De grote Wandel/Hiking-thread (apps, routes, tips, etc.)

Als je in water van die temperatuur valt is de kans op thermische schok groot. Uw spieren verkrampen compleet, je kan niet meer zwemmen, hapt door de shock onder water naar adem (kan je niet tegenhouden) en verdrinkt. Vandaar zo'n drysuit.
Goh, ik zou denken dat een drysuit eerder overdreven is. 't Is een kano op een meer.... Je moet al ferm wat stoten uithalen om in het water terecht te komen. Denk eraan dat je ook al een reddingsvest aan hebt hé, je blijft nooit langer dan 4" onder water. Ik ken persoonlijk niemand die voor een kanotrektocht in Zweden in de zomer een wetsuit gebruikte.

Een waterfilter kan handig zijn bij stilstaand water, hoewel niet strikt noodzakelijk. Van stromende rivieren altijd veilier natuurlijk. Ik heb al genoeg ongefilterd water gedronken van Zweedse meren zonder probleem - maar weet waar je best water neemt en ken de risisco's.
 
Ik kan een drysuit in twee delen lenen dus het gaat sowieso mee, ik kan daar dan nog bekijken of ik het nodig heb.
Al het andere materiaal is ondertussen gekocht/verzameld, enkel het eten nog... Nu wachten tot het ijs is gesmolten 😅
 
Mijn vriendin en ik overwegen om een wandel gps te kopen. Het zou gaan tussen de GPSMAP 65S en de 67.
Het grootste verschil zit hem in de batterij/accu. De 65S werkt op 2 AA batterijen, de 67 heeft een interne accu.
Onszelf kennende willen we niet iedere keer batterijen verwisselen, dus we zouden de batterij pack nemen die we kunnen opladen via de 65S (je moet niet de batterijen eruit halen). Dus in beide gevallen zou het dan usb kabel insteken zijn.
Dus ergens heb ik zoiets van de 65S voldoet aan onze checklist en +-€410 (met batterij pack) is al duur genoeg. Anderzijds voor €90 meer heb je de 67. Die net iets meer features heeft, interne accu gaat ook langer mee dan 2 AA batterijen (dus minder vaak op te laden), heeft een iets groter scherm.
 
Als dat het verschil is zou ik rechtstreeks de duurdere versie kopen. Als ik naar mezelf kijk zou ik me irriteren aan functies die de goedkopere niet zou hebben en bij zo'n bedragen denk ik vaak: buy once, cry once.
Voordeel van een interne accu over AA's zou me sowieso al naar de duurdere versie duwen.
 
Mijn vriendin en ik overwegen om een wandel gps te kopen. Het zou gaan tussen de GPSMAP 65S en de 67.
Het grootste verschil zit hem in de batterij/accu. De 65S werkt op 2 AA batterijen, de 67 heeft een interne accu.
Onszelf kennende willen we niet iedere keer batterijen verwisselen, dus we zouden de batterij pack nemen die we kunnen opladen via de 65S (je moet niet de batterijen eruit halen). Dus in beide gevallen zou het dan usb kabel insteken zijn.
Dus ergens heb ik zoiets van de 65S voldoet aan onze checklist en +-€410 (met batterij pack) is al duur genoeg. Anderzijds voor €90 meer heb je de 67. Die net iets meer features heeft, interne accu gaat ook langer mee dan 2 AA batterijen (dus minder vaak op te laden), heeft een iets groter scherm.
Wat heeft zo'n (duur) ding eigenlijk dat een smartphone (met bijvoorbeeld gratis de OsmAnd app) niet heeft?
 
Mijn vriendin en ik overwegen om een wandel gps te kopen. Het zou gaan tussen de GPSMAP 65S en de 67.
Het hangt er ook wel van af waarvoor je het gaat gebruiken. Ben je van plan lange tijd door the middle of nowhere te trekken dan kan je ook beter af zijn met de versie met AA-batterijen, je kan altijd een voorraadje kopen en meenemen, nooit oplaad-issues dan.
Wat heeft zo'n (duur) ding eigenlijk dat een smartphone (met bijvoorbeeld gratis de OsmAnd app) niet heeft?
Hier idd al jaren terug overgestapt van de wandelgps'en naar Osmand. Navigeert ook veel makkelijker, zo'n smartphonescherm. Maar ook hier weer: Hangt af van het gebruik.
 
