De E-Bike thread

Buon

Well-known member
Crowdfunder FE
Is geen grote thread op neun laaifs maar goed, hier zitten vast ook een paar mensen met een E-Bike of variant daarvan.

Zou zeggen, deel jullie ervaringen en post misschien een plaatje :)

Ben zelf na mijn eerste E-Bike een jaar geleden gekocht te hebben toch overtuigd. Naar het centrum pak ik nooit de auto meer en ik neem veel vaker de fiets voor kleine afstanden. Woon-werk van meer dan 15km zie ik er mij dan weer niet echt mee doen maar voor kleine afstanden, echt perfect.
Eenmaal je de trapassistentie gewoon bent is het toch moeilijk overstappen naar een gewone fiets.

Rij momenteel met een Cowboy model 2 (yes, de 30kph variant :p). Heel tevreden van alhoewel de as beetje begint te kraken. Moet mogelijk de aandrijfriem eens aanspannen.

 
Ikzelf heb sinds mei een Stromer ST 5 via leasing opt werk.

afstand naar werk is een 25-30km enkel en ben dan ongeveer een 42min onderweg. (Veel rode lichten dusja...)
Ook top om het hoofdje leeg te maken na drukke werkdag.

Is wel een beest :)
Int begin beetje wennen en nu vooral opletten op andere weggebruikers...
Mensen zijn het nu eenmaal nog niet gewend dat een fietser 45km /u rijdt...



 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vorige eerste glijpartij gehad met de Stromer ST1X. 24 km enkel naar mijn werk en de laatste meters op de parking nam ik traag mijn bocht naar de fietsenstalling en ging mijn voorwiel plots de andere kant uit. Rijmplek. Gelukkig reed ik op dat moment zeer traag, maar het doet je wel nadenken wat er gebeurt als je dat doet tegen 30 of 40 per uur ...
 
Hier een Riese & Muller Charger 25km/h via leasing op het werk. Ideaal om regelmatig naar het werk te rijden (13k enkel, dus 33-34 minuten onderweg) en al eens uit te waaien. Bij dichte klanten neem ik ook regelmatig de fiets hierdoor.


Heb hem met cobi.bike als optie genomen, dan dient mijn gsm als boordcomputer. Integratie met apple watch, Strava, navigeren via de app, ..

en ging mijn voorwiel plots de andere kant uit. Rijmplek. Gelukkig reed ik op dat moment zeer traag, maar het doet je wel nadenken wat er gebeurt als je dat doet tegen 30 of 40 per uur ...
Begin 2020 ook zo gevallen, flauwe bocht, niet aan het trappen en wat 'black ice'. Gevallen met armen nog aan het stuur => Barst in allebei mijn onderarmen tot gevolg..
 
Vorige eerste glijpartij gehad met de Stromer ST1X. 24 km enkel naar mijn werk en de laatste meters op de parking nam ik traag mijn bocht naar de fietsenstalling en ging mijn voorwiel plots de andere kant uit. Rijmplek. Gelukkig reed ik op dat moment zeer traag, maar het doet je wel nadenken wat er gebeurt als je dat doet tegen 30 of 40 per uur ...
Daarom rijd ik NOOIT met de speed-pedelec wanneer het aan de grond vriest.
En daarom heb ik de hopeloze banden waarop de fiets wordt afgeleverd (Schwalbe, what's in a name) onmiddellijk vervangen. Door een set zomerbanden en winterbanden van topkwaliteit (Continental Top Contact II en Continental Top Contact Winter Premium II). Die kosten minstens het dubbel van die waardeloze Big Bens, maar zijn hun geld meer dan waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xena
Hier een Stromer ST1, ook in leasing via het werk.
Ik heb me er al kostelijk mee geamuseerd. Ik heb de ST1 voorgenomen op de ST3 wegens de rechtere zithouding. Overigens vond ik het verschil tussen de 2 ook geen 2000€ waard.

Ik rijd 19 - 20 km enkel. 40minuten onderweg dus.
Met de wagen is dat 30 min door en bij terugkeer 30 -50 min afhankelijk van de file.
 
- ST1 2020 Comfort
- 981 Wh batterij
- Bodyfloat verende zadelpen
- €5735 op de site zonder kortingen (offerteprijs was iets van 5000€ incl. btw zonder de bodyfloat)
- Shimano SPD-SL klikpedalen

st1.png

(foto zonder de bodyfloat zadelpen)

- 50km woon-werk enkel. Maar ik neem alleen de fiets als het mooi weer is. Bij wind af heb ik rond de 20% batterij over, wind op zit tegen de 0% in de winter als je weinig bijtrapt en ondersteuning/sensor op maximaal zet.
- Minder vermogen dan de duurdere modellen betekent in realiteit vaak toch meer range, want je trekt minder veel stroom voor dezelfde batterij. Iets lagere topsnelheid 43-44 op GPS terwijl de ST5 enz. zeker 45 op gps onafhankelijk van wind zal doen denk ik. Uiteraard kunnen de duurdere modellen hun stand ook op 2 ipv 3 zetten om te besparen maar dat is toch een ander effect. En ietsje meer fitness kan geen kwaad.
Ik rijd met een ST2 2018. Maar nooit in stand 3, altijd met de trapsensor ingesteld op 30-40% om naar mijn werk te rijden. Geeft bij mij de juiste inspanning om de hartslag naar 130-140 bpm te brengen. Ik rijd ongeveer 55 km enkele rit, en hou dan 10-25% over.
Het geeft me wel de mogelijkheid om op vol vermogen te rijden wanneer ik in 't week-end naar de bakker rijd met mijn gewone kledij.
Het grootste nadeel van de goedkopere modellen vond ik de echt matige afmontage, onder meer de verlichting.
 
