Coronasceptische Docureeks Tegenwind wint Ultima

ircma

Active member

Stefanie D'Hose is toch een simpele duif, vooral met haar "0.000018% van de vlamingen heeft hiervoor gestemd", en de rest heeft nog minder stemmen.. Hadden ze hier niks over gezegd, de absolute meerderheid van de vlamingen zouden nooit luisteren of gehoord hebben van de documentaire in kwestie. Blijven herhalen dat het over 10.000€ aan belastingsgeld gaat terwijl zijzelf rustig binnenharkt voor dit soort onzin. Complete praatbarak daarzo in de commissie cultuur. Dirk Draulans ook compleet over z'n toeren. Don't hate the player, hate the game.
 
Die Stephanie d’Hose kan ik ook echt niet af. Maar dat gevoel heb ik bij de meerderheid der liberale kopstukken eerlijk gezegd.

Het is ook dom. Als die docuserie niet in aanmerking mocht komen hadden ze die niet mogen laten meedoen. Zo simpel is het.

Dat het duidelijk mag zijn dat complotdenkend Vlaanderen zich heeft verzameld om die documentaire te doen winnen mag duidelijk zijn maar dat is bij mijn weten niet illegaal. Jammer is het natuurlijk wel dat een hoop onzin weer zoveel aandacht krijgt.
 

Stefanie D'Hose is toch een simpele duif, vooral met haar "0.000018% van de vlamingen heeft hiervoor gestemd", en de rest heeft nog minder stemmen.. Hadden ze hier niks over gezegd, de absolute meerderheid van de vlamingen zouden nooit luisteren of gehoord hebben van de documentaire in kwestie. Blijven herhalen dat het over 10.000€ aan belastingsgeld gaat terwijl zijzelf rustig binnenharkt voor dit soort onzin. Complete praatbarak daarzo in de commissie cultuur. Dirk Draulans ook compleet over z'n toeren. Don't hate the player, hate the game.
Bewijst ook wel dat de Ultimas nauwelijks bereik hebben en dat men dus eens moet nadenken of het niet beter is om ons belastingsgeld aan iets anders te besteden.
 

Stefanie D'Hose is toch een simpele duif, vooral met haar "0.000018% van de vlamingen heeft hiervoor gestemd", en de rest heeft nog minder stemmen.. Hadden ze hier niks over gezegd, de absolute meerderheid van de vlamingen zouden nooit luisteren of gehoord hebben van de documentaire in kwestie. Blijven herhalen dat het over 10.000€ aan belastingsgeld gaat terwijl zijzelf rustig binnenharkt voor dit soort onzin. Complete praatbarak daarzo in de commissie cultuur. Dirk Draulans ook compleet over z'n toeren. Don't hate the player, hate the game.
Torfs was goed in vorm maar tegenover D'Hose en Draulans is het ook wel makkelijk natuurlijk.
 
Bewijst ook wel dat de Ultimas nauwelijks bereik hebben en dat men dus eens moet nadenken of het niet beter is om ons belastingsgeld aan iets anders te besteden.
Kvond het ook wel geweldig hoe ze over belastingsgeld bezig is terwijl het ne fokking prijs is waarvoor ge uwzelf kunt nomineren en dan blijkbaar gewoon 10k krijgt aan de hand van het aantal mensen dat er voor u stemmen.

Precies zo ne fokking facebook loterij van 10 jaar terug waarbij ge het meest likes moest halen
 
Torfs was goed in vorm maar tegenover D'Hose en Draulans is het ook wel makkelijk natuurlijk.
Ik denk eigenlijk vooral dat laatste... D'Hose heeft wat mij betreft wel gewoon gelijk, maar Torfs kiest daar een mooie plek om vanuit te verdedigen. Een niet heel eerlijke plek, want hij bekijkt het puur rationeel: Een publieksprijs wint dankzij het publiek. Maar hij vergeet daarbij alle wetenschap achter fake news en hoe zoiets werkt. Of ouder: achter propaganda en hoe zoiets werkt. Dat datzelfde op een veel lager niveau ook gebruikt wordt bij andere televoting, maakt daarin niks uit. Want het is ten eerste op een veel lager niveau, en ten tweede betekent dat niet dat we het zomaar eens moeten zijn met dit specifieke geval. Het is niet omdat het een publieksprijs is dat ze gebonden zijn aan iets.

