Buitenlandse rekeningen aangeven

belloc

Active member
Dag,

Ik wil enkele buitenlandse rekening aangeven, maar het formulier op de website van het CAP vind ik onduidelijk op een paar punten.
Misschien zijn er hier mensen die me verder kunnen helpen?
Het formulier om een rekening aan te geven ziet er zo uit:

Gegevens van de rekeningen
Rekeningnummer (nr.3,a)
Benaming van de instelling (nr.3,b)
Land waar de rekening is geopend (nr.3,d)
BIC-code (nr.3,c)
Straat en nummer
Postcode en plaats
Provincie/Staat/Regio
Land
Het oudste belastbaar tijdperk gedurende hetwelk de rekening bestond (nr.3,e)
Eventuele datum van sluiting van de rekening (nr.3,f)
Laatste belastbaar tijdperk waarin de inkomsten van het kind gevoegd werden bij die van de ouders (nr.3,g)

Ik wil de volgende rekeningen aangeven:
* Kraken (crypto)
* Bittrex (crypto)
* EasyBroker (Broker)

Bij Kraken vind ik bij euro deposit:

IBAN: DE31 ...
BIC FDDODEMMXXX

Maar dan is er een referentiecode die mijn deposit identificeert met mijn account. Ik weet niet hoe ik dit correct kan aangeven.

Bij Bittrex zie ik bij SEPA transfer instruction 'IBAN number' en 'Memo/notes to recipient'. Memo is een code die je invult in de vrije mededeling, zodat de transactie bij jouw eigen rekening uitkomt. Ik weet hier ook niet hoe ik dit moet 'vertalen' naar het formulier.

Bij EasyBroker zou ik nog eens moeten kijken. Ik heb het al eens ingevuld, zo'n half jaar geleeden. Toen ondervond ik gelijkaardige moeilijkheden. Maar vreemd genoeg zijn bij CAP de informatie over m'n reeds aangegeven buitenlandse rekeningen weg, dus moet ik het allemaal nog eens overdoen...
 
Laatst bewerkt:
Zijn dat echte rekeningen? Staat het geld op jouw naam (ook fiscaal) als je daarnaar stort?
Volgens mij is Kraken (nog) geen echte bankinstelling. Die BIC en IBAN zijn de bankgegevens van Kraken zelf, niet van jou. De BIC hoort bij FIDOR BANK AG, in Duitsland, naar ik vermoed een tussenbank/tussenrekening voor Europese klanten.
Bittrex in Bermuda.
 
Je rekeningnummer is niet altijd het klassiek nummer, Ik denk dat je daar ergens een accountname kan invullen.

Zo gedaan vroeger bij mijn Degiro-rekening voordat je daar een eigen rekeningnummer had.
 
In de CAP kan je de gegevens over jezelf niet raadplegen. Je kan enkel wijzigingen doen. Ik vermoed dat ze je gegevens over EasyBroker niet vergeten zijn, deze zijn vermoedelijk enkel niet zichtbaar voor jouw.

Deze gegevens kan je opvragen door een brief te sturen naar:
Nationale Bank van België
Centraal aanspreekpunt
de Berlaimontlaan 14
1000 Brussel

In de brief vermeld je de gegevens die je wil opvragen, bv binnenlandse en buitenlandse bankrekeningen, samen met een kopie van je identiteitskaart.

Of de crypto-beurzen rapporteerde instellingen zijn weet ik niet zekerheid, maar ik vermoed van wel. Voor rekeningen waarvoor je geen eigen IBAN rekeningnummer hebt, wat het geval is bij veel brokers en crypto instellingen, moet je de klantencode of gebruikersnaam ingeven samen met de naam en het adres van de instelling.
 
is inderdaad niet altijd een typisch rekening nr. Ik heb zelf een aandelen rekening in USA en daar heb ik ook gewoon mijn accoutn nr gespecifieerd.

Let op - Fidelity is geen bank, enkel een broker. Ik heb van FOD zelf een brief gekregen dat ik alles moest regulariseren/in orde brengen. Dus somehow komen ze toch aan die info.....
 
Ik heb van FOD zelf een brief gekregen dat ik alles moest regulariseren/in orde brengen. Dus somehow komen ze toch aan die info.....
Dat is al een aantal jaar zo, automatische internationale uitwisseling van bankrekeninggegevens tussen een 100-tal landen. De fiscus weet van buitenlandse rekeningen perfect het saldo en de opbrengsten die je geboekt hebt.
 
