Kleine vragen: economie & recht

Hoe dan precies? Heb je daar geen Afrikaans gsm nr/bankrekening voor nodig of vergis ik mij?
Je wilt toch vanuit jouw Belgische rekening storten op een Afrikaanse rekening? Je hebt enkel de rekeningnummer nodig van de andere partij, jij betaalt met bancontact. De andere partij ontvangt dan binnen 2 dagen het geld.
 
Iemand ervaring met overschrijven naar buiten de EU (Afrika) op een andere manier dan via de thuisbank?

Die rekenen echt een pak kosten aan..

Online had ik al Wise gevonden. Iemand ervaring hiermee?
Het spreekt mss voor zichzelf, maar toch even herhalen: 99,99% van de overschrijvingen naar Afrika van iemand die dit nog moet navragen hoe dat kan, zijn overschrijvingen die je NIET moet doen, wegens phishing etc.
 
Je wilt toch vanuit jouw Belgische rekening storten op een Afrikaanse rekening? Je hebt enkel de rekeningnummer nodig van de andere partij, jij betaalt met bancontact. De andere partij ontvangt dan binnen 2 dagen het geld.

Ok thanks, dan moet ik nog even uitpluizen hoe het precies in elkaar zit. Ik heb zowel een bankrekeningnummer als telnr.

Het spreekt mss voor zichzelf, maar toch even herhalen: 99,99% van de overschrijvingen naar Afrika van iemand die dit nog moet navragen hoe dat kan, zijn overschrijvingen die je NIET moet doen, wegens phishing etc.

Dat klopt inderdaad. Geen zorgen evenwel: ik heb (jammer genoeg) geen erfenis of dergelijke gekregen van één of andere Afrikaanse prins. Het is om een logement te boeken voor onze reis binnen enkele maanden. Gaat om zeer lokale en kleine verblijven, die dus iets meer 'basic' te werk gaan.

Ik heb er alle vertrouwen in, maar via BNP kost het mij +- 15% aan kosten. Dat is toch wat te veel van het goede.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Ben veranderd van werk.
Mijn brutoloon is nu hoger dan mijn vrouw (was vroeger omgekeerd).
Ik vermoed dat ik best onze zoon ten laste neem ipv. mijn vrouw?
Moet ik dit doorgeven aan werkgever of gebeurt dit automatisch aangezien we getrouwd zijn (gemeenschappelijke aangifte?)

alvast dank
md
 
Op 01/03 van dit jaar is de loodgieter hier geweest, voor het jaarlijks onderhoud van de boiler.
Tot op heden nog geen factuur of verbrandingsattest ontvangen.
Ik heb reeds meerdere malen contact proberen te leggen, mails worden niet beantwoord en telefoons eindigen altijd bij zijn voicemail.
Eind maart wel een kort bericht met de vraag tot geduld.
Ik dien alle attesten te kunnen voorleggen mocht ik verhuizen.
Tips?

Alvast bedankt.
 
Ben veranderd van werk.
Mijn brutoloon is nu hoger dan mijn vrouw (was vroeger omgekeerd).
Ik vermoed dat ik best onze zoon ten laste neem ipv. mijn vrouw?
Moet ik dit doorgeven aan werkgever of gebeurt dit automatisch aangezien we getrouwd zijn (gemeenschappelijke aangifte?)

alvast dank
md
Ik ben geen expert in deze zaken, maar ik denk doordat je getrouwd bent en dus een gezamenlijke belastingbrief hebt, geen verschil gaat hebben of jij of je vrouw nu je zoon ten laste neemt.
In je maandelijks nettoloon zal je wel verschil zien, maar na afrekening van belastingbrief gaat het resultaat hetzelfde zijn ongeacht wie degene is die de zoon ten laste neemt.
 
Ben veranderd van werk.
Mijn brutoloon is nu hoger dan mijn vrouw (was vroeger omgekeerd).
Ik vermoed dat ik best onze zoon ten laste neem ipv. mijn vrouw?
Moet ik dit doorgeven aan werkgever of gebeurt dit automatisch aangezien we getrouwd zijn (gemeenschappelijke aangifte?)

alvast dank
md
1) sowieso maakt het op het einde van de rit geen verschil omdat de belastingen toch automatisch, op je belastingsbrief, je kind bij het hoogste inkomen ten laste legt.

