Kleine reisvraagjes

Update:

Vandaag nog een nieuwe mail gestuurd, en dit was het antwoord:

Dear ,



thank you for your message.



For data protection reasons, we are not allowed to accept the credit card from booking.com.



You have to submit the credit card for the hotel again separately.

The paylink was sent to you for this purpose.



Your PAylink:
..............................

Is dit nu betrouwbaar? de email komt wel degelijk van @dorint.com zoals het hotel, maar dit kan ook gehackt zijn natuurlijk.
Ik heb werkelijk nog nooit geweten dat mijn booking.com authorisation niet volstaat in EU....



EDIT: net gebeld met het DORINT hotel. blijkbaar een nieuwe wet, alleen in Duitsland, dat Duitse hotels geen inzage mee krijgen in de booking.com creditcard garantie. Iets heel eigenaardigs...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij booking betaal je ofwel aan booking zelf, ofwel aan het hotel zelf. Booking geeft nooit CC gegevens door.

Als je bij het hotel zelf betaalt authoriseert booking je CC als garantie / voor als je niet op daagt maar om te betalen (tenzij je niet opdaagt). Betalen gebeurt dan via het hotel: in die zin is de mail wel plausibel.

Meestal gebeurt dat laatste dan fysiek, met een kastje in het hotel maar ik heb ook al geweten dat er met betaallinks gewerkt wordt of zelfs met PayPal.

Als het hotel met je communiceert, doe dat wel altijd via booking zelf. Ze hebben een berichtensysteem en via booking kunnen hotels je ook mailen: zij krijgen je emailadres niet.
 
Bij booking betaal je ofwel aan booking zelf, ofwel aan het hotel zelf. Booking geeft nooit CC gegevens door.

Als je bij het hotel zelf betaalt authoriseert booking je CC als garantie / voor als je niet op daagt maar om te betalen (tenzij je niet opdaagt). Betalen gebeurt dan via het hotel: in die zin is de mail wel plausibel.

Meestal gebeurt dat laatste dan fysiek, met een kastje in het hotel maar ik heb ook al geweten dat er met betaallinks gewerkt wordt of zelfs met PayPal.

Als het hotel met je communiceert, doe dat wel altijd via booking zelf. Ze hebben een berichtensysteem en via booking kunnen hotels je ook mailen: zij krijgen je emailadres niet.
Ok, thx.
Ik heb reeds de betaling"geauthoriseerd" via hun link in email. Maar nog niets van de rekening afgegaan.
Het zal dus wel kloppen zeker hun uitleg.
 
Ok, thx.
Ik heb reeds de betaling"geauthoriseerd" via hun link in email. Maar nog niets van de rekening afgegaan.
Het zal dus wel kloppen zeker hun uitleg.
Van de rekening afgaan kan rustig duren tot aan het inchecken of (uitzonderlijk) tot na het uitchecken hoor :)
 
Heb ne pot vol met muntjes staan hier. Hoe kan ik da best inruilen? Gewoon langsgaan bij de bank met die pot?
 
Heb ne pot vol met muntjes staan hier. Hoe kan ik da best inruilen? Gewoon langsgaan bij de bank met die pot?
Vreemde valuta? Geen enkele bank gaat dat aannemen afaik. Goede doelen (bv op de luchthaven) vaak wel. Ter plaatse opmaken, koekjes voor op de luchthaven, laatste biertje,...
Briefjes sommige banken wel, maar meestal niet zonder commissie dus ook daar de tip om naar het einde van de reis niet te veel af te halen en alles op te werken.

Eventueel kan je bij een specifiek wisselkantoor aan een treinstation of luchthaven proberen maar dacht dat ook zei enkel briefjes aannemen. Dat in het station in Hasselt is gesloten denk ik.
 
Vreemde valuta? Geen enkele bank gaat dat aannemen afaik. Goede doelen (bv op de luchthaven) vaak wel. Ter plaatse opmaken, koekjes voor op de luchthaven, laatste biertje,...
Briefjes sommige banken wel, maar meestal niet zonder commissie dus ook daar de tip om naar het einde van de reis niet te veel af te halen en alles op te werken.

