Kleine vragen: economie & recht

Ik heb het bij Bol.com neergelegd.
Ze gingen contact opnemen en binnen de 2 werkdagen zou ik antwoord hebben.
Ze vonden het ook niet normaal dat een partner aanspoort om buiten bol om te kopen
 
Na "rare manier van werken" met Abdij van Averbode

Oei vergeten ne brief te schrijven in 2015, enkel via telefoon verwittigt. (van horen zeggen, bewijzen zijn daarvan niet)
Oei en die brief die nu verstuurd is in 2022 om definitief te sluiten tegen 2025? Ah ja, die bevat geen enkele motivatie ..
Oei in beroep gaan tegen de sluiting? Dat is TE laat!

Kan dit zomaar? :unsure:
 
Na "rare manier van werken" met Abdij van Averbode

Oei vergeten ne brief te schrijven in 2015, enkel via telefoon verwittigt. (van horen zeggen, bewijzen zijn daarvan niet)
Oei en die brief die nu verstuurd is in 2022 om definitief te sluiten tegen 2025? Ah ja, die bevat geen enkele motivatie ..
Oei in beroep gaan tegen de sluiting? Dat is TE laat!

Kan dit zomaar? :unsure:
Je hebt een reeks impliciet en expliciete regels over hoe een overheid administratief moet omgaan met haar burgers bij het nemen van administratieve beslissingen, de regels van behoorlijk bestuur. Die regels moeten nageleefd worden los van de specifieke wetten en regels die een specifieke procedure beschrijven, de kans lijkt me wel groot dat wat hie rgebeurd is niet overeenstemming is met die regels van behoorlijk bestuur.
 
Een vraag over iets dat me nogal louche lijkt (sorry @JPV , I summon you). Op vraag van de eigenaar van een stukje grond naast mijn ouderlijk huis zullen we een kleine wissel van eigendom doen, zodat beide partijen een bouwgrond hebben.

Een landmeterbureau heeft dat uitgeklaard met de gemeente, verkavelingsvergunning en dergelijke. Zij hebben ook een factuur gekregen van de gemeente hiervoor, en vragen ons nu om dat te komen betalen ter plekke. Dus, het is 2022 enzo, vroeg ik of dat niet met een overschrijving kon:

Graag langskomen. Want het betreft een bedrag waarop door de gemeente geen BTW-wordt aangerekend. Als ik het ontvang op onze rekening moet ik ook een factuur maken om dit af te boeken.

En dan ben ik gedwongen om er 21% BTW bij te tellen.

Als jullie deel hier ook is ga ik ook gewoon cash betalen op de Gemeente, om de BTW problematiek te vermijden.

Ze willen dat dus ook gewoon cash trouwens.
Euh? :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Voor onroerend goed mag er volgens de witwaswet niets cash worden betaald. Of gaat het puur over kosten van verkavelingsvergunning en niet over de prijs?
 
Voor onroerend goed mag er volgens de witwaswet niets cash worden betaald. Of gaat het puur over kosten van verkavelingsvergunning en niet over de prijs?
Het gaat over de dossierkost om een grenslijn te wijzigen en twee kavels aan te passen, en de stedenbouwkundige last van een omgevingsvergunning. Dat bureau heeft effectief een pdf doorgestuurd met een factuur op met beneden nog zo'n goede oude overschrijvingsopdracht, die zij lijken ontvangen te hebben van de gemeente.

Op die factuur staat onder btw% niets ingevuld. Ik snap gewoon het verhaal niet, dus ik moet cash geld gaan geven zodat die persoon dat cash kan gaan betalen bij de gemeente, om de "btw-problematiek" te vermijden?
 
Het gaat over de dossierkost om een grenslijn te wijzigen en twee kavels aan te passen, en de stedenbouwkundige last van een omgevingsvergunning. Dat bureau heeft effectief een pdf doorgestuurd met een factuur op met beneden nog zo'n goede oude overschrijvingsopdracht, die zij lijken ontvangen te hebben van de gemeente.

Op die factuur staat onder btw% niets ingevuld. Ik snap gewoon het verhaal niet, dus ik moet cash geld gaan geven zodat die persoon dat cash kan gaan betalen bij de gemeente, om de "btw-problematiek" te vermijden?

Als A niet BTW-plichtig en BTW-plichtige B betaalt de kost in opdracht van zijn klant C, dan moet B geen BTW zetten op zijn factuur op de doorgerekende kosten aan C.

Vergelijkbaar voorbeeldje:
Een garagist gaat voor jou met jouw auto naar de keuring en betaalt de keuringskosten daar (inclusief BTW.)
De garagist kan de BTW niet aftrekken van de keuring want dat is geen kost eigen aan hem. Dat is een kost voor de eigenaar van de wagen.
De garagist moet geen BTW extra rekenen op het door factureren van de keuringskosten aan jou.

