Citytrip Istanboel

LaCucaracha

Well-known member
Stedentrip-Istanboel.jpg


Hoihoi
Ik zou met enkele vrienden in december een dag of 5 naar Istanboel gaan. Iemand die daar al geweest is? Tips qua bezienswaardigheden/resto's/uitgaangsplaatsen...?
Tips qua hotel? Ik vind de hotels precies opvallend cheap?:p Ofwel is december niet echt de beste periode ( het is er dan niet zo'n goed weer meer).

Greetz!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
toevallig, ik had die ook op het oog;
echter na veel ge google, toch gezien dat 3 dagen meer dan genoeg is. Istanbul lijkt dan wel een grote stad, maar qua bezienswaardigheden is het toch vrij beperkt.

anyway, aangezien die stomme EU regels (waarbij ze zeggen: alles buiten EU: 2 verplichte tests bij terugkeer), dan toch maar geannulleerd.
(hoe absurd eigenlijk, als je naar het buurland bulgarije gaat, waar ze met een vaccinatiegraad zitten van 26 % lol, hoef je dan weer geen tests te doen bij terugkeer).
 
Ik vond Istanbul geweldig, we hadden ook wel een kennis van daar om ons rond te gidsen. De klassiekers zoals de Blauwe Moskee of de Hagia Sophia mogen niet ontbreken, alsook een bezoek aan de ondergrondse wateropslag (cisternes, de Basilica Cisterne is de grootste). Wij zijn ook gaan wandelen op de prinseneilanden, kan je makkelijk een ferry voor vinden. Wel geen idee meer welk eiland exact. Het is al even geleden dus alle details weet ik niet meer, ik herinner me een groot museum :unsure: Taksimplein hebben we ook bezocht al was dat toen niet zo'n goed idee.

Verder gewoon door de straten wandelen en lekker eten. Uitgaansgelegenheden weet ik niet, maar gezien Istanbul echt niet conservatief is en Turken graag feesten zal dat wel in orde zijn.
 
Een van de leukste steden die ik ooit al heb bezocht. Die stad heeft echt alles. Als historicus voel je daar echt het gewicht van het verleden, geweldig.

Wij verbleven toen hier, dikke aanrader op een fantastische locatie. Is wel al tien jaar geleden dat ik er ben geweest.
 
Ik ben van Istanbul. Start te voet van Aksaray naar Eminonu. Op die route kom je heel veel oude gebouwen tegen uit de Romeinse rijk. De universiteit, de grandbazaar, de blauwe moskee, de hagia sofia, de cisterne en je eindigt aan de zee met een broodje met vis. Er is daar ook een patriarchische kerk in de omgeving. Je kunt je ook laten verwennen door naar een hamam te gaan en je te laten scrubben. Je komt als herboren naar buiten.
Aan de overkant van de Bosphorus heb je Beyoglu met de Istiklal waar je overdag kunt shoppen en snachts kun je naar één van de vele cafés. Als je van daar naar beneden gaat heb je de Dolmabahce paleis en de nieuwe voetbalstadion van Besiktas.
Je kunt ook de boot nemen om de Aziatische deel van Istanbul te zien (Üsküdar) of je kunt naar de prinseneilanden gaan.
Je hebt aan de gouden hoorn Eyyub. Deze wordt niet door de Europese toeristen bezocht. Is zeker de moeite waard.
 
In het weekend rond één november ben ik geweest en ik heb mijn ervaringen vervolgens hier beschreven.

Ik moet zeggen dat Istanbul me goed is bevallen door haar rijke geschiedenis, maar je moet er wel rekening mee houden dat het er erg druk kan zijn.
 
In het weekend rond één november ben ik geweest en ik heb mijn ervaringen vervolgens hier beschreven.

Ik moet zeggen dat Istanbul me goed is bevallen door haar rijke geschiedenis, maar je moet er wel rekening mee houden dat het er erg druk kan zijn.
Mooie review mooncat, ik heb die zopas gelezen, is wel wat lang maar uitgebreid!

Die hague sophia wil ik nog wel zien maar die basilic cisterne weet ik nog zo niet... lijkt me eerder op die eerste.

