Kleine vragen: economie & recht

De syndicus hoeft geen goedkeuring te verkrijgen van alle eigenaars. Maar hij / zij moet wel een goedkeuring krijgen van ten minste 2/3de van alle eigenaars. Is dat gebeurd?

Ook zou hij / zij toch tenminste elke eigenaar op voorhand moeten verwittigen dat die kost er aan komt anders vind ik het maar ne 'pipo'.
Geen idee, één van de bewoners had mij in de lift is gezegd dat hij iemand had geregeld via de syndicus voor het slot te vervangen. Da's het enige dat ik weet.

Ik ga toch ook niet een schilder contacteren omdat ik de muren rood wil verven en de rest maar mee moet opdraaien? Als het slot kapot is, fix het dan maar ga het niet zomaar gaan upgraden naar driepuntsluiting omdat dit "veiliger" is..
 
Denk dat mijn klein vraagje hier wel past;

Doordat ik ga verhuizen en me voorbereid op het ergste (vorige huurders hadden veel problemen toen ze het appartement verlieten en bij ons doet de huisbaas ook moeilijk) zag ik het volgende:

Ik had een huurcontract van 1 jaar en dit werd verlengd met nogmaals een jaar, door de indexatie ging de huurprijs wat omhoog. Nu staan er echter 2 verschillende bedragen in het contract. Ik heb de afgelopen maanden €930 betaald maar er wordt ook €925 vermeldt. In het contract staat het letterlijk als volgt:

"Basishuurprijs wordt geïndexeerd en afgetopt naar: 925 EURO (negenhonderddertig euro). De nieuwe huurprijs, €925 mag betaald worden...."

Mag ik er dan van uitgaan dat contractueel €925 overeengekomen is? Of telt de €930 omdat de intentie tot indexatie duidelijk is?

Btw, ik ben me er van bewust dat ik tijd steek in amper 5 euro per maand, maar omdat deze mensen het de vorige huurders en mij zo moeilijk hebben gemaakt, wil ik ook graag ambetant zijn, dat mag men belachelijk vinden :biglaugh:
Je tekst is een beetje onduidelijk. Heb je een tweede contract gekregen bij de indexatie? Of heb je één contract en dan een brief voor de verlenging van de huurprijs? Wanneer (welke maand) heb je je contract getekend, wanneer ging de huur in? Is de brief aangetekend verstuurd?
 
'k Weet niet of het hier juist staat maar:
Iemand uit mijn blok heeft het in zijn hoofd gehaald omdat het slot te vervangen door driepuntsluiting omdat de deur "kapot" zou zijn. Zelf nooit problemen ondervonden of gezien dat de deur kapot is. Factuur is binnengekomen van 3000 euro en elk moet 250 euro betalen (aan de syndicus)

Wat is mijn recht hier? Ik heb dit totaal niet goedgekeurd.
Een syndicus mag zonder toestemming van de AV een slot vervangen als dat dringend is. ALS het kapot zou zijn, is dat natuurlijk dringend, vandaar dat hij het mss vlug als "kapot" bestempelt.

MAAR: een vervanging van een slot moet door eenzelfde systeem. Als hij een beter slot wil voorstellen, dan moet dat voorgelegd worden aan de AV. Je hebt dus het recht om dit niet te betalen of hooguit de vervanging van het bedrag van het slot te betalen (maar da's via het werkkapitaal, waar je sowieso al aan bijdraagt).
 
Een syndicus mag zonder toestemming van de AV een slot vervangen als dat dringend is. ALS het kapot zou zijn, is dat natuurlijk dringend, vandaar dat hij het mss vlug als "kapot" bestempelt.

