Kleine vragen: economie & recht

Is Cambio eigenlijk een (winstgevend) bedrijf? Of is dat een vzw die subsidies ontvangt?

Een beetje rondneuzen leert mij dat dit een 'bedrijf' is.

Moeder/holding heet Optimobil Belgium NV terwijl de activiteiten per gewest in een afzonderlijke dochtervennootschap zijn ondergebracht (bv. Optimobil Vlaanderen NV).

En die zijn volgens de laatst beschikbare jaarrekening allen winstgevend.
 
Maar voor alle duidelijkheid: de auto's die ze plaatsen, plaatsen ze op locaties die ingericht worden met steun van de plaatselijke overheden (én met soms ook nog een extra kost)

 
Vraagje voor de verzekeraars zoals @Vega @nokeyboard : wat als de keuring van de elektriciteit na 25 jaar vervallen is, en het huis gaat in vlammen op? Kijkt men dit na? Of als er wijzigingen zijn gebeurd binnen die 25 jaar, waarvoor een herkeuring in principe nodig was?
 
Vraagje voor de verzekeraars zoals @Vega @nokeyboard : wat als de keuring van de elektriciteit na 25 jaar vervallen is, en het huis gaat in vlammen op? Kijkt men dit na? Of als er wijzigingen zijn gebeurd binnen die 25 jaar, waarvoor een herkeuring in principe nodig was?
Te allen tijde verzekerd. Kijk bij je eigen brandverzekering in de Algemene Voorwaarden na wat er is uitgesloten, meestal zijn dit standaardbepalingen zoals "oorlog & terrorisme", "schade door vuurwapens", "schade door ioniserende stralingen", etc... alsook intentioneel toegebrachte schade.

Wat wel gebeurt voor handelspanden/commerciële ruimtes/opslagplaatsen is dat er op voorhand in het contract zelf door de verzekeraar geplaatst wordt dat er een keuringsattest van de elektrische installatie moet afgeleverd worden door de klant. Stel dat de verzekeringsnemer niet opvolgt of de klant dit wel bezorgt en bij een schadegeval (door de niet conforme elektrische installatie) blijkt dat de elektriciteit niet gekeurd was, alsook dat er een duidelijk verband was tussen de schade en de niet-conforme installatie, kan de verzekeraar weigeren.

Maar voor een privéwoning nooit.
 
Mijn broer heeft een huurhuis gevonden. Die huisbaas wil de waarborg niet op een geblokkeerde rekening laten storten, maar wil dat geld gewoon krijgen. Is dat wel wettelijk, nee toch zeker?

Die huisbaas beweerd van wel.
 
Niet doen:

De huurder mag zelf de samenstelling van de huurwaarborg bepalen:

  1. De huurder stort een bedrag gelijk aan 3 maanden huur op een geblokkeerde bankrekening op zijn naam.
  2. De huurder vraagt een zakelijke zekerheidsstelling bij een financiële instelling (obligatie of kapitalisatiebon).
  3. De huurder vraag aan het OCMW om de waarborg voor te schieten. Het OCMW sluit dan een overeenkomst met een bankinstelling voor een bedrag gelijk aan maximaal 3 maanden huur. Het OCMW onderzoekt de aanvraag tot tussenkomst in de huurwaarborg en zal nagaan of de aanvrager aan de voorwaarden voldoet om door het OCMW ondersteund te worden.
  4. Als de verhuurder ermee instemt, kan de waarborg ook via een persoonlijke borgstelling.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Mijn broer heeft een huurhuis gevonden. Die huisbaas wil de waarborg niet op een geblokkeerde rekening laten storten, maar wil dat geld gewoon krijgen. Is dat wel wettelijk, nee toch zeker?

Die huisbaas beweerd van wel.
zeker niet wettelijk. Is een teken aan de wand als ze nog altijd dit op een gewone rekening willen, want dit is al JAREN niet meer toegelaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Mijn broer heeft een huurhuis gevonden. Die huisbaas wil de waarborg niet op een geblokkeerde rekening laten storten, maar wil dat geld gewoon krijgen. Is dat wel wettelijk, nee toch zeker?

Die huisbaas beweerd van wel.
Zeker niet op ingaan, kan enkel tot problemen leiden voor de huurder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Ik weet niet of volgende vraag hier hoort maar ga ze toch stellen: mij partner haar huurcontract loopt ten einde eind januari. Nu krijgt ze gisteren bericht dat de huisbaas eist dat ze volgende week aanwezig is op de uittredende plaatsbeschrijving. Mijn partner heeft deze dag opleiding en kan hier uiteraard onmogelijk bij zijn. Mijn vraag is dus in welke mate de eigenaar haar kan verplichten om er bij te zijn zonder dat er zelfs een voorstel van zijn kant kwam qua datum en tijdstip?
 
Ik weet niet of volgende vraag hier hoort maar ga ze toch stellen: mij partner haar huurcontract loopt ten einde eind januari. Nu krijgt ze gisteren bericht dat de huisbaas eist dat ze volgende week aanwezig is op de uittredende plaatsbeschrijving. Mijn partner heeft deze dag opleiding en kan hier uiteraard onmogelijk bij zijn. Mijn vraag is dus in welke mate de eigenaar haar kan verplichten om er bij te zijn zonder dat er zelfs een voorstel van zijn kant kwam qua datum en tijdstip?
Een plaatsbeschrijving moet opgesteld worden in aanwezigheid van huurder en verhuurder, anders heeft die geen waarde. Het beste lijkt mij dat je op mail een andere datum vraagt, die voor beiden kan passen. Een plaatsbeschrijving kan niet eenzijdig vastgesteld worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Nu ik bijna een half jaar werk en ik de komende 2-3 jaren nog wel thuis ga wonen, ben ik aan het kijken wat ik met mijn spaargeld wil doen. Ik kan op dit moment zo per maand €1600 sparen, maar ik wil er opzich iets meer mee doen dan gewoon op de spaarrekening te zetten. Zelf denk ik eraan om een deel gewoon op de spaarrekening te zetten, en het ander deel in iets dat dan toch net iets beter rendeert, maar waarbij het risico zeker niet hoog mag zijn. De bedoeling is namelijk om dit spaargeld later (2-3j dus) in een appartement of huis te steken. Een klein deel (€75 pm ong) zou ik dan in iets willen steken met meer risico.

Wat zouden jullie doen in mijn plaats? Is bovenstaand plan een goed idee, of pak ik het beter anders aan?
 
Een degelijk rendement zonder hoog risico op relatief korte termijn bestaat jammer genoeg niet
 
Mijn broer heeft een huurhuis gevonden. Die huisbaas wil de waarborg niet op een geblokkeerde rekening laten storten, maar wil dat geld gewoon krijgen. Is dat wel wettelijk, nee toch zeker?

Die huisbaas beweerd van wel.
Uw broer kan de waarborg met ontvangstbewijs zo geven, dan erna een aangetekend schrijven sturen dat de gelden op een geblokkeerde rekening moeten staan. Weigert de verhuurder kan de huurder de waarborg zelf op een geblokkeerde zetten en de reeds betaalde waarborg verrekenen met de nog te betalen huur.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik weet niet of volgende vraag hier hoort maar ga ze toch stellen: mij partner haar huurcontract loopt ten einde eind januari. Nu krijgt ze gisteren bericht dat de huisbaas eist dat ze volgende week aanwezig is op de uittredende plaatsbeschrijving. Mijn partner heeft deze dag opleiding en kan hier uiteraard onmogelijk bij zijn. Mijn vraag is dus in welke mate de eigenaar haar kan verplichten om er bij te zijn zonder dat er zelfs een voorstel van zijn kant kwam qua datum en tijdstip?
Uw partner mag altijd een gevolmachtigde haar plaats laten innemen. Een plaatsbeschrijving is enkel geldig als deze tegensprekelijk is opgesteld en vooral ondertekend. Dus een handtekening van elke partij alsook een kopie van de plaatsbeschrijving voor elke partij.
 
Als je een vlucht geboekt hebt in maart, en het verbod op niet-essentiële reizen wordt verlengd: ben je dan je geld kwijt?
De luchtvaartmaatschappij vliegt, dus zij voorzien jouw dienst
Maar jij mag als burger geen niet-essentiële reizen maken.
 
Ik heb een vraag over successierechten bij een erfenis.

Toen mijn opa in het najaar van 2020 één van de Corona slachtoffers was stond ik er niet bij stil dat ik zou erven, maar dat blijkt nu dus duidelijk wel het geval.

Het ding is, ik heb geen idee hoeveel successierechten ik ga moeten betalen op de waarde van het huis. Mijn opa en oma zijn overleden, maar ook mijn papa een paar jaar geleden waardoor ik en mijn zus blijkbaar het erfdeel overnemen. Dus de helft van het huis komt op naam van mijn oom, en ik en mijn zus hebben elk een vierde. Hoeveel procent zullen we moeten betalen op de waarde? Sommigen zeggen 9 procent, anderen drie procent. Ik en mijn zus weten uiteraard graag wat we mogen verwachten wanneer we binnenkort naar de notaris moeten. Ik vind niet meteen terug wat er gebeurt wanneer je erft als kleinkind dat het erfdeel van een overleden ouder overneemt.
 
Ik heb een vraag over successierechten bij een erfenis.

Toen mijn opa in het najaar van 2020 één van de Corona slachtoffers was stond ik er niet bij stil dat ik zou erven, maar dat blijkt nu dus duidelijk wel het geval.

Het ding is, ik heb geen idee hoeveel successierechten ik ga moeten betalen op de waarde van het huis. Mijn opa en oma zijn overleden, maar ook mijn papa een paar jaar geleden waardoor ik en mijn zus blijkbaar het erfdeel overnemen. Dus de helft van het huis komt op naam van mijn oom, en ik en mijn zus hebben elk een vierde. Hoeveel procent zullen we moeten betalen op de waarde? Sommigen zeggen 9 procent, anderen drie procent. Ik en mijn zus weten uiteraard graag wat we mogen verwachten wanneer we binnenkort naar de notaris moeten. Ik vind niet meteen terug wat er gebeurt wanneer je erft als kleinkind dat het erfdeel van een overleden ouder overneemt.

Innige deelneming!

Je behoort tot dezelfde graad dan je vader en zit dus in dezelfde 'categorie'. Exacte percentage zal afhangen van 1) Gewest en 2) de waarde van het huis. Deze kan je eenvoudig hier terugvinden.
 
Innige deelneming!

Je behoort tot dezelfde graad dan je vader en zit dus in dezelfde 'categorie'. Exacte percentage zal afhangen van 1) Gewest en 2) de waarde van het huis. Deze kan je eenvoudig hier terugvinden.
Bedankt voor de info. Gezien we in het Vlaams gewest wonen zal dat dus 3 procent op de eerste 50 000 worden en 9 procent op wat daar over zit qua waarde. Ik denk dat dat wel moet lukken ( hoewel het met de zaak die al maanden dicht is en nog andere onverwachte kosten toch wel nog pittig kan worden)
 
Terug
Bovenaan