Met andere woorden: Waarom zou de organisator van die prijs niet mogen zeggen dat ze die desinformerende documentaire weren omdat die niet past binnen het project? Natuurlijk, achteraf die eruithalen is moeilijk. Maar opnieuw, ook niet onmogelijk of onverdedigbaar. Hij doet alsof het pure democratie is die gesproken heeft, maar dat is voorbijgaan aan alle mechanieken erachter.

Edit: "Er zullen waarschijnlijk dingen in staan die niet helemaal met wetenschappelijke bevindingen stroken, maar het is niet helemaal desinformatie"... Dan heeft hij ofwel nooit iets ervan gezien, ofwel schaart hij zich moedwillig achter de wappies. Want dat is het wel degelijk, hè. Waar hier al eens smalend om werd gedaan, dat er hier wel voor- en tegenstanders van bepaalde maatregelen zijn, maar geen echte wappies die geloven in complottheorieën en zo. Wel, dat is die documentaire voor een stuk wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Torfs gaat ook gewoon graag in tegen de stroom. Het ganse vraagstuk en onderwerp is ook foutief en alles behalve discussie-waardig.

Moest die documentaire nu winnen? Ja. Buiten het stuk van de buitenlandse vestiging waar ik de regels niet van ken, is er nu gewoon een winnaar.
De vraag is echter of dat naar de toekomst ook nog zou moeten kunnen. En daar is het antwoord nee.

Tom Lanoye haalt nog het beste punt aan: wat als de documentaire zou gaan over het ‘medisch corrigeren van homoseksualiteit’? Mag die dan volgend jaar ook winnen? Of over dat we met zen allen best de Sharia gaan volgen?
Nee. Laat ons vooral een kwaliteitscheck doen indien er wetenschappelijke informatie wordt verspreid of deze correct is, en dat het onderwerp past binnen de geest van de tijd. Laat de stemmen 50/50 zijn tussen publiek en een expertenpanel.

Jammer dat Draulans emotioneel wordt en niet inhoudelijk gaat discussiëren. Zeker tegen een Torfs die alles vanuit de rationaliteit gaat bekijken ga je op die manier verliezen. Je komt er zelfs minder sympathiek in over.
Torfs gooit een paar dooddoeners er boven op en begint opnieuw te insinueren naar de vrije meningsuiting. Een mening is een mening, feiten vallen daar niet onder. Moest de documentaire (ik heb maar een paar Clips gezien) gemaakt zijn vanuit de insteek dat mensen liever geen maatregelen hadden dan in eenzaamheid te leven, dan is dat een mening. Het downplayen van het virus en onwaarheden verpakken als feiten hoort niet in dat kader thuis.
 
Er wordt wel overal zeer makkelijk gezegd dat die documentaire enkel desinformatie bevat en compleet van de pot is gerukt. Niet in het minst door mensen die er dus blijkbaar slechts fragmenten of zelfs helemaal niets van hebben gezien (Draulans etc)
Ik vind het zeer jammer dat men niemand van Tegenwind zelf in de studio heeft gezet om dit debat mee te voeren. Misschien eens een idee voor de VRT; een wetenschappelijk debat over corona en alles wat daarbij kwam tussen de 'dissidente' wetenschappers uit Tegenwind en de experten die de overheid hebben geadviseerd.
 