Eventueel kan je bij een specifiek wisselkantoor aan een treinstation of luchthaven proberen maar dacht dat ook zei enkel briefjes aannemen. Dat in het station in Hasselt is gesloten denk ik.

Nee nee se. Allemaal euro muntjes 😁
 
Heb ne pot vol met muntjes staan hier. Hoe kan ik da best inruilen? Gewoon langsgaan bij de bank met die pot?

Ik heb hier ook een pot staan, met ongeveer € 600 aan kleingeld in.
Jarenlang € 2 stukken en € 1 stukken gespaard. Tegenwoordig vooral digitaal betalen dus weinig kleingeld.

Heb de opties wel al verkend om er vanaf te geraken:
  • Bank: BNP Paribas: € 4 betalen voor een zak tot 10 kg. Ik vertik het om € 4 te betalen voor mijn kleingeld in te leveren.
    Zelfs al gaat het om € 4 op € 600. Nope.

  • Nationale Bank van België. Daar is het gratis voor een beperkte hoeveelheid als particulier (1x per maand, max. 5 kg).
    Ik heb daar al een keer gestaan met mijn pot, maar toen was er een gigantische wachtrij, ik dacht dat 's avonds snel na m'n werk te doen... tough luck... Zou het eigenlijk nog eens een tweede keer moeten proberen, maar die pot geld loopt niet weg natuurlijk.

  • Bij de Carrefour hier staat zo'n apparaat waar je al je muntjes in kan dumpen en je krijgt een bonnetje voor in de winkel mee te betalen.
    Eten/drinken moet je toch natuurlijk. Maar ik heb via m'n werk zo'n kortingsbonnen in de Carrefour en gebruik die liever...
Long story short: ik heb dus nog steeds een zware pot met kleingeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier ook een pot staan, met ongeveer € 600 aan kleingeld in.
Jarenlang € 2 stukken en € 1 stukken gespaard. Tegenwoordig vooral digitaal betalen dus weinig kleingeld.

Heb de opties wel al verkend om er vanaf te geraken:
  • Bank: BNP Paribas: € 4 betalen voor een zak tot 10 kg. Ik vertik het om € 4 te betalen voor mijn kleingeld in te leveren.
    Zelfs al gaat het om € 4 op € 600. Nope.

  • Nationale Bank van België. Daar is het gratis voor een beperkte hoeveelheid als particulier (1x per maand, max. 5 kg).
    Ik heb daar al een keer gestaan met mijn pot, maar toen was er een gigantische wachtrij, ik dacht dat 's avonds snel na m'n werk te doen... tough luck... Zou het eigenlijk nog eens een tweede keer moeten proberen, maar die pot geld loopt niet weg natuurlijk.

  • Bij de Carrefour hier staat zo'n apparaat waar je al je muntjes in kan dumpen en je krijgt een bonnetje voor in de winkel mee te betalen.
    Eten/drinken moet je toch natuurlijk. Maar ik heb via m'n werk zo'n kortingsbonnen in de Carrefour en gebruik die liever...
Long story short: ik heb dus nog steeds een zware pot met kleingeld.

Als het geen geld mag kosten:

Je kan ook een kind maken, die mogen dan normaal enkele keren gratis kleingeld binnenbrengen. :oi22:
 
Via waar zoeken / boeken jullie vakantiehuizen?
Hangt van het land af.
Ik zoek zelf vaak via airbnb, voor komende zomer ook al onze stops daar geboekt, maar ons vakantiehuis in Spanje vorig jaar hebben we geboekt via Interhome.
 
Nee nee se. Allemaal euro muntjes 😁

Ik had ook een grote vaas met meer als 1000€ munten.
Kk heb ze aan mijn zus meegegeven die achter de kassa vrijwillegers werk deed op een festival.
Zo heeft ze het kunnen wisselen voor briefjes.
Al is ze wel op haar vingers getikt daardoor, maar mijn geld was toch gewisselt.