MAAR: een vervanging van een slot moet door eenzelfde systeem. Als hij een beter slot wil voorstellen, dan moet dat voorgelegd worden aan de AV. Je hebt dus het recht om dit niet te betalen of hooguit de vervanging van het bedrag van het slot te betalen (maar da's via het werkkapitaal, waar je sowieso al aan bijdraagt).
Opgelet,

er is een uitzondering hierop indien er een RvB is waarin een beperkt aantal medeeigenaren zetelen. Indien zij dat goedkeuren kan dat.
Ik dacht mij ook ergens te herinneren dat als je in een vorige vergadering besloten hebt dat de syndicus dit type problemen mag regelen (door vb 3 offertes aan te vragen om het probleem op te lossen, de goedkoopste te nemen) om hiervoor geen bijzondere vergadering te moeten beleggen dat dit ook kan.

aangezien het 3000€ was en hun aandeel 250€ was per persoon is het dan ook een blok van 12. Dus een beperkte RvB van een paar personen die de beslissing nemen kan hier. We spreken hier niet over een blok met 3 personen of zo waar men zoiets zeker niet doet.
 
Een syndicus mag zonder toestemming van de AV een slot vervangen als dat dringend is. ALS het kapot zou zijn, is dat natuurlijk dringend, vandaar dat hij het mss vlug als "kapot" bestempelt.

MAAR: een vervanging van een slot moet door eenzelfde systeem. Als hij een beter slot wil voorstellen, dan moet dat voorgelegd worden aan de AV. Je hebt dus het recht om dit niet te betalen of hooguit de vervanging van het bedrag van het slot te betalen (maar da's via het werkkapitaal, waar je sowieso al aan bijdraagt).
Antwoord van de syndicus:

Deze beslissing is besproken en genomen i.s.m. de Raad van Mede-eigendom en is n.a.l.v. herhaaldelijke klachten van verschillende bewoners dat de deur zonder sleutel kon geopend worden.

Inbraakveilig heeft geadviseerd de upgrade te doen gezien er anders geen duurzaamheid kan gegarandeerd worden.

Heb zelf dit probleem nooit ondervonden..
 
De raad van mede-eigendom mag alleen raad geven, tenzij ze op de laatste AV specifiek bevoegdheden gevraagd én gekregen hebben:
§ 4. Om zijn opdracht uit te voeren kan de raad van mede-eigendom, na de syndicus op de hoogte te hebben gebracht, kennis nemen en kopie maken van alle stukken of documenten die verband houden met het beheer van laatstgenoemde of die van belang zijn voor de mede-eigendom. Hij kan andere opdrachten of bevoegdheidsdelegaties krijgen in de mate dat de algemene vergadering daartoe beslist met een meerderheid van twee derde van de stemmen en zulks geen afbreuk doet aan de wettelijke bevoegdheden van de syndicus, de algemene vergadering en de commissaris van de rekeningen. Een door de algemene vergadering verleende opdracht of bevoegdheidsdelegatie mag slechts betrekking hebben op uitdrukkelijk vermelde handelingen en geldt slechts voor één jaar. Tijdens de gewone algemene vergadering bezorgt de raad van mede-eigendom de mede-eigenaars een omstandig jaarverslag over de uitoefening van zijn taak.

Ik vind het wel een moeilijke. Uit principe zou ik kwaad zijn omdat het over veel geld gaat. Vermoedelijk werd ook het drempelbedrag overschreden waarbij meerdere offertes opgevraagd moeten worden om te kunnen vergelijken. Werd dat dan gedaan?

Anderzijds gaat het hier ook over veiligheid en klaarblijkelijk over een upgrade ervan. Ik vrees dat je het gaat moeten slikken en je hoogstens eens goed kwaad kan maken op de volgende AV om duidelijk te maken dat dit niet voor herhaling vatbaar is.
 
Je tekst is een beetje onduidelijk. Heb je een tweede contract gekregen bij de indexatie? Of heb je één contract en dan een brief voor de verlenging van de huurprijs? Wanneer (welke maand) heb je je contract getekend, wanneer ging de huur in? Is de brief aangetekend verstuurd?

Origineel huurcontract ging in 01.07.2022, duurtijd van 1 jaar.
Op 01.07.2023 moest ik een verlenging van het huurcontract tekenen, en daarin werd opgenomen dat de huurprijs werd geïndexeerd. Hopelijk is het zo wat duidelijker, alvast bedankt!

