Corona protesten

Ik zou het moeten opzoeken maar ben redelijk zeker dat Brussel idd geen toestemming gaf en ze daarom moesten uitwijken.
Dit was wat ik snel vond: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/27/van-grieken-optocht-heizel/
Oorspronkelijk was het eindpunt van de autobijeenkomst het Jubelpark. "Maar dat zag de Brusselse overheid niet zitten", zei Van Grieken. "We hebben een compromis gevonden met de Heizel." De autorit werd specifiek gekozen volgens Van Grieken om "tegenstanders geen argumenten te geven dat we de coronaregels aan onze laars lappen, zoals die betoging van Black Lives Matter."
Dus ja, Brusselse overheid heeft het niet laten doorgaan in het Jubelpark, maar was wel akkoord met de Heizelparking -> dit is dus geen verbod van de actie, alleen een praktische overweging omdat 4500 auto's nu eenmaal dat park niet binnen raken en dus riskeren heel het verkeer lam te leggen.
An sich doet de reden er niet zo uit zelfs. Want ik kan voor de betoging van BLM en die recente tegen politie-geweld evenveel redenen aanwijzen om ze niet door te laten gaan.
Het punt is net dat de actie van VB die je aanhaalt niet verboden werd.
Zoals gezegd ik versta dat ze deze nu niet goedkeuren, ben hier zelf al langer aan het zeggen dat mij dat gevaarlijk lijkt.
Maar dat zei ik bij BLM en de recente rellen ook.

En als je dan 2 dagen op voorhand wel een betoging voor sans-papiers wel laat doorgaan, lijkt 't me helemaal dat er een dubbele standaard is.
In Brussel is er normaliter elke dag wel een kleine protestactie (600 facebookaanwezigen betekent doorgaans dat er mss 50 mensen ergens voor de gevel van een of ander overheidsgebouw staan). Zeker in het geval van L’Hospitalière en andere organisaties die met sans-papiers, daklozen etc. in urgente nood werken, die gebruiken zo'n acties om ergens gehoor te krijgen voor de meest penibele situaties (hier willen ze bv. een gesprek met de directeur forceren). Je kunt absoluut vragen stellen bij dergelijke tactieken en of deze ten tijde van corona moeten doorgaan, maar dit zijn net zoals Youth For Climate etc. niet het genre acties die doorgaans uitdraaien op geweld, en volgens mij dus ook compleet niet te vergelijken met de BLM-mars of de komende betoging tegen Corona (waar blijkbaar nu al berichten circuleren die oproepen om te gaan rellen?)
 
Dit was wat ik snel vond: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/27/van-grieken-optocht-heizel/

Dus ja, Brusselse overheid heeft het niet laten doorgaan in het Jubelpark, maar was wel akkoord met de Heizelparking -> dit is dus geen verbod van de actie, alleen een praktische overweging omdat 4500 auto's nu eenmaal dat park niet binnen raken en dus riskeren heel het verkeer lam te leggen.

Het punt is net dat de actie van VB die je aanhaalt niet verboden werd.

In Brussel is er normaliter elke dag wel een kleine protestactie (600 facebookaanwezigen betekent doorgaans dat er mss 50 mensen ergens voor de gevel van een of ander overheidsgebouw staan). Zeker in het geval van L’Hospitalière en andere organisaties die met sans-papiers, daklozen etc. in urgente nood werken, die gebruiken zo'n acties om ergens gehoor te krijgen voor de meest penibele situaties (hier willen ze bv. een gesprek met de directeur forceren). Je kunt absoluut vragen stellen bij dergelijke tactieken en of deze ten tijde van corona moeten doorgaan, maar dit zijn net zoals Youth For Climate etc. niet het genre acties die doorgaans uitdraaien op geweld, en volgens mij dus ook compleet niet te vergelijken met de BLM-mars of de komende betoging tegen Corona (waar blijkbaar nu al berichten circuleren die oproepen om te gaan rellen?)

We zitten 96% op dezelfde lijn se. Ik vind al sinds begin deze week dat ze dit hadden moet afzeggen.
Maar net zoals dit zag je dat bij BLM en de anti-politie geweld ook op voorhand aankomen en dan wordt daar niet die beslissing genomen.
Daarom, rechtlijnigheid is zoek. Geen van deze 3 had mogen doorgaan en bij alle 3 ziet iedereen op voorhand zo de problemen aankomen. Behalve Close dan...
 
