Kleine vragen: economie & recht

beetje aparte vraag mss:

we hebben iets teveel geleend voor ons huis en hebben nog 9000 euro geld dat we kunnen opnemen van ons geleend bedrag.

-we nemen het op en betalen hiermee nog de laatste factuur aangevuld met wat spaargeld

-of we nemen het niet op en het maandelijks af te lossen bedrag vermindert wat (we kunnen de laatste factuur sowieso met ons spaargeld betalen)

als we het wel opnemen moeten we minder spaargeld aanspreken en kan dat meer opbrengen op de bank, alhoewel de percentages toch zo laag zijn dat dit intrestbedrag verwaarloosbaar is...
 
beetje aparte vraag mss:

we hebben iets teveel geleend voor ons huis en hebben nog 9000 euro geld dat we kunnen opnemen van ons geleend bedrag.

-we nemen het op en betalen hiermee nog de laatste factuur aangevuld met wat spaargeld

-of we nemen het niet op en het maandelijks af te lossen bedrag vermindert wat (we kunnen de laatste factuur sowieso met ons spaargeld betalen)

als we het wel opnemen moeten we minder spaargeld aanspreken en kan dat meer opbrengen op de bank, alhoewel de percentages toch zo laag zijn dat dit intrestbedrag verwaarloosbaar is...
Aan hoeveel heb je geleend? Wij hebben het maximale geleend dat we konden (in verhouding tot wat we wilden afbetalen per maand), waardoor we veel spaargeld overhielden. Aan de superlage intresten van afgelopen jaren was dat gewoon veel interessanter.
 
Vind geen andere thread hierover dus even hier proberen.

Ik heb bij mijn oude bank nog 4 rekeningen (mix spaarrekeningen, zichtrekeningen) en ook nog een autolening lopen.
Ik zou met een bankoverstap al die rekeningen willen stopzetten en het geld overzetten naar mijn huidige bank.
Maar ik vraag mij nu af of dit wel kan met die autolening. Moet ik hiervoor geen rekening houden bij mijn oude bank?
Ik heb in de voorwaarden gekeken en daar staat wel bij :
'Is het, met het oog op het verkrijgen van het krediet, in voorkomend geval op de geadverteerde voorwaarden, verplicht om
een verzekering ter waarborging van het krediet, of een andere nevendienst af te nemen?' NEE.
Lijkt me dus van niet.

Iemand hier ervaring mee? Ervaring met een bankoverstap ook? (wist zelfs niet dat dit bestond tot een week geleden)
Een lening gaat niet standaard mee als je een bankoverstap doet. Je krediet gaat blijven lopen bij je oude bank tot het afloopt.

Het is mogelijk om een herfinanciering te vragen bij je nieuwe bank. In principe ga je dan voor het resterende bedrag een nieuwe lening aan, aan de huidige rentes. Aan welk percentage heb je indertijd geleend?

Veel banken, grootbanken dan, gaan echter niet makkelijk een lening op afbetaling (ik spreek hier niet over een hypothecair krediet) overnemen van een andere bank. Bovendien zijn hier ook kosten aan verbonden.

Verre van interessant in veel gevallen dus.
 
Een lening gaat niet standaard mee als je een bankoverstap doet. Je krediet gaat blijven lopen bij je oude bank tot het afloopt.

Het is mogelijk om een herfinanciering te vragen bij je nieuwe bank. In principe ga je dan voor het resterende bedrag een nieuwe lening aan, aan de huidige rentes. Aan welk percentage heb je indertijd geleend?

Veel banken, grootbanken dan, gaan echter niet makkelijk een lening op afbetaling (ik spreek hier niet over een hypothecair krediet) overnemen van een andere bank. Bovendien zijn hier ook kosten aan verbonden.

