BSOD's... gezocht: iemand die kan helpen (bv via Teamviewer)

videast

Active member
Hallo... ik sukkel al een tijdje met occasionele BSOD op een Win10 machine. Het gebeurt maar af en toe, bv 1x per 10-20u gebruik, maar het varieert. Tot nu toe was het altijd: "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"
Ik heb al al de suggesties die ik op de verschillende sites vond al toegepast: gpu drivers updaten, mem checks draaien, sfc, etc., maar zonder succes. Ik heb geprobeerd om de events logging te doorzoeken maar ook dat leidt niet tot een oplossing (wss door gebrek aan kennis).

Vandaag weer, maar nu eens een "DPG WATCHDOG VIOLATION".

Ik zou hier graag vanaf geraken, maar aangezien ik al de suggesties al geprobeerd heb, ben ik een beetje ten einde raad. Iemand die mij hiermee (via teamviewer bv) kan en wil helpen?
 
Laptop herinstalleren via teamviewer lukt niet echt. Dat zou mijn advies zijn.
Windows 10 Media creation tool downloaden op een USB stick zetten en er volledig over installeren.

Alles wat al langer dan 2 uur troubleshooting geduurd heeft moet je gewoon oplossen met reinstall, niet nog meer volk er bij betrekken en nog meer uren verdampen.
 
Enige wat ik nog kan aanraden is misschien eens memory swappen als je reserve liggen hebt. Anders zoals Five-seveN zegt eens Windows opnieuw installeren.
 
Ik was in de veronderstelling dat herinstalleren betekent dat ik ook alle applicatiesoftware weer moet installeren en configureren, inclusief het "naar je hand zetten", en terugvinden van bv zelf gedefinieerde presets (tegenwoordig een zoekplaatje waar ze die wegstoppen). Daarom had ik graag het probleem opgelost op de huidige installatie. Maar ik lees nu dat zo'n Repair Install/Upgrade ook toelaat om alle geinstalleerde programma's te behouden.... Dat maakt het wat aanvaardbaarder om dat eens te proberen. Alvast bedankt voor de suggestie, ik heb weer iets bijgeleerd.
Ik dacht dat die DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth en SFC /SCANNOW de eventuele fouten uit het OS haalden, maar die vonden niks.

Ik had al gelezen dat een memory probleem mogelijks de oorzaak kon zijn van die "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL", en daarom had ik urenlang een ramtest laten lopen (Mem Test64 van TechPowerUp), die geen fouten rapporteerde. Dus ging ik er van uit dat mijn ram ok was.

Ik heb jammer genoeg geen ander ram liggen. Maar ik was nog van plan om mijn 4x8=32 te vervangen door 2x32=64, dus mss is dit een aanzet om dat nu al te doen.
 
Ala je uw ram wil testen kan je ook gewoon op 1 latje eens draaien en dat nog wisselen van slot. Test dat met 2 verschillende latjes en als het dan nog blijft crashen reinstall.

Een reinstall met behoud van alle software is ook vaak geen oplossing, iedereen dat een pc heeft zou er moeten tegen kunnen dat je die herinstalleert. Allerlei “presets” kan je ook bewaren toch al weet ik niet helemaal wat je bedoeld met presets. Tenzij het een pc is van 20 jaar oud in een museum denk ik echt dat je kan herinstalleren, take the loss. Je kan ook gewoon een nieuwe harde schijf kopen en herinstalleren daarop en als je dingen mist steek dan even uw oude schijf er terug in check het en zet het over. Stel dat die ook crasht dan kan je gewoon terug je oude schijf steken en weet je dat het niet aan software ligt. Maar zoniet is ineens ook een hoop rommel weg die je allang niet meer gebruikt. Misschien ineens Windows 11 doen.
 
Laatst bewerkt:
Neen, geen museumstuk... iets van anderhalf jaar oud of zo (nog een behoorlijke machine: Ryzen 9 3950, 2x 1TB M2 SSD, HDs 12GB+4GB+4GB, RTX1070). Mijn vorige config heeft 8 jaar gedraaid zonder te moeten herinstalleren, en op het einde nog steeds super vlot (vlot volgens de 8j oude processor natuurlijk), die draaide na al die tijd nog als een lier. Vandaar dat het mij nu frustreert dat ik na een dik jaar alweer moet herbeginnen met installeren.

