Crypto - Nieuws en algemene discussie

Mijn kijk op de zaak, bedoeld voor wie serieus wilt investeren in crypto (dus niet de zelfverklaarde retail "traders" met wat speelgeld op shitcoins):

Bekijk cyrpto als vermogensdiversificatie, en alleen dat.

Ga dus niet met 90% van uw vermogen in crypto, maar speel het slim.
Low single digit % van uw vermogen voor de conservatieve beleggers, low double digit % voor de durvers.
Dat kan na een bullrun uiteraard sterk gaan oplopen, waarbij je al dan niet een stuk van de winst afroomt bij het halen van bepaalde targets die passen binnen uw lange termijn vermogensstrategie.

En voor de rest: HODL en eventueel elke maand/kwartaal DCA (dollar cost averaging) met x% van uw inkomen

Zo scheur je er nooit echt je broek aan (moest het naar 0 gaan, cover je dat single of low double digit % gat op termijn wel met andere beleggingen) , en heb je toch exposure tot het enorme potentieel van crypto.

Er zijn uiteraard mensen die geld gaan verliezen. De mensen die niet gemaakt zijn om te beleggen of nog niet genoeg ervaring hebben. Zij laten hun emoties de overhand nemen en dan koop je op de verkeerde momenten en verkoop je op de verkeerde momenten. Ik denk dat we de mensen hier genoeg voor waarschuwen in dit topic, niet? Ik probeer dit alleszins toch... Meer kan je niet doen.
Volledig akkoord, en qua temperament is dit de juiste instelling.

Naast temperament vereist actief investeren (itt een indexfonds kopen) echter ook de kennis en ervaring om de waarde van activa te kunnen bepalen.

En daar wringt de schoen.
Wat is een bitcoin waard?

'Wat de zot er wil voor geven' is 1 deel van het antwoord, dat is immers gedeeltelijk zo bij alle activa.
Bij vastgoed is er bv. een deel 'zot' en een deel 'intrinsieke waarde' die gebaseerd is op de cashflow (= in casu de toekomstige huurwaarde).

Het 'zot' gedeelte voorspellen lukt quasi niemand consistent op lange termijn, gewoon omdat menselijk chaotisch massagedrag of random economische gebeurtenissen nu eenmaal onvoorspelbaar zijn op lange termijn.

Zaken zoals bitcoin hebben enkel een 'zot' waarde, net als goud, kunst of oldtimers maar daar heb je nog een historische waarde over verschillende generaties via gedeelde interesses, naast zichtbare status waarde.

Laatste bericht hierover, misschien dat ik wat lurkers behoed voor onheil.

Want 90% kan ik toch niet overtuigen. (dit is inherent aan elke speculatieve episode, anders zouden deze in de eerste plaats al niet bestaan).
Hodl, Yolo, en je weet wel.

Laatst bewerkt:
Volledig akkoord, en qua temperament is dit de juiste instelling.

Naast temperament vereist actief investeren (itt een indexfonds kopen) echter ook de kennis en ervaring om de waarde van activa te kunnen bepalen.

En daar wringt de schoen.
Wat is een bitcoin waard?

'Wat de zot er wil voor geven' is 1 deel van het antwoord, dat is immers gedeeltelijk zo bij alle activa.
Bij vastgoed is er bv. een deel 'zot' en een deel 'intrinsieke waarde' die gebaseerd is op de cashflow (= in casu de toekomstige huurwaarde).

Het 'zot' gedeelte voorspellen lukt quasi niemand consistent op lange termijn, gewoon omdat menselijk chaotisch massagedrag of random economische gebeurtenissen nu eenmaal onvoorspelbaar zijn op lange termijn.

Zaken zoals bitcoin hebben enkel een 'zot' waarde, net als goud, kunst of oldtimers maar daar heb je nog een historische waarde over verschillende generaties via gedeelde interesses, naast zichtbare status waarde.

Laatste bericht hierover, misschien dat ik wat lurkers behoedt voor onheil.