We zitten 96% op dezelfde lijn se. Ik vind al sinds begin deze week dat ze dit hadden moet afzeggen.
Maar net zoals dit zag je dat bij BLM en de anti-politie geweld ook op voorhand aankomen en dan wordt daar niet die beslissing genomen.
Daarom, rechtlijnigheid is zoek. Geen van deze 3 had mogen doorgaan en bij alle 3 ziet iedereen op voorhand zo de problemen aankomen. Behalve Close dan...
Je merkt hier ook terug het clashen van de verschillende niveaus in Brussel: los van het feit of een betoging mag doorgaan, zit er gewoon iets fout in het beslissingsproces wanneer achtereenvolgens een lokale burgemeester iets kan goedkeuren, een bovenliggend orgaan dit dan weer verbied, om dan uiteindelijk toch weer te gedogen dat een massa volk zich voor de neus van de lokale politie verzamelt, om dan iets later toch de matrakken en honden boven te halen omdat er van bovenhand weer andere instructies gegeven zijn.

Ofte: 'there's something rotten in the state of Brussels'
 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210129_94008797

als er maar 1 regel is... "Enkel grote ketens en geen kleine zelfstandigen"... Dan denk ik niet dat die hun ongenoegen laten blijken wat betreft de coronamaatregelen.
Schermafbeelding-2021-01-29-131919.png
 
  • Haha
Waarderingen: ugar
Ondertussen bijna 500 arrestaties. Daarnaast ook de tweet van de Brusselse politie van wat ze allemaal geconfisqueerd hebben, wat er toch op wijst dat er een paar tussenzaten met andere plannen.

Allee tis te zien of ze bij andere protesten ook in zulke getallen op voorhand optreden en de boel kunnen ontmantelen indien nodig.
En uiteraard of nu ook al de andere betogingen niet toe gelaten zullen worden die een risico kunnen dragen.
 
Tja blijkbaar krijgt 99.99% van de besmette mensen slechts een snotneus en zijn alle cijfers die de overheid verspreid 'fake news'

:sneaky:
 
Tja blijkbaar krijgt 99.99% van de besmette mensen slechts een snotneus en zijn alle cijfers die de overheid verspreid 'fake news'

:sneaky:

Het is niet omdat ze een domme mening hebben dat ze ze niet mogen uiten natuurlijk.
We mogen blij zijn dat 't dat soort mensen zijn en niet de jongeren zoals in Holland natuurlijk.

Maar zoals gezegd ik snap het verbod.

Wat ik niet snap is dat hier wél zo hard en snel opgetreden wordt en die anti-politie manifestatie 3 weken geleden dan wel onder het oog van de politie mag doorgaan als blijkt dat ze ook met veel meer zijn dan vooraf aangekondigd en er van een statische betoging geen sprake is.

Ook een betoging waarvan iedereen op voorhand zag dat dat ging ontsporen. Behalve Close en co natuurlijk.

En die hun mening over de manier van hoe die jongeman stierf bleek overigens ook evenzeer op niets gebaseerd.
 
Laatst bewerkt:
is nochthans simpel, klose wil zijn kiesvee niet voor de borst stoten
met het ander gepeupel heeft hij weinig zaken en dan kan er wel politie te paard tevoorschijn getoverd worden
 
Laatst bewerkt:
is nochthans simpel, klose wil zijn kiesvee niet voor de borst stoten
met het ander gepeupel heeft hij weinig zaken en dan kan er wel politie te paard tevoorschijn getoverd worden
Even vergelijken:

1. Betoging vorige week die eerst goedgekeurd werd (maar uiteindelijk toch verboden werd) werden honderden jongeren opgepakt na een betoging die vreedzaam verliep, bij mijn weten geen wapens in beslag genomen en zijn er voldoende verschillende verhalen van slechte behandeling door de politie die verder onderzoek logisch maken.

2. Betoging van gisteren die nooit goedgekeurd werd werden honderden mensen opgepakt na een betoging die ook vreedzaam verlip, maar waar mensen opgepakt werden die wapens bij zich hadden en zijn er voorlopig geen verhalen van slechte behandeling door de politie.

Welk kiesvee wil wie niet voor de borst stoten?
 
