Kleine vragen: economie & recht

ik werk fully remote, dus nope.

in alle eerlijkheid: ik verlies toch gemakkelijk 30 minuten met het inpakken, label afprinten, wegbrengen... nogal lastig vind ik aangezien fout bij hun ligt... moesten ze me nu spontaan een bon van pakweg €20 aanbieden ter compensatie dan zou ik al gegaan zijn, maar ik ben nogal principieel vrees ik... als ik op mijn werk een fout maak moet ik ook maar zien dat ik het gefixed krijg.
Vind ik beetje flauw hoor.
Geef het dan af aan iemand die wél tijd heeft om dit naar postkantoor te brengen? Ik mag toch hopen dat je vrienden en / of familie hebt?

Ok BOL heeft de fout gemaakt, maar missen is toch menselijk?
Ze bieden u gratis retour mogelijkheid aan!

Ik durf wedden dat je iets koopt van Zalando, en het zou u niet passen (te klein of groot), dan ga je er toch ook geen probleem van maken om die te retourneren?
Of ga je die dan alsnog dragen met pijn in uw tenen omdat de schoenen toch te klein waren ? :p
 
Ik had enkele maanden geleden het volgende voor: ik werd wakker gebeld door de politie dat een wagen tegen mijn (en nog 4 andere) geparkeerde wegens in mijn straat was gereden.

Het bleek om een mijnheer van 70j te gaan die reed met een taxi van DTM (ondertussen failliet) . Ik veronderstel in onderaanneming, want hij vervoerde medicijnen en de politie had contact met de dispatcher. Deze stuurde een taxi en mijnheer moest voort werken met een andere wagen (hij was niet onder invloed dus de politie kon dat niet tegenhouden).
De politie zei dat er geen aanrijdingsformulier opgemaakt diende te worden, want ze stellen zelf een pv op.

Mijn auto was economisch total loss. Ik heb deze op eigen kosten (deels) hersteld. Ik heb nog altijd geen geld gezien, want de tegenpartij antwoordt niet. Volgens mijn verzekering moeten ze 6 maanden wachten. Als ze geen reactie krijgen, gaat het naar de politierechter. En dan kan het nog eens een jaar duren eer ik mijn geld heb. Ik heb contact met een buurman, wiens auto ook beschadigd was, en hij krijgt hetzelfde verhaal van zijn verzekering.

Mijn vragen nu:

- kunnen we zelf iets doen?
- moeten we ons zorgen maken dat DTM failliet is?
 
Als je wettelijk samenwonend bent, maakt het dan veel uit bij wie je kind fiscaal ten laste is? Of zit er daar zoiezo geen verschil in?
 
Als je wettelijk samenwonend bent, maakt het dan veel uit bij wie je kind fiscaal ten laste is? Of zit er daar zoiezo geen verschil in?
Het maakt in de long run niets uit, maar je laat best bij jullie werkgevers het kind ten laste zetten van de persoon die het hoogste brutoloon heeft.
 
Ik ben klant bij Proximus.

Momenteel heb ik een abbonement waarmee ik een limiet heb van 3TB door toegekende verhogingen uit het verleden. Standaard is er bij dit abbonement echter een limiet van 100GB.

Nu verhuis ik, waardoor ik overschakel naar Fibre. Eerst werd mij gezegd dat mijn huidig contract gewoon meeging, maar na doorvragen hebben ze toegegeven dat mijn limiet dan ook terug naar 100GB gaat. 100GB is voor mij echter net te weinig, vooral omdat ik ook telewerk. De "oplossing" is uiteraard om mijn portefeuille te openen en een duurder abonnement te pakken.

Kan ik mij beroepen op wetgeving om hen te counteren? Ze kunnen mij toch niet minder geven voor hetzelfde?
 
Ik ben klant bij Proximus.

Momenteel heb ik een abbonement waarmee ik een limiet heb van 3TB door toegekende verhogingen uit het verleden. Standaard is er bij dit abbonement echter een limiet van 100GB.

