Eerste hulp bij klus-gevallen

Ik ben op zoek naar iemand regio kust wvl voor herstelling aan mijn sectionale poort...

Aan beide zijdes zijn de draagkabels aan het uitrafelen ... Geen idee hoe dat komt eigenlijk, maar allé, moet wel eens hersteld worden.
Iemand vinden voor een klein werkske is niet altijd evident.
 
We wonen nu ongeveer anderhalf jaar in ons huis en het wordt eens tijd om de zoldervloer te isoleren. Momenteel ligt er een verwaarloosbaar laagje isolatie onder de OSB platen.
Iemand die me wat kan uitleggen hoe ik dit het beste doe? Dampscherm gebruiken? Zoja, hoe precies?
Internet biedt zoveel antwoorden, helaas zelden meermaals dezelfde, en dus wordt het wat verwarrend.

De zolder wordt zuiver als opslagplaats gebruikt dus moet niet verwarmd worden.
 
We wonen nu ongeveer anderhalf jaar in ons huis en het wordt eens tijd om de zoldervloer te isoleren. Momenteel ligt er een verwaarloosbaar laagje isolatie onder de OSB platen.
Iemand die me wat kan uitleggen hoe ik dit het beste doe? Dampscherm gebruiken? Zoja, hoe precies?
Internet biedt zoveel antwoorden, helaas zelden meermaals dezelfde, en dus wordt het wat verwarrend.

De zolder wordt zuiver als opslagplaats gebruikt dus moet niet verwarmd worden.
Je hebt dan ook geen elektrische toestellen op zolder zoals CV of ventilatie unit?

ik zou gewoon PIR platen (met alu) plaatsen en afdekken met OSB. Dampscherm hoeft dan niet meer.
 
Wij hebben daarvoor 20 cm glaswol tussen de vloerbalken gestoken.
Daaronder intelligent dampscherm.

Gezien uw osb niet dampopen is zou ik zeker een dampscherm gebruiken.
 
indien je plafonds al afgewerkt zijn wat ik vermoed zal sqarzz zijn methode praktisch haalbaarder zijn. OSB hoeveelheid kan je beslissen ifv gewenste opslaghoeveelheid.

Indien er onderdak aanwezig is: dakisolatie overwegen ipv zoldervloer indien je opties van de ruimte open wil houden voor later. (Een verkoop bv zou met dakisolatie imo meer waard zijn dan met zoldervloer voor een eenvoudig voorbeeld te geven).
 
Op een slaapkamer hebben we nog wat last van geluidslekken, hoe zou ik deze het best kunnen dichten? Met een soort PU schuim? Het is voornamelijk in de connectie tussen muur en plafond denk ik

Dit vind ik ook een interessante..
Technisch is het niet zo moeilijk: een akoestische isolatie steken (wordt als platen of in rol verkocht). PU is goed tegen hoge frequentie maar niet tegen lage frequenties (bassen). Is IMO dus af te raden.
Maar hoe identificeer je deze 'geluidsbruggen', dat is iets waar ik ook mee struggle. Je wil natuurlijk niet hele stukken muur open halen..
over welke geluidsoverlast spreken we, contactgeluiden? PU schuim is sowieso al geen oplossing imo idd
 
over welke geluidsoverlast spreken we, contactgeluiden? PU schuim is sowieso al geen oplossing imo idd
Paar gaten (bv rond verwarmingsbuizen/ in de valse plafond) waar meer geluid uit komt dan verwacht.

Het meeste is een valse wand opgevuld met naturoll voor het geluid te dempen.
 
letterlijk luchtopeningen dus (hoe miniem ook) waardoor akoestiek verslecht? (luchttransport = akoestisch transport, zo bekijk ik het altijd)

PU zou dan al wat oplossen maar ik zou trachten met bv naturoll toe te stoppen of is het zo miniem?
 
over welke geluidsoverlast spreken we, contactgeluiden? PU schuim is sowieso al geen oplossing imo idd
Bij mij is dit bvb geluid van auto's die in straat langsrijden. Houtskelet goede thermische isolatie, maar acoustisch, not so much..
 
letterlijk luchtopeningen dus (hoe miniem ook) waardoor akoestiek verslecht? (luchttransport = akoestisch transport, zo bekijk ik het altijd)

PU zou dan al wat oplossen maar ik zou trachten met bv naturoll toe te stoppen of is het zo miniem?
Gaten van 2cm hoog en dan 40cm breed ofzo. Maar doordat ik er geen aandacht Ana besteed had toen, nu op lastig bereikbare plekken.