Klopt, ze zijn bij de belastingdienst systematisch alle informatie over buitenlandse dividenden aan het aftoetsen met aangiftes van personenbelasting uit het verleden. Mijn vrouw kreeg een paar weken geleden een beschuldigende brief dat ze de iets van een 200$ dividenden niet had aangegeven, terwijl dit natuurlijk integraal onder het vrijgestelde bedrag valt.

On topic: je kan een pdf bestand downloaden na het ingeven van een nieuwe rekening, of na aanpassing van de gegevens. Het is wel de moeite om dat goed bij te houden, dan heb je er zelf zicht op wanneer het nodig zou zijn. Zo heeft Revolut vorig jaar een aanpassing gedaan in kader van Brexit. Om de aanpassing te doen heb je het originele rekening nummer nodig, dan is het wel handig om die pdf als referentie te hebben.
 
Dat is al een aantal jaar zo, automatische internationale uitwisseling van bankrekeninggegevens tussen een 100-tal landen. De fiscus weet van buitenlandse rekeningen perfect het saldo en de opbrengsten die je geboekt hebt.
Als ze het allemaal weten waarom moeten ze het dan nog vragen?
 
Dat is al een aantal jaar zo, automatische internationale uitwisseling van bankrekeninggegevens tussen een 100-tal landen. De fiscus weet van buitenlandse rekeningen perfect het saldo en de opbrengsten die je geboekt hebt.
Je hebt volgens mij nog brokers in pakweg de USA waar je hierbij aan kan ontsnappen, maar ze zijn zeldzaam aan het worden.
Bij IB sturen ze nu al 3 of 4 jaar alles automatisch door de fiscus.
 
Dus als je een rekening bij een broker als bv. Degiro hebt moet je dat aangeven?
 
Iedereen die belastingplichtig is in België moet zijn niet Belgische rekeningen aangeven aan de CAP en dit vermelding in je belastingaangifte.
 
Dus als je een rekening bij een broker als bv. Degiro hebt moet je dat aangeven?

Uiteraard, niet zo moeilijk:

https://cappcc.nbb.be/my.policy

  • 3a = account number
  • 3b = DEGIRO B.V.
  • 3d = Nederland
  • 3e = oldest year when you opened the account
  • 3f = date when you closed the account (if you already closed the account in the meanwhile)
  • 3g = oldest year when the earning of your kids where added to the parents earnings
  • 3c = Not applicable
  • 3c (last lines) = adress
Amstelplein 1, Rembrandt Tower - 9th Floor
1096 HA Amsterdam
Noord-Holland
Nederland
 
Omdat ze het allemaal nog niet weten :p.
Een deel om de belastingsbetaler te pesten die gebruik maakt van het vrij verkeer van kapitaal.

Mijn vrouw kreeg een paar weken geleden een beschuldigende brief dat ze de iets van een 200$ dividenden niet had aangegeven, terwijl dit natuurlijk integraal onder het vrijgestelde bedrag valt.
Ze krijgen enkel beknopte informatie binnen. Dus ze kunnen niet weten dat deze 200$ aan dividenden is vrijgesteld, in feite zouden ze vriendelijker moeten communiceren bij de fiscus als ze vragen hebben over je aangifte.

Ter info, je hebt het recht deze informatie in te zien, en kan deze daardoor terugvinden in MyMinFin.
 
Ze krijgen enkel beknopte informatie binnen. Dus ze kunnen niet weten dat deze 200$ aan dividenden is vrijgesteld, in feite zouden ze vriendelijker moeten communiceren bij de fiscus als ze vragen hebben over je aangifte.

Ter info, je hebt het recht deze informatie in te zien, en kan deze daardoor terugvinden in MyMinFin.

Ze gaan er inderdaad gemakshalve van uit dat je fraudeert en met kwaad opzet handelt, het taalgebruik in die brief is echt absurd agressief. Ze zetten daar dus een ambtenaar op voor een potentieel "ontdoken" bedrag van minder dan 100 EUR op een totaal belastbaar inkomen van rond de 100K EUR. En in véél gevallen is het dus verspilde moeite (en verspild belastingsgeld!), want men zit (ruim) onder het vrijgestelde bedrag.

Dat allemaal terwijl de echte rijken routineus tienduizenden euro's ontduiken of ontwijken (hashtag Panama papers).
 