Je zegt het zelf, klose heeft betoging in eerste instantie goedgekeurd. Het is pas na tussenkomst dat men is beginnen "onderhandelen". De deal was dat er max 100 mensen mochten aanwezig zijn, met respect voor de Corona maatregelen.
Als er dan honderden jongeren samen troepen onder een afdakje (het regende namelijk een beetje), dan is er volgens mij toch een reden om onmiddellijk in te grijpen.
Hebben ze niet gedaan, integendeel zelfs, ze hebben een uur gewacht om in te grijpen. Daarna beetje aangedrongen om weg te gaan en als dat niet lukte zijn ze eindelijk in actie geschoten.
Over de rellen begin januari zullen we ook maar nix zeggen ... brand stichten in politiekantoor is ook niet zo een drama uiteraard. Ramen vernielen, bushokjes vernielen, brandjes stichten in winkel (na die te plunderen uiteraard), ook niet zo erg.

Klein verschil met was gisteren is gebeurd dus, je kon zelfs preventief opgepakt worden.
Ook straf dat ze gisteren wel de "buit" op het nieuws kunnen tonen. De aflopen weken ergens de "buit" op tv gezien?
Voor mij is het geen probleem dat er niet mag betoogd worden, maar dan zou er niemand mogen betogen, voor geen enkele reden. Ook niet na onderhandelen om maar een beetje te betogen. Ofwel laat je alles toe ofwel laat je niets toe, simpel.
 
Laatst bewerkt:
Je zegt het zelf, klose heeft betoging in eerste instantie goedgekeurd. Het is pas na tussenkomst dat men is beginnen "onderhandelen". De deal was dat er max 100 mensen mochten aanwezig zijn, met respect voor de Corona maatregelen.
Als er dan honderden jongeren samen troepen onder een afdakje (het regende namelijk een beetje), dan is er volgens mij toch een reden om onmiddellijk in te grijpen.
Hebben ze niet gedaan, integendeel zelfs, ze hebben een uur gewacht om in te grijpen. Daarna beetje aangedrongen om weg te gaan en als dat niet lukte zijn ze eindelijk in actie geschoten.
Ik heb niks tegen opgepakt worden in beide zaken voor de mensen die deelnamen aan de actie (of met verboden wapens rondliepen in groep). Dat was terecht (discussie over betogen tout court wil ik hier even buiten laten, er was op dat vlaak alvast een gelijke behandeling tussen de 2 betogingen). Net zoals het nu terecht was om opgepakt te worden. Ik schetste echter de context.
Jersy zei:
Over de rellen begin januari zullen we ook maar nix zeggen ... brand stichten in politiekantoor is ook niet zo een drama uiteraard. Ramen vernielen, bushokjes vernielen, brandjes stichten in winkel (na die te plunderen uiteraard), ook niet zo erg.
waar zou ik dat beweerd hebben? Wat jij claimde is dat Close zijn kiesvee niet zo zou behandeld hebben. Ik gaf een tegenvoorbeeld.
Jersy zei:
1. Klein verschil met was gisteren is gebeurd dus, je kon zelfs preventief opgepakt worden. Waarom hebben ze dat niet gedaan toen die rellen begonnen?
Wacht even... Klaag je nu aan dat ze mensen niet preventief oppakken NADAT rellen begonnen?

Ik vind het ook schandalig dat de lotto me geen miljoenen uitbetaalt als ik de lotto cijfers raad nadat ze bekend gemaakt zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: eS
Goh ik ben al gezegend met een fiere leeftijd ondertussen en in mijn studententijd toen we nog politiek actief waren zijn we ook gaan protesteren.
De witte mars, alle scholen die protesteerden. Ik denk niet dat er 1 winkelruit gesneuveld is in Belgie.
Dat is nu mijn persoonlijke ervaring met massaprotesten he :D
Maar als ik zo eens google lijkt me die plunderingen toch samen te vallen met de blm betogingen.
Ik kan me niet herinneren dat Youth for climate zo een zelfde resultaat had dan de BLM betoging afgelopen jaar. Nationale betogingen lijken me ook niet het spoor van vernieling achter te laten.
Buiten de occasionele brandhaard bij de vakbondstakingen lijken plunderingen daar toch ook niet aan de orde.
Ik denk dat de gele hesjes en de blm betogers bij elkaar de mosterd gehaald hebben. Kweet niet wie er eerst was.

Maar je punt anti autoriteit is wel valabel. Dat leeft echt wel bij degenen die meedoen aan het plunderen.
Mag ik dan nu stellen dat er toch niet zo veel veranderd is, en we niet zo veel dichter bij die dystopische wereld zitten? Of mag dat alleen na bevestigende anekdotes?
 
