkig wel al meer succes gehad (Canada, Dolomieten, Scandinavië, ...).
 
Ik gebruik al jaren Guru maps. Kan je gewoon gpx files in opladen. Ook offline beschikbaar. Heeft me al verschillende keren terug naar de beschaving geholpen :D
Ik vind het mapje in de AllTrails app niet altijd even duidelijk en download dan de route in GPX vorm. Tot nu toe altijd geopend met de app GPX Viewer, maar misschien Guru maps ook eens proberen.
 
Diegene die ik ken:

- Wikiloc: gebruik ik zelf en vind ik qua navigatie de meest accurate app.
- Routeyou: vooral gericht op Belgische markt, heeft actieve community, is qua precisie wel minder goed dan Wikiloc
- Komoot: nog niet echt gebruikt, vooral gericht op de Duitse markt heb ik de indruk
- Viewranger: ik denk de meest bekende, maar ook de duurste, ik vond het in ieder geval niet gebruiksvriendelijk
- Alltrails: een paar keer geprobeerd, maar kon me niet overtuigen om Wikiloc in te ruilen
- Wandelknooppunt: Belgische app die gratis is, zelf nog niet gebruikt
 
Locus Map. Nooit gebruikt om echte wandelroutes in te geven, maar het kan wel. Wel gebruikt ter oriëntering, met offline, heel gedetailleerde OSM kaarten.
 
Je kan best eens deze link raadplegen aangezien daar al redelijk wat wandelingen in vermeld zijn. Zelf ben ik grote fan van Originele wandelingen aangezien dat wandelingen zijn die van het bekende pad afwijken. Een heleboel ervan zijn in de Ardennen en vooral diegene met vier en vijf blokjes zijn soms redelijk zwaar. Verder kan je eens rondkijken op Trekkings.be waar er een overzicht staat van alle trekkings door en in België. Persoonlijke aanraders zijn de Eislek trail, Lee trail, GR16 en GR56. Over het algemeen vind ik de streken van Semois (rond Frahan) en de Blauwe Ardennen/Hoge Venen de mooiste wandelgebieden van België.

Vlak over de grens is er het Eifelgebergte waar je etappes kan doen van de Eifelsteig en daar zitten ook wel een paar mooie exemplaren bij. De vulkanische Eifel rond Manderscheid is wat verder, maar imo wel het mooiste gedeelte van de Eifel. Ook Klein-Zwitserland in de omgeving van Echternach is zeker de moeite waard. Enkele wandelingen hiervan vind je op de website van Naturwanderpark Delux wat een aantal wandelingen beschrijft op de grens van Luxemburg en Duitsland. Zelf heb ik de Felsenweg 1 gedaan en die was zeker de moeite. Als het wat zwaarder mag, zijn er ook de drie routes van de Müllerthal trail maar die zijn echt wel pittig, zeker gezien hun lengte.

Tot slot twee persoonlijke aanbevelingen van wandelingen die ik het mooiste vond:
- Een variant op de koninginneroute van de GR16 in lusvorm die er de laddertjeswandeling van Rochehaut bij doet. Geen gemakkelijke, ik denk dat ik er toen zes uur over heb gedaan, maar echt wel een prachtige wandeling
- Het graf van de reus bevindt zich vlakbij de vorige wandeling en is zo mogelijk nog mooier. Je moet wel twee keer door de Semois waden hier, dus best in de lente of zomer doen.
 
Oh thanks voor die link naar dat ander topic. Staan interessante dingen tussen.

Semois en die streken staat al even op de to do bij mij. Hopelijk kan ik daar eens gaan hiken van de zomer. Ben je daar met tent doorgetrokken of waren dat dagwandelingen?

Dat zijn allemaal dagwandelingen geweest. Trekkings doe ik in het buitenland, hoewel kortere trekkings in België en de nabije omgeving wel op de planning staan.
 
Maar die route van Mooncat in de buurt van Malmedy ga ik toch ook eens afwandelen 1 van de komende weken. Ontzettend mooie streek.

Heb je het over die van Trôs-Marets? Die is echt wel de moeite waard. Tweederde van die wandeling gaat door de Hoge Venen en is wat gewoontjes (maar zeker niet slecht), maar het stuk rond Trôs-Marets en Négus is fantastisch om te doen.

In je vorige post verwijs je namelijk naar een wandeling rond Longfaye, maar er is ook ééntje opgenomen in de lijst van Verborgen pareltjes in België, namelijk Bayehon met de watervallen van Bayehon en Reinhardstein. Die is bijna hetzelfde als de route in je vorige post, maar die gaat wel langs het kasteel en waterval van Reinhardstein en het stuwmeer van Robertville. Geweldige streek om te wandelen wel.

Maar ik wil misverstanden wel vermijden :)
 
Terug
Bovenaan