Verre van interessant in veel gevallen dus.
Het ideale zou zijn dat die lening daar gewoon blijft staan maar dat de domiciliering overschakelt naar de rekening van de andere bank. Lening was op 3,9%, met de kosten voor herfinancieren kan ik beter gwn de maandelijkse kost van de rekeningen blijven betalen en na afloop alles overzetten.
 
Een bus van De Lijn heeft een tijdje geleden de zijspiegel van mijn wagen eraf gereden en linkervoordeur beschadigd terwijl ik er op zat te kijken.
De verzekering van De Lijn betwist dit niet en wil dit laten herstellen op hun kosten. (zo'n €1700).
Ik heb een becijferd bestek moeten laten opmaken bij de garage die de verzekeraar van De Lijn koos en moet mijn wagen bij dezelfde garage nogmaals achterlaten ter herstelling.

Dit komt neer op een 100 tal km gereden extra kosten voor mij.
Ik weet dat ik de tijd die ik daar aan spendeer sowieso niet vergoed krijg maar hoe groot is de kans dat ik een vergoeding krijg voor al die gereden km's? (brandstof bvb.)
Hoe pak ik dit best aan? Km vergoeding x 100?
 
Het ideale zou zijn dat die lening daar gewoon blijft staan maar dat de domiciliering overschakelt naar de rekening van de andere bank. Lening was op 3,9%, met de kosten voor herfinancieren kan ik beter gwn de maandelijkse kost van de rekeningen blijven betalen en na afloop alles overzetten.
Bij een bankoverstap kan je ervoor opteren dat schuldeisers van domiciliëringen op de hoogte worden gebracht van je nieuwe rekening en zullen deze dan de rekening aanpassen.
 
Ik overweeg om mijn huidige zichtrekening waar ik veel voor betaal omwille van de Visa-kaart (Axa@4,50 per maand) om te zetten naar een gratis zichtrekening en ben op zoek naar een goedkopere Visa-kaart. Liefst eentje mét aankoopverzekering, want dat heeft die van Axa niet eens.
Wat denken jullie van Beobank? Jaarlijkse bijdrage van €5, maar ik lees ook een jaarlijks kostenpercentage van 13,49%. Komt dat bovenop elk aankoop? Die van Keytrade zijn "gratis" als je meer dan 12 aankopen per jaar doet en daar kom ik nu ook niet aan. Nog tips?
Edit: Carrefour@24 euro per jaar? Maar ook daar een JKP van 13%...
 
Laatst bewerkt:
Wat denken jullie van Beobank? Jaarlijkse bijdrage van €5, maar ik lees ook een jaarlijks kostenpercentage van 13,49%. Komt dat bovenop elk aankoop?
Al jarenlang klant bij Beobank enkel voor een kredietkaart, want cashback, en heel content van.
Als je uw afrekening telkens op tijd betaalt komt er niets bij, debetrente is enkel van toepassing als je te laat betaalt.
 
Al jarenlang klant bij Beobank enkel voor een kredietkaart, want cashback, en heel content van.
Als je uw afrekening telkens op tijd betaalt komt er niets bij, debetrente is enkel van toepassing als je te laat betaalt.
Aha, dat was wat ik er niet aan snapte. Dan lijkt Beobank me zo de beste keuze. Bedankt.
 
Ik overweeg om mijn huidige zichtrekening waar ik veel voor betaal omwille van de Visa-kaart (Axa@4,50 per maand) om te zetten naar een gratis zichtrekening en ben op zoek naar een goedkopere Visa-kaart. Liefst eentje mét aankoopverzekering, want dat heeft die van Axa niet eens.
Wat denken jullie van Beobank? Jaarlijkse bijdrage van €5, maar ik lees ook een jaarlijks kostenpercentage van 13,49%. Komt dat bovenop elk aankoop? Die van Keytrade zijn "gratis" als je meer dan 12 aankopen per jaar doet en daar kom ik nu ook niet aan. Nog tips?
Edit: Carrefour@24 euro per jaar? Maar ook daar een JKP van 13%...

