Check inhoudingsplicht

ThomasMore

Well-known member
Beste forumleden,

Voor reparatie en aanleg van mijn oprit heb ik een offerte ontvangen van een aannemer. Bij controle van diens BTW-nummer op checkinhoudingsplicht.be krijg ik een rood scherm te zien met: "FOD Financiën. Verplichting tot inhouding: JA". Verder staat er nog vermeld dat het om een fiscale schuld gaat, over RSZ zijn geen gegevens bekend (?).

Ik heb dit aan de aannemer laten weten en volgens hem kwam dat omdat hij zijn aanslag had ontvangen maar de betalingstermijn nog niet was verstreken. Kan dit kloppen? Lijkt me nogal een vreemde uitleg vermits elke onderneming dan elk jaar zo'n rode periode zou hebben... Weet iemand wat de exacte redenen zijn voor een rode scherm? Vanwege het verstrijken van de betalingstermijn lijkt mij plausibeler...

Te veel rode vlaggen om die aannemer de werken te laten uitvoeren?

Merci!
 
Aannemers genoeg toch?
Waarom zou je in zee gaan met iemand waarbij je nu al een slecht gevoel bij hebt?
 
Naar mijn weten (niet 100% zeker) moet er al een ingebrekestelling bestaan om daarop te verschijnen.

artikel 400 WIB 92
4. De hoofdelijke aansprakelijkheid wordt beperkt tot 35 pct van de totale prijs van de werken toevertrouwd aan de aannemer of onderaannemer, exclusief belasting over de toegevoegde waarde. Zij kan worden aangewend voor de betaling in hoofdsom, verhogingen, kosten en interesten, ongeacht hun datum van vestiging, van de volgende schulden die bestaan op het ogenblik van het afsluiten van de overeenkomst:
1° alle schulden inzake directe en met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen op de inkomsten;
2° alle schulden inzake voorheffingen;
3° de buitenlandse belastingschuldvorderingen waarvoor in het kader van een internationale overeenkomst de invorderingsbijstand is gevraagd;

4° de niet betaalde bedragen in het kader van de in dit artikel bedoelde hoofdelijke aansprakelijkheid.

De schulden waarvoor een correct nageleefd afbetalingsplan bestaat en, de schuldvorderingen in de opschorting tijdens de periode van opschorting die wordt bedoeld in de wet van 31 januari 2009 betreffende de continuïteit van de ondernemingen worden niet beschouwd als schulden in de zin van deze paragraaf.


Zijn uitleg lijkt mij enorm vreemd gezien dat schulden die correct nageleefd worden via een afbetalingsplan, niet meegeteld worden voor de inhoudingsplicht
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij ook weinig plausibel dat de betaaltermijn nog niet verstreken is. Inhoudingsplicht is een bijzonder verregaande maatregel, waarin de (professionele) klant hoofdelijk (mee)aansprakelijk wordt voor de schuld, dat is niet zomaar een late betaling.
 
Ok, bedankt dat is al wat duidelijker...

Heb het 's gecheckt voor mijn eigen vennootschap en ik heb voor het eerste kwartaal van dit jaar een mail van mijn boekhouder ontvangen op 7 april met daarin bedrag bedrijfsvoorheffing bezoldiging bedrijfsleiders te storten aan de FOD Financiën voor 15 april. In het geval dat mijn onderneming onderhevig is aan de inhoudingsplicht kleurt dat scherm pas rood na het overschrijden van die 15 april veronderstel ik dan? Niet ervoor zoals de aannemer me wilt laten geloven?

Op de site van FOD Financiën vind ik weinig terug over de juiste modaliteiten. Maar vermoedelijk is het dus niet wat de aannemer beweert. In elk geval een rode vlag ook al zou ik de werken als particulier laten uitvoeren.

Merciekes allemaal!

En @TRUMP de man was zeer correct bij de prijsaanvraag en offerte dus moest zijn uitleg steek houden dan had ik die wel geëngageerd. Elke onderneming of zelfstandige heeft immers 'schulden' bij de fiscus, als je schuld definieert vanaf het moment van de aanslag... Vandaar dat ik het even wou checken he :)
 
Ok, bedankt dat is al wat duidelijker...