Want 90% kan ik toch niet overtuigen. (dit is inherent aan elke speculatieve episode, anders zouden deze in de eerste plaats al niet bestaan).
Hodl, Yolo, en je weet wel.
Ik zou als ik u was toch eens ne whitepaper vast nemen als je de vergelijking begint te maken tussen activa.

Dienen van Ethereum is best wel zeer goed beschreven.

Ik zou als ik u was toch eens ne whitepaper vast nemen als je de vergelijking begint te maken tussen activa.

Bedankt voor de info, ik wist inderdaad niet dat Ethereum Turing-compleet is.

Ik heb dan ook de intrinsieke waarde aangepast aan de nieuwe te verwachten cashflows, maar kom nog steeds op 0 euro uit. Weet jij soms wat ik fout doe?

Waarom zou ik Bitcoin kopen en geen toekomstige digitale euro of usd?
Waarom Ether kopen als ik zelf een gelijkaardig Ethereum smart contract kan implementeren via een eigen blockchain zoals JP Morgan gedaan heeft met zijn JPM coin?

Weet jij soms wat ik fout doe?
Verwachten op cashflows. Crypto currencies zijn zeker niet defensief, maar schieten nog voorbij de meest agressieve fondsen op de markt. Ze tekenen tijdig veel winst op maar ook tijdig veel verlies.

Voor mijn part koop je wat je denkt dat iets plezant gaat worden. Bij aandelen speculeer je ook op een bedrijf waarvan je denkt dat het goed gaat doen. Ik baseer mij op de achterliggende technologie die erachter zit en de drijvende factor zal zijn om zo de shit alt coins eruit te filteren.

Waarom Ether kopen als ik zelf een gelijkaardig Ethereum smart contract kan implementeren via een eigen blockchain zoals JP Morgan gedaan heeft met zijn JPM coin?
Omdat JP Morgan bij aan dit tafeltje zit:

Beantwoordt toch zijn vraag niet? Op dit moment worden crypto enkel bepaald door vraag en aanbod.

Als de vraag wegtvalt, is er niets dat overblijft. Het is niet dat je dan nog je ethers kan liquideren zoals een bedrijf wat bestaat uit materiaal, voorraaden, cash, IP,... Als er ooit een technologisch superieur alternatief komt op ether, wat houdt dan iedereen tegen om te switchen naar het nieuwe? Het is niet dat de concurrent vrijwillig iets in ruil gaat geven voor de ethers die al bestaan. :p

Enkel wanneer een kritieke grote massa de munt daadwerkelijk gebruikt (wat dus niet wil zeggen hodl'en in portefeuilles :p), kan er een argument zijn van intrinsieke waarde.

Zijn verbodsargument is wel niet geldig omdat een natie niet veel kan doen met het verbieden. Juist het idee van decentralisatie maar het tast wel de vraag aan als er genoeg zijn die het verbieden. Hoe moeilijker het wordt om een munt te gebruiken, hoe minder vraag ernaartoe, hoe lager de prijs.

Verwachten op cashflows. Crypto currencies zijn zeker niet defensief, maar schieten nog voorbij de meest agressieve fondsen op de markt. Ze tekenen tijdig veel winst op maar ook tijdig veel verlies.

Voor mijn part koop je wat je denkt dat iets plezant gaat worden.
Ok, je beseft dus ten volle dat wat je koopt, niets opbrengt maar speculeert gewoon dat in de toekomst een ander iemand zal passeren die nog meer biedt en die hetzelfde denkt.

Dat is ok, veel mensen spelen immers graag spellen die intrinsiek minder dan zero-sum zijn zoals roulette maar waar je zeker plezier aan kan beleven en gedurende bepaalde periodes grove winst kan mee maken.
Maar verwar het gewoon niet met investeren :-)

Beantwoordt toch zijn vraag niet? Op dit moment worden crypto enkel bepaald door vraag en aanbod.