Het is geen probleem om een image van de systeem SSD te maken op één van mijn andere HDs, dus een andere HD hoeft niet.
Met Presets bedoel ik bv voorgedefinieerde export settings in mijn video montage pakketten. Ze stockeren die vaak diep verborgen in de appdata folder. Of bv plug-ins voor die programma's.

Het ambetante van die 4 ramlatten apart te testen, is dat ik soms 2 weken lang geen BSODs krijg, maar ook soms 2x op een avond. En als ik intussen videoapplicaties wil draaien in 4K, dan kom ik er niet met 1 lat van 8 of zelfs 2 van 8
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg ook onverklaarbare random BSOD's met mijn Ryzen 3900, meestal bij of vlak na boot.
Ik dacht eerst ook aan een memory issue.
Welk type/merk mobo heb je? Gigabyte toevallig?
 
nee, het is een MSI MAG x570 Tomahawk WIFI, met GSkill Ripjaws 3600 ramlatten (4x8).

Ik moet "hout vasthouden" maar het is alweer een tijdje geleden dat er nog eentje (BSOD) kwam... maar nu daag ik waarschijnlijk de goden uit ;-). Dat maakt het testen van bv 1 ramlat zo moeilijk. Ik kan 2x in een week een bsod hebben, maar het kan ook weken duren voor de volgend.

Bij mij gebeurde het nooit bij booten of vlak erna... was echt willekeurig. Ik had wel de indruk dat de BSOD kwamen als ik ofwel in Firefox aan het werken was, of als Firefox opstond in de achtergrond. FF wordt nochtans strikt geupdate naar laatste versie.
 
Zal misschien nog iets anders zijn als mijn probleem dan.
Ik heb het opgelost door de BIOS te updaten.
Wanneer ik de site van gigabyte bekeek stond de BIOS versie die mijn mobo had niet meer tussen de lijst.
Ik heb dus eerst 1 versie terug moeten gaan en vervolgens alle nieuwe BIOS 1 voor 1 geflasht. Sindsdien geen BSOD's meer.
Mobo zou uit de doos zen2 en zen3 compatibel geweest moeten zijn maar als ik de site bekeek was er een hele waslijst aan nieuwe BIOS beschikbaar met allerhande bugfixes.
Ik zou zeker eerst je BIOS volledig updaten voor je iets anders probeert.

Edit: Ik had ook soms weken geen BSOD's en andere keren 3 per dag. Was heel onvoorspelbaar, nu al een jaar geen enkele meer gehad.
 
@replix bedankt voor de tip, ik heb de hele shebang ge-update: Mobo Bios, chipset drivers, BT drivers, Wifi Drivers, realtec audio drivers, realtec PCI-E ethernet driver, alles naar de laatste versies zoals op de MSI site gevonden.
Nu zien of het iets uitmaakt (maar zoals gezegd, het is nu wel al een redelijke tijd geleden dat ik nog een BSOD heb gehad, dus voor deze updates.
 
Al eens een memtest gedaan? IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is zo ene die ik nog ken van vroeger bij problemen met het RAM geheugen.
 
Ik had al gelezen dat een memory probleem mogelijks de oorzaak kon zijn van die "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL", en daarom had ik urenlang een ramtest laten lopen (Mem Test64 van TechPowerUp), die geen fouten rapporteerde. Dus ging ik er van uit dat mijn ram ok was.
Ja, al gedaan... heeft een 4-tal uren gelopen, zonder fouten.
 
staat uw ram op de QVL van uw mobo ?
staan de juiste timings en clocks ingesteld in bios?
al eens lagere timings en clocks geprobeerd?
wat meer voltage gegeven?

welke voeding heb je?


sommige mobo's kunnen trouwens moeilijk overweg met 4 latten ram als het dual rank is. de momory controller ziet veel meer af dan bij single rank.
 