Heb het 's gecheckt voor mijn eigen vennootschap en ik heb voor het eerste kwartaal van dit jaar een mail van mijn boekhouder ontvangen op 7 april met daarin bedrag bedrijfsvoorheffing bezoldiging bedrijfsleiders te storten aan de FOD Financiën voor 15 april. In het geval dat mijn onderneming onderhevig is aan de inhoudingsplicht kleurt dat scherm pas rood na het overschrijden van die 15 april veronderstel ik dan? Niet ervoor zoals de aannemer me wilt laten geloven?

Op de site van FOD Financiën vind ik weinig terug over de juiste modaliteiten. Maar vermoedelijk is het dus niet wat de aannemer beweert. In elk geval een rode vlag ook al zou ik de werken als particulier laten uitvoeren.

Merciekes allemaal!

En @TRUMP de man was zeer correct bij de prijsaanvraag en offerte dus moest zijn uitleg steek houden dan had ik die wel geëngageerd. Elke onderneming of zelfstandige heeft immers 'schulden' bij de fiscus, als je schuld definieert vanaf het moment van de aanslag... Vandaar dat ik het even wou checken he :)
Volgens mij gaat dat zelfs op 16 april nog niet rood kleuren in jouw geval hoor, maar zeker niet ervoor nee
 
Ok, bedankt dat is al wat duidelijker...

Heb het 's gecheckt voor mijn eigen vennootschap en ik heb voor het eerste kwartaal van dit jaar een mail van mijn boekhouder ontvangen op 7 april met daarin bedrag bedrijfsvoorheffing bezoldiging bedrijfsleiders te storten aan de FOD Financiën voor 15 april. In het geval dat mijn onderneming onderhevig is aan de inhoudingsplicht kleurt dat scherm pas rood na het overschrijden van die 15 april veronderstel ik dan? Niet ervoor zoals de aannemer me wilt laten geloven?

Op de site van FOD Financiën vind ik weinig terug over de juiste modaliteiten. Maar vermoedelijk is het dus niet wat de aannemer beweert. In elk geval een rode vlag ook al zou ik de werken als particulier laten uitvoeren.

Merciekes allemaal!

En @TRUMP de man was zeer correct bij de prijsaanvraag en offerte dus moest zijn uitleg steek houden dan had ik die wel geëngageerd. Elke onderneming of zelfstandige heeft immers 'schulden' bij de fiscus, als je schuld definieert vanaf het moment van de aanslag... Vandaar dat ik het even wou checken he :)

Ik weet nu niet of dat dat marcheert voor bedrijven in andere sectoren dan bouw, vlees en bewaking
 
Ga alstublieft niet in zee met deze aannemer. Dit soort aannemers die met zaken niet in orde zijn, verpesten het ook voor andere aannemers die wel correct alles in orde willen hebben. Ze kiezen bv. ervoor om hun belastingen niet te betalen en kunnen zo opereren met lagere kosten en wie weet hoeveel die in het schuld gaat vooraleer ze ineens failliet zijn (en een tijd later weer hetzelfde riedeltje draaien).
Ik zou u ook aanraden om de laatste jaarrekeningen van hem te checken op https://www.staatsbladmonitor.be/index.html
Daar kan je ook al veel uit afleiden (hoe lang bestaat de firma al, heeft de firma veel leveranciersschulden/handelsvorderingen open staan?, staan de schulden in verhouding tot het eigen vermogen? (moest je er geen kaas van gegeten hebben, ik wil er wel eens een kijkje nr nemen, zend me dan zijn KBO nr in PM).
Fiscale inhoudingsplicht wil zeggen dat hij één of andere belasting niet betaald heeft. Ik weet niet precies wanneer je op rood komt op die site, maar zal zeker nog niet voor de limietdatum van de betalingen zijn. Ik werk zelf bij een aannemer en als wij zo iemand bv. in onderaanneming voor ons iets laten doen en die stuurt ons een factuur, zijn wij eigenlijk verplicht om dat bedrag eerst rechtstreeks naar de belastingen of RSZ te sturen. RSZ niet betaald heeft meestal te maken met RSZ bijdragen op personeel die niet betaald worden, maar als hij geen personeel heeft is dat misschien niet van toepassing.
Moest die toch een valabele reden hebben dat hij in die situatie is gekomen, kan je hem ook vragen dat hij eerst zijn fiscale schuld in orde maakt en dat je dan pas werken door hem laat uitvoeren (ook goede afspraken maken over voorschot - bedrag bij start der werken etc maken). Dus zeker niet te veel voorschot betalen (ik zou max. 10% doen bij zo iemand waar er al dingen mee schelen). Moest hij meer eisen kan je proberen afspreken dat je nog eens 20% betaalt op dag 1 van de werken (als je ziet dat hij met alle materiaal etc. toekomt) en dan per vordering van de werken in schijven bijbetalen.
 
