Eerste hulp bij klus-gevallen

Nee hoor, de verzekering vergoed u voor de geleden schade. Het staat u dan vrij om die schade al dan niet te herstellen.
Wat ze natuurlijk niet doen is u BTW vergoeden waarvan ge zelf geen bewijs hebt dat ge die BTW hebt betaald.
 
Dit vind ik ook wel een goeie opmerking, maar dan omgekeerd. Ik heb quasi dezelfde situatie met dat verschil dat er nog geen OSB ligt.
Ik dacht ook eerst tussen de spanten te werken maar (i) ik zie op tegen gedoe met dampscherm over al die balken, (ii) OSB +isolatie + opnieuw OSB vind ik gelijk zo onnozel naar verlies van hoogte, en (iii) ik schik ergens in de komende 10 jaar de plafonds op het 1e nog te vervangen, en de isolatie zou daar op steunen (lijkt mij?) dus dan riskeert dat ge daar het dampscherm toch gaat beschadigen of wat dan ook? 😁

Dus ik ga dit jaar gewoon het dak isoleren lijkt me. Er is een onderdak, structuur is nog in goede staat en ik schat wel zo'n 20cm ruimte te hebben zonder extra latten te moeten aanbrengen, dus ik vermoed dat dat voldoende is?
En dan de vloer gewoon wat OSB leggen zonder meer. Makkelijkste oplossing!
dat is een no-brainer imo, 20cm is een mooie dikte om op te vullen inderdaad.

het dampscherm zal inderdaad bij uitbreken plafonds beschadigd raken maar op zich geen ramp, zou je opnieuw kunnen plaatsen en/of toetapen..
(merk op dat als je dak geïsoleerd is en je later nog isolatie in tussenvloer plaatst deze geen dampscherm moet hebben)

enige wat ik nog kan bedenken is dat je later dus bij uitbreken van die plafond toch tussen de balken isoleert, maar dan vooral akoestisch. Zo'n plafond met balken en enkel holle ruimte tussen zijn echte klankkasten. Nuja alles hangt af van de functie. Is er boven een bureau of badkamer die qua gebruik dus quasi nooit gelijktijdig loopt met de slaapkamers eronder maakt het minder uit, maar vermoedelijk best wel isoleren.
En nog beter: als je OSB legt op zolder, rubberen dempertjes op de balken plaatsen om zo een zwevende vloer direct te maken!
 
Bij mij is dit bvb geluid van auto's die in straat langsrijden. Houtskelet goede thermische isolatie, maar acoustisch, not so much..
dat krijg je niet weg, dat is de massa-inertie die er niet is bij houtskelet en zo'n geluiden dringen dan inderdaad veel sneller binnen.

vandaar mijn hele betoog nog op 9lives enkele weken terug in samenwerking met Deso "tegen" stungunner.
(nu houtskelet heeft ook voordelen maar inderdaad aan drukkere wegen opletten of met duurdere extra ingrepen gaan werken oftwel..mets het maar gewoon ;))
 
Ik ben op zoek naar iemand regio kust wvl voor herstelling aan mijn sectionale poort...

Aan beide zijdes zijn de draagkabels aan het uitrafelen ... Geen idee hoe dat komt eigenlijk, maar allé, moet wel eens hersteld worden.
Iemand vinden voor een klein werkske is niet altijd evident.
Garagepoortofferte.be was ik wel tevreden van, ik weet alleen niet of ze herstellingen doen.
 
jep, maar, afhankelijk van hoe hard je wilt dat het geïsoleerd is:
- platen nemen met tand groef verbinding, voor goede aansluiting
- isolatiepluggen als je het geheel op zijn plaats moet houden. Echter als daar nog OSB over gaat kan dat nergens naartoe..
- afddekken met vochtwerende, gegroefde OSB platen, en eventuele openingen afdichten met pu.
- je spreekt over houtskelet maar ik dacht dat je bovenop de bestaande OSB zou werken. Het probleem van te werken in spanten van de vloer is dat dit koudebruggen worden waar je hout de isolatie onderbreekt. Als de bestaande OSB in een goede staat is zou ik er gewoon bovenop werken: geen afbraakwerken, geen koudebruggen, en je bestaande laag isoleert nog eens mee.
Wat zou het effect/impact zijn als 'k bijvoorbeeld gewoon tussen de spanten onder de OSB isolatie steek, zonder dampscherm?