Nu verhuis ik, waardoor ik overschakel naar Fibre. Eerst werd mij gezegd dat mijn huidig contract gewoon meeging, maar na doorvragen hebben ze toegegeven dat mijn limiet dan ook terug naar 100GB gaat. 100GB is voor mij echter net te weinig, vooral omdat ik ook telewerk. De "oplossing" is uiteraard om mijn portefeuille te openen en een duurder abonnement te pakken.

Kan ik mij beroepen op wetgeving om hen te counteren? Ze kunnen mij toch niet minder geven voor hetzelfde?
heb je die toegekende verhogingen uit het verleden op papier met een duurtijd? Zoniet zijn het wss commerciële gesten de ze kunnen intrekken wanneer ze dat willen.
 
Wij gaan een roadtrip maken met een aantal vrienden en gaan daarvoor de auto gebruiken van kameraad X. Zijn wagen is echter niet omnium verzekerd. Alle vrienden gaan afwisselend met de wagen rijden.

Is er een manier om toch verzekerd te zijn (tijdelijke omnium ofzo?) voor het geval een van ons kameraad X zijn wagen in de kreukels zou rijden?
 
Wij gaan een roadtrip maken met een aantal vrienden en gaan daarvoor de auto gebruiken van kameraad X. Zijn wagen is echter niet omnium verzekerd. Alle vrienden gaan afwisselend met de wagen rijden.

Is er een manier om toch verzekerd te zijn (tijdelijke omnium ofzo?) voor het geval een van ons kameraad X zijn wagen in de kreukels zou rijden?
 
Zie hierboven: ze hebben me die vraag nog niet gesteld, ze stelden een retour voor zodat ik mijn correct besteld item zou krijgen maar dat hoeft voor mij niet als ik daarvoor uit mijn zetel moet… zal laten weten als ze me ooit effectief vragen/eisen om het foute artikel terug te sturen, mijn vraag hier was proactief om te weten wat mijn rechten/plichten waren
Ik heb iets soortgelijk meegemaakt als jij Spooky.
Ik had iets besteld, maar de technische omschrijving van het product kwam niet overeen met hetgene er effectief is geleverd.
Het product (docking-station) had zogezegd 4 USB poorten echter was dit er slecht 1, ik ben dan ook in discussie gegaan met Bol. Aangezien ik op basis van die technische omschrijving mijn product had gekozen en ik dit zag als een 'afgedwongen aankoop'. Er is mij een product toegestuurd geweest dat ik niet gevraagd heb, want het kwam niet overeen met wat er was beschreven.

Hun oplossing was ook het kosteloos retourneren, heb dat uiteindelijk niet gedaan en dan zijn ze beginnen kosten aanrekenen.
Uiteindelijk gewoon het product aangekocht en nooit meer bij Bol een bestelling geplaatst.

Ik deel jouw mening dat ik geen tijd/moeite wil steken in fouten van anderen. Als het over een kleine zaak/zelfstandige gaat dan wel, maar als je zo'n grote firma bent en je doet je basale processen niet goed. Waarom zou ik als klant daarvan dan de dupe zijn.
 
Ik heb iets soortgelijk meegemaakt als jij Spooky.
Ik had iets besteld, maar de technische omschrijving van het product kwam niet overeen met hetgene er effectief is geleverd.
Het product (docking-station) had zogezegd 4 USB poorten echter was dit er slecht 1, ik ben dan ook in discussie gegaan met Bol. Aangezien ik op basis van die technische omschrijving mijn product had gekozen en ik dit zag als een 'afgedwongen aankoop'.
het kan juridisch geen afgedwongen aankoop zijn, gezien je het wel degelijk een product bij hen bestelde.
 
Ik heb iets soortgelijk meegemaakt als jij Spooky.
Ik had iets besteld, maar de technische omschrijving van het product kwam niet overeen met hetgene er effectief is geleverd.
Het product (docking-station) had zogezegd 4 USB poorten echter was dit er slecht 1, ik ben dan ook in discussie gegaan met Bol. Aangezien ik op basis van die technische omschrijving mijn product had gekozen en ik dit zag als een 'afgedwongen aankoop'. Er is mij een product toegestuurd geweest dat ik niet gevraagd heb, want het kwam niet overeen met wat er was beschreven.