Ga alstublieft niet in zee met deze aannemer. Dit soort aannemers die met zaken niet in orde zijn, verpesten het ook voor andere aannemers die wel correct alles in orde willen hebben. Ze kiezen bv. ervoor om hun belastingen niet te betalen en kunnen zo opereren met lagere kosten en wie weet hoeveel die in het schuld gaat vooraleer ze ineens failliet zijn (en een tijd later weer hetzelfde riedeltje draaien).
Ik zou u ook aanraden om de laatste jaarrekeningen van hem te checken op https://www.staatsbladmonitor.be/index.html
Daar kan je ook al veel uit afleiden (hoe lang bestaat de firma al, heeft de firma veel leveranciersschulden/handelsvorderingen open staan?, staan de schulden in verhouding tot het eigen vermogen? (moest je er geen kaas van gegeten hebben, ik wil er wel eens een kijkje nr nemen, zend me dan zijn KBO nr in PM).
Fiscale inhoudingsplicht wil zeggen dat hij één of andere belasting niet betaald heeft. Ik weet niet precies wanneer je op rood komt op die site, maar zal zeker nog niet voor de limietdatum van de betalingen zijn. Ik werk zelf bij een aannemer en als wij zo iemand bv. in onderaanneming voor ons iets laten doen en die stuurt ons een factuur, zijn wij eigenlijk verplicht om dat bedrag eerst rechtstreeks naar de belastingen of RSZ te sturen. RSZ niet betaald heeft meestal te maken met RSZ bijdragen op personeel die niet betaald worden, maar als hij geen personeel heeft is dat misschien niet van toepassing.
Moest die toch een valabele reden hebben dat hij in die situatie is gekomen, kan je hem ook vragen dat hij eerst zijn fiscale schuld in orde maakt en dat je dan pas werken door hem laat uitvoeren (ook goede afspraken maken over voorschot - bedrag bij start der werken etc maken). Dus zeker niet te veel voorschot betalen (ik zou max. 10% doen bij zo iemand waar er al dingen mee schelen). Moest hij meer eisen kan je proberen afspreken dat je nog eens 20% betaalt op dag 1 van de werken (als je ziet dat hij met alle materiaal etc. toekomt) en dan per vordering van de werken in schijven bijbetalen.
Bedankt voor je antwoord... bevestigt mijn gevoel om niet op deze offerte in te gaan. Het gaat hier wel om een zelfstandige zonder vennootschap dus geen balans die je kan checken. Code rood was er ook enkel voor fiscale schuld en niet voor RSZ schuld (maar die werkt vermoedelijk zonder personeel dus kan daaraan liggen).

Straf eigenlijk, ik wist niet dat dit binnen de bouwsector zo'n groot probleem was... Bewust schulden bij de fiscus aangaan is toch een langzame maar zekere executie van je bedrijf, onbegrijpelijk.

Ik dacht eerst nog dat die man pech kon hebben gehad of zo.
 