In het pikdonker rijd ik met de ST1 inderdaad met de standard verlichting + extra voorlicht op batterijen van de decathlon van 15 euro. Wel gek om op een fiets van 5000€ een extra licht te moeten zetten van 15€, maar ik vond het nog gekker om voor "sterke verlichting 's nachts" 2000€ neer te leggen voor het hogere model. Mijn trapsensor staat altijd op 100% en tegen 45km/u kan ik nog steeds 140bmp trappen wat voor mij momenteel ideaal is zonder de sensor aan te moeten passen. Plus ons leasebudget was afgetopt op 5000€ dus de stap naar 7000€ door zelf op te leggen was voor mij de moeite echt niet.
Fiets is hier gewoon een eigen aankoop. Staat nu al een jaar zo goed als stil, omdat ik niet meer naar't werk moet.
Waar ik wel even mee geworsteld heb, maar dat is persoonlijk want ik heb snel last van oorsuizen, is de windruis op de fiets tegen 45km/u en zeker bij tegenwind. Ik werd er gek van om bijna 1u30 in het lawaai van windruis te zitten. Verschillende helmen geprobeerd, redelijk dure helm Cratoni Vigor opnieuw moeten doorverkopen voor wat anders. Bij de fietsenmaker dan verschillende andere helmen gaan testen op speedbike. Uiteindelijk heb ik "cat ears" gekocht in combinatie met een standard helm van Cratoni en nog steeds foam oordopjes, en nu is het ideaal en kan ik helemaal zen langs de waterwegen scheuren.
Ik gebruik zowat het hele jaar door een buff over mijn oren, dat werkt uitstekend.
 
vseplsvqkwjd6.jpg


Bizzbike gekocht via het werk.
Best tevreden van, staat nu 2700km op de teller.
Enige nadeel is dat de trapfrequentie in hoogste versnelling aan 25km/h te hoog is.
 
Waar ik wel even mee geworsteld heb, maar dat is persoonlijk want ik heb snel last van oorsuizen, is de windruis op de fiets tegen 45km/u en zeker bij tegenwind. Ik werd er gek van om bijna 1u30 in het lawaai van windruis te zitten. Verschillende helmen geprobeerd, redelijk dure helm Cratoni Vigor opnieuw moeten doorverkopen voor wat anders. Bij de fietsenmaker dan verschillende andere helmen gaan testen op speedbike. Uiteindelijk heb ik "cat ears" gekocht in combinatie met een standard helm van Cratoni en nog steeds foam oordopjes, en nu is het ideaal en kan ik helemaal zen langs de waterwegen scheuren.

Ik heb zelf permanent last van oorsuizen dus doe ik er alles aan om dat tot een minimum te beperken. Ik rijd net zoals ugar nagenoeg altijd met een buff en met deze helm: Giro Bexley MIPS
Deze heeft uitneembare oorstukken, maar ik laat die altijd zitten. Scheelt ook een stuk in het windgeruis.

Mijn ST1 2020 staat op 90% trapsensor, 80 of 90% kracht en 100% snelheid in de app.
Ik rijd meestal in stand 2. Stand 3 is voor bergop, zware tegenwind, of als ik echt te tam ben
 
Dat valt heel goed mee.
Het is voor mij zoals fietsen.
Ik leer momenteel mijn dochtertje fietsen en de leercurve is eigenlijk heel vergelijkbaar.
Het begin is heel stuntelig, maar eens je de techniek beet hebt, dan gaat het plots heel snel en na enkele weken voelt het zo vertrouwd aan als fietsen.
 
Wanneer gaat de EU , net zoals voor elektrische wagens en voor smartphones, een standaard aansluiting verplichten om de accu van e-bikes op te laden? Dan moeten we onze lader niet meer meezeulen...

 
Hier al anderhalf jaar een Klever X Speed voor dagelijks twee keer ~23 kilometer. Alé "dagelijks", het is verdorie al zo lang geleden 😭

Ben er eigenlijk wel tevreden van. Enorm veel kracht, genoeg comfort, kan mee met de Stromers, enzovoort.

Ik zie net op hun site dat ze een nieuwe 1200 Wh batterij aanbieden (naast hun 850 Wh), dat maakt het zeer interessant als ik over een anderhalf jaar een nieuwe mag kiezen.
 
Amai sta je dan 2x per dag een uur lang op dat ding?
Inderdaad, dat is echt niet zo speciaal hoor, de eerste weken voel je dat in je voeten omdat je dan ook meestal wat meer gespannen staat.
Beetje zoals bij fietsen, de eerste keren dat je langer gaat fietsen, zal je ook zadelpijn hebben ed.

Ik heb er al ritten op gedaan van meer dan 2h.
Ik doe dit ook allesbehalve dagelijks, enkel bij goed weer en wanneer ik dagshift heb(om de 3 weken).

En voorts uiteraard in mijn vrije tijd.
 
Terug
Bovenaan