Als de vraag wegtvalt, is er niets dat overblijft. Het is niet dat je dan nog je ethers kan liquideren zoals een bedrijf wat bestaat uit materiaal, voorraaden, cash, IP,... Als er ooit een technologisch superieur alternatief komt op ether, wat houdt dan iedereen tegen om te switchen naar het nieuwe? Het is niet dat de concurrent vrijwillig iets in ruil gaat geven voor de ethers die al bestaan. :p
Inderdaad, en daarom zeg ik het. Veel mensen doen alsof dat dit aandelen zijn. Maar dit is echt een totaal ander beestje, zoals je aanhaalt.

Enkel wanneer een kritieke grote massa de munt daadwerkelijk gebruikt (wat dus niet wil zeggen hodl'en in portefeuilles :p), kan er een argument zijn van intrinsieke waarde.
Er wordt inderdaad ge HODL'ed op potentieel dat technologie waard is. Vergelijk het met een stukje patent te kopen. Dat je in 1995 een stukje patent kocht van Lernout en Hauspie spraak technologie in de plaats van een aandeel.

Veel mensen beseffen dit niet.

(Ironisch genoeg had je met het stukje spraak-technologie patent nu wel iets in handen, en met het aandeel niet)

Nu hoe interessant is de technologie achter deze materie? Tghoh, dat mag iedereen zelf voor zich bepalen. Het is allesinds een probleem dat menig computer wetenschapper al sinds de jaren '70 heeft bezig gehouden. De ARINC 659 SAFEbus van de Boeing 777 & Boeing 787 gebruiken dezelfde principes gevonden in crypto currencies.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, en daarom zeg ik het. Veel mensen doen alsof dat dit aandelen zijn. Maar dit is echt een totaal ander beestje, zoals je aanhaalt.

Er wordt inderdaad ge HODL'ed op potentieel dat technologie waard is. Vergelijk het met een stukje patent te kopen. Dat je in 1995 een stukje patent kocht van Lernout en Hauspie spraak technologie in de plaats van een aandeel.

Veel mensen beseffen dit niet.

(Ironisch genoeg had je met het stukje spraak-technologie patent nu wel iets in handen, en met het aandeel niet)
Het is te vergelijken met een patent dat publiek op internet staat en dat iedereen oneindig kan kopiëren naar eigen goeddunken.
Waarde die de initiële uitvinder daarvoor krijgt van de financiële markt: 0.

Vannacht zijn al mijn exit safety belt orders gehit, even volledig cash nu. Ik wacht even tot ik me wat comfortabel voel en dan koop ik opnieuw in.

Bedankt voor de info, ik wist inderdaad niet dat Ethereum Turing-compleet is.

Ik heb dan ook de intrinsieke waarde aangepast aan de nieuwe te verwachten cashflows, maar kom nog steeds op 0 euro uit. Weet jij soms wat ik fout doe?

ik denk dat je de essentie van het beveiliging van het netwerk net een beetje onderschat. Maak gerust een eigen blockchain met 4 validators. Denk je dat er snel miljoenen in vastgezet zullen worden? Dat is wat een netwerk en bij uitbreiding een token waarde geeft

Goed nieuws:

Dus in de cryptowereld is dit goed nieuws:

“Bitfinex and Tether recklessly and unlawfully covered-up massive financial losses to keep their scheme going and protect their bottom lines,” James said in the statement. “Tether’s claims that its virtual currency was fully backed by U.S. dollars at all times was a lie.”

About 55% of all Bitcoin purchases are conducted with Tether.

1 grote grap is dit.

Dus in de cryptowereld is dit goed nieuws:

“Bitfinex and Tether recklessly and unlawfully covered-up massive financial losses to keep their scheme going and protect their bottom lines,” James said in the statement. “Tether’s claims that its virtual currency was fully backed by U.S. dollars at all times was a lie.”

About 55% of all Bitcoin purchases are conducted with Tether.

1 grote grap is dit.
  • Bitfinex and Tether admit no wrongdoing and have agreed to pay $18.5 million as part of the settlement.
Voor de waarde van uw coins is da goed nieuws ja.

Terug
Bovenaan