Ga alstublieft niet in zee met deze aannemer. Dit soort aannemers die met zaken niet in orde zijn, verpesten het ook voor andere aannemers die wel correct alles in orde willen hebben. Ze kiezen bv. ervoor om hun belastingen niet te betalen en kunnen zo opereren met lagere kosten en wie weet hoeveel die in het schuld gaat vooraleer ze ineens failliet zijn (en een tijd later weer hetzelfde riedeltje draaien).
Ik zou u ook aanraden om de laatste jaarrekeningen van hem te checken op https://www.staatsbladmonitor.be/index.html
Daar kan je ook al veel uit afleiden (hoe lang bestaat de firma al, heeft de firma veel leveranciersschulden/handelsvorderingen open staan?, staan de schulden in verhouding tot het eigen vermogen? (moest je er geen kaas van gegeten hebben, ik wil er wel eens een kijkje nr nemen, zend me dan zijn KBO nr in PM).
Fiscale inhoudingsplicht wil zeggen dat hij één of andere belasting niet betaald heeft. Ik weet niet precies wanneer je op rood komt op die site, maar zal zeker nog niet voor de limietdatum van de betalingen zijn. Ik werk zelf bij een aannemer en als wij zo iemand bv. in onderaanneming voor ons iets laten doen en die stuurt ons een factuur, zijn wij eigenlijk verplicht om dat bedrag eerst rechtstreeks naar de belastingen of RSZ te sturen. RSZ niet betaald heeft meestal te maken met RSZ bijdragen op personeel die niet betaald worden, maar als hij geen personeel heeft is dat misschien niet van toepassing.
Moest die toch een valabele reden hebben dat hij in die situatie is gekomen, kan je hem ook vragen dat hij eerst zijn fiscale schuld in orde maakt en dat je dan pas werken door hem laat uitvoeren (ook goede afspraken maken over voorschot - bedrag bij start der werken etc maken). Dus zeker niet te veel voorschot betalen (ik zou max. 10% doen bij zo iemand waar er al dingen mee schelen). Moest hij meer eisen kan je proberen afspreken dat je nog eens 20% betaalt op dag 1 van de werken (als je ziet dat hij met alle materiaal etc. toekomt) en dan per vordering van de werken in schijven bijbetalen.
Niet 100% mee eens. Gezien het een eenmanszaak lijkt te zijn zonder personeel, zou ik niet zomaar zeggen dat het een aannemer is die het slecht voorheeft en de sector vervuilt.

Genoeg bouwvakkers mét personeel gezien die gewoon gigantisch laks zijn qua papieren en daardoor regelmatig met achterstallige RSZ/belastingen zitten, dit verbaast me écht niet. Maar: je hebt natuurlijk een véél grotere kans dat er wél ernstige problemen zijn.

@ThomasMore : als je moeilijk iemand anders kan vinden én die aannemer voor de rest betrouwbaar is, zou ik naar de aannemer stappen en zeggen dat je wel degelijk wil met hem in zee gaan, maar dat een "vriend-boekhouder" zegt dat je in zo'n geval geen voorschot mag betalen, maar na de werken direct alles zal betalen. Wel dan ook een maximumtermijn van uitvoering van de werken afspreken, zodat je niet jarenlang aan hem gebonden zit. Als die man dit niet aanvaardt: zoek een andere.
 
Kan je dit niet gewoon opvragen Bij rsz/fod financien.
Ik zou toch proberen contact op te nemen en meer inlichtingen te vragen.
Al zeker onder het mom moest je het door de zaak laten uitvoeren dat je wil weten wat je moet doen en hoe je moet handelen.
 
Al zeker onder het mom moest je het door de zaak laten uitvoeren dat je wil weten wat je moet doen en hoe je moet handelen.
Dat is duidelijk hoor... Als ik die werken via mijn vennootschap zou laten uitvoeren dan moet ik op zijn factuurbedrag een % (staat vermeld op die inhoudingsplicht site, is afhankelijk van het factuurbedrag) inhouden en doorstorten aan de FOD Financiën. Hoe de overheid aan haar geld - via de gratis incasso - gaat geraken staat haarfijn uitgelegd :)
 
Kan je dit niet gewoon opvragen Bij rsz/fod financien.
Ik zou toch proberen contact op te nemen en meer inlichtingen te vragen.
Al zeker onder het mom moest je het door de zaak laten uitvoeren dat je wil weten wat je moet doen en hoe je moet handelen.

Dat is een big nono :p.

@ThomasMore
Ik kan trouwens bevestigen dat checkinhoudingsplicht.be enkel betreft over bedrijven in die bepaalde sectoren. Een IT bedrijf met schulden gaat daar bijvoorbeeld nooit op verschijnen.
 
Ik kan trouwens bevestigen dat checkinhoudingsplicht.be enkel betreft over bedrijven in die bepaalde sectoren. Een IT bedrijf met schulden gaat daar bijvoorbeeld nooit op verschijnen.
wat eigenlijk jammer is, dat is toch een systeem dat overal even nuttig kan zijn. Zeker als dan nog integratie met betaalsystemen zou mogelijk zijn.
 
