De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
TheKillingGoku stelt dat met de huidige en toekomstige generatie wagens ge zo hard bezig zijt met de bediening van uw wagen, dat ge straks nog boetes moogt gaan verwachten.

Dan gaat gij het zelf beperken "ja maar volgens artikel 8.4 kunnen ze u niet beboeten!"

Daar ging het helemaal niet over. Jij wou het zelf beperken tot dat ene artikel, maar enkel jij spreekt in die tunnelvisie van dat ene artikeltje. Je zit gewoon al fout vanaf je eerste reactie.
Hij stelde dat het absurd is dat ge wel boetes krijgt voor uw gsm te gebruiken in de wagen maar niet voor op een touchscreen te dabben hoewel dat dezelfde handeling is.
Waarop ik aanhaal dat dat komt omdat ze u enkel kunnen beboeten specifiek voor het gebruik van een mobiele telefoon volgens dat artikel in de wetgeving, wat ook effectief zo is.

Dat er dan ineens mensen wat op hun paard zitten omdat ze u voor diverse andere zaken kunnen beboeten (gelijk het totaal ongerelateerde achterlicht) verandert niks aan de kern van de zaak.

Restwaarde zal denk ik wel hoger zijn tegen 2025 voor een hybride dan voor een puur benzine
Full EV moet voor mij niet, die aankoopprijs is nog te hoog

Toen ik deze kocht (is geen nieuwe) stonden op dat moment geen 330e te koop, anders had ik toen de berekening al eens laten maken.
Als nu een 330e 5000€ duurder is in aankoop, maar ook 5000€ meer restwaarde zou geven is dat geen verschil in kostprijs eigenlijk

Maar zou je wel de jaarlijkse belasting uitsparen wat toch een 400€ is. Woonwerk is een 48km (aan 8,6l/100km en 1,3€/l is dat dan 5,36€ simpel geteld)
Doe je dat aan 20?kWh/100km aan 0,21€ per kWh zit je aan 2,01€ woonwerk
Aan pakweg 18 dagen per maand.
Familie woont allemaal binnen de 15km, winkel is maar max 10km als we gaan groot winkelen. Aansluiting is voorzien voor drijfkracht (3x400) dus daar moeten geen aanpassingen aan gebeuren.

Daarom dat ik me afvroeg rond hoeveel verbruik de 330e rijders zaten of hoeveel km ze elektrisch doen. Garage vertelde me dat je op 30-35km realistisch zit.
Het is niet dat deze weg moet of onbetaalbaar is, ik maak er met de glimlach nog enkele 10k km mee maar als je hetzelfde kan hebben voor minder geld, als is het 100€ per maand alles samen, sta ik altijd voor open (Ik kan het moeilijk loslaten als ik niet weet of het de moeite is of niet ;)) Zit misschien in het verkeerde topic, maar kan me herinneren dat er hier sowieso iemand zat met zo'n firmawagen
Edit: @berenod & @Caracalla dus al sowieso :)
Efkes druk geweest op het werk, valt niet makkelijk voor dat ik door drie dagen posts moet scrollen :biglaugh:
Benzine verbruik op mijn 330e zit nu op een gemiddelde van 4.8l/100km.

Redelijk hoog, maar door omstandigheden (paar projecten die nogal veraf zijn) doe ik de laatste paar maanden in verhouding veel autostrade km's.
In totaal zit ik nu op net over de 12,000 km elektrisch van een totaal net geen 35,000 km gereden. Dus slechts pakweg 1/3de van de afgelegde km is elektrisch.
Heb ook voor mijn werk een tripje naar het oosten van Duitsland moeten rijden (net achter Nuerenburg), vreemd genoeg heeft dat helemaal geen goed gedaan aan mijn gemiddelde verbruik :rofl:Op dat één tripje was het gemiddelde van 4.6 naar 4.9 gestegen, aan >200km/h vlamt er een stevig litertje benzine door! Daar heb ik ook wel echt het nadeel ondervonden van de kleine benzinetank, was precies van benzinestation naar benzinestation aan het rijden! Maar de echtgenote was er niet bij, dus ging bij momenten wel heel erg hard! Aan 180 zit je héél snel, 210 komt ook nog redelijk vlot, nog even volhouden en hij topt uit aan 240 km/h (tegen de hoge snelheden is het eigenlijk enkel een zware 320i, de elektrische aandrijving stopt ik dacht aan iets van een 180 km/h.
Maar wat een plezier! Is echt een héél makkelijke wagen om snel mee te rijden, de stevige bandenmaten (19" velgen) en de M-sport remmen zorgen ook dat je zeer snel en (relatief) veilig al dat gewicht terug kan afremmen!

