Kleine vragen: economie & recht

Gisteren bij het inrijden van mijn ondergrondse parking (bocht naar beneden) ben ik met mijn auto uitgegleden en gebotst tegen de muur omdat het spekglad lag. Ik dacht eerlijk gezegd dat die inrit verwarmd was zodat het niet kon aanvriezen, ik herinner mij dat er werken waren maar vind niets erover terug. Is dit verantwoord en zouden de kosten voor de syndicus kunnen zijn? Er kunnen evengoed fietsers naar beneden rijden daar en ernstigere gevolgen hebben..

Ik heb nog het "geluk" dat er 5 minuten daarna een andere medebewoner net hetzelfde heeft meegemaakt.
Geen absolute zekerheid, want zal afhangen van verschillende factoren:
- intern reglement (eventueel bij aankoop)
- wie de eigenaar is
- wat de verplichtingen van de syndicus zijn

Het zou me verbazen als de syndicus verantwoordleijk is, die zal nooit de verantwoordelijkheid op zich nemen om alles ijsvrij te maken. Het zal eerder de VME zijn als het intern reglement niks bepaalt over afwijzen van verantwoordelijkheid.

@kay-gell : een idee?
 
Gaat inderdaad nooit de verantwoordelijkheid van de syndicus zijn.
Best idd RIO raadplegen maar in principe ben je als bewoner én gebruiker van de algemene delen zelf ook verantwoordelijk om die correct te gebruiken en met de nodige voorzichtigheid.

Nu goed als die normaal verwarmd is en die werkte niet, dat is een andere discussie.

Schade kan je eventueel proberen via de blokpolis (voor de schade aan de muur) Een syndicus gaat die kosten nooit zomaar betalen (en terecht).
Maar sowieso wel melden.
 
Laatst bewerkt:
Iemand die weet vanaf wanneer de verlaagde notariskosten (~01.01.2023) echt ingaan?
Of om het anders te vragen vanaf wanneer notariskosten berekend/gepresteerd/verschuldigd zijn?

Aangezien afgelopen week mijn bod op een appartement aanvaard is en ik de naam van mijn notaris moest doorgeven aan het immokantoor, vraag ik mij nu af of ik nog in de nieuwe periode ga vallen voor de berekening van de notariskosten? De verkoopcompromis moet nog opgesteld worden, heb ook nog geen lening bij de bank dus de akte van de notaris zal sowieso voor ergens in januari of later zijn lijkt mij. Of val ik nog in de "oude" regeling omdat het dossier nu al aangemaakt zal worden?
 
Geen absolute zekerheid, want zal afhangen van verschillende factoren:
- intern reglement (eventueel bij aankoop)
- wie de eigenaar is
- wat de verplichtingen van de syndicus zijn

Het zou me verbazen als de syndicus verantwoordleijk is, die zal nooit de verantwoordelijkheid op zich nemen om alles ijsvrij te maken. Het zal eerder de VME zijn als het intern reglement niks bepaalt over afwijzen van verantwoordelijkheid.

@kay-gell : een idee?
Gaat inderdaad nooit de verantwoordelijkheid van de syndicus zijn.
Best idd RIO raadplegen maar in principe ben je als bewoner én gebruiker van de algemene delen zelf ook verantwoordelijk om die correct te gebruiken en met de nodige voorzichtigheid.

Nu goed als die normaal verwarmd is en die werkte niet, dat is een andere discussie.

Schade kan je eventueel proberen via de blokpolis (voor de schade aan de muur) Een syndicus gaat die kosten nooit zomaar betalen (en terecht).
Maar sowieso wel melden.
Syndicus heeft inderdaad laten weten dat niet hun verantwoordelijkheid is maar die van Indigo (parking is door Indigo overgenomen sinds kort). Maar weet niet of zij kosten op hun zullen nemen. Naar mijn mening moeten zij zorgen dat wij veilig naar beneden kunnen en terug nr boven want stel dat ik weg moest, kon ik gewoon niet nr boven
 
Iemand die weet vanaf wanneer de verlaagde notariskosten (~01.01.2023) echt ingaan?
Of om het anders te vragen vanaf wanneer notariskosten berekend/gepresteerd/verschuldigd zijn?

Aangezien afgelopen week mijn bod op een appartement aanvaard is en ik de naam van mijn notaris moest doorgeven aan het immokantoor, vraag ik mij nu af of ik nog in de nieuwe periode ga vallen voor de berekening van de notariskosten? De verkoopcompromis moet nog opgesteld worden, heb ook nog geen lening bij de bank dus de akte van de notaris zal sowieso voor ergens in januari of later zijn lijkt mij. Of val ik nog in de "oude" regeling omdat het dossier nu al aangemaakt zal worden?
Nieuwe regeling geldt voor alle notariële akten vanaf 1 januari, dus de datum van de notariële akte telt.

Je zal dus onder de nieuwe regeling vallen.
De verlaging geldt wel enkel als je nog geen ander onroerend goed op je naam hebt staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexx
Nieuwe regeling geldt voor alle notariële akten vanaf 1 januari, dus de datum van de notariële akte telt.

