Is er een bepaalde periode waar hij het meest in geïnteresseerd is?

Van mensen die Umberto Eco graag lezen, weet ik dat ze bijvoorbeeld deze ook goed vonden:



Hij leest graag boeken die zich afspelen in de late middeleeuwen tot en met de 18de eeuw. Maar ook boeken met andere periodes mogen als ze goed zijn, bv. I claudius of Memoirs of Hadrian van Marguerite Yourcenar. Van die laatste auteur heb ik ook het boek Hermetisch zwart gevonden die m'n vader volgens mij graag zou lezen: https://www.standaardboekhandel.be/p/het-hermetisch-zwart-9789025314552.
Maar ik vind daarvan enkel nog tweedehands exemplaren en een nieuwe editie zou pas verschijnen in april, dus dat zal misschien voor vaderdag zijn.

Pillars of the Earth heeft hij al gelezen. Ik zal eens kijken of dat andere boek er goed uitziet.
 
Hij leest graag boeken die zich afspelen in de late middeleeuwen tot en met de 18de eeuw. Maar ook boeken met andere periodes mogen als ze goed zijn, bv. I claudius of Memoirs of Hadrian van Marguerite Yourcenar. Van die laatste auteur heb ik ook het boek Hermetisch zwart gevonden die m'n vader volgens mij graag zou lezen: https://www.standaardboekhandel.be/p/het-hermetisch-zwart-9789025314552.
Maar ik vind daarvan enkel nog tweedehands exemplaren en een nieuwe editie zou pas verschijnen in april, dus dat zal misschien voor vaderdag zijn.

Pillars of the Earth heeft hij al gelezen. Ik zal eens kijken of dat andere boek er goed uitziet.
Hermetisch Zwart is heel erg goed. Yourcenar is een schitterende schrijfster die Brueghel tot leven weet te brengen in dat boek.
 
Edward Rutherford's Russka en Sarum zijn aanraders. We volgen enkele resp. Russische en Engelse (fictionele) families doorheen de eeuwen en worden zo blootgesteld aan de geschiedenis van de desbetreffende landen.
De Koffiedief van Tom Hillenbrand was ook een vermakelijke historische roman, in de 17e eeuw. Een groep uit de Lage Landen trekt naar het Ottomaanse Rijk in de hoop koffiebonen te stelen voor de VOC.

Voor de rest de gekende auteurs Dickens, Hugo, Dumas naast diegenen die hier al opgenoemd werden.

Ook Bernard Cornwell, Simon Scarrow en Ben Kane lees ik graag, al focust die eerste meer op de vroege/midden Middeleeuwen en die laatste twee focussen meer op het Romeinse Rijk.
 
Als Japan in de eerste helft van de twintigste eeuw je ding is: Stille Sneeuwval van Junichiro Tanizaki en de Sea of Fertility-quadrilogie van Yukio Mishima zijn ronduit schitterend.
 
Zie deze link voor mijn "recensies".
Ook uit hoop om eens meer animo te krijgen voor comics (al dan niet voor volwassenen)!

Uit de reeks Samber, spin-off 1 ("Hugo & Iris", 3 delen). Kan je dan ook gemakkelijk lezen vóór de eigenlijke reeks:
01.JPG


Chimère(s):
chimeres_1887.jpg

Laatste twee delen zijn intussen gereserveerd bij de bib! Ik ben benieuwd!
 
  • Leuk
Waarderingen: Yurf
Kan er iemand boeiende boeken over filosofie aanbevelen? Mag in het Nederlands of Engels.

Ik ben geïnteresseerd in filosofie/denken (ook taalfilosofie) en ik wil hier eigenlijk meer over lezen. Ik ben opzoek naar gemakkelijk te lezen/verteren boeken. Dus eigenlijk nietst te academisch. Mag zowel over de geschiedenis van de filosofie zijn als hedendaagse dingen.

Ik heb het internet gekeken maar er zijn er echt zoveel dat het moeilijk is om te kiezen 😅
 
Kan er iemand boeiende boeken over filosofie aanbevelen? Mag in het Nederlands of Engels.

Ik ben geïnteresseerd in filosofie/denken (ook taalfilosofie) en ik wil hier eigenlijk meer over lezen. Ik ben opzoek naar gemakkelijk te lezen/verteren boeken. Dus eigenlijk nietst te academisch. Mag zowel over de geschiedenis van de filosofie zijn als hedendaagse dingen.

Ik heb het internet gekeken maar er zijn er echt zoveel dat het moeilijk is om te kiezen 😅
De Wereld van Sofie is de standaard, denk ik? En De Rivier van Herakleitos is zowat de volwassen, heel lichtjes academische versie ervan.

Ik zou gewoon meteen Meditations lezen tbh, meer heeft een mens niet nodig.