Wat betreft bereik op batterij is je garage wat conservatief denk ik. Ik doe in de lente/zomer/herfst toch regelmatig vanachter in de 40, vanvoor in de 50 km op een batterijlading. Ik merk van mezelf op dat ik op batterij ook automatisch wat kalmer ga rijden en wat meer aandacht besteed op het tijdig "coasten" en dergelijke meer.
Langste afstand dat ik heb gehaald op één lading was 64km! Was wel met wat geluk, een zondagmorgen, lange afstand over secundaire wegen waar ik door het amper aanwezige verkeer en wat medewerking van de enkele verkeerslichten bijna de hele afstand ononderbroken op CC tegen 55 of 75km/h heb kunnen doen, ik dacht maar éénmalig tot stilstand te moeten hebben afremmen en terug vertrekken!

Ik schrijf lente/zomer/herfst, want de BMW batterij doet het notoir slecht in koude omstandigheden, en de verwarming in je wagen is dan ook nog eens 100% elektrisch (zelfs als je benzinemotor warm staat).
De batterij heeft ook geen interne verwarming, wat ze op de volledig elektrische wagens (Anders. zijn iX3 bijvoorbeeld) wel hebben.

Dus eens het buiten langdurig onder de 5° zit begint de range spectaculair te dalen, met voorverwarmen van de cabine terwijl hij nog aan de stekker hangt (helpt al héél veel) zat ik regelmatig onder de 30km bereik in die week dat we hier die stevige winterprik hadden.
Ik had zelfs een paar keer een melding (bij -8° of zo) toen ik 's morgens vertrok, dat door de lage T° van de batterij hij bijna onmiddellijk op benzinemotor overschakelde als ik ook maar een beetje harder op het gaspedaal duwde.

Nu goed, de weken dat de gemiddelde temperatuur onder het vriespunt zakt kan je gelukkig in België op één hand tellen, dus echt een grote issue is dat niet. Boven de 8 à 9° zie je die range drastisch terug de hoogte in gaan!

In het kort, als je de verhouding van elektrisch en op benzine gereden km beter dan 50/50 kan houden ga je ergens rond de 3l/100km houden, heb een collega die bijna 70% van zijn km elektrisch doet en die zit rond de 2 à 2.5l/100km!

Ik heb de Mercedes CLA Shooting Brake (200d automaat, business edition) besteld op 12/10/20 en deze zou nu al bij de garage staan...

Zo'n 2 weken geleden m'n factuur voor de aanbetaling gekregen (optie getinte ruiten zelf te betalen) en sindsdien niks meer gehoord...
Volgens de fleetverantwoordelijke van ons bedrijf zou de wagen dus al in België zijn en bij de garage staan, maar daar wachten ze op de papieren. Die papieren moeten dan naar leasingmaatschappij (Belfius Lease) die dan de nummerplaat kan aanvragen die weer naar de garage moet...

Hoe lang kan dat allemaal duren :thinking:o_O geduld is een schone deugd :whistle:

Ik heb de Mercedes CLA Shooting Brake (200d automaat, business edition) besteld op 12/10/20 en deze zou nu al bij de garage staan...

Zo'n 2 weken geleden m'n factuur voor de aanbetaling gekregen (optie getinte ruiten zelf te betalen) en sindsdien niks meer gehoord...
Volgens de fleetverantwoordelijke van ons bedrijf zou de wagen dus al in België zijn en bij de garage staan, maar daar wachten ze op de papieren. Die papieren moeten dan naar leasingmaatschappij (Belfius Lease) die dan de nummerplaat kan aanvragen die weer naar de garage moet...

Hoe lang kan dat allemaal duren :thinking:o_O geduld is een schone deugd :whistle:
Heeft bij mij ook enkele weken geduurd. Wagen heeft ook enkele weken dus in de garage gestaan zonder papieren & een plak.