@zaj hierbij de antwoorden op je vragen:

Staat uw ram op de QVL van uw mobo ? --> op de QVL van MSI blijkbaar niet (maar heb deze config als compleet pakket gekocht met dit ram, van een zeer aktieve en volgens mij betrouwbare koper/verkoper hier op B&S). Ik had daar (QVL) al eens op gezocht vroeger, maar toen gelezen dat er eigenlijk nauwelijks 3600 RAM is die daar niet op draait.
Op de site van G.Skill kan ik F4-3600c16-8gvk niet vinden (raar!), maar wel F4-3600C16D-16GVK. Daarbij staat wel de Tomahawk WIFI, maar niet de MAG Tomahawk WIFI.

staan de juiste timings en clocks ingesteld in bios? --> denk het wel... gewoon XMP geactiveerd en gaf 3600Mhz en 16-16-16-36 volgens de bios

al eens lagere timings en clocks geprobeerd? --> neen, is niet echt de bedoeling ook hé. En omdat het soms een hele tijd (soms tot weken) kan duren voor ik een BSOD krijg, is zoiets testen ook ambetant.

wat meer voltage gegeven? --> volgens de bios draait het nu op 1.372... ik ben daar een complete leek in, dus van iets wat ik niet ken, blijf ik af. Tenzij iemand met kennis van zaken mij "veilig" advies kan geven
welke voeding heb je? --> Corsair RM750x --> staat wel op de QVL lijst

Hier twee snapshots van CPU-Z die mogelijks helpen. Dit zijn dus blijkbaar single rank latten.


CPU-Z 1.JPG


CPU-Z 2.JPG
 
die 3600 is de maximaal gegarandeerde overclock hé, dat is niet de baseclock van die ram. xmp zijn OC profielen.

draai eens een paar weken op 3.2ghz en als het dan niet meer voorvalt dan moet je voltage bijgeven of memory / infinity fabric tweaken.

mijn 4ghz ram op zen3 draait ook op 3800. niet omdat mijn ram geen 4ghz haalt ( doet zelf makkelijk 4.4) , maar omdat mijn IF ontabiel is op 2ghz. ik heb dezelfde true latency gehaald door het op 3800 te zetten en timings te tweaken.


je hebt een ZEN cpu 2 icm met een midrange mobo en 3600 mhz is daar het plafond. je mag meestal al tevreden zijn als je 3200 zonder problemen draaiende krijgt, zeker met 4 latten. de infinity fabric limiet zit bij zen 2 ook ongeveer op 1800 maar bij 90% van de mobo's krijg je die niet boven 1600 en die staat op 1800 bij jou. ( NB frequency)

uw infinity fabric verlagen naar 1600 en ram naar 3200 zou ik eens problemen. als je je IF op 1800 laat staan dan draait die uit sync en zit je met performance loss.


als dat een aantal weken zonder problemen draait kan je beginnen met uw ram goed te zetten op 3800 en die IF nog even laten staan. als dat blue screent dan weet je dat het aan de ram ligt. als het niet blue screened dan is het uw mobo die moeite heeft met een hoge IF clock.

in de realiteit gaat het u geen 2 %fps schelen van te zakken naar 3200 hoor. bij zen 2 ligt de sweet spot op 3200 en bij zen 3 op 3600. als je uw timings strakker kan zetten kan het u misschien zelf een performance boost opleveren. want een overbelaste infinity fabric geeft performance drops.
 
Laatst bewerkt:
Memtest moet je langer dan 4u testen om 'zeker' te zijn, maar bon. Kunnen aannemen dat dat het niet is.

De voorbije maanden is er een hoop problemen geweest met gpu drivers van nvidia. Ik zou je aanraden om eens DDU in veilige modus te laten draaien, terug in veilige modus op te starten, en dan de laatste nvidia driver opnieuw te installeren.

DDU is een programma dat je gpu driver, inclusief alle restanten die een gewone uninstall achterlaat, verwijdert. Klinkt stom, maar je zou versteld staan wat een verschil dit kan maken.
 
dank je wel, @Muscleduck, @zaj en @Rooo1o voor de constructieve bijdragen.

Ik heb gisteren nog eens een memtest86+ laten draaien (een ander progje, dan wat ik voorheen gebruikte). Het heeft 4 volledige cyclussen gedaan (max in free versie), meer dan 13u gedraaid, en geëindigd met 0 fouten. Het ram stond nog steeds op dezelfde XMP settings. Nu er dus vele uren ramtests gedraaid hebben, met 2 verschillende testprogramma's, zou ik vermoeden dat de kans dat er iets scheelt aan het ram redelijk klein is.

