De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Desondanks dat de configurator veel te veel toe laat wordt het geblokkeerd, max één categorie naar omhoog. Wat toch al enkele maandjes pree in catalogus waarde is.

Wat ik persoonlijk nooit zou doen. Stel dat je een maandloon drukt ze rijden je wagen de eerste dag dat je hem hebt volledig in de froemel zegt carfleet: better luck next time.
Goh ja ... een eigen bijdrage zal overheen de doorlooptijd v/d lease/levensduur v/d wagen altijd wel neer komen op wat loon eh.
Stel dat je 50 EUR (netto, na omrekenen verlaagde VAA) bij legt, da's dan 3K op 60 mnd tijd, 100 EUR al 6K op die zelfde 60 mnd.

Weinig die 6K/mnd netto binnen rijven, dus dan is dat al snel een paar maand eh.

Geen idee of veel bedrijven veel meer dan 100 EUR toelaten (want zal al tegen de 200 EUR brut zijn), but still. Ergens wil ik er zelf dan ook niet meer in mee gaan natuurlijk.
Ik zelf heb ook al bij gelegd, maar ook hier heb ik wel een limiet natuurlijk. Dit dan voor iets van gewenste opties bovenop de basis wagen. Maar met 50 EUR kan je wel al iets van opties extra bij nemen e (da's een 100 EUR brut in waarde, dus da's ineens 6K aan opties voor 50 EUR effectieve kost).
Met die zelfde 50 euro denk ik niet dat je veel gaat stijgen als het doel is om een categorie omhoog te gaan.

Natuurlijk, kan zijn dat het dan 50 is op 4j ipv 5j, wat dan iets minder is, but still.

Basically ... dat bij leggen lijkt mij eerder interessant om hier & daar een extra optie toe te voegen die je graag wil dan dat het moet dienen voor categorieën te stijgen (liever een uitgekitte 3 dan een kale 5 bv.).

Ik ben ondertussen heel curieus geworden naar het bedrijf waar jij voor werkt.
Destijds was bij ons een lijst van alle leasewagens van mensen die geen jaarloon kregen. Daar stond dan natuurlijk ook wel een leasebudget naast, om een idee te krijgen. Daar stond dus ook een minicooper en een S-klasse op... Maar dat wil niet zeggen dat je die dan allebei kon nemen he :p

Het lijkt mij wel dat een 330e & 530e beide op een lijst kunnen staan, maar dat dit toch eerder een lijst zal zijn voor alle profielen overheen het bedrijf (of in context van het hoogste profiel).
Het zou mij sterk lijken dat een zelfde profiel die maximum een 330e kan kiezen ook de 530 op dezelfde lijst staan heeft.

Omgekeerd natuurlijk wel eh, als je een 5 in uw budget krijgt zal je er ook een 3 in krijgen, logischerwijs.
Zit onderhand in de hogere categorieën, samen met de leidinggevenden (net onder director).

Alles wat op de lijst staat kan je nemen zonder opleg, al kan je voor opties die niet in je budget passen wel nog bijleggen.
Collega gaat wss de Mercedes ECQ nemen en die kan full option zonder bijleg. Dat lijkt me toch niet de minste auto.

Maar ik zeg, over 6 maanden kan alles anders zijn.

Wat ik persoonlijk nooit zou doen. Stel dat je een maandloon drukt ze rijden je wagen de eerste dag dat je hem hebt volledig in de froemel zegt carfleet: better luck next time.
Hoezo? Je bent verzekerd voor 4j leasing hé. Je gaat dan gewoon een gelijkwaardige auto krijgen van zelfde budget.
De leasemaatschappij heeft niets te maken met het feit of jij bijbetaald hebt of niet, zij zien enkel het leasebedrag.

Hoezo? Je bent verzekerd voor 4j leasing hé. Je gaat dan gewoon een gelijkwaardige auto krijgen van zelfde budget.
De leasemaatschappij heeft niets te maken met het feit of jij bijbetaald hebt of niet, zij zien enkel het leasebedrag.
Ik vermoed dat hij een aanbetaling bedoelt.
Dat is bij ons ook zo hoor. Stel je hebt 925 budget (😉) en je wil een knappe Ford Focus (😉) nemen.

Net binnen budget, maar die Vignale uitvoering wil nét niet lukken. €3500 aanbetaling. Je hakt de knoop door en zegt: “al mijn gespaard coronageld, ik pomp het in mijn Focus!”. €925 blijft het budget, de €3500 mag je in 1 keer aftikken. (Zo is het bij Cronos in elk geval)

Een week nadat je je droomwagen afhaalt = noodlot. De Focus Vignale in de prak.

bye bye €3500.

Exact hier zelfde principe. +BTW dokken als particulier.

Ik probeer altijd zowat rond de 200-300 max te zitten qua aanbetaling want als je dan nog eens met kleine schade zit die de leasing er wilt doordrukken. Dure affaire ne nieuwe wagen voor sommige.

Voor 925 zou ik bij Cronos toch iet anders pakken dan ne Focus. :tongue:

Dat is bij ons ook zo hoor. Stel je hebt 925 budget (😉) en je wil een knappe Ford Focus (😉) nemen.

Net binnen budget, maar die Vignale uitvoering wil nét niet lukken. €3500 aanbetaling. Je hakt de knoop door en zegt: “al mijn gespaard coronageld, ik pomp het in mijn Focus!”. €925 blijft het budget, de €3500 mag je in 1 keer aftikken. (Zo is het bij Cronos in elk geval)

bye bye €3500.

Die 3500€ is (bij ons) bruto in ieder geval en je kan dat van je VAA aftrekken. Netto valt het dan mee. Al ben ik een man van principes en laat ik dan liever wat opties vallen.