@ThomasMore
Ik kan trouwens bevestigen dat checkinhoudingsplicht.be enkel betreft over bedrijven in die bepaalde sectoren. Een IT bedrijf met schulden gaat daar bijvoorbeeld nooit op verschijnen.
Ja weet ik: bouw, veiligheid, vleesindustrie... Soit, ik gebruikte mijn eigen bedrijfje om te checken wat door die checkinhouding beschouwd wordt als "schuld". Op mijn balans staat immers ook elk jaar een post verschuldigde belastingen...

Kort:

Stap 1: aangifte

Stap 2: fiscus laat je weten hoeveel belasting je verschuldigd bent en je krijgt een bepaalde termijn om die schuld te betalen

Sta je dan in het rood vanwege een schuld? Of pas na die termijn? Of pas na de aanmaningen enz? Voor mij een heel verschil om over de solvabiliteit van de aannemer te oordelen. Maar uit de reacties hier heb ik begrepen dat je op checkinhoudingsplicht waarschijnlijk pas rood kleurt als er een ingebrekestelling is gebeurd, wat al serieus klinkt.
 
Ja weet ik: bouw, veiligheid, vleesindustrie... Soit, ik gebruikte mijn eigen bedrijfje om te checken wat door die checkinhouding beschouwd wordt als "schuld". Op mijn balans staat immers ook elk jaar een post verschuldigde belastingen...

Kort:

Stap 1: aangifte

Stap 2: fiscus laat je weten hoeveel belasting je verschuldigd bent en je krijgt een bepaalde termijn om die schuld te betalen

Sta je dan in het rood vanwege een schuld? Of pas na die termijn? Of pas na de aanmaningen enz? Voor mij een heel verschil om over de solvabiliteit van de aannemer te oordelen. Maar uit de reacties hier heb ik begrepen dat je op checkinhoudingsplicht waarschijnlijk pas rood kleurt als er een ingebrekestelling is gebeurd, wat al serieus klinkt.

Je kan eens proberen in je myminfin van je onderneming.

Er bestaat een ander attest die je zelf kan vragen om te bewijzen dat je onderneming geen fiscale schulden heeft. Dat is automatisch naar mijn weten en krijg je onmiddelijk.

Daar kan je dan eens uittesten of een te betalen bedrag waar de betalingstermijn nog niet is verstreken, meetelt of niet voor dat attest :p.

Anders keertje bellen naar Financiën om gewoon algemeen eens te vragen wat dat telt of niet meetelt voor die checkinhoudingsplicht.be :p.
 
De inhoudingsplicht wordt enkel (automatisch) geactiveerd voor reeds vervallen schulden die zeker en opeisbaar zijn, dus enkel voor schulden waarvoor de limietdatum om te betalen reeds overschreden werd.

Bron: trust me on this one :unsure:

Zelf zou ik niet in zee gaan met een bedrijf in het rood. Niet enkel loop jij een verhoogd risico maar vennootschappen die niet in orde zijn met hun fiscale obligaties hebben tevens een oneerlijk voordeel tegenover hun sectorgenoten wat op het einde van de rit niemand ten goede komt
 
De inhoudingsplicht wordt enkel (automatisch) geactiveerd voor reeds vervallen schulden die zeker en opeisbaar zijn, dus enkel voor schulden waarvoor de limietdatum om te betalen reeds overschreden werd.

Bron: trust me on this one :unsure:

Zelf zou ik niet in zee gaan met een bedrijf in het rood. Niet enkel loop jij een verhoogd risico maar vennootschappen die niet in orde zijn met hun fiscale obligaties hebben tevens een oneerlijk voordeel tegenover hun sectorgenoten wat op het einde van de rit niemand ten goede komt
En deze zullen dus ook niet altijd hun afspraken met klanten nakomen. Ook al is dat in het begin wel zo, eerst schone schijn en dan plots falliet... Of je negeren en pas maanden later na afspraak en betaalde voorschotten opdagen.
 
En deze zullen dus ook niet altijd hun afspraken met klanten nakomen. Ook al is dat in het begin wel zo, eerst schone schijn en dan plots falliet... Of je negeren en pas maanden later na afspraak en betaalde voorschotten opdagen.
Ja, dat ook.

Betreft alle verhalen die je daarover leest in de krant: er gaat geen enkele ondernemer (met btw-nummer) uit die artikels in het groen gestaan hebben...
 
Terug
Bovenaan