Dat terzijde, ik heb gezien dat ze niet mochten indexeren zonder geldig EPC attest. Heb nu al 2x gevraagd achter dat EPC attest en het blijft muisstil, ik denk dat ik dus de volledige indexatie ga kunnen terugvorderen.
 
Weet er iemand hoe correct (tov effectieve verkoopprijs) de schattingen van Vlabel zijn?

Het betreft een huis dat geschat moet worden voor nalatenschap. Op dit geschatte bedrag moet namelijk erfbelasting betaald worden.
 
Weet er iemand hoe correct (tov effectieve verkoopprijs) de schattingen van Vlabel zijn?

Het betreft een huis dat geschat moet worden voor nalatenschap. Op dit geschatte bedrag moet namelijk erfbelasting betaald worden.
Doorgaans correct, als je het voor meer verkoopt is het ook geen probleem
 
Klopt deze stelling:
Als je ooit getrouwd bent geweest (ondertussen gescheiden), je na het overlijden recht hebt op de pensioenuitkering van je ex? (Als deze zelf ook niet hertrouwd is geweest)
 
Klopt deze stelling:
Als je ooit getrouwd bent geweest (ondertussen gescheiden), je na het overlijden recht hebt op de pensioenuitkering van je ex? (Als deze zelf ook niet hertrouwd is geweest)
Niet op de volledige pensioenuitkering, maar je kan wel degelijk, voor de jaren dat je zelf geen/onvoldoende rechten opgebouwd hebt, een pensioenrecht opbouwen. Pas op: als je hertrouwt, verlies je die rechten (tot je terug gescheiden bent).

Zo ooit een pasgetrouwd koppel, waarvan de vrouw haar pensioen plots sterk zag dalen, moeten aanraden om zo vlug als mogelijk gelukkig te scheiden.
 
Ik heb een een vraagje over een juiste verhuurder zijn, ik vond geen topic voor verhuurders maar is misschien ook niet de moeite om daar speciaal een topic voor te maken.

Mijn huurder is een migrant en spreekt niet zo goed Nederlands. Ik ben zelf wel overtuigd dat hij zich perfect gedraagd, hij is een sales verantwoordelijke in naburige farma industrie, betaald al jaren alles netjes enzovoort. Maar nu heeft hij een nieuwe buur gekregen (elk huren ze 1 van de dakappartementen) en zit het er blijkbaar op.

Ze praten niet met elkaar en hij noemt deze man "die met de hond", kent zijn naam niet, maar het lijkt wel alsof dat die nieuwe buur mijn huurder niet moet. Mijn huurder zet zijn vuilnisbakken op de parking van een andere huurder, dat hebben die 2 afgesproken, maar de nieuwe buur verplaatst volgens hem continue die vuilbakken op de oprit. Ook hangt de nieuwe buur papieren op in zijn gang boven om geen lawaai te maken, maar hij maakt geen lawaai zegt hij. De politie heeft hij ook al op zijn dak gestuurd, maar de politie merkte zelf ook geen lawaai. Zelf zit die buurman dan wel te bonken en lawaai te maken als een gek 's nachts zegt mijn huurder.

Nu zegt mijn huurder dat dit toch wel heel vervelend is en vraagt advies.

Zou ik advies geven of niet, zoja welk advies. Persoonlijk zou ik zeggen probeer WEL te praten maar dat lijkt me niet zo goed te gaan komen, ook omdat zijn Nederlands niet zo goed is. Kan ook zeggen van begin te filmen, verzamel bewijs/dagboek of bel zelf de politie. Missschien wilt hij dat ik zelf met die mens ga praten? Of dat de synicus dit oplost maar ook de syndicus gaat hier niks tussenkomen denk ik?

Ik vind het heel vervelend en als dat nog ff duurt ben ik mijn goede huurder kwijt denk ik.
Langs de andere kant hou ik me als verhuurder misschien beter uit die zaak?
 
Laatst bewerkt:
Om kort op de vraag te antwoorden betreffende het advies dat je aan uw huurder moet geven: trek met die buurman op verzoening naar de vrederechter en bezorg een kopie van het verslag achteraf aan de verhuurder van die buur om de kat de bel aan te binden.