Er wordt wel overal zeer makkelijk gezegd dat die documentaire enkel desinformatie bevat en compleet van de pot is gerukt. Niet in het minst door mensen die er dus blijkbaar slechts fragmenten of zelfs helemaal niets van hebben gezien (Draulans etc)
Ik vind het zeer jammer dat men niemand van Tegenwind zelf in de studio heeft gezet om dit debat mee te voeren. Misschien eens een idee voor de VRT; een wetenschappelijk debat over corona en alles wat daarbij kwam tussen de 'dissidente' wetenschappers uit Tegenwind en de experten die de overheid hebben geadviseerd.
Niemand zegt dat de documentaire enkel desinformatie bevat. De enige die dat in de mond nemen, zijn Torfs en jij in dit debat, waarbij jullie beweren dat ànderen dat zeggen.

Er zijn vast stukken in die correct zijn. Zo werkt dat met complottheorieën en desinformatie: Je begint vanuit iets wat correct is, legt een paar foutieve verbanden naar iets anders wat correct is, en je kan beginnen bouwen. Maar dat wil niet zeggen dat de documentaire plots correct is. Die foutieve verbanden die worden gelegd, proberen we met datzelfde belastinggeld net te ontkrachten. Waarom zouden we er dan geld aan geven?

Er zijn wetenschappelijke debatten gekomen over corona, maar die "dissidente" wetenschappers uit Tegenwind kunnen niet heel veel anders dan calimerogedrag komen stellen en op een populistische manier hun leugens blijven verkondigen. Dat is nog altijd geen eerlijke strijd. Kijk naar https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08/24/check-zevende-dag/, Sam Brokken in De Zevende Dag. Dat is toch om te huilen... onbevestigde claims, leugens, en geen woord over de grond van de zaak. Meer kak moet je daar niet aan hangen, zoals ze wel eens zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Ik zie met Torfs gewoon iemand die graag zichzelf hoort spreken en wat kikt op het contraire standpunt innemen. Daar maken we ons allemaal soms eens schuldig aan hier ook. Maar hier wordt dat natuurlijk niet vrij op de televisie uitgezonden. En hier krijg je meestal ook vrij snel lik op stuk van mensen met dossierkennis.

Dus in dat opzicht is wat Torfs doet toch iets minder onschuldig als hij initieel doet uitschijnen. "Just asking questions" is nooit "just" wanneer je het doet op een projecterend medium.
 
Dat er iets te zeggen valt over die documentaire zal wel zo zijn, maar er valt evenzeer iets te zeggen over het slaafs parcours dat de media afgelopen twee jaar volgde in het kielzog van experten en politici.

Waar was de kritische media toen een hoop onzin verspreid werd om de bevolking in de pas te laten lopen? Nergens te bespeuren, dan moet je ook niet komen huilen dat mensen een afkeer van media krijgen en andere bronnen gaan opzoeken die dan eveneens niet betrouwbaar blijken. Ik noem dat vijgen na Pasen om nu hierover zo te lopen janken.
 
Dat er iets te zeggen valt over die documentaire zal wel zo zijn, maar er valt evenzeer iets te zeggen over het slaafs parcours dat de media afgelopen twee jaar volgde in het kielzog van experten en politici.

Waar was de kritische media toen een hoop onzin verspreid werd om de bevolking in de pas te laten lopen? Nergens te bespeuren, dan moet je ook niet komen huilen dat mensen een afkeer van media krijgen en andere bronnen gaan opzoeken die dan eveneens niet betrouwbaar blijken. Ik noem dat vijgen na Pasen om nu hierover zo te lopen janken.
Welke hoop onzin werd er verspreid?

Als je een afkeer krijgt van media die je in het slechtste geval een 8/10 kunt geven op juistheid omdat er "onzin" werd verspreid, vind ik het niet zo normaal dat je je dan wendt tot media die in het beste geval een 2/10 kunnen krijgen voor juistheid. Die zijn echt niet gelijk omdat er in allebei een foutje te vinden is.
 
