De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Sorry beertje! Ik pleit schuldig.
Vergeef mij mijn autosnobisme. Soms vergeet ik dat er ook mensen bestaan voor wie dat niet zo belangrijk is.

Ik kan er écht niet aan doen. Ik word fysiek ongemakkelijk als ik mensen hoor die zeggen: "mijn Arteon rijdt beter dan de 3-reeks die ik ervoor had". Letterlijk een verhoogde hartslag, zweet dat uitbreekt en goesting om op muilen te kloppen.

Het is een ziekte
Mij hoor je niet zeggen dat de T-Roc beter rijdt dan die BMW 118d met achterwiel aandrijving :). Die reed echt goed.
Maar "beter" is subjectief wat je klasseert als beter :). Beter als in: deze heeft de laatste snufjes zoals Adaptive Cruise Control, Lane Assist, dode hoek etc, makkelijkere instap, comfortabeler zitten/ruimtelijker gevoel JA. Beter qua wegligging & automaat NEE, daar was de BMW écht wel sterk in.

Auto's zijn iets gek, voor sommige gewoon een middel om van A naar B te gaan, voor anderen heel belangrijk qua wegligging, voor anderen telt het gemak van ermee (in de file) te rijden

Ik vind dat altijd zo idioot zo een uitspraken. Ik snap dat ge als sales soms wel een betere uitstraling moet hebben, maar voor de rest is het toch de persoon hun keuze?

Das dezelfde opmerking als ik kreeg dat ik zei dat ik van een BMW 118d ging naar een VW T-Roc. Voor sommige was dit een categorie lager en wat hebt ge uitgespookt etc. Had ook perfect een X1 / X2 / 316d etc kunnen nemen als ik wou. Maar sommige hebben nu eenmaal niet graag een grote auto / of een categorie met maar basis uitrustingen. Dan neemt ge al vaker een iets kleiner model met wat extra opties.

Wij hebben hier met een grote hoop hetzelfde budget maar vrije keuze en hier rijden alle soorten merken en modellen rond.
Hangt allemaal een beetje af wat de werknemer graag ziet / waar hij belang aan hecht (premium merk (al dan niet basis versie) vs goedkoper merk met meer opties etc, klein vs groter modellen)
Nen 1 vs een T-Roc (wat de SUV Golf is) ligt toch wel in dezelfde lijn.
Maar een 5 reeks kunnen nemen, wat een C-level wagen is, en dan als Mercedes alternatief een CLA of GLA hebben, wat iets voor juniors/seniors is, ja dat moet ge toch ook wel zien dat het een gat van hier tot in tokyo is.
Tenzij het gaat over een base spec 516d vs een fully loaded CLA45AMG, maar we weten allemaal dat dat niet de case is.

Dat het een vrije keuze is daar gaat het niet over, het werd verteld alsof ge in die categorie werknemer kon kiezen tussen een 520e en een CLA250e met hetzelfde budget.

Nen 1 vs een T-Roc (wat de SUV Golf is) ligt toch wel in dezelfde lijn.
Maar een 5 reeks kunnen nemen, wat een C-level wagen is, en dan als Mercedes alternatief een CLA of GLA hebben, wat iets voor juniors/seniors is, ja dat moet ge toch ook wel zien dat het een gat van hier tot in tokyo is.
Tenzij het gaat over een base spec 516d vs een fully loaded CLA45AMG, maar we weten allemaal dat dat niet de case is.

Dat het een vrije keuze is daar gaat het niet over, het werd verteld alsof ge in die categorie werknemer kon kiezen tussen een 520e en een CLA250e met hetzelfde budget.
Kans is wel zeer reëel dat het de standaard 520e zal zijn en een CLA250e met AMG-kistjes en ga zo maar door.

Uiteindelijk schelen beide ook maar 10k catalogusprijs.

Een CLA is stijl boven functionaliteit. Maar het is wel een wagen die zeker niet klein is. En ook gewoon binnen zeker oké is. Dat is geen wagen waar je u voor moet schamen, zeker niet met voldoende opties. Dus ik snap wel dat mensen voor de CLA zouden gaan.