Ze gaan er inderdaad gemakshalve van uit dat je fraudeert en met kwaad opzet handelt, het taalgebruik in die brief is echt absurd agressief. Ze zetten daar dus een ambtenaar op voor een potentieel "ontdoken" bedrag van minder dan 100 EUR op een totaal belastbaar inkomen van rond de 100K EUR. En in véél gevallen is het dus verspilde moeite (en verspild belastingsgeld!), want men zit (ruim) onder het vrijgestelde bedrag.

Dat allemaal terwijl de echte rijken routineus tienduizenden euro's ontduiken of ontwijken (hashtag Panama papers).
Ongelofelijk hé? We leven dan wel in een sociaal land zogezegd, maar daar bij de fiscus zijn toch echt serieus asociaal en wereldvreemd. Bij de sollicitatieprocedure zijn 1 van de vereisten waarschijnlijk: - wereldvreemde klootzak

Maar het is niet enkel in België dat dat zo is, ook in Nederland bv (zie toeslagenaffaire). Die halen daar echt precies plezier om mensen hun leven te vernietigen. Ze zijn zeer goed in halsstarrig zwart-wit kijken en er is geen greintje menselijkheid te bespeuren in de fiscus. Moesten ze daar een stel robotten plaatsen zou het niet anders zijn.

Gewoon maar 1 klein voorbeeldje. Moest gij nu 9 jaar terug voor een paar 100000 euro belastingen gaan ontwijken en ze ontdekken dat, zijt maar zeker dat ze gaan procederen en u compleet fucken. Ik denk dat de termijn tot waar ze kunnen teruggaan 7 jaar is (als het fraude is), maar ik dacht eens gelezen over een oude vrouw die 30 jaar terug voor een paar miljoen heeft ontweken en ze hebben dat voor de strafrechter gekregen waar ze alsnog dat alsnog konden bestraffen.
Maar als gij nu een fout maakt uit goede wil en zo 35 jaar lang te veel belastingen betaald? Nope, enkel de laatste 3 jaar terug. Ge moet maar niet zo dom zijn zeker?

Nog een voorbeeldje dat ik gelezen had:
Een boekhouder die jarenland geld zat te stelen van zijn werkgever. Werkgever ontdekt dat en gaat naar de rechtbank om dat terug te eisen. En dan inneens komt de fiscus daar om haar deel van de koek te eisen, aangezien dat gestolen geld van die boekhouder zogezegd "belastbare inkomsten" zijn. Resultaat: fiscus loopt weg met het geld, werkgever ziet niks terug.

Mijn haat voor de fiscus zit diep :angry:
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard, niet zo moeilijk:

https://cappcc.nbb.be/my.policy

  • 3a = account number
  • 3b = DEGIRO B.V.
  • 3d = Nederland
  • 3e = oldest year when you opened the account
  • 3f = date when you closed the account (if you already closed the account in the meanwhile)
  • 3g = oldest year when the earning of your kids where added to the parents earnings
  • 3c = Not applicable
  • 3c (last lines) = adress
Amstelplein 1, Rembrandt Tower - 9th Floor
1096 HA Amsterdam
Noord-Holland
Nederland

Bij mij wel een Duitse rekening bij flatexDEGIRO Bank AG.

Wat een grap, dat online portaal. Heb dat daarstraks online ingevuld en opgeslagen, en wilde net nog een aanpassing doen, maar van die aangifte van daarstraks is niets meer terug te vinden.
 
Ongelofelijk hé? We leven dan wel in een sociaal land zogezegd, maar daar bij de fiscus zijn toch echt serieus asociaal en wereldvreemd. Bij de sollicitatieprocedure zijn 1 van de vereisten waarschijnlijk: - wereldvreemde klootzak

Maar het is niet enkel in België dat dat zo is, ook in Nederland bv (zie toeslagenaffaire). Die halen daar echt precies plezier om mensen hun leven te vernietigen. Ze zijn zeer goed in halsstarrig zwart-wit kijken en er is geen greintje menselijkheid te bespeuren in de fiscus. Moesten ze daar een stel robotten plaatsen zou het niet anders zijn.
Het zijn precies Mr. Smith's uit The Matrix.
 
Ik heb een vermoeden dat je voor Degiro twee rekeningen moet aangeven. Enerzijds de bankrekening, de Duitse rekening bij flatexDEGIRO Bank AG en de Beleggersrekening bij flatexDEGIRO Bank AG Dutch Branch. Kan morgen weer anders zijn, ik kan er niet meer aan uit bij Degiro.
 
Terug
Bovenaan