coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Ben je op zoek naar een verrassende Whodunnit, maar denk je alles dat de moeite waard is al te hebben gelezen?

Heb je een absolute hekel aan dystopische romans, maar wil je toch nog eens proberen je horizonten te verruimen en op zoek te gaan naar die ene Orwelliaanse parel die je van mening doet veranderen?

Heb je zojuist een nieuw favoriet boek ontdekt en krijg je graag tips voor vergelijkbare werken?

Of wil je gewoon in het algemeen meer lezen, maar voel je je ontmoedigd omdat je niet weet waarmee te beginnen?

Zoek niet verder en stel je vraag hier!
 
Als je zo eens een mid 19'de eeuw klassieker wil lezen die snel, interessant en vlot leest. De Metaporphose van Kafka. Da's écht wel een entertainend redelijk kort en goedboek.

zelf lees ik nu nooit meer, maar audiobooks tellen ook denk ik niet?
 
Voor wie graag science-related boeken leest, en meer wilt weten over de Fermi Paradox of het vraagstuk: als er theoretisch gezien zoveel alien beschavingen zouden moeten bestaan, waar ze zijn, raad ik dit boek aan:

If the Universe is Teeming with Aliens, Where Is Everybody?

978-3-319-13236-5



Elon Musk raadde het boek ook al aan.
 
Het voordeel van in het Duits kunnen lezen: het is gratis leesbaar via projekt gutenberg omdat er geen auteursrecht meer op bestaat. :D (Ik denk toch dat het "In Stahlgewittern" is waar je het over hebt).

Nee, "In Stahlgewittern" is een dagboekroman uit de Eerste Wereldoorlog. De Parijse Dagboeken zijn uit de Tweede Wereldoorlog waar Jünger dandy-gewijs in de Parijse straten flaneert en hoogdravende gesprekken voert met de Parijse beau-monde, literaire speciaalzaken afschuimt en een uitstapje maakt naar de Kaukasus. ;)

Ik heb wel zijn na-oorlogse dagboeken in het Duits. Duits lezen gaat wat stroef, maar ik heb toch wat pareltjes ontdekt in die dagboeken.
 
Laatst bewerkt:
Lees je de boeken van Mishima in het Engels? Z’n werk staat al lang op m’n radar, maar ik vind precies geen goede Nederlandse vertalingen.
Uitgeverij Meulenhoff heeft er wel wat (ook van andere Japanse schrijvers zoals Tanizaki), maar vaak lees ik Mishima in het Engels. Deze via uitgeverij Vintage Books/Penguin (link). Op een drietal na heb ik de meeste boeken in vertaling wel gelezen, maar het is nog steeds wachten op Kyoko's House. Dat was een dikke klepper van 1000 pagina's dat geen commercieel succes werd, maar door Mishima wel hoog werd geprezen. Ik weet niet wat het kost om een boek te laten vertalen, maar Mishima heeft geen gemakkelijke schrijfstijl om te vertalen.
 
Uitgeverij Meulenhoff heeft er wel wat (ook van andere Japanse schrijvers zoals Tanizaki), maar vaak lees ik Mishima in het Engels. Deze via uitgeverij Vintage Books/Penguin (link). Op een drietal na heb ik de meeste boeken in vertaling wel gelezen, maar het is nog steeds wachten op Kyoko's House. Dat was een dikke klepper van 1000 pagina's dat geen commercieel succes werd, maar door Mishima wel hoog werd geprezen. Ik weet niet wat het kost om een boek te laten vertalen, maar Mishima heeft geen gemakkelijke schrijfstijl om te vertalen.
Denk dat ik ook maar voor de Engelse uitgaves ga gaan. Die van Meulenhoff zijn bij de grotere online verdelers ook al nergens meer te vinden, dus ik vrees dat m'n lokale boekenzaak ze dan ook niet meer gaat kunnen vast krijgen. Zelfs tweedehands niet snel gevonden. Die van Vintage/Penguin zijn wel interessant aangezien het relatief goedkope uitgaves zijn zonder echt goedkoop aan te voelen, heb er zo al een hoop van andere schrijvers. Welk boek zou je me aanraden om mee te beginnen?
 
Denk dat ik ook maar voor de Engelse uitgaves ga gaan. Die van Meulenhoff zijn bij de grotere online verdelers ook al nergens meer te vinden, dus ik vrees dat m'n lokale boekenzaak ze dan ook niet meer gaat kunnen vast krijgen. Zelfs tweedehands niet snel gevonden. Die van Vintage/Penguin zijn wel interessant aangezien het relatief goedkope uitgaves zijn zonder echt goedkoop aan te voelen, heb er zo al een hoop van andere schrijvers. Welk boek zou je me aanraden om mee te beginnen?
Zelf heb ik nog maar 2 boeken van Mishima gelezen, maar The Sailor Who Fell From Grace with the Sea lijkt me een goed startpunt. De vertaling van John Nathan (uitgegeven door vintage) is uitstekend.
 
Zelf heb ik nog maar 2 boeken van Mishima gelezen, maar The Sailor Who Fell From Grace with the Sea lijkt me een goed startpunt. De vertaling van John Nathan (uitgegeven door vintage) is uitstekend.
Bedankt voor de tip! The Sailor... kom ik vaak tegen als het over Mishima gaat, dus dat lijkt me wel een goeie als eerste boek.
 
The Sailor is inderdaad een fraai begin! Temple of the Golden Pavillion is zijn meest gekende klassieker. Spring Snow en Runaway Horses vind ik ook fantastisch. Die maken deel uit van de Sea of Fertility-tetralogie, maar die boeken kan je los van elkaar lezen al raad ik aan om ze allemaal te lezen. Die zijn stuk voor stuk de moeite.

En de biopic van Paul Schrader moet je gezien hebben!
 
Laatst bewerkt:
Ik ga 3 Engelse uitgaves bij mijn lokale boekhandel bestellen: The Sailor Who Fell From Grace With The Sea, Temple of the Golden Pavillion en Spring Snow. Ik hoop voor jullie dat ze goed zijn! (kidding!)
 
Wie heeft aanraders in de stijl van yuval harari svp ?
Ondergang van Jared Diamond. Dit boek bespreekt verschillende beschavingen die ten onder zijn gegaan of zware problemen overwonnen hebben en welke lessen wij als mensheid hieruit kunnen trekken. Dit boek is wel een hele boterham, dik en gedetailleerd. Geen hapklare brok om snel eens door te lezen, maar wel bijzonder interessant.
 
Terug
Bovenaan