Het grote verschil vind ik dat het nu nog altijd tijd en moeite kost om bagger te produceren. Met AI die een volledig eindproduct aflevert heb je met een druk op de knop honderden uren beeldmateriaal. De methoden die je nu hebt om het goeie boven te laten drijven zijn dingen als wedstrijden, prijsuitreikingen, festivals, tentoonstellingen, of digitale platformen. Hoe kun je dat nog volhouden in een wereld waar er honderden duizenden uren aan beeldmateriaal per dag wordt gegenereerd? Hoe zorg je er als opkomend talent voor dat iemand je stuff ooit nog te zien krijgt als er voor elk getalenteerd stuk kunst, er vijftigduizend generatieve stukken zijn? Als gevestigde waarde is het geen probleem, dan heb je je naam en is er sowieso een publiek dat je weet te vinden. Als nieuwe kunstenaar wordt het echter behoorlijk moeilijk, tenzij je op een manier je naam weet te verbinden aan een gerespecteerd instituut als een kunstschool.Ik zie AI wel eenzelfde impact hebben, de output gaat enorm verhogen, vooral van mindere kwaliteit maar af en toe gaan er zaken gecreëerd worden die goed onthaald gaan worden en die zonder AI nooit het daglicht gezien zouden hebben. We gaan ons door nog meer bagger en middelmatigheid moeten duwen maar da's uiteindelijk op grotere schaal doen wat we nu ook al moeten doen en daar hebben we wel methoden voor.
Misschien gaan we de komende jaren een evolutie weg van het digitale, terug naar fysieke kunst zien.