Over misbruik van bedrijfswagens gesproken: bij één van mijn vorige werkgevers hebben ze op een bepaald moment de Europese tankkaart beperkt tot Benelux omdat er teveel mensen regelmatig trips van 2000 km en meer enkele rit maakten tijdens verlengde weekends / vakanties. Niet af en toe maar zo vaak dat dat neerkwam op 20000 - 30000 km en meer per jaar

Die 20e's verschijnen nu wel ineens heel veel hé, zowel in 3 als 5 serie...
Zou de TCO zoveel schelen over die 4 of 5 jaar, of is het gewoon comfortabeler voor werkgevers om niet perse een 300PK wagen te moeten geven aan een werknemer wanneer er phev hybride moet gegaan worden?

We hebben deze discussie op 9lives al gehad. Velen reageren vanuit hun buikgevoel maar dat klopt niet. Dit mag gewoon, dit is geen commercieel doeleind.

Over misbruik van bedrijfswagens gesproken: bij één van mijn vorige werkgevers hebben ze op een bepaald moment de Europese tankkaart beperkt tot Benelux omdat er teveel mensen regelmatig trips van 2000 km en meer enkele rit maakten tijdens verlengde weekends / vakanties. Niet af en toe maar zo vaak dat dat neerkwam op 20000 - 30000 km en meer per jaar

Belasting technisch vanaf dat er VAA betaald wordt, is de kous af qua privé gebruik.
Maar daarnaast zijn er ook nog altijd facetten zoals verzekeringen, bedrijfscultuur, leasecontracten of car policies die verdere beperkingen opleggen. Er zijn bedrijven die het normaal vinden dat alles gedaan mag worden met die wagens (soort van: trek uw plan, foert) en sommige die de wagens bezien als hun "nog net niet" aangekochte wagens en ten alle tijden controle willen uitoefenen (soms onterechte controle).
Een voorbeeld van zo'n ziekelijke controle was dat er in een car policy stond dat de werknemer minstens x keer zijn wagen diende te wassen of naar de carwash te brengen. Als je dan als bedrijf hiervoor geen vergoeding uit keert denk ik niet dat je veel verhaal hebt als je daar een punt van wil maken. (Als je al verhaal hierover hebt zolang er geen schade berokkend wordt aan het voertuig).

Ik denk dat "goede huisvader" de meeste zaken deftig gaat dekken, staat ook in de meeste car policies. En mijn rule of thumb is dan altijd ook: 't geen wat ge wilt doen leg het eens voor aan uw leasepark verantwoordelijke. Durft ge niet dan doet ge dat best feitelijk niet.

Flagrant misbruik is dan ook meestal van tijdelijke aard in vele bedrijven waarbij een werknemer die er zijn voeten aan veegt meestal op andere zaken ook stevig in de fout aan het gaan is. Die zaken lossen zich wel op binnen het jaar (à twee jaar). Dus veel incentive is er meestal niet om die zaken aan te pakken.

En dan zijn er ook de situaties waar meestal de poppen pas aan het dansen gaan vanaf dat er iets ergs gebeurd. Zoals de vrouw van een werknemer die stiepelzat na haar bedrijfsfeestje een hele boel financiële schade berokkent en verzekering die niet wil ophoesten of zelf een onderzoekje beginnen.
Als die vrouw dan de partner is van een manager die reeds decennia in het bedrijf werkt dan schiet carfleet zijn werknemer te hulp. Nen junior me ne "franken teut", twijfelbaar. Maar het kan gebeuren.
Ik heb in het verleden al gehoord van een situatie waar volledig misbruik van de situatie gemaakt werd en een junior werknemer het zo krokant gemaakt had dat hij de leasing een fors bedrag schuldig was (grootorde nieuwe golf). Toen heeft het bedrijf voor de werknemer in de bres gesprongen, leasing betaald en een regeling getroffen om maandelijks een stukje van de werknemer zijn loon in te houden.