Ander voorbeeld: een advocaat die rolrechten betaald heeft voor zijn klant. De advocaat moet geen 21% bijrekenen bij die doorgerekende rolrechten.

Steeds 21% btw of toch niet?

Zo de juridische diensten (na 01/01/2014) in België plaatsvinden zijn ze in principe onderworpen aan het standaard btw-tarief van 21%, met uitzondering van:

  • Een aantal specifieke diensten die nog steeds vrijgesteld kunnen worden van btw, zoals bvb. familiale of schuldbemiddeling;
  • Diensten van curatoren waar voor de btw (21%) verplicht verlegd dient te worden naar de gefailleerde;
  • De pro-deo diensten die onderworpen worden aan 0% tarief (met recht op aftrek).
De btw dient op de totale vergoeding aangerekend te worden met uitzondering van de belastingen, rechten of kosten die “in naam en voor rekening” van de cliënt werden “voorgeschoten” (bvb. rol-of griffierechten, deurwaarderskosten…etc.).




Ik weet niet of het perse louche is. Kan ook zijn dat die landmeter daar niets van afweet en geen miserie wilt.
 
Een vraag over iets dat me nogal louche lijkt (sorry @JPV , I summon you). Op vraag van de eigenaar van een stukje grond naast mijn ouderlijk huis zullen we een kleine wissel van eigendom doen, zodat beide partijen een bouwgrond hebben.
Over BTW kennen anderen hier veel meer dan mij, zie hun antwoorden, maar... :)
Het gaat over de dossierkost om een grenslijn te wijzigen en twee kavels aan te passen, en de stedenbouwkundige last van een omgevingsvergunning. Dat bureau heeft effectief een pdf doorgestuurd met een factuur op met beneden nog zo'n goede oude overschrijvingsopdracht, die zij lijken ontvangen te hebben van de gemeente.

Op die factuur staat onder btw% niets ingevuld. Ik snap gewoon het verhaal niet, dus ik moet cash geld gaan geven zodat die persoon dat cash kan gaan betalen bij de gemeente, om de "btw-problematiek" te vermijden?
Wat ik niet versta is dat je niet gewoon via overschrijving zélf die factuur betaalt aan de gemeente. Als hij zegt dat hij het cash zal doen, lijkt me dat absoluut geen bezwaar om het via om het even welke rekening te betalen. Zolang hij maar een bewijsje van jouw krijgt dat het betaald is. @DogFacedGod , zie jij hiermee problemen?
 
Wat ik niet versta is dat je niet gewoon via overschrijving zélf die factuur betaalt aan de gemeente. Als hij zegt dat hij het cash zal doen, lijkt me dat absoluut geen bezwaar om het via om het even welke rekening te betalen. Zolang hij maar een bewijsje van jouw krijgt dat het betaald is. @DogFacedGod , zie jij hiermee problemen?
Ik vermoed dat dit misschien is om fouten te vermijden omdat er twee partijen betrokken zijn, die volgens oppervlakte van de verkaveling de zaken betalen, geen idee. Ik ben om het wat vooruit te laten gaan het gewoon dan maar gaan betalen.
 
Over BTW kennen anderen hier veel meer dan mij, zie hun antwoorden, maar... :)

Wat ik niet versta is dat je niet gewoon via overschrijving zélf die factuur betaalt aan de gemeente. Als hij zegt dat hij het cash zal doen, lijkt me dat absoluut geen bezwaar om het via om het even welke rekening te betalen. Zolang hij maar een bewijsje van jouw krijgt dat het betaald is. @DogFacedGod , zie jij hiermee problemen?

Denk niet dat dat problematisch is. Ken niets van landmeters en hun business. Zolang ze het maar correct boeken in hun boekhouding.


Maar ze zouden bijvoorbeeld zo kunnen foefelen voor de belastingen:

Pak dat landmeterbureau vraagt 2.000 euro inclusief BTW, exclusief vergunningskost van 500 euro voor die opdracht.
Ze steken de factuur van de gemeente van 500 euro in hun boekhouding en trekken de kost af.

Ze zenden een vage factuur zonder details uit aan Sylverscythe van 2.000 euro, zonder de vergunningskost van 500 euro. die Sylverscythe cash overhandigd heeft aan het landmeterbureau. Sylverscythe ziet geen probleem want het totaalbedrag is zoals afgesproken. Hij betaalt de 500euro cash en de 2.000 euro per overschrijving.
Waarom vaag? Zodat ze bij een controle kunnen wijsmaken dat het inclusief de vergunningskost is in plaats van exclusief.

