Corona protesten

Het moet niet rusten omdat het niet in mijn kraam past. Dat BLM (en later ineens ook de gele hesjes) hebben laten zien dat je tijdens betogingen met alles weg komt, en ze trendsetters zijn, wordt een keer of vijf herhaald door zwarten, maar is op niks gestoeld. Zie Mark Duggan en de andersglobalisten (1999, dit kun je vast wel lezen: https://www.trouw.nl/nieuws/veldslag-kopenhagen-speelt-extreem-rechts-in-de-kaart~b910a9fb/)


Amai. Dus jij zegt dat plunderingen en vandalisme bij rellen ontstaan is bij BLM en alle betogingen sindsdien hun mosterd daar halen.
Maar als blijkt dat dat niet klopt, is het een semantische discussie? Sorry dat wat je zegt niet klopt, maar dat heeft niks met semantiek te maken. Het klopt gewoon niet.
We zullen het woordje vandalisme achterwege laten.
Ik heb nu ondertussen denk ik een 30 tal betogingen opgezocht van de afgelopen 30 jaar en er zijn er twee waar er geplunderd is.
G20 (2016 trouwens is niet zo lang geleden) en die mark Duggan. Bedankt om ze voor mij te vinden want ik ben ze niet tegengekomen.
Maar toch lijkt het me afgaande op de informatie dat je vind in de media het nu steeds meer uitdraait op plunderingen.
We kunnen het op het ontbreken van snapchat en twitter steken, we kunnen het op een groeiende ongelijkheid steken of we kunnen het op de steeds groter consumerende maatschappij steken. Ik snap echt niet waarom dit probleem (dat wel verschillende facetten heeft zoals ik reeds gepost heb) niet kan besproken worden.
Nitipicken op een woordje 'vandaliseren' is geen reden om de discussie te vermijden.
 
We zullen het woordje vandalisme achterwege laten.
Ik heb nu ondertussen denk ik een 30 tal betogingen opgezocht van de afgelopen 30 jaar en er zijn er twee waar er geplunderd is.
G20 (2016 trouwens is niet zo lang geleden) en die mark Duggan. Bedankt om ze voor mij te vinden want ik ben ze niet tegengekomen.
Maar toch lijkt het me afgaande op de informatie dat je vind in de media het nu steeds meer uitdraait op plunderingen.
We kunnen het op het ontbreken van snapchat en twitter steken, we kunnen het op een groeiende ongelijkheid steken of we kunnen het op de steeds groter consumerende maatschappij steken. Ik snap echt niet waarom dit probleem (dat wel verschillende facetten heeft zoals ik reeds gepost heb) niet kan besproken worden.
Nitipicken op een woordje 'vandaliseren' is geen reden om de discussie te vermijden.
Maar wat is nu eigenlijk je punt dan nog? Dat er tegenwoordig vaker wordt geplunderd bij betogingen dan vroeger in België (want in andere landen, waar er ook vaker betoogd wordt, gebeurt het wel weer frequenter). Terwijl het nog moet gaan gebeuren, er is nog niet geplunderd hier.

Dat probleem kan wel besproken worden, maar elk facet ervan dat je wilt bespreken, is weer semantiek. Eerst zeg je dat het door BLM komt, dan door BLM en de gele hesjes. Waarbij ik ook geen plunderingen heb gezien in het nieuws hier in België... dus ik ben het spoor bijster?
 
Maar wat is nu eigenlijk je punt dan nog? Dat er tegenwoordig vaker wordt geplunderd bij betogingen dan vroeger in België (want in andere landen, waar er ook vaker betoogd wordt, gebeurt het wel weer frequenter). Terwijl het nog moet gaan gebeuren, er is nog niet geplunderd hier.

