De 'grote car-detailing-topic'... Ook voor leken

Weet iemand hoe ik best de zwarte pianolak op mijn stuur wat proper kan krijgen? Ik kuis dat niet zo heel veel, terwijl dat best snel smerig wordt.
En ook die randjes in/rond het VW logo en dan de brushed metaal(achtige) rand rond de airbag, bijna onmogelijk om aan te geraken met een doek(je).
Mss bepaald product met een borstel of zo?

cwa9F0x.jpg
Lichte all purpose cleaner pakken en verfborsteltje. Heb je geen auto apc dan kun je altijd een spray bus pakken -> 1 (tot minder zelf) druppeltje dreft erin en de rest allemaal water. En dan op borsteltje sprayen en dan zachtjes borstelen en met microfiber doek opkuizen.
 
  • Leuk
Waarderingen: sink
Wat is een degelijk polijstmachine?
Door fout water te gebruiken bij het wassen heb ik een metaallaagje op mijn lak van de wagen.
Krijg het er niet af met ander water dus zal opnieuw moeten polijsten maar heb hier geen materiaal voor.
Mensen die de juiste producten kennen alsook een polijstmachine mogen zeker tips geven !
 
Met een simpele DAP kan je al wel 1 en ander doen hoor als het maar voor wat waterspots en lichte krassen is.
Zo'n basic kit met pads en paste kan je wel mee verder
 
Bedankt ! Ga me zo eentje bestellen. Kom ik met die flesjes toe voor heel de wagen te doen ? Verder tips waar ik op moet letten of zaken afplakken waar in zeker niet aan mag komen ?
 
Iemand tips voor het dashboard te reinigen, het is vooral zwarte faux-leder. De wagen moet volgende week terug naar de leasing en hij ziet er niet uit van binnen :wallbash:
 
De basis is (naar mijn mening, dus hoe ik het doe) het volgende:

- Foamen
- Afspuiten met HD
- Wassen met 2-emmer methode
- Afspuiten met HD
- Drogen

Ik gebruik verschillende merken door elkaar en probeer gewoon per stap die ik uitvoer het beste product (prijs/kwaliteit) te vinden. Mijn huidig meest gebruikte producten zijn de volgende:

- Foamen: Auto Finesse Avalanche
- Wassen: Dodo Juice Born to be Mild + Microfiber Madness Incredimitt
- Drogen: Gyeon Silk Dryer XL + Microfiber Madness Dry Me Crazy

Voor extra stappen gebruik ik nog wel een boel producten:
- Af en toe wax ik, maar meestal gebruik ik bv. een "wetcoat" oplossing (Gyeon Wetcoat).
- Na het drogen (of tijdens) gebruik ik ook nog een Quick Detailer voor net dat beetje extra (Poorboy's QD+).
- Voor de velgen gebruik ik een de-iron product, aparte wasemmer en een wheelbrush
- Voor de banden gebruik ik bv. Gyeon TireCleaner en Gyeon Tire

Als je wil gaan polijsten moet je inderdaad eerst kleien. Ik gebruik zelf de Dodo Juice Supernatural klei i.c.m. Dodo Juice Born Slippy en ben daar heel tevreden over.
Polijsten kan je machinaal of handmatig, als je dat goed wil doen neemt dat sowieso heel veel tijd in, dus ik zou eerst al proberen om op de "correcte" manier te poetsen/onderhouden.

Ik koop zelf mijn spullen bij CarClean, maar er zijn nog wel goeie shops te vinden natuurlijk. Meguiars heeft goeie producten, maar zeker niet voor alles de beste producten en al zeker niet prijs/kwaliteit.
Voor het drogen geef je twee verschillende doeken aan. Is er een bepaalde volgorde waarin je ze gebruikt, of hebben ze een ander doel?

En misschien een wat onnozele vraag, maar hoeveel van die doeken heb je typisch nodig? Is 1 voldoende voor een volledige auto? Of toch best meerdere?
 
Voor het drogen geef je twee verschillende doeken aan. Is er een bepaalde volgorde waarin je ze gebruikt, of hebben ze een ander doel?

En misschien een wat onnozele vraag, maar hoeveel van die doeken heb je typisch nodig? Is 1 voldoende voor een volledige auto? Of toch best meerdere?
Silk Dryer gebruik ik om op alle delen te leggen en dan gwn het water er af te trekken, daarna met de Dry Me Crazy nalopen en meestal nog met een Quick Detailer achterna met bv. een paar Monello Verde’s.

All purpose cleaner of een interior detailer
Best een Interior Detailer, sommige APC’s zijn best straf of te geconcentreerd. Ik gebruik zelf de Interior Detailer van Gyeon.
Om de onderdelen zoals het dashboard te voeden (terug diepzwart te krijgen) kan je om de x-tijd dan eens met een Gyeon Preserve dat doen.
 