Die 3500€ is (bij ons) bruto in ieder geval en je kan dat van je VAA aftrekken. Netto valt het dan mee. Al ben ik een man van principes en laat ik dan liever wat opties vallen.
Mocht het een maandelijks bedrag zijn, zelfs al was het meer dan €100, voor een droomwagen mag je dat wel leggen. Zeker als je het dan van je VAA kan aftrekken.

Maar in één keer dat bedrag ophoesten met het risico dat de wagen voortijdig aan zijn einde komt óf dat je binnen je termijn vertrekt naar een andere werkgever... nah, dat niet.

Mocht het een maandelijks bedrag zijn, zelfs al was het meer dan €100, voor een droomwagen mag je dat wel leggen. Zeker als je het dan van je VAA kan aftrekken.

Maar in één keer dat bedrag ophoesten met het risico dat de wagen voortijdig aan zijn einde komt óf dat je binnen je termijn vertrekt naar een andere werkgever... nah, dat niet.
Bij ons is het in 1x aftikken idd.

Tghoh, maandelijks is een vergif, doe dat echt niet. Dan liever 1x aftikken.

Je weet nooit echt wat de toekomst brengt, herstructureringen, aanwervingen of gewoon situaties die de werksfeer zuur maken. Op het moment dat je dan zegt "je m'en vais" waarbij je de andere partij geen cent meer gunt krijg je als kers op de taart het restbedrag om op te hoesten. Worst case 48x 100 is zuur (in het geval van 100 euro per maand). Ooit ene keer zo 600 euro moeten dokken en dat was al serieus tegen mijn goesting omdat de situatie zo ontspoord was.

Allez bon, leuk als junior elke maand niet al te veel ophoesten voor toch een iets leuker wagentje ipv een koekendozeke. Begrijp het wel, ook in den tijd aan laten vangen. Ma bon deze situatie is allesjanse voor mij niet meer van tel.

bye bye €3500.
Volgens mij niet. door die aanbetaling heb je een auto met leasebedrag van 1000 euro (925 + 75 van de aanbetaling gedeeld door 48 maand).

Want waar gaat die 3500 euro anders naartoe? De werkgever krijgt het niet, dus gaat het naar de leasemaatschappij die een auto heeft die 3500 euro meer waard is.

Je weet nooit echt wat de toekomst brengt, herstructureringen, aanwervingen of gewoon situaties die de werksfeer zuur maken. Op het moment dat je dan zegt "je m'en vais" waarbij je de andere partij geen cent meer gunt krijg je als kers op de taart het restbedrag om op te hoesten. Worst case 48x 100 is zuur (in het geval van 100 euro per maand). Ooit ene keer zo 600 euro moeten dokken en dat was al serieus tegen mijn goesting omdat de situatie zo ontspoord was.

Allez bon, leuk als junior elke maand niet al te veel ophoesten voor toch een iets leuker wagentje ipv een koekendozeke. Begrijp het wel, ook in den tijd aan laten vangen. Ma bon deze situatie is allesjanse voor mij niet meer van tel.
Fiscaal echter enkel interessant als het bedrag van uw aanbetaling uw jaarlijkse vaa niet overstijgt.
Want ge moogt het wel aftrekken van u vaa, maar alles wat ge erover gaat zijt ge kwijt.

Je hoeft natuurlijk enkel te betalen als je zelf vertrekt. Maar dan nog, zou het nooit doen. Uiteindelijk is dat niet van jou.
Stort nog liever dat bedrag extra op de rekening van mijn zoon dan aan een leaseauto te geven.

Uw VAA is lager door eigen bijdrage maar uw VAA is evengoed al hoger door hogere catalogus prijs, grotere velgen misschien... Er zijn trouwens ook bedrijven die de opleg niet afrekenen bij vertrek.

Uw VAA is lager door eigen bijdrage maar uw VAA is evengoed al hoger door hogere catalogus prijs, grotere velgen misschien... Er zijn trouwens ook bedrijven die de opleg niet afrekenen bij vertrek.
Goh ... aankoopprijs tikt het minste door in VAA, CO is veel erger.
Je hoeft natuurlijk enkel te betalen als je zelf vertrekt. Maar dan nog, zou het nooit doen. Uiteindelijk is dat niet van jou.
Stort nog liever dat bedrag extra op de rekening van mijn zoon dan aan een leaseauto te geven.
Da's ieder voor zich natuurlijk.

Ik heb op de looptijd van m'n 3 reeks (5j) in feite het HK systeem zelf bekostigd, was toen rond de 1600 EUR of zoiets. Wat ik uiteindelijk privé bijgelegd heb zal op zoiets uit gekomen zijn.
Dat had ik er uiteindelijk voor over, want ik ben uiteraard die gene die er 5j plezier van heeft gehad.

Dat is maandelijks afgerekend & dus voel je dat nauwelijks. Want jah ... een 30-tal EUR in de maand ... ging ik er privé een fun wagen mee kopen mss? Ni echt e.

Ik zou er geen 10K willen privé aan opleggen, uiteraard niet. Maar een paar tientjes in de maand lig ik echt niet wakker van als ik er zelf voordeel aan heb & er zelf plezier van heb.

Zoals ik eerder al aanhaalde ... de kost om echt een klasse hoger te gaan lijkt mij dus te hoog, maar wat extra plezierige opties hier & daar ... dat moet zeker lukken zonder pijn te doen.

@ThekillingGoku , natuurlijk moet je dat zelf uitmaken.
Maar zoals afgelopen jaar, ik heb bijna niet in de auto gezeten en het zal post corona, 1 a 2 dagen per week zijn. Dus ben ik nog minder geneigd om bij te leggen en meer om naar full elektrisch te gaan (Al vind ik sommige hybrides wel gruwelijke machines).

Terug
Bovenaan