Dat probleem kan wel besproken worden, maar elk facet ervan dat je wilt bespreken, is weer semantiek. Eerst zeg je dat het door BLM komt, dan door BLM en de gele hesjes. Waarbij ik ook geen plunderingen heb gezien in het nieuws hier in België... dus ik ben het spoor bijster?
Ik heb nochtans een link naar plundering van gele hesjes in mijn eerste post gelinked. Het gaat trouwens ook niet alleen over Belgie maar ik denk wel dat die trend zich in Europa verder zet.
Dus graag even de focus op blm en gele hesjes achterwege laten en dan kunnen mss verder discussieren over deze posts.
Ik zie anders wel genoeg blanke jeugd ook plunderen hoor. Mij lijkt het eerder jong, arm, onbezonnen. In die chaos wordt je denk ik heel snel meegezogen. Als ik tiener was had ik het nu ook niet breed dus ik kan begrijpen dat jeugd zich hierin laat meeslepen. De stap van een venster inslaan of door een kapotgeslagen venster stappen is nu eenmaal minder erg. But hey! free iphones! We leven nu eenmaal in een consumptie/prestige maatschappij.

Tis wel een denkoefening hoe de maatschappij geëvolueerd is tov vroeger.
In mijn jeugd (jaren 90) waren zo de status symbolen een brommertje, mss wat bepaalde kledij en een playstation of zo.
Nu worden de smartphones, fancy headsets, veel te dure kleren, elevendertig K tv's, echt rond je oren gesmeten. De consumptiemaatschappij en de stijgende ongelijkheid zal deze trend toch ook wel voeden denk ik.
 
Verschillende oorzaken:
- Elkaar opjutten via sociale media
- Straffeloosheid
- Politie die geen slagkracht meer heeft
- Clash tussen verschillende bevolkingsgroepen (Cfr. allochtone jongeren Vs politie)
 
Verschillende oorzaken:
- Elkaar opjutten via sociale media
- Straffeloosheid
- Politie die geen slagkracht meer heeft
- Clash tussen verschillende bevolkingsgroepen (Cfr. allochtone jongeren Vs politie)
En dat heeft als gevolg plunderingen in plaats van vandalisme?
 
images


Ik vind het een mooi initiatief, gewone burgers die willen helpen om hun land niet naar de kloten te zien gaan.

Voor de politie is het waarschijnlijk lastig om hier nu op dit moment mee om te gaan en te begeleiden, maar ik hoop dat ze het in de toekomst kanaliseren naar een soort vrijwilligersstatuut waarop beroep kan gedaan worden wanneer nodig.
Dit bestaat al, namelijk buurt- en straathoekwerkers. Zij zijn aanwezig in en maken deel uit van de buurt, en kunnen daardoor veel sneller alarm slaan wanneer het dreigt mis te lopen en vaak zelfs de situatie op voorhand ontmijnen. Alleen ontbreekt het hen vaak aan werkingsmiddelen (het zijn socio-culturele organisaties, m.a.w. ze hebben ook flink moeten snijden na de bezuinigingsronde van o.a. Jambon).
Anekdotisch vb: ik weet van enkele organisaties in Brussel dat ze door Corona een aantal cruciale medewerkers die instonden voor vrijwilliger coördinatie hebben moeten ontslaan, met als gevolg dat vrijwilligers afhaken en ze dus in een aantal buurten niet meer aanwezig zijn.
 
Ik zie anders wel genoeg blanke jeugd ook plunderen hoor. Mij lijkt het eerder jong, arm, onbezonnen. In die chaos wordt je denk ik heel snel meegezogen. Als ik tiener was had ik het nu ook niet breed dus ik kan begrijpen dat jeugd zich hierin laat meeslepen. De stap van een venster inslaan of door een kapotgeslagen venster stappen is nu eenmaal minder erg. But hey! free iphones! We leven nu eenmaal in een consumptie/prestige maatschappij.Tis wel een denkoefening hoe de maatschappij geëvolueerd is tov vroeger.