Ze betalen de factuur van de gemeente per overschrijving. 500 euro.

Cashbetaling van 500 euro van Sylverscythe waarvoor hij wel een ontvangstbewijsje heeft gekregen van de landmeter zodat de klant gerustgesteld is, is nooit in de boekhouding geweest van het bureau en dus rechtstreeks in de pocket van de landmeter terechtgekomen, onbelast.
 
Ik weet niet of het hier op z'n plaats staat maar shoot :
Zijn hier personen die weet hebben van een niet al te moeilijk progje om kostprijzen te berekenen ?

De vriendin hier maakt in bijberoep wat baksels en chocoladespul.
Nu heb ik me al vaak afgevraagd of ze niet te weinig aanrekent.
Momenteel is het zo'n beetje natte vinger werk.
Maar met de prijzen van de grondstoffen tegenwoordig wil ik hier toch eens werk van maken.

Ideaal zou dus een programma zijn waar je alle grondstoffen in kiloprijs ingeeft.
En dat je dus nadien de gebruikte gewichten ingeeft en er dus berekend wordt wat de prijs van het product aan grondstoffen kost.

Ik weet dat je dit waarschijnlijk in excel kan aanmaken maar hier zijn we beiden dus totale leek in.

Gratis is goed , maar we willen er gerust voor betalen.
Alvast bedankt.
 
Ik weet niet of hier specifiek tooltjes voor bestaan. Maar dit is zo simpel dat je het toch gewoon zelf met een calculator kan berekenen?

Zeker dat je dit niet zelf even in excel kan doen? Eventueel eens aan een vriend/buur/familie/... met basis excel kennis vragen? Die gaat u dat snel in een excel sheet steken. En geef die dan 20€ :).
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik weet niet of hier specifiek tooltjes voor bestaan. Maar dit is zo simpel dat je het toch gewoon zelf met een calculator kan berekenen?

Zeker dat je dit niet zelf even in excel kan doen? Eventueel eens aan een vriend/buur/familie/... met basis excel kennis vragen? Die gaat u dat snel in een excel sheet steken. En geef die dan 20€ :).
Zal mss nog het beste zijn denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Waar kan ik het best terecht voor financieel advies over beleggen en andere opties, maar dan voor dummies en zonder dat je je nadien onder druk gezet voelt om iets te tekenen of 'te doen' ?
 
Stel dat ik met een Etsy-shop begin, hoe gaat dat in zijn werking op vlak van belastignen enzo?
Moet ik een BV oprichten of BTW nummer aanvragen? Hoe moet ik inkomst ingeven bij belastingen?

Verwachte inkomst is <500 euro

Waar kan ik het best terecht voor financieel advies over beleggen en andere opties, maar dan voor dummies en zonder dat je je nadien onder druk gezet voelt om iets te tekenen of 'te doen' ?
Bij uw bank. Ik raad KBC aan omdat je via hun of via hun Bolero platform met beleggen gemakkelijk aan de slag kan gaan. Of anders bij uw huidige huisbank, die zullen dat ook kunnen.
Let op, ze gaan u sowieso iets proberen aansmeren als 'startende belegger', je hebt altijd de keuze om nee te zeggen of zeg anders dat je er een week of 2 over moet nadenken.
 
Ik vraag me altijd af; wat is het juiste bedrag op een zichtrekening, zonder zotte aankopen in het verschiet.
zo rond de 1000€ of 2000-5000€ ?
 
Ik vraag me altijd af; wat is het juiste bedrag op een zichtrekening, zonder zotte aankopen in het verschiet.
zo rond de 1000€ of 2000-5000€ ?
Dat is iets persoonlijks uiteraard. Ik probeer mijn zichtrekening onder de 2500 euro te houden door snel over te schrijven naar mijn spaarrekening of effectenrekening indien de stand hoger is. Boven dat bedrag durf ik me namelijk als eens graag te laten gaan bij het shoppen en dat wil ik zo vermijden :). Een aankoop boven de 2500euro is meestal ook gepland en dan heb ik wel tijd om het geld beschikbaar te maken op de zichtrekening...
 
Dat is iets persoonlijks uiteraard. Ik probeer mijn zichtrekening onder de 2500 euro te houden door snel over te schrijven naar mijn spaarrekening of effectenrekening indien de stand hoger is. Boven dat bedrag durf ik me namelijk als eens graag te laten gaan bij het shoppen en dat wil ik zo vermijden :). Een aankoop boven de 2500euro is meestal ook gepland en dan heb ik wel tijd om het geld beschikbaar te maken op de zichtrekening...
Ja idd hangt van persoon tot persoon af.
 
Terug
Bovenaan