Efkes druk geweest op het werk, valt niet makkelijk voor dat ik door drie dagen posts moet scrollen :biglaugh:
Benzine verbruik op mijn 330e zit nu op een gemiddelde van 4.8l/100km.

Redelijk hoog, maar door omstandigheden (paar projecten die nogal veraf zijn) doe ik de laatste paar maanden in verhouding veel autostrade km's.
In totaal zit ik nu op net over de 12,000 km elektrisch van een totaal net geen 35,000 km gereden. Dus slechts pakweg 1/3de van de afgelegde km is elektrisch.
Maar wat een plezier! Is echt een héél makkelijke wagen om snel mee te rijden, de stevige bandenmaten (19" velgen) en de M-sport remmen zorgen ook dat je zeer snel en (relatief) veilig al dat gewicht terug kan afremmen!

Wat betreft bereik op batterij is je garage wat conservatief denk ik. Ik doe in de lente/zomer/herfst toch regelmatig vanachter in de 40, vanvoor in de 50 km op een batterijlading. Ik merk van mezelf op dat ik op batterij ook automatisch wat kalmer ga rijden en wat meer aandacht besteed op het tijdig "coasten" en dergelijke meer.
Langste afstand dat ik heb gehaald op één lading was 64km! Was wel met wat geluk, een zondagmorgen, lange afstand over secundaire wegen waar ik door het amper aanwezige verkeer en wat medewerking van de enkele verkeerslichten bijna de hele afstand ononderbroken op CC tegen 55 of 75km/h heb kunnen doen, ik dacht maar éénmalig tot stilstand te moeten hebben afremmen en terug vertrekken!

In het kort, als je de verhouding van elektrisch en op benzine gereden km beter dan 50/50 kan houden ga je ergens rond de 3l/100km houden, heb een collega die bijna 70% van zijn km elektrisch doet en die zit rond de 2 à 2.5l/100km!
Geen probleem hoor
Maar het is toch al een serieus verschil 4,8l vs 8,6l. Laat staan dat het richting 3l gaat.
Op gewone 70 of 50 wegen durf ik deze ook al eens in eco zetten nu en wat op te letten, maar het is veel te fijn in sport :D

Ik ben nog niet kunnen langsgaan in de garage, maar dat is wat de verkoper mij aan telefoon zei. Hij heeft er misschien enkel mee gereden op de koude dagen
Staat jou auto buiten ? Onze staat hier continu binnen en de temperatuur in de garage zakt volgens mij zeker niet onder de 8° in de winter.

Het woonwerk verkeer is +-23km enkel waarvan er 10km autostrade is. Helaas is het nog niet mogelijk om op te laden op het werk, maar dit zou dan misschien net op een volledige lading te doen moeten zijn.
Als mijn vriendin dan toch eens een dag verder moet gaan zal het sowieso nog zuiniger uitkomen dan nu.
De benzine tank van de e is zeker wel een kleiner formaat ? Nu gaat er vlot meer dan 50l in.
Elke maand +-1000km kost me iets meer dan 120€, dat zal op de e wel goedkoper kunnen :D

Deze week de afspraak bij de dealer. Ben benieuwd

Geen probleem hoor
Maar het is toch al een serieus verschil 4,8l vs 8,6l. Laat staan dat het richting 3l gaat.
Op gewone 70 of 50 wegen durf ik deze ook al eens in eco zetten nu en wat op te letten, maar het is veel te fijn in sport :D

Ik ben nog niet kunnen langsgaan in de garage, maar dat is wat de verkoper mij aan telefoon zei. Hij heeft er misschien enkel mee gereden op de koude dagen
Staat jou auto buiten ? Onze staat hier continu binnen en de temperatuur in de garage zakt volgens mij zeker niet onder de 8° in de winter.

Het woonwerk verkeer is +-23km enkel waarvan er 10km autostrade is. Helaas is het nog niet mogelijk om op te laden op het werk, maar dit zou dan misschien net op een volledige lading te doen moeten zijn.
Als mijn vriendin dan toch eens een dag verder moet gaan zal het sowieso nog zuiniger uitkomen dan nu.
De benzine tank van de e is zeker wel een kleiner formaat ? Nu gaat er vlot meer dan 50l in.
Elke maand +-1000km kost me iets meer dan 120€, dat zal op de e wel goedkoper kunnen :D

Kleinere tank ja, 40l. Was 60 in m'n vorige diesel wagen (3 reeks).