Die DDU procedure had ik ook al gelezen, en dat heb ik enkele maanden terug al eens gedaan. Nadien had ik toch terug BSOD... als NVIDIA wat problemen heeft gehad met hun drivers, kan het natuurlijk daaraan te wijten zijn. Zoals ik eerder al schreef, ik heb nu sinds een paar weken geen BSODs meer gehad. Heeft dat te maken met updates van de NVIDIA drivers... kan, ik weet het natuurlijk niet. Dat is het vervelende van deze situatie.

Ik denk dat ik nu even ga afwachten tot er weer een BSOD komt, en als het nog eens voorkomt, dan de downgrade van IF doen zoals Zaj voorstelde. Het is toch wel frusterend dat degelijk 3600 ram niet op 3600 kan draaien, op een mobo dat toch geen "cheap ass brol" is. OK, het is geen super-mobo, maar toch. Ik had bv hier gelezen dat dit toch wel behoorlijke energievoorzieningen heeft voor mijn 3950x.

Ik gebruik die PC voor 4K video editing, en die progs zijn zeer RAM hongerig. Daarom was ik aan het denken om eventueel mijn 32GB ram te vervangen door 64GB. Als ik dat zou doen, welk merk/type zouden jullie mij aanraden om zo weinig mogelijke problemen te hebben (maar wel betaalbaar natuurlijk). Als ik het goed lees, zeker een 2x32 en geen 4x16. En single rank. Ik heb niet zoveel plaats tussen RAM en de koeler erboven, dus dat speelt ook mee. De twijfel om het te doen, is de huidige overgang naar DDR5... een volgende config zal geen DDR4 meer zijn denk ik.
 
Er zit nog leven in die 3950X hé. Een upgrade naar 64GB ram op dat systeem is, voor videobewerking, zeker geen stom idee. Tenzij je, in je huidige werklading, soms nog ambetant veel moet wachten tot je cpu klaar geraakt. Dan kan je misschien wel upgraden naar een 7950X maar ja, dat is ook een nieuw moederbord, nieuwe koeler, en nieuw ram. Op zijn minst.

Qua ram ben ik content van mijn Crucial kitje. Geadverteerd als 3600 ram maar het draait voor mij probleemloos op 3800, zelfs met nog iets lagere timings dan stock. Dit op een 5950X. Het is spijtig dat mijn kit alweer niet meer verkocht wordt.
 
dank je wel, @Muscleduck, @zaj en @Rooo1o voor de constructieve bijdragen.

Ik heb gisteren nog eens een memtest86+ laten draaien (een ander progje, dan wat ik voorheen gebruikte). Het heeft 4 volledige cyclussen gedaan (max in free versie), meer dan 13u gedraaid, en geëindigd met 0 fouten. Het ram stond nog steeds op dezelfde XMP settings. Nu er dus vele uren ramtests gedraaid hebben, met 2 verschillende testprogramma's, zou ik vermoeden dat de kans dat er iets scheelt aan het ram redelijk klein is.

Die DDU procedure had ik ook al gelezen, en dat heb ik enkele maanden terug al eens gedaan. Nadien had ik toch terug BSOD... als NVIDIA wat problemen heeft gehad met hun drivers, kan het natuurlijk daaraan te wijten zijn. Zoals ik eerder al schreef, ik heb nu sinds een paar weken geen BSODs meer gehad. Heeft dat te maken met updates van de NVIDIA drivers... kan, ik weet het natuurlijk niet. Dat is het vervelende van deze situatie.

Ik denk dat ik nu even ga afwachten tot er weer een BSOD komt, en als het nog eens voorkomt, dan de downgrade van IF doen zoals Zaj voorstelde. Het is toch wel frusterend dat degelijk 3600 ram niet op 3600 kan draaien, op een mobo dat toch geen "cheap ass brol" is. OK, het is geen super-mobo, maar toch. Ik had bv hier gelezen dat dit toch wel behoorlijke energievoorzieningen heeft voor mijn 3950x.