Dat zou even waardevol zijn als creationisten laten debatteren tegen evolutiewetenschappers.
Heel waardevol dus? Afijn, als je het aantal bekeerde wappies als maatstaf neemt niet nee. Maar scherpe discussies waarin onzin ontmaskerd wordt, daar hebben heel veel mensen wat aan.
Wel Draulans thuislaten aub.

Ik denk eigenlijk vooral dat laatste... D'Hose heeft wat mij betreft wel gewoon gelijk, maar Torfs kiest daar een mooie plek om vanuit te verdedigen. Een niet heel eerlijke plek, want hij bekijkt het puur rationeel: Een publieksprijs wint dankzij het publiek. Maar hij vergeet daarbij alle wetenschap achter fake news en hoe zoiets werkt. Of ouder: achter propaganda en hoe zoiets werkt. Dat datzelfde op een veel lager niveau ook gebruikt wordt bij andere televoting, maakt daarin niks uit. Want het is ten eerste op een veel lager niveau, en ten tweede betekent dat niet dat we het zomaar eens moeten zijn met dit specifieke geval. Het is niet omdat het een publieksprijs is dat ze gebonden zijn aan iets.

Met andere woorden: Waarom zou de organisator van die prijs niet mogen zeggen dat ze die desinformerende documentaire weren omdat die niet past binnen het project? Natuurlijk, achteraf die eruithalen is moeilijk. Maar opnieuw, ook niet onmogelijk of onverdedigbaar. Hij doet alsof het pure democratie is die gesproken heeft, maar dat is voorbijgaan aan alle mechanieken erachter.

Edit: "Er zullen waarschijnlijk dingen in staan die niet helemaal met wetenschappelijke bevindingen stroken, maar het is niet helemaal desinformatie"... Dan heeft hij ofwel nooit iets ervan gezien, ofwel schaart hij zich moedwillig achter de wappies. Want dat is het wel degelijk, hè. Waar hier al eens smalend om werd gedaan, dat er hier wel voor- en tegenstanders van bepaalde maatregelen zijn, maar geen echte wappies die geloven in complottheorieën en zo. Wel, dat is die documentaire voor een stuk wel.
Ik denk inderdaad niet dat Torfs die docu gezien heeft (ik evenmin overigens).
Zoals hierboven al is opgemerkt is die ultima publieksprijs gewoon al een dom idee (publieke middelen voor wie een of andere obscure internet poll wint) die dan ook nog eens slecht is aangepakt (als je geen Boaty McBoatface wilt, dan moet je alles dichttimmeren, dat zou toch voor zich moeten spreken). Nu goed, gedane zaken nemen geen keer.
Moet je dan achteraf ingrijpen? Vanuit het perspectief van de organisatie zeker niet. PR gewijs is dat gewoon een ramp terwijl ze door zich terughoudend op te stellen juist baat hebben bij de hetze.
Vanuit een breder maatschappelijk perspectief misschien wel. Ik weet niet hoe "erg" de documentaire in kwestie is, een aantal figuren die erin aan bod komen hebben valabele dingen te zeggen, andere misschien minder. Maar veel hangt af van hoe dat allemaal gekaderd wordt en dat zal wel niet fraai zijn, de makers indachtig.
Dat gezegd zijnde is er bij een deel van de bevolking op zijn zachtst gezegd een onbehagen over de eenzijdigheid van het debat tijdens de corona periode en vooral over de rol van de politiek en de media. En ik denk/hoop dat iedereen wel kan erkennen dat niet geheel onterecht is of gefabriceerd is. Maar hoe dan ook, het onbehagen, ongenoegen, de polarisatie ís er. Dan is voor mij de vraag: is het een goed idee om dit weer eens op de spits te drijven door die prijs te gaan 'cancelen'? Of misschien een gelegenheid om mensen daarin tegemoet te komen?

