De beurs

Die insider sales komen omdat de IPO lock-up period net voorbij is. De eerste keer dat insiders kunnen verkopen en niet onlogisch om dan wat van je vermogen te diversifieren. Vandaar ook de sterke daling in de koers over de laatste 1,5 maand, ik heb rond de 34$ ingekocht. Ik volgde ze al sinds IPO maar vond ze altijd te duur.

Vanaf 2025 gaan ze EBITDA positief zijn, dus vermoedelijk zal hun cash burn dan ook beperkt zijn.

Ter verduidelijking, nadat ze 20% stegen op 5 dagen begin dit jaar heb ik ongeveer 20% van mijn positie verkocht rond de $41. Momenteel is MELI terug mijn #1 positie. Het aandeel is volatiel en bij pieken ga ik dus ook winsten nemen. Of als er nog eens een echt irrationele piek komt zoals enkele keren in 2024 kan ik alles dumpen aan FOMO chasers..

Sowieso een aandeel met bovengemiddeld risico dat moeilijk te waarderen is, dus houd daar rekening mee, zou hier zeker niet blind kopen. Aan 5.5x mijn geschatte 2025 revenue is er wel een redelijke valuation support, gaat niet zomaar 70% zakken itt bepaalde andere retail favorites de dag van vandaag.

Laatst bewerkt:
Heeft er iemand exposure aan defensie-aandelen?
Ik heb een positie in Rheinmetall, maar ook in Fortinet, wat blijkbaar ook in die Future of Defence UCITS ETF zit. Bij een correctie zou ik die nog wel durven bij te kopen.

Heb het persoonlijk niet voor thematische ETF's: worden gelanceerd wanneer de hype cycle het hoogtepunt al nadert en je krijgt er een helebool shitty bedrijven bovenop. Een memestock als Palentir bijvoorbeeld, daar zou ik zelf nooit in investeren, want dat aandeel valt haast niet te waarderen. Underperformance t.o.v. een brede aandelenkorf is met zo'n thematische ETF op langere termijn quasi gegarandeerd.

Heeft er iemand exposure aan defensie-aandelen?
Vandaag lijkt er toch een algemene consensus te zijn dat lidstaten van de NAVO hun expenditures moeten optrekken naar 2% GDP. Stel dat ze dat zouden doen, dat betekent dat een toename van +/- 44.75 miljard USD (een bescheiden 3% toename van de huidige jaargang 2024 uitgaven).
Er gaan echter al stemmen op om de norm naar 2,5% op te trekken (+9.2% uitgaven) en Mark Rutte pleit eigenlijk voor 3% (+17% aan totale NAVO defensieuitgaven tov 2024, dewelke al fors hoger lagen dan in 2023).
Gisteren was er dan een trump-press conference waarbij hij vindt dat iedereen tot 5% moet gaan (maar dat doet de VS met 3.38% GDP vandaag ook niet dus tot daar wil ik mijn wishfull thinking niet laten gaan).

Dit met de kanttekening dat niet elke verhoging van defensiebudget naar materiaal en services gaat, maar toch een groot deel vermoed ik.

Momenteel heb ik, bij gebrek aan in depth kennis van defensie-aandelen, een positie van +/- 20% portefeuille in een defensie ETF (Future of defence UCITS ETF, ticker NATO). Ik vroeg me af of dit thema bij iemand hier ook op de radar stond.
Hangt er van af of Europa deftig beslist om Europees te shoppen of niet. Anders kan je richting de usual suspects in Amerika gaan kijken.

Zou dat ooit gebeuren - Trump wordt helemaal zot in dat geval, ik zie die uitgaven nog als pasmunt op tafel belanden.
Je ziet langs alle kanten dat de invloed meer en meer binnenkomt. Die push voor militaire spending is 100% om de eigen economie te boosten. Het kan een gezamenlijk verhaal zijn maar imo zou Europa daar 100% voor zichzelf moeten kiezen. USA gaat zwaar de protectionistische tour op. Als ze dat doorzetten moet je antwoorden met gelijke wapens. Voor Europa is dit een kans om te beginnen aan een meer zelfstandig verhaal.

Maar ik praat maar in hersenspinsels want je weet dat Europa nooit echt samen kan beslissen en regeren in een gezamenlijk belang.

Volg jij die nieuwe tax bill? Hoe concreet zie jij die nasty surprise? Ergens moeten die US bedrijven toch wel ergens een voet aan grond blijven hebben in Europa, en dan liefst in een low tax land.
Dat het IP in Ierland zit en dat US bedrijven daarvoor betalen aan hun Ierse dochterbedrijf, waardoor hun US belastingen veel lager zijn.
Terwijl de waarde eigenlijk wel in de US gecreëerd werd.

Dat is dus cheaten (volgens de geest van taxatie, volgens de letter van de wet is het natuurlijk toegelaten). En dat werd gedoogd tot nu toe.
Maar er gaan stemmen op (zie bv Brad Stetser) om die loopholes eruit te halen zodat de US die inkomsten niet meer misloopt.
Zodat de verlenging van de 21% corporate tax (wat republikeinen absoluut willen) geen te groot gat slaat.

En de beneficiaries van die loopholes zijn andere landen, ten koste van de US.
Een easy target dus voor Trump.

Voorlopig alles, op OXY na verkocht.