Twas zelf zodanig veel dat ik het gewoon gewogen had ipv te tellen, en kzat er ni ver naast
 
Bij de reisannulatieverzekeribg via mijn MasterCard staat het volgende in de voorwaarden:

De annulatieverzekering die inbegrepen is in uw Mastercard Star betaalt u een vergoeding
op voorwaarde dat uw reizen, vervoer en logies (geboekt via een operator, tussenpersoon of vervoersmaatschappij) of uw verblijfplaats betaald zijn:
  • voor 50 % via een Belfius-rekening (overschrijving, bankkaart of Mastercard Star)
  • en minstens één gezinslid houder is van een Mastercard Star
Reisovereenkomst: Een schriftelijke overeenkomst voor de reservering van een vakantie, vervoer of accommodatie tussen de Verzekerde en een professionele touroperator en/of reisbureau en/of elke leverancier van vervoer of accommodatie op een rechtstreekse basis.

Stel ik boek rechtstreeks een hotel via de website van het hotel zelf, dan kan ik dit toch beschouwen als een "leverancier van accomodatie op een rechtstreekse basis"?

Idem voor vliegtickets: indien ik rechtstreeks boek via Brussels Airlines, dus zonder tussenkomst van een reisbureau of een derde partij zoals expedia, dan mag ik dit eveneens beschouwen als gedekt?

Vooral het eerste citaat in mijn post vind ik nogal dubieus, gezien ze expliciet spreken over een operator, tussenpersoon of vervoersmaatschappij.
Brussels Airlines is een vervoersmaatschappij, maar de rechtstreekse boeking met een hotel lijkt daaronder dan niet te vallen?


 
@Slyke : vorig jaar die annulatieverzekering nodig gehad en vluchten waren ook rechtstreeks via Tuifly, dat was geen probleem.

Hotel was flexible rate zonder voorschot, te annuleren tot 2 dagen voor aankomst dus dat kon ik zo regelen.
Volgens mij vallen die inderdaad wel onder de definitie leverancier van accommodatie.

Ik had dan nog Tui geboekt via mijn MasterCard, mijn ouders hebben hun vluchten dan aan mij betaald.
Ik vreesde dat ze daar lastig over gingen doen, allemaal geen probleem.

Ik heb uiteindelijk maanden achter Tuifly hun vodden moeten zitten om bewijs van annulatie te krijgen, het verzekeringsgedeelte zelf daarentegen is vrij vlot verlopen.
 
@SilentSpring : goed om horen dat het bij jou allemaal zo vlot is verlopen (ook al is dat natuurlijk relatief, als je moet annuleren).

Hotel was flexible rate zonder voorschot, te annuleren tot 2 dagen voor aankomst dus dat kon ik zo regelen.
Volgens mij vallen die inderdaad wel onder de definitie leverancier van accommodatie.

Hotel in mijn geval is niet terugbetaalbaar, dus een eventuele annulering zou volledig gedragen moeten worden door de verzekering, desgevallend.
 
Ik heb een cultureel getint vraagje voor de leerkracht NL:

Nederlanders vinden volgende zinnen totaal fout terwijl ik er geen fout in zie:

"Ik weet de autosleutels liggen"
"Ik weet hem niet wonen"


Bega ik eigenlijk een fout tegen de taal als ik het werkwoord weten + inf. op die manier gebruik?
 
Toen wij een paar jaar terug voor de laatste keer op all-in gingen, viel het mij niet echt op, maar nu we opnieuw aan het zoeken zijn, valt het mij op dat die vluchten zo ongelooflijk slecht getimed staan.

Vluchten naar Heraklion om 01h30 's nachts, naar Antalya om 01h 's nachts. Dat is ginds arriveren om 03h/04h 's nachts en dan moet je nog wachten op bagage en naar het hotel, etc.
Vluchten weer naar huis om 06h-07h 's morgen wat op zich misschien niet zo vroeg is, maar gezien die hotels vaak een uur rijden zijn, moet je ook alweer om 03h/04h 's nachts uitchecken enzo.

Ik woon in Polen, is dat enkel iets in Polen of is dat in Belgie/Nederland ook vaak voorkomend? En zoja, wat is de reden daarvoor, weet iemand dat?
 
Terug
Bovenaan