@coldplayke Midnight's Children is onderweg!
 
Kan er iemand boeiende boeken over filosofie aanbevelen? Mag in het Nederlands of Engels.

Ik ben geïnteresseerd in filosofie/denken (ook taalfilosofie) en ik wil hier eigenlijk meer over lezen. Ik ben opzoek naar gemakkelijk te lezen/verteren boeken. Dus eigenlijk nietst te academisch. Mag zowel over de geschiedenis van de filosofie zijn als hedendaagse dingen.

Ik heb het internet gekeken maar er zijn er echt zoveel dat het moeilijk is om te kiezen 😅
Geen boek maar ik vond de podcast Philosphize This zeer aangenaam om luisteren voor een leek zoals ik. Het volgt een grotendeels chronologisch verloop van het filosofisch denken in het Westen.
 
Heeft er iemand anders voor goede boeken om wat bij te leren over de Japanse middeleeuwen en historie (na Meiji-restoratie mag ook, maar mijn grootste blind spot is vooral wat daarvoor gebeurde). China is ook een blind spot verder. Ik vind ons begrip van geschiedenis iets te veel gefocust op het westen terwijl daar buiten ook heel wat boeiends is gebeurd. Hetgeen ik echter het best ken is wellicht moderne wereldgeschiedenis (vooral na WO1)

Ik lees liever non-fictie omdat ik voor fictie medium film prefereer en daar al zoet genoeg mee ben.
 
Heeft er iemand anders voor goede boeken om wat bij te leren over de Japanse middeleeuwen en historie (na Meiji-restoratie mag ook, maar mijn grootste blind spot is vooral wat daarvoor gebeurde). China is ook een blind spot verder. Ik vind ons begrip van geschiedenis iets te veel gefocust op het westen terwijl daar buiten ook heel wat boeiends is gebeurd. Hetgeen ik echter het best ken is wellicht moderne wereldgeschiedenis (vooral na WO1)

Ik lees liever non-fictie omdat ik voor fictie medium film prefereer en daar al zoet genoeg mee ben.
Voor China: Wild Swans van Jung Chang is fantastisch.
 
Nog mensen die de zeven zussen gelezen hebben ?
Ben nu in deel 1 maar naar mijn mening is de hype wel serieus overdreven.
 
Hou van mij - Anja Feliers
Psychologische thriller! Ik hou wel van spanning in boeken, zorgt ervoor dat ik er tenminste in blijf lezen. (Meestal kan ik ze dan zelfs niet wegleggen. Bij mij is dat heel zwart-wit met boeken.)
Gisteravond in begonnen en ben benieuwd hoe dit verder gaat. En het is tenminste eens geen vertaling.
Iemand nog psychologische thriller-aanraders?
 
Heb je de MJ Arlidge’n al gelezen? Kerry Wilkinson ook heel tof.
Ik heb nu de tien boeken gekocht van een lijst met ‘de beste twists’ en Dear Daughter van Elizabeth Little van op die lijst kijk ik echt naar uit.
Zegt mij niks, maar bedankt voor de tips!
Btw: het hoeft niet perse van een vrouw te zijn. :)
 
Zegt mij niks, maar bedankt voor de tips!
Btw: het hoeft niet perse van een vrouw te zijn. :)
Arlidge en Wilkinson zijn mannen. Van Wilkinson dacht ik de eerste vier boeken ook met een voornaam gelijk Kerry maar is een man (met een vreselijk kapsel).
Tana French heb ik ook een keer alles na elkaar gelezen, ook erg goed maar wel bekender bij de meeste denk ik.
 
Arlidge en Wilkinson zijn mannen. Van Wilkinson dacht ik de eerste vier boeken ook met een voornaam gelijk Kerry maar is een man (met een vreselijk kapsel).
Tana French heb ik ook een keer alles na elkaar gelezen, ook erg goed maar wel bekender bij de meeste denk ik.
Oh, oeps. :unsure:
Ik zeI dit ook omdat ik merk dat sommige van die verhalen geschreven zijn uit vooral een vrouwelijke stereotype kijk en dat is niet echt mijn ding. Jammer, want die verhalen op zich zijn best goed.
 
Oh, oeps. :unsure:
Ik zeI dit ook omdat ik merk dat sommige van die verhalen geschreven zijn uit vooral een vrouwelijke stereotype kijk en dat is niet echt mijn ding. Jammer, want die verhalen op zich zijn best goed.
Beide hebben wel vrouwelijke hoofdpersonages maar getraumatiseerde (realistisch wel) vrouwen met zeker niet altijd ‘ok’ eindes. Van Tana French is elk boek met een andere detective maar wel binnen eenzelfde team zodat je toch een geheel volgt.
 
Terug
Bovenaan