Echter, zelfs zonder ooit 1 keer te laden zal het nog steeds niet 'meer' zijn dan een 30i motorisatie, bij normaal rijgedrag.
Dus zodra je daar een dagelijkse laadcyclus kunt aan koppelen (bv. elke avond bij u thuis), dan zal je sowieso lager uit komen dan een 30i motorisatie. Je zal op de e dan minder belastingen betalen (zowel 't bedrijf als gij privé).

Of je de aankoopprijs van een nieuwe wagen er mee gaat compenseren da's weer een ander verhaal. Maar als je toch van plan zijt een nieuwe aan te schaffen, is het (op de zaak althans), een veel interessanter verhaal dan een 30i/d motorisatie.

Kleinere tank ja, 40l. Was 60 in m'n vorige diesel wagen (3 reeks).

Echter, zelfs zonder ooit 1 keer te laden zal het nog steeds niet 'meer' zijn dan een 30i motorisatie, bij normaal rijgedrag.
Dus zodra je daar een dagelijkse laadcyclus kunt aan koppelen (bv. elke avond bij u thuis), dan zal je sowieso lager uit komen dan een 30i motorisatie. Je zal op de e dan minder belastingen betalen (zowel 't bedrijf als gij privé).

Of je de aankoopprijs van een nieuwe wagen er mee gaat compenseren da's weer een ander verhaal. Maar als je toch van plan zijt een nieuwe aan te schaffen, is het (op de zaak althans), een veel interessanter verhaal dan een 30i/d motorisatie.
Bedoeling is natuurlijk wel gewoon van dagelijks te laden :)
De aankoopprijs is inderdaad een beetje zien, maar daarover kan ik nog lang speculeren, moet ik toch voor naar de dealer om meer te weten.

Geen probleem hoor

Wagen staat inderdaad buiten voor de garagepoort. Garage is opslagruimte geworden :)
Ik rij ook regelmatig gewoon in sport rond hoor, voor korte stukskes gaat dat weinig impact hebben op uw totaalgemiddelde.

Normale stand is altijd hybride bij mij, dan bepaalt de wagen zelf wat hij doet, gewoon even tikje naar links met de pook en hij schakelt gelijk over naar benzinemotor in een soort van "semi" sportstand. Heel vlot maar niet het agressieve opschakelen zoals in de echte sport stand.
Heel praktisch net voor je wil invoegen, inhalen, noem maar op.

23 km enkel wanneer er 10 km autostrade van is gaat wat lastig worden op één lading, zal nipt zijn. Boven de 100km/h is de elektrische aandrijving niet zo efficiënt en gaat hij redelijk snel de batterij leegtrekken.

Je zal sowieso de wagen in full electric moeten zetten dan, want boven de 110 km/h in de hybride stand switched hij sowieso over naar benzinemotor.
Op full electric gebruikt hij de benzinemotor niet en is je topsnelheid gelimiteerd tot 140 km/h.

Ik laat hem meestal in hybride staan, en op terugweg naar huis kijk ik op de GPS naar de nog te rijden afstand en de elektrische range, wanneer ik dan op de autostrade korter bij huis kom dan de nog beschikbare range switch ik hem op full electric, zo rij ik netjes de hele batterij elke keer leeg (woon op 3 km van de afrit).

Zijn zo van die dingetjes die wat een automatisme worden om de maximum uit je batterij te halen, thuiskomen met nog 50% lading wanneer je net een rit van 50km achter de rug hebt (autostrade) duwt alleen het benzineverbruik omhoog.

Benzinetank is inderdaad 40 liter, maar meeste dat ik al getankt heb wanneer hij echt redelijk leeg aangeeft en slechts een paar km benzinerange zou overhebben is iets van een 37 liter.
Wanneer je elke dag vol laadt is dat geen probleem hé, omdat je na elke laadbeurt ergens tussen de 40 en 50 km krijgt dat je geen benzine verbruikt, dan kom je tussen twee tankbeurten al snel aan 700 à 800km met redelijk lange ritten, alvorens je terug langs de pomp moet, met echt alleen relatief korte ritten (had dit tijdens de eerste lockdown), dan doe je een eeuwigheid op benzinetank!
Het is vooral bij die uitzonderlijke héél lange autostrade ritten dat het wel opvalt natuurlijk, dan haal je met moeite 400 km uit een tank.
Met men 318d reed ik zonder tanken van thuis (tegen Mechelen) naar Praag, met de 330e is dat een km of 100 voor Praag voor de tweede keer bijtanken!
Ook een heel groot verschil met de 318d is dat je met die diesel veel minder gestraft wordt door wat sneller te gaan. gemiddeld 125 gaf een 4.5 à 5l/100km, 165-170 km/h en je gaat naar 6 à 6.5l /100km.