Voor mij is het een pragmatische afweging tussen de schade door het legitimeren van desinformatie vs de schade door het opnieuw miskennen van de terechte en onterechte (maar daarom niet minder reële) grieven van een deel van de bevolking. Ik denk eerlijk gezegd dat het tweede intussen een stuk zwaarder doorweegt.
 
Welke hoop onzin werd er verspreid?

Als je een afkeer krijgt van media die je in het slechtste geval een 8/10 kunt geven op juistheid omdat er "onzin" werd verspreid, vind ik het niet zo normaal dat je je dan wendt tot media die in het beste geval een 2/10 kunnen krijgen voor juistheid. Die zijn echt niet gelijk omdat er in allebei een foutje te vinden is.

Een grote berg onzin.

* mondmaskers hebben geen nut, ah nu plots wel
* je mag niet door het huis van iemand naar de tuin
* je mag het toilet niet gebruiken als je op bezoek bent bij iemand anders
* als je samenwoont en corona hebt moet je zo gescheiden mogelijk van elkaar leven
* aan het raam zitten in de trein is nodig
* jongeren die een sleepover doen zijn een gevaar voor de maatschappij en moeten een nacht in de cel, parket: "we hadden geen andere keus"
* jongeren die in buitenlucht in een park zitten te picknicken tot bloedens toe uit dat park slaan
* je mag niet op een bankje zitten
* kinderen mogen niet langer buitenspeeltuinen gebruiken
* de sheriff van Antwerpen die pizzadozen wou tellen om zeker te zijn dat mensen niet samen nieuwjaar gaan vieren
* de sheriff van West-Vlaanderen die aankondigt meer voor een Chinese aanpak te zijn
* Het idee opperen dat drones gebruikt kunnen worden om te controlere wie in je huis/tuin zit
* Politie die deur aan deur kon gaan om te checken wie in je huis zat
* De dampkap aanzetten in huis
* de gigantische miljoenen die naar labo's gingen voor testen die nooit uitgevoerd werden

Moet ik nog verder gaan?
 
Heel waardevol dus? Afijn, als je het aantal bekeerde wappies als maatstaf neemt niet nee. Maar scherpe discussies waarin onzin ontmaskerd wordt, daar hebben heel veel mensen wat aan.
Wel Draulans thuislaten aub.
Ik heb persoonlijk wel mijn twijfels bij zo'n opzet. Je hebt dan enerzijds mensen gesteund door data, die droog kunnen zaken weerleggen, maar anderzijds mensen die vaak inspelen op emoties en de algemene teneur "dat ons zaken verzwegen worden". In zo'n typisch televisieformat, dat aan elkaar hangt van snelle oneliners, en waar de moderatoren niet echt streng modereren, zie ik dat niet echt evolueren naar een "scherpe discussie waar onzin ontmaskerd wordt".

Vergelijk het met een typisch politiek debat op bv. de 7de dag. Politicus A zegt dat het zwart is gebaseerd op X en Y, politicus B dat het duidelijk wit is, gebaseerd op Z. Op het einde dankt de moderator beiden om langs te komen en gaan we naar een liedje luisteren.

Een grote berg onzin.

* mondmaskers hebben geen nut, ah nu plots wel
* je mag niet door het huis van iemand naar de tuin
* je mag het toilet niet gebruiken als je op bezoek bent bij iemand anders
* als je samenwoont en corona hebt moet je zo gescheiden mogelijk van elkaar leven
* aan het raam zitten in de trein is nodig
* jongeren die een sleepover doen zijn een gevaar voor de maatschappij en moeten een nacht in de cel, parket: "we hadden geen andere keus"
* jongeren die in buitenlucht in een park zitten te picknicken tot bloedens toe uit dat park slaan
* je mag niet op een bankje zitten
* kinderen mogen niet langer buitenspeeltuinen gebruiken
* de sheriff van Antwerpen die pizzadozen wou tellen om zeker te zijn dat mensen niet samen nieuwjaar gaan vieren
* de sheriff van West-Vlaanderen die aankondigt meer voor een Chinese aanpak te zijn
* Het idee opperen dat drones gebruikt kunnen worden om te controlere wie in je huis/tuin zit
* Politie die deur aan deur kon gaan om te checken wie in je huis zat
* De dampkap aanzetten in huis
* de gigantische miljoenen die naar labo's gingen voor testen die nooit uitgevoerd werden