Laatst bewerkt:
Die 20e's verschijnen nu wel ineens heel veel hé, zowel in 3 als 5 serie...
Zou de TCO zoveel schelen over die 4 of 5 jaar, of is het gewoon comfortabeler voor werkgevers om niet perse een 300PK wagen te moeten geven aan een werknemer wanneer er phev hybride moet gegaan worden?

20e vs 30e is 3.000€, dus zou dan bijna eerder dat laatste moeten zijn? Nu, als ze soms iX3/Tesla/... geven, is dat ook niet echt een argument natuurlijk. Want die dingen gaan ook goed vooruit..

20e vs 30e is 3.000€, dus zou dan bijna eerder dat laatste moeten zijn? Nu, als ze soms iX3/Tesla/... geven, is dat ook niet echt een argument natuurlijk. Want die dingen gaan ook goed vooruit..

Zou verzekering ook niet redelijk wat schelen? En verbruik als het gaat om benzine-hybrides?

Zou verzekering ook niet redelijk wat schelen? En verbruik als het gaat om benzine-hybrides?

Verzekering kijkt blijkbaar enkel naar het vermogen wat op het inschrijvingsbewijs staat. Mijn 330e heeft daar 135kW, terwijl hij ‘soms’ 215kW heeft, maar zou dus komen omdat dit niet altijd beschikbaar is volgens wat mijn makelaar zei. Van BMW site: 135 kW (184 pk) verbrandingsmotor + tot 83 kW (113 pk) elektrisch rijden.

Verbruik kan ik niet zeggen, maar lijkt me dat het niet veel zou schelen op basis van dit: 120 kW (163 pk) verbrandingsmotor + tot 83 kW (113 pk) elektrisch rijden.

Als je dit ziet vraag je u eigenlijk af waarom die 320e bestaat? Zal dan inderdaad meer perceptie zijn precies? Ik weet het niet..

Verzekering kijkt blijkbaar enkel naar het vermogen wat op het inschrijvingsbewijs staat. Mijn 330e heeft daar 135kW, terwijl hij ‘soms’ 215kW heeft, maar zou dus komen omdat dit niet altijd beschikbaar is volgens wat mijn makelaar zei. Van BMW site: 135 kW (184 pk) verbrandingsmotor + tot 83 kW (113 pk) elektrisch rijden.

Verbruik kan ik niet zeggen, maar lijkt me dat het niet veel zou schelen op basis van dit: 120 kW (163 pk) verbrandingsmotor + tot 83 kW (113 pk) elektrisch rijden.

Als je dit ziet vraag je u eigenlijk af waarom die 320e bestaat? Zal dan inderdaad meer perceptie zijn precies? Ik weet het niet..
Daar geloof ik niet veel van. Dan zou elke fabrikant een 1.0l met 60pk in een EV kunnen stoppen en dan 500pk aan elektromotoren terwijl de verzekering maar die 60pk neemt...

Daar geloof ik niet veel van. Dan zou elke fabrikant een 1.0l met 60pk in een EV kunnen stoppen en dan 500pk aan elektromotoren terwijl de verzekering maar die 60pk neemt...

Ja kijk, ik zeg maar wat hij zegt want vond het ook vreemd. Garage zei me trouwens hetzelfde.. Net even snel online berekend en ik zie ook dat ze geen rekening houden met elektrisch vermogen op het eerste zicht.

Misschien ‘rekenen’ ze het ergens anders door he.

Speciaal. Al is het natuurlijk wel zo dat de 2 piekvermogens niet gelijktijdig optreden, ik dacht dat de piek 252 pk was voor de 330e

Misschien is het meer zoals vroeger de 316/318 in plaats van 320?

Zou niet extra verstandig zijn natuurlijk. Denk eens na, al dat extra gewicht aan motoren en batterijen laten trekken door een 60pk motor. Waar je ook nog koppel van vraagt om uw batterij bij te laden.
Ik hoef er geen tekeningetje bij te maken waarom ze gaan voor een 163pk motor.

