We hebben deze discussie op 9lives al gehad. Velen reageren vanuit hun buikgevoel maar dat klopt niet. Dit mag gewoon, dit is geen commercieel doeleind.
Over misbruik van bedrijfswagens gesproken: bij één van mijn vorige werkgevers hebben ze op een bepaald moment de Europese tankkaart beperkt tot Benelux omdat er teveel mensen regelmatig trips van 2000 km en meer enkele rit maakten tijdens verlengde weekends / vakanties. Niet af en toe maar zo vaak dat dat neerkwam op 20000 - 30000 km en meer per jaar
Belasting technisch vanaf dat er VAA betaald wordt, is de kous af qua privé gebruik.
Maar daarnaast zijn er ook nog altijd facetten zoals verzekeringen, bedrijfscultuur, leasecontracten of car policies die verdere beperkingen opleggen. Er zijn bedrijven die het normaal vinden dat alles gedaan mag worden met die wagens (soort van: trek uw plan, foert) en sommige die de wagens bezien als hun "nog net niet" aangekochte wagens en ten alle tijden controle willen uitoefenen (soms onterechte controle).
Een voorbeeld van zo'n ziekelijke controle was dat er in een car policy stond dat de werknemer minstens x keer zijn wagen diende te wassen of naar de carwash te brengen. Als je dan als bedrijf hiervoor geen vergoeding uit keert denk ik niet dat je veel verhaal hebt als je daar een punt van wil maken. (Als je al verhaal hierover hebt zolang er geen schade berokkend wordt aan het voertuig).
Ik denk dat "goede huisvader" de meeste zaken deftig gaat dekken, staat ook in de meeste car policies. En mijn rule of thumb is dan altijd ook: 't geen wat ge wilt doen leg het eens voor aan uw leasepark verantwoordelijke. Durft ge niet dan doet ge dat best feitelijk niet.
Flagrant misbruik is dan ook meestal van tijdelijke aard in vele bedrijven waarbij een werknemer die er zijn voeten aan veegt meestal op andere zaken ook stevig in de fout aan het gaan is. Die zaken lossen zich wel op binnen het jaar (à twee jaar). Dus veel incentive is er meestal niet om die zaken aan te pakken.
En dan zijn er ook de situaties waar meestal de poppen pas aan het dansen gaan vanaf dat er iets ergs gebeurd. Zoals de vrouw van een werknemer die stiepelzat na haar bedrijfsfeestje een hele boel financiële schade berokkent en verzekering die niet wil ophoesten of zelf een onderzoekje beginnen.
Als die vrouw dan de partner is van een manager die reeds decennia in het bedrijf werkt dan schiet carfleet zijn werknemer te hulp. Nen junior me ne "franken teut", twijfelbaar. Maar het kan gebeuren.
Ik heb in het verleden al gehoord van een situatie waar volledig misbruik van de situatie gemaakt werd en een junior werknemer het zo krokant gemaakt had dat hij de leasing een fors bedrag schuldig was (grootorde nieuwe golf). Toen heeft het bedrijf voor de werknemer in de bres gesprongen, leasing betaald en een regeling getroffen om maandelijks een stukje van de werknemer zijn loon in te houden.