Moet ik nog verder gaan?
Ik vind dat een nogal selectief geïnterpreteerd lijstje eigenlijk. Veel van die "absurditeiten" kwamen er omdat er duidelijke richtlijnen of regels moesten komen, omdat een deel van de mensen nu eenmaal kleuters zijn die alles naar eigen zin interpreteerden.

Allez, ik heb in de corona-thread al een punthoofd gekregen van jouw gedoe dus ik ga het niet nog eens herhalen, maar als je van jouw lijstje al schrapt wat nooit uitgevoerd werd, gewoon eens een losse flodder was van een of ander mediageile politieker, of een absurditeit zoals hierboven beschreven, blijven er misschien 2 of 3 zaken over. Ja, wat een verrassing dat men steken liet vallen tijdens een ongeziene pandemie, die moest aangepakt worden door 6 regeringen.
 
Dus, door publiekelijk op TV te discussiëren met de zogenaamde kritische stemmen ga je verandering brengen bij mensen die elk woord dat niet vanuit hun circlejerk komt in twijfel trekken?

Alez, zwanst nu ni hé. Ik ben er vast van overtuigd dat door dergelijk debat er in geen duizend jaar een overtuigde complottheorist bekeerd zal worden. Je legitimeert alleen de kritische stem en loopt het risico dat meer mensen de weg naar de rabbithole vinden.
 
Een grote berg onzin.

* mondmaskers hebben geen nut, ah nu plots wel
* je mag niet door het huis van iemand naar de tuin
* je mag het toilet niet gebruiken als je op bezoek bent bij iemand anders
* als je samenwoont en corona hebt moet je zo gescheiden mogelijk van elkaar leven
* aan het raam zitten in de trein is nodig
* jongeren die een sleepover doen zijn een gevaar voor de maatschappij en moeten een nacht in de cel, parket: "we hadden geen andere keus"
* jongeren die in buitenlucht in een park zitten te picknicken tot bloedens toe uit dat park slaan
* je mag niet op een bankje zitten
* kinderen mogen niet langer buitenspeeltuinen gebruiken
* de sheriff van Antwerpen die pizzadozen wou tellen om zeker te zijn dat mensen niet samen nieuwjaar gaan vieren
* de sheriff van West-Vlaanderen die aankondigt meer voor een Chinese aanpak te zijn
* Het idee opperen dat drones gebruikt kunnen worden om te controlere wie in je huis/tuin zit
* Politie die deur aan deur kon gaan om te checken wie in je huis zat
* De dampkap aanzetten in huis
* de gigantische miljoenen die naar labo's gingen voor testen die nooit uitgevoerd werden

Moet ik nog verder gaan?
Een groot deel van deze maatregelen zijn opgesteld om de regels makkelijk te kunnen handhaven. Of wat ga je doen als politieman die tijdens lockdown binnenkomt in een huis met 30 man die allemaal zeggen ‘wij gaan naar het wc’.

Als je net minder volk bij elkaar wil in de trein, wat is dan het makkelijkste? Een limiet per wagon uitleggen of gewoon zeggen zet u aan het raam?

Pas op, de draconische drone en pizza-maatregelen zijn lachwekkende situaties. Maar daar gaat het ganse Corona-debat niet over. Het debat gaan over het minimaliseren en ontkennen van een bewezen (dodelijk) virus.
 
Terug
Bovenaan