Ik ben enorm tevreden van de zichtrekening + VISA van Keytrade. Kleine aankopen gaan met de bankkaart (5c / verrichting) en grotere aankopen (zoals reizen) of internetzaken gaan via VISA. Wij betalen zo ons netflixabbonement, zijn meteen 12 aankopen per jaar!
 
Wat is de meest fiscaal interessante manier om overuren uit te laten betalen? Moet je nog rekening houden met belastingschijven?
Online staat ook nog iets van een een coronamaatregel die tot midden dit jaar loopt waarbij 150 /180 uren voordelig terugbetaald kunnen worden? PC200
 
Wat is de meest fiscaal interessante manier om overuren uit te laten betalen? Moet je nog rekening houden met belastingschijven?
Online staat ook nog iets van een een coronamaatregel die tot midden dit jaar loopt waarbij 150 /180 uren voordelig terugbetaald kunnen worden? PC200
Advies vragen om de wet te ontwijken is nu ook niet de bedoeling hè, overuren zijn loon en moeten gewoon als overuren uitbetaald worden. Daar bestaat al een belastingvermindering voor, zowel voor werkgever als werknemer tot die 180 uur afaik.

Tenzij je hier niet op zoek was naar achterpoortjes als warranten enzo, dan mijn excuses.
 
Die van Keytrade zijn "gratis" als je meer dan 12 aankopen per jaar doet en daar kom ik nu ook niet aan. Nog tips?
Daar moet je ook goedgekeurd worden voor minstens de Gold, die krijg je niet zomaar.
Maar 12 betalingen met de VISA moet toch lukken? Bvb je Netflix, of je internet of telefoon of benzine of ... kan je toch met de VISA kunnen betalen?

En wat bedoel je juist met "aankoopverzekering"? Uitgebreide garantie?
Want voor zover ik weet ben je met iedere kredietkaart standaard beschermd tegen bvb niet-levering van een betaald goed via de uitgever van de kaart (in deze contreien vaak Worldline, maar altijd via mijnkaart.be).
 
Advies vragen om de wet te ontwijken is nu ook niet de bedoeling hè, overuren zijn loon en moeten gewoon als overuren uitbetaald worden. Daar bestaat al een belastingvermindering voor, zowel voor werkgever als werknemer tot die 180 uur afaik.

Tenzij je hier niet op zoek was naar achterpoortjes als warranten enzo, dan mijn excuses.
Het was helemaal de bedoeling niet om achterpootjes te zoeken. Ik vroeg het me gewoon af omdat ik de raad had gekregen ze met kleine stukken 20-30 uur te laten uitbetalen, in tegenstelling tot 50-60 of meer. Dan zou het zogezegd voordeliger zijn. Maar qua belasting is dat dus exact hetzelfde?
 
Het was helemaal de bedoeling niet om achterpootjes te zoeken. Ik vroeg het me gewoon af omdat ik de raad had gekregen ze met kleine stukken 20-30 uur te laten uitbetalen, in tegenstelling tot 50-60 of meer. Dan zou het zogezegd voordeliger zijn. Maar qua belasting is dat dus exact hetzelfde?
Voor de bedrijfsvoorheffing zou dat een verschil kunnen maken, voor de uiteindelijke belasting echter niet.
 
Mijn huurapp werd verkocht aan een nieuwe eigenaar die werkt via een professionele rentmeester. Die laatste wil mij met alle geweld dwingen de app 'Rentio' te downloaden. Ik heb hier totaal geen interesse in — die app biedt mij enkel een negatieve toegevoegde waarde. Ipv een doorlopende betaalopdracht moet ik nu maandelijks inloggen op die app om de betaling te aanvaarden en manueel te verwerken.

Kan de rentmeester mij verplichten om die app te gebruiken? I.e. kan mijn verhuurder, of iemand die optreed in zijn opdracht, mij eenzijdig een betaalmethode opleggen als die niet in het huurcontract opgenomen werd?
 
Terug
Bovenaan