Hun oplossing was ook het kosteloos retourneren, heb dat uiteindelijk niet gedaan en dan zijn ze beginnen kosten aanrekenen.
Uiteindelijk gewoon het product aangekocht en nooit meer bij Bol een bestelling geplaatst.

Ik deel jouw mening dat ik geen tijd/moeite wil steken in fouten van anderen. Als het over een kleine zaak/zelfstandige gaat dan wel, maar als je zo'n grote firma bent en je doet je basale processen niet goed. Waarom zou ik als klant daarvan dan de dupe zijn.
Ik wacht gewoon even af nu om te zien of bol.com gaat reageren of niet, ik heb de retour geannulleerd en sindsdien niks meer gehoord van hen.
Indien ze pushen dat ik moet retourneren zal ik het wel doen, maar voorlopig wacht ik gewoon af :wink:
 
het kan juridisch geen afgedwongen aankoop zijn, gezien je het wel degelijk een product bij hen bestelde.
Dat staat toch echt anders in het WER:
Art. VI.103. [1 Worden onder alle omstandigheden, als oneerlijke handelspraktijken beschouwd, de volgende agressieve handelspraktijken :
(...)
6° vragen om onmiddellijke dan wel uitgestelde betaling of om terugzending of bewaring van producten die de onderneming heeft geleverd, maar waar de consument niet om heeft gevraagd;
"onder alle omstandigheden"
 
Dat staat toch echt anders in het WER:

"onder alle omstandigheden"
het belangrijke hier is "producten die de onderneming heeft geleverd, maar waar de consument niet om heeft gevraagd".

regenweer vraagt wel degelijk om het product dat geleverd is, alleen was de beschrijving foutief. De naam, het type etc zal echter wel hetzelfde zijn, daar ga ik toch van uit.
 
De naam, het type etc zal echter wel hetzelfde zijn, daar ga ik toch van uit.
Het is wel cruciaal in de hele discussie, maar jij hebt het over "een product". Daarom ben ik van mening dat @Spooky wel degelijk zijn geld kan terugeisen én de verkoper om een pick-up vragen als die het retour wil.
 
Het is wel cruciaal in de hele discussie, maar jij hebt het over "een product". Daarom ben ik van mening dat @Spooky wel degelijk zijn geld kan terugeisen én de verkoper om een pick-up vragen als die het retour wil.
Rap even gezocht, gaat 3 keer over Nederlandse links, maar gezien het consumentenrecht in dit geval gelijklopend is wegens gebaseerd op dezelfde europese regelgeving, lijkt me dat geen issue:


Een beroep op zogenaamde “ongevraagde toezending”, waarbij de klant het product wel mag houden, is niet van toepassing, omdat de klant aan kan nemen dat het om een vergissing gaat en niet om een poging van de verkoper om extra geld van de klant af te troggelen.


De koper wordt hier in het gelijk gesteld dat hij het verkeerde product heeft ontvangen, maar moet alsnog éérst het verkeerd geleverd product terugsturen.


"Natuurlijk mag je verwachten dat ze met de oude producten nog naar het postkantoor rijden, maar ze mogen geen kosten hebben aan die verzending."
 
Rap even gezocht, gaat 3 keer over Nederlandse links, maar gezien het consumentenrecht in dit geval gelijklopend is wegens gebaseerd op dezelfde europese regelgeving, lijkt me dat geen issue:
Mij wel. Geen enkele verwijzing naar Belgische of Europese rechtspraak. "ongevraagde toezending" wordt in de Nederlandse wet ook compleet anders gedefinieerd dan "afgedwongen verkoop" bij ons.
 
"Natuurlijk mag je verwachten dat ze met de oude producten nog naar het postkantoor rijden, maar ze mogen geen kosten hebben aan die verzending."
En wat met mijn werkuren dan? Ik kan als consultant €250/uur aanrekenen en een retourtje postkantoor + label afprinten enz kost me ongeveer half uur... vandaar, dat ze het maar komen halen, daar ga ik onmiddellijk mee akkoord!
 
Terug
Bovenaan