Met de 330e op benzine aan 165-170 km/h zit hij al goed boven de 10l per 100km, en gaat het zelfs maar lichtjes bergop dan zie je die naar de 20l/100km kruipen aan die snelheid...

Laatst bewerkt:
Hieronder trouwens een screentje van een ritje dat ik gisterenochtend heb gedaan.
Totaalafstand 48.8 km waarvan 41.2 km elektrisch.
Bij thuiskomen had ik nog 9 km range over op de batterij.

Gemiddeld elektrisch verbruik net geen 16 kWh/100km, en een gemiddelde van 1.6 l/100km benzineverbruik.
Die net geen 8 km op benzine was een sectie A12 aan 125 km/h, daardoor tikt dat benzineverbruik snel aan daar dat eigenlijk op koude motor gereden is (inspuitverrijking).
Was bij een buiten T° van 8°C, als het rond de 20° buiten is komt daar nog vlot 10 à 15% extra range bij...

Trouwens nog niet zo lang geleden op de A12 aan de lichten naast een laatste model Golf GTI gestaan.
Hij was een beetje met zijne gas aan 't spelen, dus mijn innerlijke snotneus kreeg wat de bovenhand 🤣
Wagen in sport Xtraboost en plankgas bij groen licht.
Ik denk zuiver motorische acceleratie kracht moet die Golf niet echt veel onderdoen, alleen al die power via de voorwielen op de weg krijgen is een ander paar mouwen!
Bij de start verliest die echt wel wat meters wanneer vermoedelijk de technische hulpjes er alles aan doen om de wielspin wat in toom te houden.
Eens op dreef bleef hij (meter of 50 achter me) wel min of meer gelijke tred houden.

Toen ik aan 130 inhield (ga me geen boetes rijden met dat spelen) kwam hij wel heel snel voorbijknallen, denk dat hij even tot tegen de 200 doorgetrokken heeft!
Dat laatste doe ik wel als ik eens in Duitsland ben, hier wat tegenslag en een mobiele flitser of een anonieme wagen en je mag het voor de rechter komen uitleggen!

Mag toch nie klagen van mijne familie berline 😉

Note to self: als er ooit ne Golf R naast me staat, gewoon in hybride rustig wegbollen 🤣

Met men 318d reed ik zonder tanken van thuis (tegen Mechelen) naar Praag, met de 330e is dat een km of 100 voor Praag voor de tweede keer bijtanken!
Ook een heel groot verschil met de 318d is dat je met die diesel veel minder gestraft wordt door wat sneller te gaan. gemiddeld 125 gaf een 4.5 à 5l/100km, 165-170 km/h en je gaat naar 6 à 6.5l /100km.

Met de 330e op benzine aan 165-170 km/h zit hij al goed boven de 10l per 100km, en gaat het zelfs maar lichtjes bergop dan zie je die naar de 20l/100km kruipen aan die snelheid...
Welja, diesel EN een 50% grotere tank maakt veel verschil natuurlijk. Een 330i zal ook al niet dezelfde range van een diesel kunnen voorleggen, da's geweten e.
Voor echt lange ritten kan er nog altijd niets tippen aan wat je uit een dieselmotor haalt qua efficiëntie per verbruikte liter. Echter, niemand koopt er nog een sinds de verkettering ervan.

Note to self: als er ooit ne Golf R naast me staat, gewoon in hybride rustig wegbollen 🤣
Of nen x45e aanschaffen (& nog es laten tunen e). Ineens heeeeeel wat PK'tjes extra. :whistle:

Je moet dan wel al een 5, 7 of pakweg X5 aanschaffen, maar uw zwaar monster zal pijlsnel zijn (in rechte lijn althans, want jah, je kan dat gewicht uiteraard niet weg steken in de bochten).

