computer start niet op thuis, wel in winkel

MiniJeffrey

Well-known member
Een maat van me haalt gisteren zijn gamepc af bij Alternate, komt thuis en de pc doet niks... Krijgt wel stroom want de RGB van het moederbord licht op, maar de knop doet niks. Alles getest, niks werkt.

Gaat vandaag gerug naar Alternate, de pc start gewoon direct normaal op... met dezelfde stroomkabel als thuis getest. Pc terug mee naar huis dus, start weer niet op. Alle mogelijke stopcontacten, stroomkringen getest, niks zorgt dat de pc boot.

Like... wtf? Iemand een idee? :/
 
Specs?

Start hij op als je geen randapparatuur en scherm aansluit?

Al alles geprobeerd: met niks aangesloten, met scherm alleen, met muis en toetsenbord, met muis en toetsenbord en scherm.

Niks krijgt dat kreng aan de praat.

Specs:
Asus ROG STRIX Z490-E GAMING
MSI 8GB D6 RTX 3070 Ventus 3X OC
Intel Core i7-10700K 3800 1200
Corsair RM750 750W
D432GB 3200-16 Veng. RGB PRO
NZXT H710i
SSD 1TB 2.5/3.4G 970 EVO PCIe M.2
CORSAIR Cooling Hydro H115i
Corsair ML120 3x PRO RGB
Corsair ML140 PRO RGB LED
 
Zitten de kabels nog goed vast? Tussen het transport van de winkel naar huis kan er misschien nog eens iets losgekomen zijn. Hebben ze 'm bij Alternate open gehad of gewoon voedingskabel ingestoken en opgezet?
 
Zitten de kabels nog goed vast? Tussen het transport van de winkel naar huis kan er misschien nog eens iets losgekomen zijn. Hebben ze 'm bij Alternate open gehad of gewoon voedingskabel ingestoken en opgezet?

Volgens mij gewoon kabel erin en aangezet. Ik check voor de zekerheid.

Wat is de kans dat er tijdens transport 1 iets loskomt, tijdens transport 2 dat er weer 'inschiet' en na transport 3 er weer uit? :')

Edit: maat bevestigt: in de winkel hebben ze gewoon de voedingskabel aangesloten van hun -> pc boot direct. Dan de kabel van thuis -> pc boot ook. Verder niks aan de pc veranderd.
 
Kan eventueel een slecht werkende powerknop zijn. Je kan de kabels eens uit de power header trekken en via een schroevendraaier tegen de + en - te houden (kan geen kwaad, genoeg video's op youtube te vinden) om te zien of hij zo wel opstart.
 
PC boot wel maar geen beeld..videokaart niet losgekomen ?
Hoor je eventuele pieptonen qua errors of heeft het moederbord een display met errorcodes ?
 
PC boot wel maar geen beeld..videokaart niet losgekomen ?
Hoor je eventuele pieptonen qua errors of heeft het moederbord een display met errorcodes ?

Er beginnen niks van fans te draaien, dus de pc gaat gwn niet aan lijkt me? Of kan de pc ook booten zonder draaiende fans, rgb's die aangaan op ram/fans/pomp/etc.?
 
Je hebt al geprobeerd eens te booten met alleen moederbord/cpu en ram en al de rest afgekoppeld ?
Iets stoms maar de schakelaar op je voeding staat op ?
De methode van Carrion met de schroevendraaier kan je natuurlijk ook proberen. Zelf meerdere malen gedaan.
 
Daar heb ik ook geen verklaring voor maar heeft hij de case al eens opengehaald om te zien of alles nog correct zit ?
 
Doet hij helemaal niets?
Stomme vraag misschien : Staat de voeding aan?

Edit: Nvm, rgb mobo gaat aan dan staat die aan.
 
Indien nog niet geprobeerd, steek die eens direct in een stopcontact in de muur ipv via eventuele multipriezen. En test dat stopcontact dan ook eerst eens met een ander elektrisch toestel van evenwaardige wattage.
 
Pc staat aan ja, de aan/uit knop van de case lijkt gewoon niks te doen. Maar in de winkel deed die het wel gewoon. Wat is de kans dat het een slecht contact is en het net daar 2 keer dan wel werkte...

Ook bij buren gaat de pc niet aan btw, dus probleem met stopcontact lijkt ook al uitgesloten.

Kan de kabel een probleem zijn (hoewel die getest is bij Alternate en daar wel werkte)?
 
Als hij echt niets geeft, dan zou ik denk ik in eerste instantie de voedingskabel naar moederbord/cpu eens nakijken of deze goed insteekt?
Ofja, eigenlijk gewoon alle kabels nalopen, maar is niet evident als je er niet in thuis bent natuurlijk.

Hij kan misschien gewoon eens kijken of hij losse kabels ziet?
 
Als hij echt niets geeft, dan zou ik denk ik in eerste instantie de voedingskabel naar moederbord/cpu eens nakijken of deze goed insteekt?
Ofja, eigenlijk gewoon alle kabels nalopen, maar is niet evident als je er niet in thuis bent natuurlijk.

Hij kan misschien gewoon eens kijken of hij losse kabels ziet?

Zou het moederbord RGB kunnen aangaan als er een probleem is met de voeding naar mobo? Want die RGB's gaan wel gewoon aan, ook de led van de fan controller bv.
 
Terug
Bovenaan