Eigenlijk ligt er maar op de helft van de zolder OSB, de andere helft is open.
 
dat is een no-brainer imo, 20cm is een mooie dikte om op te vullen inderdaad.

het dampscherm zal inderdaad bij uitbreken plafonds beschadigd raken maar op zich geen ramp, zou je opnieuw kunnen plaatsen en/of toetapen..
(merk op dat als je dak geïsoleerd is en je later nog isolatie in tussenvloer plaatst deze geen dampscherm moet hebben)

enige wat ik nog kan bedenken is dat je later dus bij uitbreken van die plafond toch tussen de balken isoleert, maar dan vooral akoestisch. Zo'n plafond met balken en enkel holle ruimte tussen zijn echte klankkasten. Nuja alles hangt af van de functie. Is er boven een bureau of badkamer die qua gebruik dus quasi nooit gelijktijdig loopt met de slaapkamers eronder maakt het minder uit, maar vermoedelijk best wel isoleren.
En nog beter: als je OSB legt op zolder, rubberen dempertjes op de balken plaatsen om zo een zwevende vloer direct te maken!
Interessant. Dus als ik het dak isoleer (en afwerking met dampscherm/alu tape uiteraard), moet er bij eventuele isolatie van de vloer geen dampscherm meer?
Dus dan kan ik tussen de spanten gewoon glaswol oid steken en afwerken met OSB? Die glaswol heeft doorgaans wel al een dampremmende laag maar aangezien dat tussen de spanten zou zitten en continu onderbroken is, neem ik aan dat dat geen problemen geeft?
Als ik mijn budget bereken dan ook eens rekenen om de vloer mee te nemen. Als ik later de plafonds uitbreek is het een kleine moeite om die isolatie kort weg te nemen en terug te steken, 't is het dampscherm dat me zou irriteren.

Goeie tip ook van de rubberen dempertjes. Het is een stockagezolder met een vouwladder dus geen actief gebruik, maar 't is een kleine moeite die later misschien nog kan lonen...
 
een dampscherm houdt vocht tegen tussen warme en koude zone. Indien je dak geisoleerd worddt zit je met 2 warme zones, de isolatie dient hier vooral akoestisch bekeken te worden & niet thermisch.

Rubber is inderdaad iets stom nu en onhaalbaar achteraf
 
Onder uw isolatie op zolder moet dan wel een dampscherm hé. Enkel onder de vloer niet als ge én de zolder én de vloer isoleert.
 
Hoe goed verlijmt een normale montagekit?
Ik wil profielen rond kachel hangen, dus heb ik hoge temperatuur silicone nodig. Maar ik vind enkel montagekitten ipv montagelijmen.
Zoals die van Soudal bvb
 
Onder uw isolatie op zolder moet dan wel een dampscherm hé. Enkel onder de vloer niet als ge én de zolder én de vloer isoleert.
Dat is wat er staat toch..hij gaat zijn dak isoleren en overweegt ook de vloer erbij te nemen. Vandaar ook de vermelding 2 zijden warm..
 