Je zal dus onder de nieuwe regeling vallen.
De verlaging geldt wel enkel als je nog geen ander onroerend goed op je naam hebt staan.
Goed om te horen! Scheelt toch alweer een aantal euro's :clap:

Is inderdaad mijn eerste (enige en eigen) woning die ik ga aankopen.
 
Nieuwe regeling geldt voor alle notariële akten vanaf 1 januari, dus de datum van de notariële akte telt.

Je zal dus onder de nieuwe regeling vallen.
De verlaging geldt wel enkel als je nog geen ander onroerend goed op je naam hebt staan.
Is die verlaging van de erelonen niet voor elke transactie, los van of je al een onroerend goed in bezit hebt?
 
Is die verlaging van de erelonen niet voor elke transactie, los van of je al een onroerend goed in bezit hebt?
Nee, je betaalt enkel minder ereloon bij je eerste aankoop.

Het is wel zo dat de kosten voor een hypothecair krediet dalen, dus in principe zal daardoor iedereen die iets aankoopt met een hypothecair krediet globaal gezien minder betalen dan vroeger, ook als dat niet de eerste woning is.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Iets wat mij al vaker is opgevallen en recent weer:

Ik ging achter een broodje bij de beenhouwer/traiteur en de cola in de frigo was nog in de oude blikjesvorm. Ik bekijk het van dicht en zie dat dit Scandinavische importcola is. Bij de frituur hier verder, net van dat. De Frisdrank kwam uit Duitsland. Een andere broodjeszaak, ook van dat importcola uit Scandinavië.

Is dit eigenlijk zomaar toegelaten, cola verkopen met tekst in een onverstaanbare taal? Dan de tweede vraag, dit neigt toch naar zwart aangekochte frisdrank? Hoe komt die Frisdrank hier? Het moet ofwel zeer voordelig zijn om er achter te rijden, of zeer voordelig zijn om dit hier te laten leveren?

En dan schaamteloos 2euro vragen voor zo een blikje, wat doorgaans anders en viezer smaakt dan onze Belgische cola, dit lijkt me toch iets wat niet helemaal koosjer is?
 
Het moet ofwel zeer voordelig zijn om er achter te rijden, of zeer voordelig zijn om dit hier te laten leveren?
"gevallen van de camion"

Gebeurt wel dat er ééntje paar paletten koopt in Duitsland en dat dan in het zwart verkoopt aan verschillende zaken die het dan zelf in het zwart verkopen.

Gebeurt vaak bij nachtwinkels
 
Ik kan het artikel niet volledig lezen maar kan iemand die wel toegang heeft, even samenvatten waarom Vandenborre dit weigert?
 
Stel dat mijn ouders mij een deel van een woning willen schenken om later minder kosten te hebben aan de erfenis, hoe zit dat met registratiekosten wanneer ik mijn eigen eerste woning wil aankopen?
 
Ik kan het artikel niet volledig lezen maar kan iemand die wel toegang heeft, even samenvatten waarom Vandenborre dit weigert?
Artikel werd geleverd en VDB wou het plaatsen, maar dat wou de klant niet omdat het een verrassing moest zijn. 10 dagen later pas opengedaan en geplaatst, zou kapot zijn en herstelling kost 935 euro
 
Artikel werd geleverd en VDB wou het plaatsen, maar dat wou de klant niet omdat het een verrassing moest zijn. 10 dagen later pas opengedaan en geplaatst, zou kapot zijn en herstelling kost 935 euro
Ok, maar achter wat schuilt Vandenborre dan dat ze niet willen herstellen? Ze hebben toch sowieso recht op garantie? Of dat nu 10 dagen, 1 jaar of 364 dagen is?
 
Stel dat mijn ouders mij een deel van een woning willen schenken om later minder kosten te hebben aan de erfenis, hoe zit dat met registratiekosten wanneer ik mijn eigen eerste woning wil aankopen?
Je kan nog altijd aan 3% aankopen als je een deel van een woning hebt. Enkel als je een woning volledig krijgt zou het een probleem zijn.
 
Je kan nog altijd aan 3% aankopen als je een deel van een woning hebt. Enkel als je een woning volledig krijgt zou het een probleem zijn.
Pas op: dat geldt natuurlijk niet altijd. Als je als koppel een woning koopt heb je mss elk 'de helften, maar je koopt het wel samen volledig aan, dus dan zit je wel aan de 12% bij aankoop 2e woning.

(Logisch natuurlijk)
 
Ok, maar achter wat schuilt Vandenborre dan dat ze niet willen herstellen? Ze hebben toch sowieso recht op garantie? Of dat nu 10 dagen, 1 jaar of 364 dagen is?
Als dat zo'n flinterdun model is, is de plaatsing door een erkend installateur ook onderdeel van de garantie dacht ik.
 
Hoe wordt er typisch voor een kind gespaard (i.e. pamperrekening)?
Is dat een (gedeelde) rekenening op naam van de ouders, of op naam van het kind (als dat uberhaupt al kan)?
 
Terug
Bovenaan