Champagnestreek (Frankrijk)

Silence

Well-known member
Nu ons weekend van vorig jaar (omwille van bekende reden) niet is doorgegaan, waren we nu nog eens aan het kijken voor een weekendje Reims/Epernay.

Op het vorige forum had ik ook al een topic gemaakt hierover.
Champagnehuizen als Moët en Casters kwamen hier regelmatig in terug dus zullen we zeker eens bekijken.

Zijn er ook nog mensen met andere tips? Eventuele mooie wandelingen of fietstochten in de buurt? (Een medereiziger is in verwachting dus ganse dagen champagne drinken heeft ze niks aan)
Of lekkere/gezellige adresjes om te eten? Mag altijd gedeeld worden.

We zijn nog aan het twijfelen om een dagje langer te blijven en even door te rijden naar Verdun. Iemand daar al geweest? Aan te raden of niet de moeite?
 
Wij zijn eind juni een 10 dagen in de Champagnestreek geweest (wel wat zuidelijker) aan Lac-Du-Der.
Aan dit grote meer is heel wat te doen (bootjes huren, fietsen rond het meer, natuurgebieden, openluchtmuseum ... ), maar dat is misschien wat ver rijden?!
Voor champagne zijn we gewoon naar een dorpje gereden en random ergens binnen gestapt waar de honden mee mochten.
 
Hier ook gedaan enkele jaren terug, een absolute aanrader is verblijf zoeken bij een familie die champagne maakt. En dan heb ik het niet over Moet en andere brol, maar echte champagne.

Vaak krijg je naast het verblijf een gratis rondleiding in de velden en productieketen met een gids (de eigenaar) met als kers op de taart een tasting op het einde.
 
De champagne van Pierre Trichet in de buurt van Reims is een aanrader. Betaalbare en lekkere champagne. Bij de grotere huizen betaal je voor een groot stuk ook de naam, maar die kelders zijn dan weer de moeite waard. Taittinger is daar een aanrader voor. Reims zelf is ook een aangename en mooie stad.

Van restaurant vond ik Anna-S (vroeger La table d'Anna) de moeite.
 
De champagne van Pierre Trichet in de buurt van Reims is een aanrader. Betaalbare en lekkere champagne. Bij de grotere huizen betaal je voor een groot stuk ook de naam, maar die kelders zijn dan weer de moeite waard. Taittinger is daar een aanrader voor. Reims zelf is ook een aangename en mooie stad.
Wij zijn zeer te spreken van Brunot. Ook betaalbaar en het is een klein familiebedrijfje dat alles volledig zelf doet vanaf de pluk van hun eigen druiven tot het bottelen. Het is gelegen in een klein dorpje Dizy in de buurt van Reims.
 
Iemand al bij Charpentier of Tribaut geweest ?

Casters heb ik gemaild maar ik kreeg een droge mail terug dat rondleidingen niet mogelijk zijn, enkel proeven en dan een prijslijst in bijlage.
 
Wij zijn vorig jaar Charles Mignon gaan bezoeken in Epernay. Is een redelijk groot familiebedrijf maar een zeer aangename tour, mooi domein, én goede champagne :p. Hebben ook Pommery bezocht qua groter huis, en dat is wel een impressionante kelder.
 
Pernet Mimin heeft goede champagne! De andere kant v Champagne is ook goed bij Champagne Rochet-Bocart.
Op zich zijn de grote afzetterij, maar voor een bezoekje (als je dat wil) is dat het beste. Ik steun liever de kleine champagneboer als ik effectief mijn Champagne koop.
 
ik kan zeker taittanger aanraden qua bezoek, zijn romeinse kalkmijnen die nu dienen voor champagne opslag. heel indrukwekkend om te bekijken, ligt ook centrum reims als ik mij kan herinneren.
qua lekkere champagne vond ik canard duchene ook wel een topper, zeker hun blanc de blanc
 
Pernet Mimin heeft goede champagne! De andere kant v Champagne is ook goed bij Champagne Rochet-Bocart.
Op zich zijn de grote afzetterij, maar voor een bezoekje (als je dat wil) is dat het beste. Ik steun liever de kleine champagneboer als ik effectief mijn Champagne koop.
We verblijven bij een champagneboerke die ook een rondleiding + tasting geeft :)
Ik wou dan inderdaad nog Mercier of Moët doen om het contrast te zien en ook gewoon eens geweest te zijn

Een rondleiding bij een bedrijfje dat middelgroot is gaat denk ik maar dezelfde uitleg opleveren dus dat mss laten vallen en gewoon nog een tasting erbij doen :)
 
Verdun is wel leuk, maar ik geloof dat daar alles gesloten is op maandag/dinsdagen. Stad is vrij klein, maar omringende bossen liggen vol met bunkers ed.

Pommery is ook een mooi wijndomein om te bezoeken in Rheims zelf. De tour is aan te raden, goede uitleg ook. De champagne zelf vond ik dan weer niet zo geweldig. Topchampagne is overigens Tsarine.
 
Mijn ouders gaan bijna elk jaar wel eens naar de Champagne streek en degene die ze meestal meebrengen zijn:

Gaspard-Crepaux
Rogge-Cereser
Thevenet
Isselee

Zelf ondertussen allemaal geproefd en mijn favoriet is de Gaspard-Crepaux. Ik denk dat de meeste van die hun champagnes tussen de 15 en 20 euro per fles kosten.
 
Ik ga het even hier neerzetten ookal is het niet tot de champagne streek.
Maar wie heeft ervaring met entre deux monts, namelijk de Belgische schuimwijnen wiscoutre blanc de blancs en bacquaert brut.
 
Ik ga het even hier neerzetten ookal is het niet tot de champagne streek.
Maar wie heeft ervaring met entre deux monts, namelijk de Belgische schuimwijnen wiscoutre blanc de blancs en bacquaert brut.
Super schuimwijn. Hier heb ik wat Blanc de blancs in m'n kelder liggen. Enorm fris van smaak, heeft 1 jaar sur latte gelegen. En persoonlijk naast Ruffus toch een van m'n favoriete Belgische schuimwijnen.
 
Daarnet omgereden, 2dozen blanc de blancs mee en een doos brut.
Daar geproefd en zeker niets om aan te merken, zeer lekkere schuimwijn.
Volgende keer wel eens naar champagnestreek maar deze kwam nu goed uit.
In de zomer daar wel eens teruggaan voor de rondleiding, zeer benieuwd naar.
 
Ik ga het even hier neerzetten ookal is het niet tot de champagne streek.
Maar wie heeft ervaring met entre deux monts, namelijk de Belgische schuimwijnen wiscoutre blanc de blancs en bacquaert brut.
Ben geen champagneliefhebber, maar heb daar enkele flessen rode wijn van thuis liggen en vond dat zeer lekker.
 
Volgend weekend ook eens naar de Champagnestreek. Heb de overnachtingen in Orbais geboekt.
En dan van daaruit op ontdekking. Nog wat meer tips hier ?
 
Ik vond het bezoek aan het Ruinart champagne huis echt bijzonder mooi.

Was zeker niet de goedkoopste, maar zonder twijfel één van de hoogtepunten van onze trip.
 
Terug
Bovenaan