Hoe goed verlijmt een normale montagekit?
Ik wil profielen rond kachel hangen, dus heb ik hoge temperatuur silicone nodig. Maar ik vind enkel montagekitten ipv montagelijmen.
Zoals die van Soudal bvb
gewone profielen zonder belasting? ik heb zo'n hoge temperatuurskit gekocht voor in den open haard vroeger om een stuk steen vast te lijmen. Dan heb ik dat achteraf nog eens gebruikt voor een sensor vast te plakken op de bumper van den auto en dat is er op 4 jaar toch nooit afgevallen :p
 
Iemand die weet waar ik het volgende kan vinden? Tot nu toe enkel bij Hornbach gevonden maar die leveren niet naar België

 
Makro slaagt er wel in als iets populair is het te vervangen door iets gelijk van hun eigen merk. Dus kan goed zijn dat het nu anders noemt.
 
Heeft er iemand ervaring met SPA panelen (Solid surface/Corian) voor gebruik in de badkamer ? We zijn op zoek naar panelen met een mooie lichte structuur om 1 wand mee te bekleden en door te trekken naar de inloopdouche. Reden dat we niet voor Dumawall ofzo willen gaan is dat we een zo groot mogelijk paneel willen gebruiken zodat er weinig tot geen naden zichtbaar zijn.

voorbeeld:

Nu van die corian vinden we niet echt resellers met geafficheerde prijzen en denken dat de prijs wel eens goed kan tegen vallen. Kent er iemand soms betaalbare alternatieven ?
 
Heeft er iemand ervaring met SPA panelen (Solid surface/Corian) voor gebruik in de badkamer ? We zijn op zoek naar panelen met een mooie lichte structuur om 1 wand mee te bekleden en door te trekken naar de inloopdouche. Reden dat we niet voor Dumawall ofzo willen gaan is dat we een zo groot mogelijk paneel willen gebruiken zodat er weinig tot geen naden zichtbaar zijn.

voorbeeld:

Nu van die corian vinden we niet echt resellers met geafficheerde prijzen en denken dat de prijs wel eens goed kan tegen vallen. Kent er iemand soms betaalbare alternatieven ?

@sandervdw heeft daar ervaring mee geloof ik
 
Wij hebben hier een Corian blad met ingebouwde wasbakken in de badkamer. De prijs viel inderdaad nogal tegen (maar dat wisten we op voorhand), al heb ik vooral de indruk dat dat door de wasbakken komt, en het feit dat ze 2 platen naadloos moesten verlijmen. Ik meen mij te herinneren dat zo'n volledige plaat € 400 kost, maar 't is al lang geleden, dus misschien laat mijn geheugen mij in de steek.

Dat van ons kwam van GF Solids in Zonhoven, en daar zijn we wel heel content van. Zij maken wel een vrijblijvende offerte, maar ik vermoed dat ze dat op de meeste plaatsen wel zullen doen.
 
Heeft er iemand ervaring met SPA panelen (Solid surface/Corian) voor gebruik in de badkamer ? We zijn op zoek naar panelen met een mooie lichte structuur om 1 wand mee te bekleden en door te trekken naar de inloopdouche. Reden dat we niet voor Dumawall ofzo willen gaan is dat we een zo groot mogelijk paneel willen gebruiken zodat er weinig tot geen naden zichtbaar zijn.

voorbeeld:

Nu van die corian vinden we niet echt resellers met geafficheerde prijzen en denken dat de prijs wel eens goed kan tegen vallen. Kent er iemand soms betaalbare alternatieven ?
Wij hebben heel veel zelf in Corian gemaakt. Destijds kon je dat als particulier nog bij Cras, maar volgens mij doen ze dat niet meer. Ik denk dat uw beste gok is om een plaat vast te krijgen bij 1 van de kleinere "leveranciers", met wat geluk willen ze u nog een losse plaat verkopen.

De prijs voor het plaatmateriaal valt wel mee (+-400€ voor een plaat van 3,6mx1m). Ze maken die wanden naadloos door vloeibare Corian ertussen te spuiten en dan af te schuren. Veel werk maar wel mooi materiaal.

Maar, het is nu ook niet iets dat je als "onervaren" schrijnwerker zelf aan gaat beginnen. Zo'n platen wegen belachelijk veel en breken snel als je ze verkeerd vast hebt.
 
Terug
Bovenaan