I know, ik had er iets meer tijd in moeten steken toen. Maar dat is een les die ik geleerd heb 🙈🙈🙈
 
Je hebt dan ook geen elektrische toestellen op zolder zoals CV of ventilatie unit?

ik zou gewoon PIR platen (met alu) plaatsen en afdekken met OSB. Dampscherm hoeft dan niet meer.
Nee, lege zolder met wat rommel zoals kerstgerief en een lamp.

Dus gewoon die platen tussen het houtskelet en dan de platen er terug over? Sounds easy enough
 
Nee, lege zolder met wat rommel zoals kerstgerief en een lamp.

Dus gewoon die platen tussen het houtskelet en dan de platen er terug over? Sounds easy enough
jep, maar, afhankelijk van hoe hard je wilt dat het geïsoleerd is:
- platen nemen met tand groef verbinding, voor goede aansluiting
- isolatiepluggen als je het geheel op zijn plaats moet houden. Echter als daar nog OSB over gaat kan dat nergens naartoe..
- afddekken met vochtwerende, gegroefde OSB platen, en eventuele openingen afdichten met pu.
- je spreekt over houtskelet maar ik dacht dat je bovenop de bestaande OSB zou werken. Het probleem van te werken in spanten van de vloer is dat dit koudebruggen worden waar je hout de isolatie onderbreekt. Als de bestaande OSB in een goede staat is zou ik er gewoon bovenop werken: geen afbraakwerken, geen koudebruggen, en je bestaande laag isoleert nog eens mee.
 
Lijm zeker zowel de muur in als uw tegels. Wij hadden eerst enkel de tegels gedaan en een week nadien konden we die gewoon terug van de muur pakken, dat was verschieten.

Op zich wel tevreden van het resultaat. We hebben zo’n leveling systeem gebruikt van Knauf en dat werkte wel makkelijk.
 
indien je plafonds al afgewerkt zijn wat ik vermoed zal sqarzz zijn methode praktisch haalbaarder zijn. OSB hoeveelheid kan je beslissen ifv gewenste opslaghoeveelheid.

Indien er onderdak aanwezig is: dakisolatie overwegen ipv zoldervloer indien je opties van de ruimte open wil houden voor later. (Een verkoop bv zou met dakisolatie imo meer waard zijn dan met zoldervloer voor een eenvoudig voorbeeld te geven).
Dit vind ik ook wel een goeie opmerking, maar dan omgekeerd. Ik heb quasi dezelfde situatie met dat verschil dat er nog geen OSB ligt.
Ik dacht ook eerst tussen de spanten te werken maar (i) ik zie op tegen gedoe met dampscherm over al die balken, (ii) OSB +isolatie + opnieuw OSB vind ik gelijk zo onnozel naar verlies van hoogte, en (iii) ik schik ergens in de komende 10 jaar de plafonds op het 1e nog te vervangen, en de isolatie zou daar op steunen (lijkt mij?) dus dan riskeert dat ge daar het dampscherm toch gaat beschadigen of wat dan ook? 😁

Dus ik ga dit jaar gewoon het dak isoleren lijkt me. Er is een onderdak, structuur is nog in goede staat en ik schat wel zo'n 20cm ruimte te hebben zonder extra latten te moeten aanbrengen, dus ik vermoed dat dat voldoende is?
En dan de vloer gewoon wat OSB leggen zonder meer. Makkelijkste oplossing!
 
Uiteraard :)
Hoe minder er van 9L verloren gaat, hoe liever
@utred?
Clipsysteem is een hulpmiddel maar geen magic fix. Het maakt het veel makkelijker als ge wat feeling hebt, maar het behoed u niet voor foute plaatsing als ge geen feeling hebt (te weinig lijm, dode plekken, verkeerde kam, slecht aandrukken).
Kort gezegd: het dient om te nivelleren, dus om alles op gelijke hoogte te houden. Voor grote tegels (genre 90/90, 120/60, keramisch parket) is het een must om het te gebruiken, ge krijgt er ook een beetje de bolling uit lange tegels mee weg. 60/60 zou nog zonder kunnen, maar ik vind het qua voeg houden zo makkelijk dat ik het altijd zou gebruiken.

