Crowdfunding/lending, KMO obligaties

Neveneffect

Active member
Dag allen,
Ben de laatste tijd wat aan het zoeken naar het zoeken voor alternatieven voor een (deel van de) spaarrekening en dit op de eerder korte termijn (2-3 max 4 jaar).
Hierbij kwam ik terecht bij crowdfunding/lending campagnes en "lokale" bedrijfsobligaties.
Voorbeelden van platformen die dit aanbieden zijn Look & Fin, Bolero Crowdfunding, Ecco Nova, ...
Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben?
En/of wat zijn jullie meningen over deze instrumenten?
Alvast bedankt
 
Ik heb al een paar kleine dingetjes via crowdfunding gedaan.
De platformen die ik al gebruikt heb zijn be.lita.co (2x aandelen, waarvan 1x tax shelter) en winwinner.be (2x achtergestelde lening).
Bij beiden staat telkens duidelijk aangegeven wat voor fiscale voordelen er bij komen kijken.

Sommige van die platformen rekenen wel "heftige" kosten aan, en sommige (was het nu Look&Fin?) bieden hun crowdfunding via bvb Notes aan, wat wel eigenlijk vrij complexe dingen zijn voor een simpele lening of aandeel.
Daar zou ik sowieso van wegblijven om eerlijk te zijn.

Ik vind het vooral leuk om effectief te investeren in lokale bedrijven, en niet gewoon aandelen te kopen van een andere "belegger" op de beurs (behalve als je kapitaalverhogingen of IPOs doet natuurlijk).
 
Uit mijn ervaring met crowdfunding/lending (een 30-tal investeringen, wel maar beperkt in België): voor het financiële rendement moet je het niet doen, dat weegt niet op tegen het risico dat je neemt door in relatief kleine bedrijven te investeren terwijl de return lager ligt dan een degelijke ETF of tracker kopen.

Maar net zoals rubenvb doe ik het om te investeren in lokale bedrijven in een sector waar ik persoonlijke interesse heb (alcobev, koffie)

Bedrijfsobligaties heb ik nog niet mee gewerkt, maar wel veel bedrijven zien passeren waar ik toch veel risico aan verbonden zie en weinig informatie om dat wat te counteren. Zeker B2B bedrijven; bij B2C kan ik me nog voorstellen dat ze crowdfunding/lending gebruiken om klanten/fans te verwerven, bij veel van die B2B bedrijven heb ik toch de indruk dat ze voor die route kiezen omdat er geen banken geld wilden lenen omwille van het risico :)

Bij een achtergestelde lening zoals winwinner krijg je nog een waarborg van 30% die je kan recupereren via belastingskrediet als de onderneming failliet gaat; bij veel andere modellen is er geen zo'n garantie. Maar het blijft maar 30%, dus je neemt meer risico dan bij een ETF, tracker of zelfs aandeel van een groter, stabiel bedrijf.
 
Bedankt beide voor het antwoord.
Doel zou inderdaad niet zijn om een zo hoog mogelijk rendement te halen, maar eerder om een hoger rendement te halen dan enkel op een spaarrekening. Zou dan ook niet voor de meest risicovolle (in zoverre dat je dat op voorhand kan inschatten natuurlijk) investeringen gaan. Mijn voorkeur zou gaan naar vastgoed bedrijven die een crowdlending houden om hun eigen inbreng wat omhoog te krikken. Hier zie ik persoonlijk een vrij klein risico in, wat zich dan ook resulteert in vrij lage rendementen (max enkele % bruto).
Zou het dan ook als een aanvulling op ETF's en trackers zien en niet echt als vervanging, en zeker omdat ik eerder kijk naar de korte termijn. Waardoor een ETF/Tracker iets riskanter wordt.
 
Crowdlending is buiten de specifieke zekerheden die een bepaalde aanbieding geniet (dekking door overheid, extra verzekeringen die de aanbieder aangaat, ...) vrij hoog risico, hoe je het ook draait of keert. Meestal draait het om een achtergestelde lening, waardoor je dus achteraan aanschuift (en waarschijnlijk niet zo veel krijgt) moest het bedrijf failliet gaan of dergelijke.
Een ETF is per definitie breder gespreid en in principe minder risico, hoewel de termijn inderdaad langer is dan een lening van 4 jaar.

Ik zie het meer als spreiding van investeringen, en kijk me niet blind op de termijn; het zou bvb kunnen dat een van de leningen misloopt en ik mijn geld niet meer terugzie.
Als je kijkt naar korte termijn (en je hebt concrete plannen met dat geld) zou ik het eerder afraden, maar dat ben ik maar :)
 
Bedankt beide voor het antwoord.
Doel zou inderdaad niet zijn om een zo hoog mogelijk rendement te halen, maar eerder om een hoger rendement te halen dan enkel op een spaarrekening. Zou dan ook niet voor de meest risicovolle (in zoverre dat je dat op voorhand kan inschatten natuurlijk) investeringen gaan. Mijn voorkeur zou gaan naar vastgoed bedrijven die een crowdlending houden om hun eigen inbreng wat omhoog te krikken. Hier zie ik persoonlijk een vrij klein risico in, wat zich dan ook resulteert in vrij lage rendementen (max enkele % bruto).
Zou het dan ook als een aanvulling op ETF's en trackers zien en niet echt als vervanging, en zeker omdat ik eerder kijk naar de korte termijn. Waardoor een ETF/Tracker iets riskanter wordt.

Op basis van wat je zegt, zou ik toch eerder kijken naar enkele GVVs, of ETFs. Ik vermoed dat dit veel beter bij jouw risicoprofiel zal passen.
 
Ter info, heb momenteel 1 lening lopen bij Look & Fin, was 18 maanden aan 5.5% per jaar. Zal hier updates posten over het verloop.
 
Terug
Bovenaan