In mijn jeugd (jaren 90) waren zo de status symbolen een brommertje, mss wat bepaalde kledij en een playstation of zo.
Nu worden de smartphones, fancy headsets, veel te dure kleren, elevendertig K tv's, echt rond je oren gesmeten. De consumptiemaatschappij en de stijgende ongelijkheid zal deze trend toch ook wel voeden denk ik.
"The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority" - Socrates, circa 400 v. Chr
 
Ik heb nochtans een link naar plundering van gele hesjes in mijn eerste post gelinked. Het gaat trouwens ook niet alleen over Belgie maar ik denk wel dat die trend zich in Europa verder zet.
Dus graag even de focus op blm en gele hesjes achterwege laten en dan kunnen mss verder discussieren over deze posts.
Zie, en nu verplaats je het weer. Als het jouw punt uitkomt, mag het buiten België zijn. Maar als @eS dingen aanhaalt van in de VS, dan mag het weer niet meer.

Het is gewoon iets van alle tijden. En deze coronabetogingen hebben amper iets met corona te maken, als je die Telegrams ziet. Je zou hopen dat Telegram goed meewerkt met de politiediensten als blijkt dat er inderdaad geplunderd wordt, want dat is oproepen tot geweld, en nog een heleboel andere dingen.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat het zo lijkt alsof het protest tegen de coronamaatregelen op zich verkeerd wordt voorgesteld. Want er zullen ook een boel terechte klachten zijn, alleen vallen die weg naast die relschoppers. Maar tegelijk zijn de meeste van die relschoppers gewoon boos, niet zozeer om de coronamaatregelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: eS
Dit bestaat al, namelijk buurt- en straathoekwerkers.
Ik had het over een soort vrijwillige politie om de orde te handhaven, niet over straathoekwerkers.
(Of de enorme bepampering door allerhande sociale diensten veel of weinig zin heeft en in vele gevallen mogelijks zelfs haaks staat op een deftige integratie, dat wordt best voorbehouden voor andere threads. :p )
 
Zie, en nu verplaats je het weer. Als het jouw punt uitkomt, mag het buiten België zijn. Maar als @eS dingen aanhaalt van in de VS, dan mag het weer niet meer.

Het is gewoon iets van alle tijden. En deze coronabetogingen hebben amper iets met corona te maken, als je die Telegrams ziet. Je zou hopen dat Telegram goed meewerkt met de politiediensten als blijkt dat er inderdaad geplunderd wordt, want dat is oproepen tot geweld, en nog een heleboel andere dingen.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat het zo lijkt alsof het protest tegen de coronamaatregelen op zich verkeerd wordt voorgesteld. Want er zullen ook een boel terechte klachten zijn, alleen vallen die weg naast die relschoppers. Maar tegelijk zijn de meeste van die relschoppers gewoon boos, niet zozeer om de coronamaatregelen.
Mag ik zo vrij zijn om dit te nuanceren? Mij lijken de coronamaatregelen eerder de druppel die een emmer vol andere frustraties doet overlopen. M.a.w. ze hebben er zeker mee te maken, maar het lijkt mij verkeerd om ons hier blind op te staren, want dan doe je enkel terug aan symptoombehandeling in plaats van de onderliggende oorzaken aan te pakken.
 
Ik had het over een soort vrijwillige politie om de orde te handhaven, niet over straathoekwerkers.
(Of de enorme bepampering door allerhande sociale diensten veel of weinig zin heeft en in vele gevallen mogelijks zelfs haaks staat op een deftige integratie, dat wordt best voorbehouden voor andere threads. :p )
Persoonlijk denk ik niet dat knokploegen een duurzame oplossing zijn, dan polariseer je enkel nog meer. Als je dan toch tijdelijk extra manschappen moet inzetten, dan kun je in extremis nog altijd terugvallen op de civiele bescherming of het leger (zie bv. patrouilles in Brussel ten tijde van terreuraanslagen).
 
Persoonlijk denk ik niet dat knokploegen een duurzame oplossing zijn, dan polariseer je enkel nog meer. Als je dan toch tijdelijk extra manschappen moet inzetten, dan kun je in extremis nog altijd terugvallen op de civiele bescherming of het leger (zie bv. patrouilles in Brussel ten tijde van terreuraanslagen).
Als je het de benaming 'knokploegen' geeft ipv 'vrijwillige politie', dan ga je inderdaad weinig sympathie krijgen. :LOL:
Civiele bescherming en het leger hebben zeker hun waarde, maar ik betwijfel of die snel genoeg inzetbaar zijn voor zaken zoals nu in Nederland.
 