Andere factoren om rekening mee te houden
- lijm: gebruik goede kwaliteit maar daarom niet topkwaliteit. Vanaf dat ge iets ala Bostik, Rywalit of Mapei bv gebruikt zit ge goed. Ja Eurocol is beter, maar dat is enkel nuttig voor speciale applicaties (zoals bv een ruimte die de dag zelf beloopbaar moet zijn, Eurocol heeft daar een toplijm voor maar die kost 60 EUR de zak). C2TES1 is de norm. S2 is handig voor echt grote tegels, zeker op VVW. Met S2 lijm moogt ge in principe leggen zonder uitzetvoegen.
- materiaal: zie dat ge FATSOENLIJKE kammen koopt. Ergonomie is niet te onderschatten voor uw pols. 12 a 15mm voor moderne tegels
- gebruik altijd dubbele verlijming. Dus kammen op de vloer en de tegel achteraan vol instrijken. Dat moet niet noodzakelijk met lijmrillen, maar zie wel dat hij quasi helemaal bedekt is met lijm
- koop een goede tegelsnijder genre Rubi, Montolit, Tomecanic. Ja dat kost een smak geld, maar trust me, zeker met grotere tegels is dat een must. Ook niet denken "ik leg 60/60 dus ene van 60cm is goed". neen, voor 60/60 hebt ge een nodig van 90cm want de diagonaal van uw tegel is ongeveer 85
- zie dat ge een haakse slijper hebt met een tegelblad. hier moet ge geen fortuin aan geven, de slijper is belangrijker dan het blad eigenlijk. Mijn blad van de brico snijdt fijner dan mijn blad van Rubi (dat laatste is gecoat met diamant dus bedoeld om randen glad te maken). Een krachtige slijper is wel essentieel dus aub geen Powerplus, daarmee verbrod je elke klus. Als uw blad geen snelheid kan houden komt er spanning op de tegel en ist krak
- daarnaast zeker nodig: zuignapje, rubber hamer, kattentong voor de randen af te kuisen, truweeltje voor lijm te leggen voor het kammen, kniebescherming, emmers, goede menger voor op een boormachine (liefst een echte mortelmenger, begin niet met een accumachientje met een menger op uw lijm te maken want tenzij dat een top-class makita/bosch blauw/dewalt/etc... is verbrand ge de motor in no time). Hier kunt ge gerust een dhz-mengertje kopen van 100 EUR oid.
- respecteer de mengverhoudingen van uw lijm. respecteer de mengverhoudingen van uw lijm. respecteer de mengverhoudingen van uw lijm. dat kan ik niet genoeg herhalen. te dun en uw vloer ligt niet stabiel, te dik en ge kunt de rillen niet induwen. maakt de eerste paar emmers echt afgemeten volgens de zak tot ge de feel ervoor hebt. Erna kon ik dat "uit de losse pols".
ideaal truukje: pak een goedkope emmer en meet daar het water in af om 1 emmer lijm te maken. snij een gat in de zijkant tot op dat niveau. kap dat water in een andere emmer, kieper er het poeder bij en zet een lijn op de BUITENKANT van de emmer op dat niveau. Vanaf nu hebt ge een automatisch afmeet systeem en gaat het gelijk niks
zie ook dat ge echt heel uw emmer/kuip goed doormengt. niks zo klote als de bodem die nog half poeder is.

het leggen zelf

- altijd in 1 richting kammen. geen cirkels, slierten, slangen, discobollen of andere rare vormen. alles verticaal of alles horizontaal. mijn voorkeur is verticaal want dan kunt ge links/rechts wiebelen om hem in de lijm te drukken.
- gebruik regelmatig is een waterpas (ene waarvan ge weet dat em goed is). ja de clips houden alles samen, maar dat weerhoud u niet om een afschot te maken. Lichtjes laten afhellen naar een buitendeur is op zich niks mis mee
- hef in het begin regelmatig eens een tegel op om te zien of er overal lijm hangt. vermijd absoluut dode plekken, daar heeft uw vloer geen sterkte (iets op vallen = barst) en maakt die vieze holle klanken. bij vloerverwarming is uw thermische transmissie ook niet goed
- aankloppen met een hamer is ok, maar niet als een debiel meppen. ook niet als tante nonneke
- duw altijd goed tot tegen het clipje om de voegbreedte constant te houden
- kuis de rand van uw tegel op met de kattentong voor ge de clips zet. maak maw een soort u-geultje. lijm op clips is later slecht afbrekende clips -> uitkoteren met stanley mes
- hou uw voegen zo proper mogelijk. uitkrabben met de kattentong of met een vochtige spons over gaan is geen overbodige luxe