2) wil je het voordeligste nu al hebben, dan moet je idd het kind ten laste leggen bij het hoogste inkomen. Als jullie beide (ongeveer) meer dan 4100 euro bruto verdienen, maakt het wel geen verschil meer.
 
Waarom zou een verhuurder (zowel wat betreft een natuurlijke persoon als een rechtspersoon) zijn huurcontract NIET registreren? Wat zijn de voordelen hiervan, als die bestaan?
 
Hoe regelen jullie financiën in jullie relatie ?

Wij hebben nu een 8 jaar een gemeenschappelijke rekening gehad maar ondertussen gaan we een tweede huis kopen en zullen er uiteindelijk kinderen komen. Ons plan is nu gewoon alles samengooien. Ik bezit op dit moment misschien een 20k meer en mijn loon is net iets hoger.
 
Heeft iemand hier een juridisch geldig testament sjabloon ergens liggen?
Much obliged!
Als je vraag zo kort geformuleerd is, zou ik toch eerst wat lezen over een testament en eventueel eens info vragen bij een notaris. Want je vraag is ongeveer gelijk aan: kan iemand me vlug zeggen welke auto ik moet kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xeo
Heeft iemand hier een juridisch geldig testament sjabloon ergens liggen?
Much obliged!
Om een geldig testament te maken moet het eigenhandig geschreven zijn, met een balpen op een blad papier liefst, en gedagtekend en gehandtekend zijn.

Voor de rest hangt het inderdaad sterk af van wat er in moet staan.
 
Om een geldig testament te maken moet het eigenhandig geschreven zijn, met een balpen op een blad papier liefst, en gedagtekend en gehandtekend zijn.

Voor de rest hangt het inderdaad sterk af van wat er in moet staan.
Zijn er van die eerste voorwaarde eigenlijk plannen om daar van af te stappen (icm digitale handtekening die bvb ook nog eens getekend wordt door iemand die niet in het testament vermeld staat of iemand van de burgerlijke stand?) ?
 
Zijn er van die eerste voorwaarde eigenlijk plannen om daar van af te stappen (icm digitale handtekening die bvb ook nog eens getekend wordt door iemand die niet in het testament vermeld staat of iemand van de burgerlijke stand?) ?
Niet dat ik weet, het erfrecht is in 2018 hervormd en toen is het onaangeroerd gelaten, dus ik denk niet dat het binnenkort op de politieke agenda zal komen.

De rechtbanken zijn daar wel relatief soepel in. Als er bijvoorbeeld maar 1 testament gemaakt is maakt de datum niet uit.
 
Om een geldig testament te maken moet het eigenhandig geschreven zijn, met een balpen op een blad papier liefst, en gedagtekend en gehandtekend zijn.
En die handtekening moet met dezelfde balpen gebeuren of er kan twijfel ontstaan over het feit dat de testamenteur (is dat een woord?) het wel zelf heeft ondertekend.
 
En die handtekening moet met dezelfde balpen gebeuren of er kan twijfel ontstaan over het feit dat de testamenteur (is dat een woord?) het wel zelf heeft ondertekend.
Op zich maakt dat niet uit, maar dat komt natuurlijk wel raar over. Als er ooit een procedure van komt is dat niet ideaal voor de kansen van het testament om overeind te blijven.
 
Op zich maakt dat niet uit, maar dat komt natuurlijk wel raar over. Als er ooit een procedure van komt is dat niet ideaal voor de kansen van het testament om overeind te blijven.
Ik heb dit exact scenario aan den lijve zien gebeuren. Niet als directe partij, maar laat ons het houden op het feit dat we toch maar een advocaat hebben moeten inschakelen om te zorgen dat andere overeenkomsten werden nagekomen door de betrokken partijen.
 
Om een geldig testament te maken moet het eigenhandig geschreven zijn, met een balpen op een blad papier liefst, en gedagtekend en gehandtekend zijn.

Voor de rest hangt het inderdaad sterk af van wat er in moet staan.
Je mag geen blad papier uitprinten met tekst op en die dan met de hand ondertekenen? Het moet volledig handgeschreven zijn? Of versta ik het verkeerd?
 
Terug
Bovenaan