Ik had trouwens ook al gehoord dat men zuiver kijkt naar het vermogen van de verbrandingsmotor.

Speciaal. Al is het natuurlijk wel zo dat de 2 piekvermogens niet gelijktijdig optreden, ik dacht dat de piek 252 pk was voor de 330e

Misschien is het meer zoals vroeger de 316/318 in plaats van 320?
De F30 330e was 252 PK, de nieuwe G20 330e is 292PK, alleen dat laatste voor een maximum van 10 seconden (Xtraboost), daarna ook 252PK.

Sorry beertje! Ik pleit schuldig.
Vergeef mij mijn autosnobisme. Soms vergeet ik dat er ook mensen bestaan voor wie dat niet zo belangrijk is.

Ik kan er écht niet aan doen. Ik word fysiek ongemakkelijk als ik mensen hoor die zeggen: "mijn Arteon rijdt beter dan de 3-reeks die ik ervoor had". Letterlijk een verhoogde hartslag, zweet dat uitbreekt en goesting om op muilen te kloppen.

Het is een ziekte

Als er 1 auto is die je geen rijgevoel geeft is het wel de Arteon.
Die rijdt gewoon heel neutraal, ben er na 3+ jaar nog altijd we tevreden van, al is het het laatste jaar wel meer kijken dat hij niet vastroest op de oprit...

Ik moet in September/Oktober kiezen voor een nieuwe auto maar we hebben as we speak geen carpolicy meer, de nieuwe zou net voor de zomer moeten komen. Ben benieuwd, had net 15% meer budget verworven voordat hij opgeschort werd.
Het zullen allicht hybrides danwel elektrische wagens moeten worden, maar met de opkomende veranderingen in distributie van elektriciteit heb ik wss liever geen elektrische wagen.

De BMW 320E staat voorlopig als enige op mijn shortlist, maar heb dus geen idee wat de mogelijkheden gaan worden, staat wel vast dat de auto een slag kleiner mag gezien mijn gebruik.

Zou niet extra verstandig zijn natuurlijk. Denk eens na, al dat extra gewicht aan motoren en batterijen laten trekken door een 60pk motor. Waar je ook nog koppel van vraagt om uw batterij bij te laden.
Ik hoef er geen tekeningetje bij te maken waarom ze gaan voor een 163pk motor.

Ik had trouwens ook al gehoord dat men zuiver kijkt naar het vermogen van de verbrandingsmotor.
Je moet ze niet laten trekken door die motor he. Bij BMW is er ook altijd dat vermogen van de hybride beschikbaar.
Maar om een paar voorbeelden te geven:
Polestar 1: 309PK vs 600PK
BMW i8: 230PK vs 360PK
Koenigsegg Gemera: 600PK vs 1700PK
Porsche 918: 608PK vs 887PK

Als ze voor die wagen altijd enkel het pure "benzine"-getal nemen, is dat een enorme verandering in de running cost. Het kan zijn dat ze dit in het begin even zo verzekerden, maar ik betwijfel ten zeerste dat ze dit nog steeds zo doen. Ook al omdat "het is niet altijd beschikbaar" evengoed telt voor turboboost, en ik vermoed niet dat ze auto's met turbo's verzekeren aan het vermogen zonder turbo.

Als er 1 auto is die je geen rijgevoel geeft is het wel de Arteon.
Die rijdt gewoon heel neutraal, ben er na 3+ jaar nog altijd we tevreden van, al is het het laatste jaar wel meer kijken dat hij niet vastroest op de oprit...

Na 3 jaar merk ik zelf dat ik de auto nogal aan de lange kant vind. De proporties ofzo?
Of is het ook omdat de wagen nogal geliefd is bij Johnny’s ?

verder wel tevreden van, alleen moet de motor enorm werken (1.5 tsi hier, 150PK), wat hem een zuipschuit maakt.

Terug
Bovenaan