  • Leuk
Waarderingen: eS
Je zegt het zelf, klose heeft betoging in eerste instantie goedgekeurd. Het is pas na tussenkomst dat men is beginnen "onderhandelen". De deal was dat er max 100 mensen mochten aanwezig zijn, met respect voor de Corona maatregelen.
Als er dan honderden jongeren samen troepen onder een afdakje (het regende namelijk een beetje), dan is er volgens mij toch een reden om onmiddellijk in te grijpen.
Hebben ze niet gedaan, integendeel zelfs, ze hebben een uur gewacht om in te grijpen. Daarna beetje aangedrongen om weg te gaan en als dat niet lukte zijn ze eindelijk in actie geschoten.
Over de rellen begin januari zullen we ook maar nix zeggen ... brand stichten in politiekantoor is ook niet zo een drama uiteraard. Ramen vernielen, bushokjes vernielen, brandjes stichten in winkel (na die te plunderen uiteraard), ook niet zo erg.

Klein verschil met was gisteren is gebeurd dus, je kon zelfs preventief opgepakt worden.
Ook straf dat ze gisteren wel de "buit" op het nieuws kunnen tonen. De aflopen weken ergens de "buit" op tv gezien?
Voor mij is het geen probleem dat er niet mag betoogd worden, maar dan zou er niemand mogen betogen, voor geen enkele reden. Ook niet na onderhandelen om maar een beetje te betogen. Ofwel laat je alles toe ofwel laat je niets toe, simpel.
Verschillen tussen de betoging van dit weekend (tegen coronamaatregelen) en van de week ervoor (tegen politiegeweld):
- de betoging tegen politiegeweld was eerst toegelaten = mobilisatie draait op volle toeren, met als gevolg dat een kerngroep vaak sowieso nog doorgaat. De betoging van dit weekend was op geen enkel moment toegelaten.
- Bij de betoging tegen politiegeweld mochten de betogers toch verzamelen in 1 massa op de kunstberg van de politie en werd een statische manifestatie gedoogd (vermoedelijk terwijl ze hun manschappen nog aan het oproepen waren). Gevolg: oproerpolitie komt te laat ter plaatste, en moet een massa mensen uit elkaar probeer drijven. De gekozen oplossing bleek om dan maar iedereen (hardhandig) op te pakken, incl toevallige passanten. Bij de betoging van afgelopen weekend hadden ze hun les geleerd en stond de oproerpolitie wel van meet af aan massaal paraat, waardoor de betogers bij aankomst meteen afgesplitst werden in kleine en controleerbare groepen, en rustig gefouilleerd en indien nodig gearresteerd worden (case in point, ik passeerde gisteren zelf aan het station, en mocht na een controle gewoon m'n weg verder zetten).
( - de betogingen hadden ook een ander publiek: waar bij de betoging tegen politiegeweld een belangrijk percentage uit Brussel zelf komt, kwam hier het merendeel met de trein aan -> dit creëert een trechter die je veel makkelijker kunt controleren)

Betreffende buit: misschien was dit bij de betoging vorige week niet het geval? En werden ze hier getoond om het nut van de preventieve actie te onderstrepen (bij de rellen na nieuwjaar zag je de 'buit' in actie toen de boel ermee afgebroken werd, een aparte tweet hiervan had dan ook weinig nut).
 
Even vergelijken:

1. Betoging vorige week die eerst goedgekeurd werd (maar uiteindelijk toch verboden werd) werden honderden jongeren opgepakt na een betoging die vreedzaam verliep, bij mijn weten geen wapens in beslag genomen en zijn er voldoende verschillende verhalen van slechte behandeling door de politie die verder onderzoek logisch maken.

2. Betoging van gisteren die nooit goedgekeurd werd werden honderden mensen opgepakt na een betoging die ook vreedzaam verlip, maar waar mensen opgepakt werden die wapens bij zich hadden en zijn er voorlopig geen verhalen van slechte behandeling door de politie.

Welk kiesvee wil wie niet voor de borst stoten?

Betoging van gisteren was wel goedgekeurd maar enkele dagen op voorhand afgekeurd, hoor.
Nogmaals, ik wil niet discussiëren dat ze afgekeurd werd. Ik snap dat 100%

Welke betoging verwijs je naar in punt 1? Ik volg even niet.
 
Terug
Bovenaan