Zie, en nu verplaats je het weer. Als het jouw punt uitkomt, mag het buiten België zijn. Maar als @eS dingen aanhaalt van in de VS, dan mag het weer niet meer.

Het is gewoon iets van alle tijden. En deze coronabetogingen hebben amper iets met corona te maken, als je die Telegrams ziet. Je zou hopen dat Telegram goed meewerkt met de politiediensten als blijkt dat er inderdaad geplunderd wordt, want dat is oproepen tot geweld, en nog een heleboel andere dingen.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat het zo lijkt alsof het protest tegen de coronamaatregelen op zich verkeerd wordt voorgesteld. Want er zullen ook een boel terechte klachten zijn, alleen vallen die weg naast die relschoppers. Maar tegelijk zijn de meeste van die relschoppers gewoon boos, niet zozeer om de coronamaatregelen.
Ik heb Es geblokkeerd dus kan zijn dat ik post gemist heb. Tenzij je doelt op die wikipedia pagina met de rellen onder caesar.. sja... toen bestond er inderdaad geen snapchat of twitter.

Ik kan echt niet akkoord gaan dat het iets is van alle tijden. Die enkele betogingen in het verleden waar er geplunderd werd lijkt me eerder de uitzondering die de regel bevestigd. Nu bij recentere betogingen in Europese of zelfs amerikaanse steden is het quasi altijd dat het uitdraait op plunderingen.
Ik kan stuyfmans wel bijstaan dat sociale media een serieuze hulp is voor het organiseren van splintergroepen die een betoging aanwenden om er 'rwina' van te maken. Chaos. Maar ik denk vooral dat de consumptiemaatschappij (en dat mag je lezen als een geglobaliseerde wereld) een grote verantwoordelijkheid draagt die we spijtig genoeg op niemand kunnen afschuiven. De maatschappij zijn we allemaal en daar dragen we dus allemaal ons steentje bij.
 
Ik heb Es geblokkeerd dus kan zijn dat ik post gemist heb. Tenzij je doelt op die wikipedia pagina met de rellen onder caesar.. sja... toen bestond er inderdaad geen snapchat of twitter.

Ik kan echt niet akkoord gaan dat het iets is van alle tijden. Die enkele betogingen in het verleden waar er geplunderd werd lijkt me eerder de uitzondering die de regel bevestigd. Nu bij recentere betogingen in Europese of zelfs amerikaanse steden is het quasi altijd dat het uitdraait op plunderingen.
Ik kan stuyfmans wel bijstaan dat sociale media een serieuze hulp is voor het organiseren van splintergroepen die een betoging aanwenden om er 'rwina' van te maken. Chaos. Maar ik denk vooral dat de consumptiemaatschappij (en dat mag je lezen als een geglobaliseerde wereld) een grote verantwoordelijkheid draagt die we spijtig genoeg op niemand kunnen afschuiven. De maatschappij zijn we allemaal en daar dragen we dus allemaal ons steentje bij.
Sorry, maar ik ga echt geen posts kopiëren omdat je mensen blokkeert, hoor. Maar je moet al maar denken aan de rellen in 1997 in LA om te weten dat dat opnieuw niet klopt, dat het in de VS iets van nu zou zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: eS
Als je het de benaming 'knokploegen' geeft ipv 'vrijwillige politie', dan ga je inderdaad weinig sympathie krijgen. :LOL:
Civiele bescherming en het leger hebben zeker hun waarde, maar ik betwijfel of die snel genoeg inzetbaar zijn voor zaken zoals nu in Nederland.
Politie veronderstelt een minimum aan training, niet in het minst in geweldloze conflictoplossing, iets waar de gemiddelde club voetbalsupporters niet in getraind is. Ik ben er van overtuigd dat die mensen het goed bedoelen, maar ze zomaar legitimeren lijkt mij meer problemen te veroorzaken dan ze oplossen.
 
