CPU Over temperature error

feesjah

New member
Hoi, heb hier een vreemd probleem, ben een nieuwe pc aan het builden:
intel 13700k
ASUS z790p - wifi
arctic liquid freezer II 280mm aio koeler,
rtx 4080 (gigabyte eagle)

ligt gewoon op men bureau om te testen voor ik hem in case bouw.
Ik deed een eerste test met de cooler mounted (zonder thermal paste, omdat ik die pas in de case wou aanbrengen. Eerste boot naar bios: CPU temp 88gr. Eerste gedacht was vreemd, want ok, zonder thermal paste zal een paar graden schelen, maar geen 60 ofzo. Dus ik doe de thermal paste erop, ik boot, 25gr. Nice maar toch vreemd dat dat zo een verschil is, kan bijna niet. Ik installeer windows, ik reboot.
Temp 88-90graden. Shut down -> start -> temp daalt direct naar 25gr -> shut down -> start -> 90gr ...

Heb net ook de bios geupdate, probleem blijft zich voordoen. Ik veronderstel dat ik de usual suspects, lucht in aio, installatie van de cooler en thermal paste kan uitsluiten. Maar heb niet direct een idee wat dit probleem kan veroorzaken?

Kan het zijn dat de pomp soms niet start? of kan het iets zijn met de temperatuur sensor? Iemand een idee wat ik nog kan doen om te troubleshooten?
 
Vrij zeker dat de pomp soms gewoon niet wil starten, dat lijkt mij de enige verklaring. Zijn er dingen die ik kan doen om dat te fixen? Of is het rma tijd?
 
Voel je de pomp draaien? normaal zou je dit moeten voelen lijkt me?
En er zeker dat de AIO er goed opzit?

sowieso zonder koelpasta heb je geen goede bevestiging, dat die na een tijdje overheat, lijkt me normaal.

Toevallig geen van deze?
 
Toch uw pompkabel aan juiste fiche gehangen? AIO pump niet met CPU fan verwisseld? (kweet zelfs niet of dat proprietary connecties zijn feitelijk?)
 
Heb ook een 13700K , is wel een kachel eerlijk gezegd, met luchtkoeling (cpu fan + 3*125mm intake en 3*125 exaust fans) lopt bij cinebench 2023 de temp toch op naar 88 a 90°C ( ook Asus mobo) idle draait hij rond 35°C, een paar uur MW2/2023 i.c.m asus 4070ti draait de processor rond de 65°c en de gpu rond de 70 max 75°C
 
Voel je de pomp draaien? normaal zou je dit moeten voelen lijkt me?
En er zeker dat de AIO er goed opzit?

sowieso zonder koelpasta heb je geen goede bevestiging, dat die na een tijdje overheat, lijkt me normaal.

Toevallig geen van deze?
Ik had gehoopt dat het deze was, maar mijn unit heeft dit probleem niet. (heeft het QC passed label dat ze na dit probleem hebben toegevoegd)
Ja de AIO zit er goed op, aangezien ik bij sommige boots nooit boven de 40 kom.
Momenteel zit ik dus idle in windows bij 29gr en voel ik de pomp heel subtiel trillen.
 
Toch uw pompkabel aan juiste fiche gehangen? AIO pump niet met CPU fan verwisseld? (kweet zelfs niet of dat proprietary connecties zijn feitelijk?)
Ja die hangt aan cpu fan, de hele AIO heeft 1 4 pin pwm connectie waarmee de 2 Fans en de pomp wordt aangestuurd. In bios staat cpu fan ook op PWM. (De pomp zou bij deze koeler altijd op 100% moeten draaien als ik het goed begrepen heb)
 
Bekijk je de temps na de applicatie van de thermal paste in de BIOS of binnen windows? Indien binnen Windows, al meer dan één software gebruikt om de temps te checken? En als die op 88-90gr draait, trekt de cpu dan meer wattage dan anders in idle?
 
Ja die hangt aan cpu fan, de hele AIO heeft 1 4 pin pwm connectie waarmee de 2 Fans en de pomp wordt aangestuurd. In bios staat cpu fan ook op PWM. (De pomp zou bij deze koeler altijd op 100% moeten draaien als ik het goed begrepen heb)
Volgens mij gaat deze zijn pomp ook moduleren en niet altijd 100% draaien.
Een pomp heeft een uitgesproken hoogfrequente "tjirp" meestal, als je er dichtbij komt met je oor, zou je die moeten horen.

PWM fans hebben een drempel vermogen, waaronder die niet draaien. Eens je daarover gaat, en de pomp/fan draait, kan je een stuk lager gaan dan om ze te doen starten. Slimme controllers houden daar rekening mee. Is er in in je BIOS een optie om een boost te geven bij opstart? AI tuner van ASUs heeft dat geloof ik (gebruik ik zelf niet).
 
Bekijk je de temps na de applicatie van de thermal paste in de BIOS of binnen windows? Indien binnen Windows, al meer dan één software gebruikt om de temps te checken? En als die op 88-90gr draait, trekt de cpu dan meer wattage dan anders in idle?
De temperaturen die ik vermeld zijn alleen in bios, als de pomp niet wil draaien geraak ik zelfs niet in windows.
Volgens mij gaat deze zijn pomp ook moduleren en niet altijd 100% draaien.
Een pomp heeft een uitgesproken hoogfrequente "tjirp" meestal, als je er dichtbij komt met je oor, zou je die moeten horen.