Ik gebruik die PC voor 4K video editing, en die progs zijn zeer RAM hongerig. Daarom was ik aan het denken om eventueel mijn 32GB ram te vervangen door 64GB. Als ik dat zou doen, welk merk/type zouden jullie mij aanraden om zo weinig mogelijke problemen te hebben (maar wel betaalbaar natuurlijk). Als ik het goed lees, zeker een 2x32 en geen 4x16. En single rank. Ik heb niet zoveel plaats tussen RAM en de koeler erboven, dus dat speelt ook mee. De twijfel om het te doen, is de huidige overgang naar DDR5... een volgende config zal geen DDR4 meer zijn denk ik.

goh dat ligt meer aan de architectuur van AMD dan aan de ram hoor. Zen 1 had massas problemen met ram en compatibiliteit. het enige dat je op 3200 mhz kreeg was samsung B die. ik heb indertijd ook maanden liggen sukkelen met g skil tridentz rgb met exact dezelfde specs maar dan met sk hynix ram op mijn crosshair hero VI en ryzen 1700x. exact dezelfde soort problemen als jou. random blue screens waar soms weken tussen zat. overschakeld naar trident z met exact dezelfde specs maar samsung B die en het enige dat ik moest doen was xmp aanvinken en gaan. nooit meer last gehad.


dat komt omdat sinds de ZEN architectuur amd met chiplets werkt die geconnecteerd zijn ipv 1 grote chip. die communiceren via de infinity fabric en op zen 1 was die super kieskeurig met ram en kreeg je die zo goed als nooit boven 3200. je was praktisch verplicht om B-die ram te gebruiken als je ram wou met deftige snelheid.



vervolgens ZEN 2 :

betere infinity fabric, minder vendor picky, maar nog steeds moeite met clocks van 3600 of hoger. er bestaan daar waarschijnlijk wel weer ramlatten waar die het wel mee doet maar meeste kits draaien hier dan wel weer probleemloos op 3200. IF van 1600 zou zeker geen probleem mogen zijn. 1700 met wat geluk en 1800 met heel veel geluk.



zen 3 : idem maar dan met 200-400 mhz speed bumps. ( in dit geval is een 2Ghz IF de loterij winnen , 1900 haalbaar en 1800 mhz probleemloos voor de meeste)


zen 4 en ddr5: geen idee. heb zelf nog niet geupgrade en ben er niet zo hard in mee maar lijkt probleemloos te werken bij QVL kits.



uit ervaring kan ik zeggen dat het overgrote probleem van de blue screens op moderne AMD systemen te wijten zijn aan een te hoge IF clock of memory clocks. gpu driver crashes blue screenen anno 2022 niet meer bij NVIDIA( bij AMD wel nog).

bij een crash restart je system automatisch je gpu driver, begint je scherm te flikkeren en bevriest alles en crasht je game maar niet je OS. Je word netjes terug naar je desktop gezwierd met een melding dat de driver heeft moeten herstarten.

je moet je gpu maar eens overclocken net over de limiet en zien wat er gebeurt. perfect voorbeeld daarvan.
 
Laatst bewerkt:
Er zit nog leven in die 3950X hé. Een upgrade naar 64GB ram op dat systeem is, voor videobewerking, zeker geen stom idee. Tenzij je, in je huidige werklading, soms nog ambetant veel moet wachten tot je cpu klaar geraakt. Dan kan je misschien wel upgraden naar een 7950X maar ja, dat is ook een nieuw moederbord, nieuwe koeler, en nieuw ram. Op zijn minst.
Klopt, die 3950x draait als een tierelier ! Samen met de 1070 loopt mijn gebruik eigenlijk super-vlot. Alleen het inladen van een groot project (soms tot >1500 clips, en 20-30 min montage) duurt ietsje langer. Maar daar kan ik niet veel meer winnen, denk ik, want de projecten, en meestal ook de clips, staan op een NVME SSD drive die (als ik het mij goed herinner van een speed test) de 5000 MB/s overstijgt. Eenmaal alles binnen geladen is, is werken op deze config zeer vlot, en ook uitrenderen gaat, voor mij, snel genoeg. Ik werk niet voor het journaal, waar de klok tikt.... het is hobby voor mij. Dus 10 of 20 minuten uitrenderen naar een definitieve export file is best ok voor een film van 20-30 minuten. Een test-export op minder hoge settings, gaat nog sneller.
edit: tikfoutje verbeterd.
 
Terug
Bovenaan