tegels snijden
- measure thrice, cut once
- leef ermee dat ge het vaak fout gaat doen int begin, dus voorzie reserve
- snijden in 1 haal. snijden in 1 haal. snijden in 1 haal. zeer belangrijk. geen 2-3 keer over gaan "om zeker te zijn" want quasi gegarandeerd gaat uw snijlijn licht verschuiven, met lelijke breuken tot gevolg
zet genoeg druk maar duw ook niet als een idioot
- tegel breken is 1 krachtige, korte, droge tik. traag opbouwend duwen = slechte breuk, gelijk een mongool kloppen = slechte breuk
- snijden met de slijper: teken goed uw snijvlak op uw tegel. maak oppervlakkig over alle lijnen een licht diepe snede. indien over de hele lengte, snij eerst de buitekanten van de tegel in. laat dan de schijf er met lichte druk in zakken en duw rustig verder. de slijper moet het werk doen, gij moet begeleiden. hou hem RECHT. dus zowel niet horizontaal als verticaal torsen. indien binnen: aub gebruik gehoorbescherming, tegels slijpen is fucking luid

Leiding gaten/montage gaten

2 methodes:
- grotere gaten of bv schakelaars kunnen makkelijk met de slijpschijf. teken dat zowel langs voor als langs achter af op de tegel. Slijp eerst de randjes in langs voor en draai hem dan om. Slijp dan wat ge nog niet hebt geraakt langs achter weg en tik indien nodig het stuk tegel eruit (staan hopen videos van op youtube)
- gaten voor bv sanitair doe ik met een diamantboorset. Ik heb zo een zilveren koffertje natboren van Carat, was denk ik een 120-150 EUR voor een breed assortiment gaten. Gebruik een boormachine zonder kloppen of hameren op hoge snelheid. KOELEN KOELEN KOELEN dus zeker niet gierig zijn met water toevoer. Idealiter hebt ge een soort van melkachtige emulsie die wegstroomt. "pendel" ook met uw boortje, dat wil zeggen dat ge zachtjes wiebelt zodat het nooit 100% contact maakt. Dat laatste klinkt misschien raar maar het verlengt de levensduur aanzienlijk omdat uw boor veel minder heet wordt. Zeker voor kleinere diameters (denk aan gaten voor pluggen om iets op te hangen) is dit véél makkelijker dan met de slijper een lomp gat maken.


dat is het zowat in een notendop. als er mij nog iets te binnenschiet gooi ik het er nog bij
 
Wij hebben een brandverzekeringclaim ingediend voor een lek die we gehad hebben uit de douche. De schuifdeur beneden was wat 'verzet' door het water die ergens iets heeft laten uitzetten. Experten langsgeweest en we krijgen €2500 om het op te lossen (onze ingebouwde wandkasten moeten afgebroken worden helaas om aan de rail en deur te geraken).

Echter gaan wij in de komende jaren een uitbouw voorzien, en dan zou deze schuifdeur helemaal overbodig zijn aangezien de muur waartegen deze sluit afgebroken zal worden.
Zijn wij verplicht om de herstellingen te laten uitvoeren of mogen wij dit geld ook gewoon houden? Ik ving vandaag tussen het gesprek van de 2 experten op dat 'je nooit verplicht bent om te herstellen' dus wil ik dit graag eens polsen.

We hadden alles ingediend in onze verzekering om zeker te zijn maar eigenlijk hoeft dat niet hersteld te worden voor ons gezien de toekomstplannen.
 
Het geld mag je gewoon houden, maar je zal pas de BTW ontvangen wanneer je een factuur van herstelling indient.
 
Terug
Bovenaan