PWM fans hebben een drempel vermogen, waaronder die niet draaien. Eens je daarover gaat, en de pomp/fan draait, kan je een stuk lager gaan dan om ze te doen starten. Slimme controllers houden daar rekening mee. Is er in in je BIOS een optie om een boost te geven bij opstart? AI tuner van ASUs heeft dat geloof ik (gebruik ik zelf niet).
mja de pwm header van cpu fan doet sowieso zijn ding wel, als de temp 88gr was draaiden de fans van de koeler aan max rpm. Het was echt gewoon de pomp die niet werkte lijkt mij.
Dat van die ai tuner ga ik morgen eens checken.

Naast de cpu fan op pwm te zetten heb ik nu ook de aio pump op pwm gezet in bios en nu heb ik 8x na elkaar (cold & hot boots) kunnen booten met normale temps. Dus misschien is het probleem nu opgelost. Wat mij heel straf lijkt, want die cpu fan pwm header heeft toch geen weet van wat type device er op aangesloten is? en op de aio pump header is niets aangesloten.
 
Heb ook een 13700K , is wel een kachel eerlijk gezegd, met luchtkoeling (cpu fan + 3*125mm intake en 3*125 exaust fans) lopt bij cinebench 2023 de temp toch op naar 88 a 90°C ( ook Asus mobo) idle draait hij rond 35°C, een paar uur MW2/2023 i.c.m asus 4070ti draait de processor rond de 65°c en de gpu rond de 70 max 75°C
Zijn toch goede temps?
ik heb ook een 13700 met Noctua nh-d15 als CPU fan ik zit meestal rond de 55-60 graden als ik game wel met een 3080Ti
 
Wou maar aangeven dat zelfs met waterkoelin de temps kunnen oplopen, heb ook waterkoeling overwogen maar ik betwijfel dat er veel winst te halen is onder full load bij bijv cinebench, volgens wat ik aan testen gezien heb zal dat ook oplopen richting 85~90°C, om het kachel woord te verklaren: cpu en gpu samen met rest van het systeem verstoken in game samen een kleine 500W , de warme lucht die uit de exhaust fans komt verwarmt de gaming kamer voldoende , temp stijgt bijv gisteren van 19°c naar 22 °C zonder extra verwarming na een namiddag gamen :)
 
K*t, vandaag start ik pc, temps gaan weer instant naar 90gr. Heb ook deze post op reddit gevonden:
Is exact hetzelfde probleem, ik ga deze RMA'en een andere bestellen, jammer want de performance wanneer hij werkte was wel heel goed, en ook super stil :(
Misschien waard van Arctic rechtstreeks te mailen, die zijn normaal heel goed met RMA.
Dacht eerst dat er misschien een stofje tss. u CPU en socket voor slecht contact zorgde, maar als er een hele thread over die koeler is zal het dat wel niet zijn.
Heb zelf ook een Arctic 280 dus ben beniewd naar het vervolg.
 
Wou maar aangeven dat zelfs met waterkoelin de temps kunnen oplopen, heb ook waterkoeling overwogen maar ik betwijfel dat er veel winst te halen is onder full load bij bijv cinebench, volgens wat ik aan testen gezien heb zal dat ook oplopen richting 85~90°C, om het kachel woord te verklaren: cpu en gpu samen met rest van het systeem verstoken in game samen een kleine 500W , de warme lucht die uit de exhaust fans komt verwarmt de gaming kamer voldoende , temp stijgt bijv gisteren van 19°c naar 22 °C zonder extra verwarming na een namiddag gamen :)
Kleine kamer dan?
Ik moet nog altijd mijn verwarming aanzetten om het warm te krijgen als mijn pc opstaat.
 
Kleine kamer dan?
Ik moet nog altijd mijn verwarming aanzetten om het warm te krijgen als mijn pc opstaat.
Er was een tijd waarmee je een mining rig kon inzetten als netto rendabele kamerverwarming in de winter :)

Waterkoeling is effectiever in de afvoer van grotere vermogens dan luchtkoeling, maar het heeft een hogere "noise floor" vergeleken met lucht. Als je graag een stil systeem hebt als je veel idle werkt en af en toe eens high load hebt, is lucht doorgaans beter en een stuk goedkoper. Als je liever een "minder luid" systeem hebt bij frequente en langdurige belasting, is het nuttig CPU en GPU op water te zetten, onder voorwaarde dat je plaats (en geld) hebt voor voldoende radiators en fans, want je wil net dat die relatief trager draaien dan wat een luchtkoeler op een GPU zou doen.
 
Misschien waard van Arctic rechtstreeks te mailen, die zijn normaal heel goed met RMA.
Dacht eerst dat er misschien een stofje tss. u CPU en socket voor slecht contact zorgde, maar als er een hele thread over die koeler is zal het dat wel niet zijn.
Heb zelf ook een Arctic 280 dus ben beniewd naar het vervolg.
Ik heb hem gewoon teruggestuurd en een noctua NH D15 gekocht, geen enkel probleem meer dus het was heel zeker een probleem met de pomp. Bij het verwijderen van de liquid freezer ook gezien dat de thermal paste ook nagenoeg perfect verdeeld was enz.
 
Terug
Bovenaan