Plan B vergt meer tijd en energie:

Hoeveel appartementen bevat het gebouw? Zijn alle appartementen in eigendom van verhuurders? Als er met de nieuwe buur/huurder niks aan te vangen valt, zou ik toch eens verhaal halen bij de eigenaar/verhuurder van dat appartement, eventueel samen met andere eigenaars/bewoners om duidelijk te maken dat het menens is.

Uiteindelijk gaat die verhuurder ook liever een brave huurder hebben waar geen werk aan is dan het sujet dat nu in zijn kot zit. Dus die kan misschien de rekening eens maken (wie weet heeft hij er ook problemen mee zoals schade en huurachterstand) en de nodige stappen nemen om de zure appel buiten te zetten.

U erbuiten houden zou ik eigenlijk juist niet doen. Het gaat hier over uw (mede-)eigendom waar dergelijke problematische figuren de goede huurders net wegjagen en je vergelijkbare sujetten in de plaats gaat krijgen. Dat gaat verloedering van het gebouw in de hand werken en dus waardevermindering van uw investering. Een goede blok sluit de rangen op dat vlak en smoort zo'n types best van in het begin in de kiem.
 
Om kort op de vraag te antwoorden betreffende het advies dat je aan uw huurder moet geven: trek met die buurman op verzoening naar de vrederechter en bezorg een kopie van het verslag achteraf aan de verhuurder van die buur om de kat de bel aan te binden.

Plan B vergt meer tijd en energie:

Hoeveel appartementen bevat het gebouw? Zijn alle appartementen in eigendom van verhuurders? Als er met de nieuwe buur/huurder niks aan te vangen valt, zou ik toch eens verhaal halen bij de eigenaar/verhuurder van dat appartement, eventueel samen met andere eigenaars/bewoners om duidelijk te maken dat het menens is.

Uiteindelijk gaat die verhuurder ook liever een brave huurder hebben waar geen werk aan is dan het sujet dat nu in zijn kot zit. Dus die kan misschien de rekening eens maken (wie weet heeft hij er ook problemen mee zoals schade en huurachterstand) en de nodige stappen nemen om de zure appel buiten te zetten.

U erbuiten houden zou ik eigenlijk juist niet doen. Het gaat hier over uw (mede-)eigendom waar dergelijke problematische figuren de goede huurders net wegjagen en je vergelijkbare sujetten in de plaats gaat krijgen. Dat gaat verloedering van het gebouw in de hand werken en dus waardevermindering van uw investering. Een goede blok sluit de rangen op dat vlak en smoort zo'n types best van in het begin in de kiem.
Ik heb hem gezegd van de situatie even van nu af te evalueren en te hopen dat de situatie wat afkoelt. Nieuwe situaties te noteren met datum en tijd, eventueel getuigenissen te verzamelen of geluids/beeldmateriaal. Daarna kan hij als het toch erg wordt dit "dagboek" eens delen met ons (mezelf, syndicus, de andere verhuurder) en eventueel burenbemiddeling in te schakelen. Stappen naar het vredegerecht heb ik gezegd van enkel te doen als de situatie echt niet verbetert. Heb er wel duidelijk bij gezegd dat ik als verhuurder niet verantwoordelijk ben voor problemen die hij heeft met zijn buren, maar dat snapt hij wel. Tis alleen moeilijk verkeren in zo'n land waar je niet gewend bent, naar het vredegerecht stappen is dan niet iets wat je zomaar doet kan ik me inbeelden.
 
Ik heb net mijn 20 dagen vaderschapsverlof opgenomen en Solidaris heeft me de berekening voor de uitkering doorgestuurd. Er wordt 11,10% bedrijfsvoorheffing afgehouden, ik vermoed dat die al niet finaal is en dat ik op het eind van het jaar nog wel BV zal moeten bijbetalen. Is er iemand die weet of er ook nog RSZ betaald zal moeten worden? Ik vind daar nergens iets van terug.
 
Terug
Bovenaan