Dark Souls-games krijgen online multiplayer pas terug na release van Elden Ring

Gedurende de laatste paar weken kampten alle Dark Souls-games met slecht nieuws. De community ontdekte namelijk gevaarlijke gebreken qua veiligheid in de manier waarop de online infrastructuur voor Dark Souls 1, 2 en 3 werd gecodeerd. Kort samengevat: indien iemand de multiplayer wou spelen, was eender wie blootgesteld aan het risico dat een andere speler binnen dezelfde online sessie - zodra bijvoorbeeld een invasion plaats vond - een RCE-script zou activeren, al dan niet met kwaadaardige doeleinden. Via zulke Remote Code Executions kon zo'n louche individu wel degelijk met je PC knoeien zonder dat je het besefte, met potentieel nare gevolgen vandien. Destijds meldden verschillende partijen dit aan Bandai Namco, aangezien de beveiliging van alle PC-ports (en mogelijk ook console-versies) werd aangetast, laat staan dat Elden Ring (op basis van de reeds afgelopen bèta tests) alsook diezelfde tekortkoming kende. Dit terwijl die laatste titel op het punt staat om wereldwijd te lanceren. Foute boel dus, met andere woorden!

Websites zoals WCCF Tech en Video Games Chronicle rapporteerden recent zelfs dat Bandai Namco jarenlang geleden hierover werd geïnformeerd, helaas zonder dat men toen de nodige stappen ondernam om het probleem permanent op te lossen. Rond eind januari schakelde men de servers preventief uit, ten minste voor de PC-versies van alle drie titels, maar daar bleef het voorlopig bij terwijl men de situatie verder onderzocht. Sinds kort schepte men echter enige duidelijkheid, volgens dit bericht op de officiële Twitter-account. Hierin kunnen we niet alleen lezen dat zowel uitgever Bandai Namco als ontwikkelaar FromSoftware "bewust zijn over deze technologische moeilijkheden," maar dat beide bedrijven ook "de oorzaak hebben geïdentificeerd en dat ze aan een oplossing werken." Elden Ring werd eveneens onderzocht, en de twee firma's garandeerden vervolgens dat "alle noodzakelijke veiligheidsmaatregelen voor dit spel aanwezig zullen zijn op alle relevante platformen." Goed nieuws!

Het nadeel? Voorlopig blijft de online multiplayer van Dark Souls-titels voor onbepaalde duur uitgeschakeld, want de inspanningen om het netwerk grondig te beveiligen, zal men pas hervatten nadat Elden Ring in de winkels ligt. Deze release vindt plaats vanaf 25 februari 2022, dus de kans is groot dat PC-fans pas in maart iets zullen horen over een concrete datum. Aankondigingen omtrent deze zogenaamde heropening gaat men vermelden op hun sociale media, dus hou die pagina's alvast maar in de gaten. Vermoedelijk worden diezelfde wijzigingen eveneens voor de zekerheid toegepast op de console-versies, hoewel hierover nog niet werd gesproken.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan