ChatGPT en andere praktische toepassingen van AI

GemaneDude

Well-known member
Crowdfunder FE

ChatGPT: Optimizing Language Models for Dialogue​

We’ve trained a model called ChatGPT which interacts in a conversational way. The dialogue format makes it possible for ChatGPT to answer followup questions, admit its mistakes, challenge incorrect premises, and reject inappropriate requests. ChatGPT is a sibling model to InstructGPT, which is trained to follow an instruction in a prompt and provide a detailed response.
We are excited to introduce ChatGPT to get users’ feedback and learn about its strengths and weaknesses. During the research preview, usage of ChatGPT is free. Try it now at chat.openai.com. (https://openai.com/blog/chatgpt/)

Sinds een week is dit model beschikbaar om uit te proberen. Nog maar vandaag ontdekt maar ik ben alvast zeer onder de indruk. Daarstraks had ik een error in mijn code maar was al uren aan het zoeken om het te fixen. De AI dan gevraagd om het te fixen en binnen de paar seconden was het in orde. Kan dus code schrijven, corrigeren, refactoren, maar kan ook verhalen of liedjes schrijven, text adventures maken, gewoon met je converseren etc. Ik zou zeggen, probeer het zeker eens uit!
 
Eergisteren ook wat liggen testen nadat ik het had zien passeren op de WAN Show. Een paar onnozele ideetjes voor Powershell scripts die ik had maar nooit tijd in heb willen steken gewoon eens uitgetypt. En de resultaten waren meer dan indrukwekkend. En on the fly gewoon kunnen zeggen "Ja, kan je functie Y er ook nog even insteken" om dan 10 seconden later het resultaat te krijgen. Blijkbaar hebben mensen er al volledige game mods mee geschreven. Echt een enorm indrukwekkend en tegelijk angstaanjagend stukje technologie.

Nu is het wachten op de eerste snuggere die denkt zijn werk te kunnen outsourcen en een heel bedrijfsnetwerk platlegt. :unsure:

Want dat is iets dat Luke tijdens de WAN Show aanhaalt dat inderdaad wel klopt. Het komt allemaal enorm correct en zelfzeker over, ook al is de gegeven info/code echt volledig fout.
 
Eens de stappen gevraagd voor een timing belt te vervangen bij een auto, dat lukt toch niet in de juiste volgorde.
Anderzijds gevraagd om governmentality te linken aan controle, en ja hoor.
 
Ik heb het ook even getest na ik het had gezien op de wan-show.
Ik heb hem een corperate e-mail laten schrijven en die heb ik bijna letterlijk kunnen overnemen.
Ik heb dan een gesprek gevoerd over actualiteit maar dat liep fout aangezien zijn informatie maar gaat tot vorig jaar. Vraag maar eens wat de datum van vandaag is.
 
Ik moet toegang geven tot mijn microsoft account, of mijn telefoonnummer geven als ik apart een account wil registreren. Daar heb ik ergens geen zin in. Wel geïnteresseerd in de werking. Iemand een andere manier om in te loggen?
 
Nog niet perfect maar zo'n jaar of 20 geleden was dat heel handig geweest :unsure:

Ik gaf ChatGPT de volgende opdracht:

Schrijf een A4 over het boek Le Petit Prince.

Le Petit Prince, geschreven door Antoine de Saint-Exupéry, is een wereldberoemd boek dat in 1943 werd gepubliceerd. Het verhaal gaat over een jonge prins die afkomstig is van een asteroïde en naar de aarde reist.

Tijdens zijn reis ontmoet de prins verschillende mensen, waaronder een koning die alleen maar kan regeren omdat niemand hem tegenspreekt, een drankzuchtige die de sterren wil tellen om ze later op te eisen, en een slechte raadgever die altijd het tegengestelde van wat hij zegt doet.

Op de aarde ontmoet de prins ook een kleine bloem die hem vraagt om water te geven. De prins wordt verliefd op de bloem en belooft haar te beschermen. Helaas verdwijnt de bloem later door een kat, waardoor de prins zich verlaten en eenzaam voelt.

Uiteindelijk keert de prins terug naar zijn eigen asteroïde en vertelt hij zijn verhaal aan de verteller van het boek. Hij leert de lezer dat liefde en vriendschap de meest waardevolle dingen in het leven zijn en dat we ons niet moeten laten afleiden door materiële bezittingen of macht.

Le Petit Prince is een diepzinnig en ontroerend verhaal dat de lezer uitdaagt om na te denken over de essentie van het leven en onze prioriteiten. Het is een must-read voor iedereen die op zoek is naar betekenis en vervulling in het leven.
Iets te kort dus ik gaf in:

Nog iets langer aub.


Le Petit Prince is een klassieker van de Franse literatuur en heeft wereldwijd miljoenen exemplaren verkocht. Het boek is geschreven in een simpele, poëtische stijl die zowel door volwassenen als kinderen kan worden begrepen en genoten.

Hoewel het verhaal op het eerste gezicht misschien eenvoudig lijkt, bevat het diepzinnige boodschappen over liefde, vriendschap, en de betekenis van het leven. De prins leert de lezer dat we ons niet moeten laten afleiden door oppervlakkige zaken zoals rijkdom en macht, en dat we in plaats daarvan moeten zoeken naar echte verbindingen met anderen.

Het boek is ook een allegorie voor de oorlog en de menselijke neiging tot het zoeken naar macht en overheersing. De prins reist naar verschillende planeetjes en ontmoet mensen die geobsedeerd zijn met hun eigen belangen en die niet in staat zijn om te genieten van het leven en de kleine dingen eromheen.

In het boek wordt ook duidelijk gemaakt dat we ons niet moeten laten leiden door onze eigen ego en dat we moeten leren om ons te verplaatsen in anderen. Door naar de behoeften en gevoelens van anderen te luisteren, kunnen we echte verbindingen maken en een dieper begrip van de wereld en onszelf krijgen.

Le Petit Prince is een uniek en onvergetelijk verhaal dat de lezer aanzet tot nadenken over de belangrijke vragen in het leven. Het is een boek dat zowel hartverwarmend als leerzaam is en dat zeker een plek verdient op je boekenplank.
Ideaal om op korte tijd teksten samen te stellen. Of het klopt weet ik niet, was het eerste boek dat in mij op kwam.
 
Of het klopt weet ik niet, was het eerste boek dat in mij op kwam.
Da's de valkuil natuurlijk. Je moet zelf het onderwerp heel goed kennen, want de AI kan dan wel niet liegen, het kan je wel foute informatie geven. Je moet de nodige kennis hebben om zelf de output van de AI te verifiëren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
The age of AI is upon us. Hopelijk geen Dune toekomst.... :unsure:
Persoonlijk vrees ik wel voor jobs waar de randvoorwaarden sterk gedefinieerd zijn. Ingenieurs comes to mind maar ook creatievere jobs kunnen mogelijks bedreigd worden.
https://impakter.com/art-made-by-ai-wins-fine-arts-competition/

In de bouw zie ik dan iemand die inputs geeft naar materiaal, bezetting, functie, temperatuur, luchtkwaliteit,... Allemaal heel definieerbaar en dan AI de meest kostenoptimale en energetische oplossing ziet naar voor schuiven in een timeframe die onhaalbaar is voor de mens.
 
Laatst bewerkt:
Vanwege al de debug nachtmerries dat ze gaan krijgen?

Of vanwege het aantal mensen die naïef genoeg zijn om te geloven dat dit hun job kan overnemen? Heel schattig, maar deze AI staat daar nog niet ver genoeg voor.

Schattig dat je denkt dat AI de jobs van programmers niet grotendeels zal overnemen. AI moet niet continu zaken opzoeken op Stackoverflow en bugs Googlen. Die lost dat direct op. Struisvogelpolitiek, je bericht.
 
Schattig dat je denkt dat AI de jobs van programmers niet grotendeels zal overnemen. AI moet niet continu zaken opzoeken op Stackoverflow en bugs Googlen. Die lost dat direct op. Struisvogelpolitiek, je bericht.

Schattig dat je denkt dat AI dat wel gaat doen. Dromen, je bericht.
 
Aan de copium.

Hetzelfde kan ik zeggen van u he. Bon, de toekomst zal het uitwijzen. Mocht AI toch de meeste programmeursjobs overnemen, zal ik mijn ongelijk hier komen toegeven. En jij?

Ik zal alleszins mij niet goed voelen bij de gedachte dat het een AI is die het medische apparaat bedient voor een operatie op mij uit te voeren.

AI is gebaseerd op wiskunde, en hoewel wiskunde al veel kan doen, kan het niet alles doen. Bijgevolg zal AI ook niet alles kunnen, en zullen er nog altijd progammeurs nodig zijn. Bijvoorbeeld om diezelfde AI te programmeren. Geen enkele reden voor programmeurs om met een ei in de broek te zitten, behalve als ze met mensen moeten discussieren die heilig van overtuigd zijn dat AI beter en/of goedkoper zal zijn, en dat ze de programmeur niet nodig hebben. Tot ze vastlopen met een probleem die de AI niet kan oplossen en schoorvoetend terugkomen naar diezelfde programmeur "om het voor hen op te lossen".

Op sommige vlakken zal er misschien iets minder vraag zijn naar programmeurs, maar op andere dan weer meer. Dus nee, geen reden voor diene ei. Daarnaast is er ook de kwestie in hoeverre mate AI mag gaan. De Autopiloot van Tesla heeft ook nog altijd een mens bij de hand nodig om het op eender welk moment de controle over te nemen. Aan de huidige snelheid van AI zal het nog meerdere jaren duren. Dus, de toekomst zal het uitwijzen.

Als je het hiermee nog niet begrijpt, of niet wil begrijpen, geef ik de handschoen door aan iemand anders die beter is in discussieren dan ik.
 
Van mij mag AI alles overnemen hoor, dan zal ik wel aan het strand cocktail staan slurpen. ;)

(de meeste programmeur-taken zijn vandaag al geoutsourced naar India en tegenwoordig zelf Afrika.)
 
Heeft vandaag toch wat moeite om wat grotere outputs te tonen. Ik krijg vaak een "error in body stream" bericht. Ik denk dat het meer succes heeft dan ze zelf gedacht hadden.
 
very impressed ! Ik heb gevraagd om swiftui code te schrijven voor een app die het weer fetcht voor 5 dagen, in Hasselt via de Dark Sky API en kreeg een perfect resultaat met de minimumtempratuur en maximum temperatuur voor de komende 5 dagen. Dan vroeg ik om windrichting en verwachte hoeveelheid regen mee op te nemen en kreeg een perfect geupdate code met windrichting en regen erbij. This gonne be big.
 
Laatst bewerkt:
very impressed ! Ik heb gevraagd om swiftui code te schrijven voor een app die het weer fetcht voor 5 dagen, in Hasselt via de Dark Sky API en kreeg een perfect resultaat met de minimumtempratuur en maximum temperatuur voor de komende 5 dagen. Dan vroeg ik om windrichting en verwachte hoeveelheid regen mee op te nemen en kreeg een perfect geupdate code met windrichting en regen erbij. This gonne be big.
Had hij bij u geen issues? Ik heb precies al wat vaker dat wanneer hij een grotere hoeveelheid code moet teruggeven dat hij op een gegeven moment stopt met een output te geven of die Body Stream error geeft.
 
Terug
Bovenaan