Bedankt ! Ga me zo eentje bestellen. Kom ik met die flesjes toe voor heel de wagen te doen ? Verder tips waar ik op moet letten of zaken afplakken waar in zeker niet aan mag komen ?

Met zo'n flesje kan je meerdere wagens doen. Je moet per stuk dat je poliert van pakweg 50x50cm slechts enkele druppels pasta op je pad doen.

Alles wat plastic en rubbers zijn moet je afplakken mag je niet op polieren want die vlekken krijg je er bijna niet meer uit.

En altijd in beweging blijven met de machine.
 
Nog een leek vraagje: gebruiken jullie (dezelfde) washandschoen ook voor andere plekken zoals de 'binnenkant' van de deuren? En bijvoorbeeld ook voor velgen en banden? Of gebruik je daar iets aparts voor?
 
Wat is een degelijke foam gun? Moet een nieuwe hogedruk aanschaffen. Hoeft niet al te speciaal voor mij aangezien ik het gebruik om de auto’s proper te spuiten.
 
Nog een leek vraagje: gebruiken jullie (dezelfde) washandschoen ook voor andere plekken zoals de 'binnenkant' van de deuren? En bijvoorbeeld ook voor velgen en banden? Of gebruik je daar iets aparts voor?
Mijn oude versleten handschoen gebruik ik voor de dorpels en binnenkant deuren. Nieuwe handschoen voor de lak en nog een apart setje voor velgen
 
Ik heb mij wat spulletjes gekocht. Was ik best al de handdoeken op voorhand? Mogen die allemaal samen daarvoor? Het gaat om de Q²M Silk Dryer XL, Dry Me Crazy Drying Towel en Peluche Verde.

Zelfde vraag eigenlijk voor de wash mitts: Incredimitt Wash Mitt en CrazyFibre Washmitt.

Op sommige staat dat je ze eerst moet wassen (apart), andere staat het weer niet,... dus ik vraag het liever.
 
Met zo'n Dap moet ge al echt zot doen om schade te krijgen.

Dat is waar, maar het is toch best om er bij te zeggen :D
Ik heb mij wat spulletjes gekocht. Was ik best al de handdoeken op voorhand? Mogen die allemaal samen daarvoor? Het gaat om de Q²M Silk Dryer XL, Dry Me Crazy Drying Towel en Peluche Verde.

Zelfde vraag eigenlijk voor de wash mitts: Incredimitt Wash Mitt en CrazyFibre Washmitt.

Op sommige staat dat je ze eerst moet wassen (apart), andere staat het weer niet,... dus ik vraag het liever.

Of dat allemaal samen mag dat weet ik niet, maar er mag geen wasverzachter bij.
 
Ik heb mij wat spulletjes gekocht. Was ik best al de handdoeken op voorhand? Mogen die allemaal samen daarvoor? Het gaat om de Q²M Silk Dryer XL, Dry Me Crazy Drying Towel en Peluche Verde.

Zelfde vraag eigenlijk voor de wash mitts: Incredimitt Wash Mitt en CrazyFibre Washmitt.

Op sommige staat dat je ze eerst moet wassen (apart), andere staat het weer niet,... dus ik vraag het liever.
Wasmachine en droogkast nogal bezet dus heb ik alles met de hand gewassen en proberen laten drogen. Maar na 2 dagen binnen en buiten drogen zijn veel dingen nog altijd vochtig. Hoe krijgen jullie de binnenkant van de washandschoenen droog? Lijkt mij niet erg slim om die zomaar op te bergen... Dat is vragen om schimmelvorming.
 
Ik ben ook echt wel een freak met onderhouden/wassen van mijn auto.
Soms wel 2 tot 3 keer per week.
Maar omdat ik hem zo vaak was heb ik er ook niet heel veel werk aan dat is dus een voordeel .

Ik zou ook graag mijn auto zelf polijsten en een coating opzetten omdat het iets is waar je voldoening van krijgt en omdat ik de prijzen van detailers vaak echt absurd vind.
 
Ik ben ook echt wel een freak met onderhouden/wassen van mijn auto.
Soms wel 2 tot 3 keer per week.
Maar omdat ik hem zo vaak was heb ik er ook niet heel veel werk aan dat is dus een voordeel .

Ik zou ook graag mijn auto zelf polijsten en een coating opzetten omdat het iets is waar je voldoening van krijgt en omdat ik de prijzen van detailers vaak echt absurd vind.
Er is ook wel een reden voor hoor, dat duurt gewoon heel lang als je het deftig wil aanpakken.
En coatings (als je dan keramische coatings wil zeggen) kan je zomaar niet zelf aanbrengen...
 
Terug
Bovenaan