Ik twijfel om net dezelfde periode te gaan: eerste week van November.
Zal ook wel wat van de prijzen van de vlucht afhangen, kan even goed Griekenland worden.


Turkije heb ik reeds al eens gedaan (Kusadasi) maar dat was met mijn ouders en wel vooral een strandvakantie. Hebben toen wel een tapijt weverij bezocht, en vond ik wel eens de moeite.

Op het eerste zicht lijkt Istanbul gewoon een erg drukke stad, met veel oude gebouwen, maar weinig mooie parken, landschappen. klopt dit?
Jammer dat Cappadocia zo ver legt, lijkt me onhaalbaar als dag trip.

@LaCucaracha hoe is jouw bezoek bevallen? kan je iets meer kwijt ondertussen?
 
Op het eerste zicht lijkt Istanbul gewoon een erg drukke stad, met veel oude gebouwen, maar weinig mooie parken, landschappen. klopt dit?
Jammer dat Cappadocia zo ver legt, lijkt me onhaalbaar als dag trip.

Ik heb me voornamelijk geconcentreerd op het historisch centrum. Je hebt daar een groot park naast het domein van Topkapi-paleis en ook in de buurt van de Süleymaniye-moskee is er een mooi park (dat in het teken staat van de moskee). Als je weg wil van de musea/cultuur is er ook het Aziatisch gedeelte van Istanbul, maar daar ben ik slechts één keer geweest. Daar ga je volgens mij wel veel meer parken vinden en diverse (stads)landschappen. Zelf heb ik bijvoorbeeld een wandeling gedaan van het Taksim-plein naar de Galata-brug en dat is best wel een interessante wandeling, maar een aanrader... nah.
 
Weinig mooie landschappen? In de parel van de Bosporus? Ga het water op, en veel mooiere landschappen ga je niet te zien krijgen. Er zijn zeker ook een aantal mooie parken en bossen in en rond de stad.

Maar ja, druk is het er natuurlijk wel. Daar woont meer volk dan in heel België.
 
Dit jaar zouden wij ook graag naar Istanbul willen gaan. Voor diegene die zijn geweest, wat is jullie ideale aantal dagen om te gaan? Wij zitten te kijken voor 3 a 4 dagen.
 
Hangt er natuurlijk van af wat je wil doen. Als je je wil beperken tot het historisch centrum, een avond in het Aziatisch gedeelte, een rondvaart op de Bosporus en hier en daar wat bazaars bezoeken, is dat perfect te doen op drie dagen. Als je het meer residentiële gedeelte van Istanbul er wil bijnemen, ga je één of twee dagen extra nodig hebben.
 
4 dagen minimaal in my opinion.

Ik ben al 5x naar Istanbul geweest.
Verruit mijn favoriete metropol met veel geschiedenis en good food
Momenteel aan het kijken om inderdaad 4 dagen te gaan. Maar dan 1e dag vroeg arriveren en laatste dag laat weggaan. Dus maar 3 nachten.
 


Bah, ik had ook zo graag eens geweest naar ginder, maar door de recente artikels en gebeurtenissen,.....Je moet het niet zoeken ook hé natuurlijk. Nog genoeg andere mooie locaties te doen.
 
Aanrader voor het meest centrale ligging.
‘Karaköy’.
Tram verbinding richting het oude gedeelte Fatih, blauwe moskee, aya sofia, grand bazaar, maar ook op leuke afstand van taksim.

Is die regio niet wat ver?

Ik ben hier ook aan't kijken om te boeken voor een citytrip volgende week. Dat historische centrum Sultanahmet ziet er mij toch het meestt praktische uit niet? Dan is er toch een dag of twee waarbhij je het openbaar vervoer niet nodig hebt? Of miskijk ik mij daarop?

Nog tips qua eetlocaties? Liefst zaken waar er géén foto van het gerecht op uw menukaart staat en waar je niet opgelicht wordt? :)

Andere tips? Ik hoor het écht graag. Ben niet gewend om naar grote steden te gaan eigenlijk. Buiten NY maar daar liet iedereen u gerust en in Manhatten is't altijd goed toeven.
 
Terug
Bovenaan