Als je het de benaming 'knokploegen' geeft ipv 'vrijwillige politie', dan ga je inderdaad weinig sympathie krijgen. :LOL:
Civiele bescherming en het leger hebben zeker hun waarde, maar ik betwijfel of die snel genoeg inzetbaar zijn voor zaken zoals nu in Nederland.
Lijkt me echt geen goed idee. Je ziet in de VS wat er gebeurt als je nauwelijks tot niet opgeleide mensen de orde laat handhaven.
 
  • Leuk
Waarderingen: eS
Ik heb Es geblokkeerd dus kan zijn dat ik post gemist heb. Tenzij je doelt op die wikipedia pagina met de rellen onder caesar.. sja... toen bestond er inderdaad geen snapchat of twitter.

Ik kan echt niet akkoord gaan dat het iets is van alle tijden. Die enkele betogingen in het verleden waar er geplunderd werd lijkt me eerder de uitzondering die de regel bevestigd. Nu bij recentere betogingen in Europese of zelfs amerikaanse steden is het quasi altijd dat het uitdraait op plunderingen.
Ik kan stuyfmans wel bijstaan dat sociale media een serieuze hulp is voor het organiseren van splintergroepen die een betoging aanwenden om er 'rwina' van te maken. Chaos. Maar ik denk vooral dat de consumptiemaatschappij (en dat mag je lezen als een geglobaliseerde wereld) een grote verantwoordelijkheid draagt die we spijtig genoeg op niemand kunnen afschuiven. De maatschappij zijn we allemaal en daar dragen we dus allemaal ons steentje bij.
Ik vind jouw posts toch heel fel de 'armchair philosopher' uithangen hoor. Je hebt geen enkele grond voor je beweringen, maar toch zullen en moeten ze waar zijn.
 
@zwarten , ik vind het maar een rotte discussie eerlijk gezegd. Ik zei je van in het begin dat je je fixeerde op BLM en natuurlijk krijg je daar reactie op hé. Het lijkt mij dus echt alsof je van die redeneringen maakt zoals ze jouw bias of voorkeur uitkomen. "Ah een betoging met plundering, waar hebben we dat nog gezien...bij BLM, dus BLM => plunderingen in Nederland". Als die stelling niet meer houdbaar is schuif je op en leg je het probleem bij de discussiepartners, die dan zogezegd de discussie laten ontsporen of over semantiek beginnen. Dat kennen we ook al uit andere topics, waardoor mensen daar nogal hevig op reageren. Dat je dan begint met negeerlijst en dergelijke vind ik persoonlijk het einde van de discussie, en dat van iemand die graag het woord "echokamer" gebruikt.

Dus, kan je nu eens duidelijk in één zin zeggen wat je punt is dat je hier zo hevig verdedigt?

Is het dit:
Tis wel een denkoefening hoe de maatschappij geëvolueerd is tov vroeger.
In mijn jeugd (jaren 90) waren zo de status symbolen een brommertje, mss wat bepaalde kledij en een playstation of zo.
Nu worden de smartphones, fancy headsets, veel te dure kleren, elevendertig K tv's, echt rond je oren gesmeten. De consumptiemaatschappij en de stijgende ongelijkheid zal deze trend toch ook wel voeden denk ik.

Want dan stel ik mij de vraag, is de ongelijkheid (in Nederland of waar het om gaat) toegenomen, en wat is het verschil tussen bv. een smartphone en een playstation als statussymbool?
 
Ik vind jouw posts toch heel fel de 'armchair philosopher' uithangen hoor. Je hebt geen enkele grond voor je beweringen, maar toch zullen en moeten ze waar zijn.

Ik heb de afgelopen dagen gewoon de krant opengedaan en het enigste wat ik kan lezen is plunderingen.
Dan zet ik me heel graag in mijn 'armchair' met een whiskeytje in de peignoir wat mijmeren over de prangende vragen in het leven.... Waarom doen ze zo iets.
 
Terug
Bovenaan