Belangrijkste reden is dat de smartphone sneller plat is, en heeft niet altijd bereik. Een wandelgps kan je ook makkelijk bevestigen aan een rugzak, smartphone is in/uit broekzak of jaszak, vind ik zelf niet zo praktisch.
Maar misschien dat we idd eerst de Osmand app eens gaan proberen.
Ze gebruikt nu de gratis versie van komoot, maar dat is niet altijd een succes. Al een paar keer gehad dat die ineens stopt met tracken en vastloopt. Na herstarten ben je dan kwijt wat je al gedaan hebt (en dus ook waar de start is). Soms nemen we gewoon random padjes in het bos en zien we dat we na een tijd terug bij start zijn :)

Voornaamste gebruik/reden dat we nu overwegen om te switchen is dat we een aantal trails willen doen (Lee trail dit jaar, ne trail die start in Fort William volgend jaar, ben de naam kwijt). Dus op zich niets extreem, maar het leek ons makkelijker om dat met een wandelgps te doen.

Bedankt voor de info, misschien iets te overbodig om een dure wandelgps te kopen
 
Belangrijkste reden is dat de smartphone sneller plat is, en heeft niet altijd bereik. Een wandelgps kan je ook makkelijk bevestigen aan een rugzak, smartphone is in/uit broekzak of jaszak, vind ik zelf niet zo praktisch.
Sneller plat: missschien wel, maar als je echt lang niet kan opladen, kun je ook een powerbank meenemen. Dat en je smartphone op battery saving stand en je kan er héél lang meer verder.
Niet altijd bereik: heb je toch ook niet nodig? Je download op voorhand de map op OsmAnd (en eventueel het track dat je wil volgen) en je kan op pad.
Een wandelgps kan je ook makkelijk bevestigen aan een rugzak: niet op gezocht, maar ik ben er zeker van dat daar ook wel oplossingen voor bestaan.

Ik heb een Nokia XR20 en vind die super voor hiking. Waterdicht en kan tegen een valletje en zijn GPS ontvangst is fantastisch, hij ondersteunt 5 netwerken (GPS, Galilei, Glonass, ...) Ik zit nu binnen in kantoor en mijn telefoon "ziet" momenteel 34 satellieten.
 
Als je de route op voorhand maakt, en exporteert als GPX file, is gpx viewer een mooie en stabiele tool. Leest oa google maps kaarten, of openstreetmap, of een topgrafische kaart, of een cyclo kaart, en nog een reeks (andere, meer specifieke kaarten kunnen ook bijgekocht worden) Bestaat in pro versie voor 8 euro, die iets meer kan. Energieverbruik valt reuze mee.
 
Dat en je smartphone op battery saving stand en je kan er héél lang meer verder.
Wanneer je dan je route opneemt, is de GPS een stuk minder nauwkeurig. Als het hoofddoel is om ook effectief je eigen route te registreren (en dus niet alleen de weg volgen) is dat wel groot nadeel.
 
Voornaamste gebruik/reden dat we nu overwegen om te switchen is dat we een aantal trails willen doen (Lee trail dit jaar, ne trail die start in Fort William volgend jaar, ben de naam kwijt). Dus op zich niets extreem, maar het leek ons makkelijker om dat met een wandelgps te doen.

Bedankt voor de info, misschien iets te overbodig om een dure wandelgps te kopen
Ik kan u vertellen hoeveel keer een GPS heb gebruik in zomerse omstandigheden (en lente en herfst): 0
Eén keer had het handig geweest, tijdens een dagje zware mist in Lapland in een gebied zonder paden, maar op kompas lopen kon ook.
In de winter is het een absolute must in geval van white-out (ooit eens 3 dagen op GPS moeten lopen tijdens onophoudelijke sneeuwval op het Vercors plateau), maar daarbuiten is het eerder een nice-to-have. Let wel op, goede kennis en gebruik van kaart en kompas is dan een must (eigenlijk sowieso als je op eigen houtje de bergen ingaat, vind ik).

De Garmin etrex vind ik de golden standard. GPSMap modellen zijn een pak sneller qua processor en veel makkelijker te bedienen met handschoenen, maar ook een pak duurder.
 
Op kaart en kompas lopen dat kunnen we niet, allee zo ongeveer in de richting wel he. Maar om nu te zeggen dat we exact weten waar we zouden zijn, dat zeker niet.
De Etrex viel af omdat je een laptop nodig hebt om er een gpx track op te zetten. Bij de GPSMap kan je rechtstreeks van je smartphone de gpx track uploaden, dat is een vereiste van de vriendin die enkel een werklaptop heeft, die zo dicht zit dat ge er buiten werk niets mee zijt.
We gaan een poging doen met de Osmand app. Blijkbaar had ze die in het verleden ook al gebruikt, maar bij het wisselend van smartphone (naar ios) bleek die toen niet zo goed te werken. Hopelijk is dat met de nieuwere versies opgelost (we spreken van een aantal jaar geleden)
 
Terug
Bovenaan