Een 'gewone' 30e ... jah ... is dan 'maar' 252PK eh (iets meer met XtraBoost, but still). Die R'tjes hebben al snel wat meer, puur motorisch.
Nuja ... niets dat momenteel tipt aan E-power natuurlijk. Zelfs de hypercars gaan die richting uit, met meestal meerdere E-motoren bovenop een monster van een motor.

Kleine update van de 116D van 2016 met 230.000km

Voorheen nooit problemen gehad.
Op 220.000km gloeipluggen vervangen
Op 220.200km turbodruk sensor vervangen

Vandaag..op 230.000km.. ik reed al 60km op de snelweg..ik kreeg uit het niets een powerboost en keek in mijn spiegel..2 seconden lang wit-grijze rook (maar zo fel dat ik mij' achterligger niet meer zag). En daarna verdween de rook. Uiteindelijk nog 30km probleemloos gereden, geen vermogensverlies. Ook geen meldingen gehad. Super bizar..
Binnen een week op onderhoud gaan en toch eens melden..

Kleine update van de 116D van 2016 met 230.000km

Voorheen nooit problemen gehad.
Op 220.000km gloeipluggen vervangen
Op 220.200km turbodruk sensor vervangen

Vandaag..op 230.000km.. ik reed al 60km op de snelweg..ik kreeg uit het niets een powerboost en keek in mijn spiegel..2 seconden lang wit-grijze rook (maar zo fel dat ik mij' achterligger niet meer zag). En daarna verdween de rook. Uiteindelijk nog 30km probleemloos gereden, geen vermogensverlies. Ook geen meldingen gehad. Super bizar..
Binnen een week op onderhoud gaan en toch eens melden..
Die mens zal ook gedacht hebben van 'wa voor iets is da ier nu weeral voor mij'. :ROFLMAO:

Verkeerd ontploffingske in die cylinders zou ik dan denken. :devilish:
Beetje te veel brandstof tegelijk of zoiets.

Wanneer je elke dag vol laadt is dat geen probleem hé, omdat je na elke laadbeurt ergens tussen de 40 en 50 km krijgt dat je geen benzine verbruikt, dan kom je tussen twee tankbeurten al snel aan 700 à 800km met redelijk lange ritten, alvorens je terug langs de pomp moet, met echt alleen relatief korte ritten (had dit tijdens de eerste lockdown), dan doe je een eeuwigheid op benzinetank!
Met 1 volle batterij en 1 volle tank kom je dus zo'n 700-800km ver?
Niet weinig, maar ik had toch wel iets meer verwacht eigenlijk.

Met 1 volle batterij en 1 volle tank kom je dus zo'n 700-800km ver?
Niet weinig, maar ik had toch wel iets meer verwacht eigenlijk.
Oei, nee, nog niet bijna!

De volle tank alleen mag je op een dikke 400 km rekenen.
Één batterijlading geeft je maar gemiddeld 45km extra.
Maar als je bijvoorbeeld elke dag 85 á 90 km bolt (dus 40 op benzine, 45 á 50 elektrisch) en hem telkens 's avonds terug volledig gaat opladen, dan kan je natuurlijk 10 dagen rijden alvorens je tank leeg is, dan ben je natuurlijk 850 á 900 km ver gereden.

Oei, nee, nog niet bijna!

De volle tank alleen mag je op een dikke 400 km rekenen.
Één batterijlading geeft je maar gemiddeld 45km extra.
Maar als je bijvoorbeeld elke dag 85 á 90 km bolt (dus 40 op benzine, 45 á 50 elektrisch) en hem telkens 's avonds terug volledig gaat opladen, dan kan je natuurlijk 10 dagen rijden alvorens je tank leeg is, dan ben je natuurlijk 850 á 900 km ver gereden.

De 400km is eigen aan benzine hybride, niks om je om te schamen. Voor veel mensen genoeg voor dagelijks verkeer.
Als je vaak veel kilometertjes aflegt zijn er betere alternatieven.

Met 1 lading en 1 tank rij ik net geen 1000km dankzij diesel hybride. Maar deze techniek zou ik afraden als je alleen rond de kerk rijdt om geen verstopte filters te krijgen.

Terug
Bovenaan