Ik voel aan mijn theewater dat we een flinke correctie gaan krijgen. AI lijkt me over het hoogtepunt heen. Iedereen en zijn poetsvrouw is erover bezig maar winstgevend is het nog niet. Alles staat overgewaardeerd en de economie blijft slabakken. Energie gaat weer duurder worden waardoor de inflatie omhoog schiet. Minder stimulans, minder rate cuts.

2025, het jaar van stagflatie.

AI lijkt me over het hoogtepunt heen. Iedereen en zijn poetsvrouw is erover bezig maar winstgevend is het nog niet.
CES niet gevolgd? Elk merk heeft daar wel producten gepresenteerd waar het AI buzzword aan gekoppeld is.

Verder ben ik het wel eens hoor. 2025 lijkt een mooi jaar voor een stevige correctie, maar ik verwacht dat Trump de beurzen eerst nog wat kan oppompen.

Die Trump is nogal een kanjer hé. Gaat eventjes de oorlog in Oekraïne beëindigen, het conflict in Gaza oplossen, de woke-ideologie uitroeien, de bitcoin verheffen tot algemeen aanvaard oppotmiddel, Groenland veroveren, Canada annexeren, de rest van de wereld importtarieven opleggen én tegelijk inflatie 'beëindigen'.
Als hij tussendoor nog even tijd heeft gaat hij ook de S&P500 en Nasdaq op zijn rug dragen. Dat blijkt althans de consensus te zijn onder beleggers vandaag.

Vraagt er nog iemand zich soms af wanneer in de afgelopen jaren de samenleving heeft beslist om collectief full retard te gaan tot op het punt dat mensen wereldwijd gewillig op de knietjes gaan om een knettergekke miljardair, zijn steenrijke autismo-fanboy en andere oligarchen los in hun bakkes te laten schijten?
"Ja maar Trump gaat goed zijn, want dan stijgen mijn bitcoins en hij is tegen woke" - letterlijke quote van collega pre-election.

De jaren '20 zal de geschiedenis ingaan als die maffe periode toen heel de wereld eventjes een koortsdroom werd, of effectief de start van "Het nieuwe normaal".

Is het on topic? Nee. Houdt me dat tegen om de rant toch te posten? Nee. Heb ik flink gezopen? Uiteraard. Hoe kan het tegenwoordig ook nog anders.
Calls op Diageo dus. Toch een beetje on topic.

Die Trump is nogal een kanjer hé. Gaat eventjes de oorlog in Oekraïne beëindigen, het conflict in Gaza oplossen, de woke-ideologie uitroeien, de bitcoin verheffen tot algemeen aanvaard oppotmiddel, Groenland veroveren, Canada annexeren, de rest van de wereld importtarieven opleggen én tegelijk inflatie 'beëindigen'.
Als hij tussendoor nog even tijd heeft gaat hij ook de S&P500 en Nasdaq op zijn rug dragen. Dat blijkt althans de consensus te zijn onder beleggers vandaag.

Vraagt er nog iemand zich soms af wanneer in de afgelopen jaren de samenleving heeft beslist om collectief full retard te gaan tot op het punt dat mensen wereldwijd gewillig op de knietjes gaan om een knettergekke miljardair, zijn steenrijke autismo-fanboy en andere oligarchen los in hun bakkes te laten schijten?
"Ja maar Trump gaat goed zijn, want dan stijgen mijn bitcoins en hij is tegen woke" - letterlijke quote van collega pre-election.

De jaren '20 zal de geschiedenis ingaan als die maffe periode toen heel de wereld eventjes een koortsdroom werd, of effectief de start van "Het nieuwe normaal".

Is het on topic? Nee. Houdt me dat tegen om de rant toch te posten? Nee. Heb ik flink gezopen? Uiteraard. Hoe kan het tegenwoordig ook nog anders.
Calls op Diageo dus. Toch een beetje on topic.

Je moet meer zuipen want dan sla je blijkbaar nagels met koppen.

De VS die letterlijk een oligarchie wordt, en dat gaan we toejuichen als "goed voor de economie".
We zijn in het Westen helemaal de pedalen aan het verliezen. De waarden die ons groot gemaakt hebben, verloochenen we. De waarden die Rusland altijd gereduceerd hebben tot een klein miserabel schurkenstaatje, juichen we toe.

• Leuk
Waarderingen: Musk

De VS die letterlijk een oligarchie wordt, en dat gaan we toejuichen als "goed voor de economie".
We zijn in het Westen helemaal de pedalen aan het verliezen. De waarden die ons groot gemaakt hebben, verloochenen we. De waarden die Rusland altijd gereduceerd hebben tot een klein miserabel schurkenstaatje, juichen we toe.

Kan je de “waarden” wat verduidelijken?

On-topic, ik ben het eens dat de MAG7 overgewaardeerd staat (waardering is te hoog voor onzekere tijden, verandering van CAPEX light naar CAPEX intensive, algemene groeiverwachting, …) maar de economie in het algemeen doet het blijkbaar in de US niet verschrikkelijk slecht. Daarnaast is Trump een onzekere factor maar hij is ook geen debiel, hij heeft zijn ego, maar hij is niet dom.

even een binnenpretje ik moet toch glimlachen met het feit dat net 'Musk' jou post liked......

Terug
Bovenaan