Boxen/mma en breinschade

Hallo allemaal

Ik ben een student en ben van plan om voor 1 jaar aan mma te doen, alleen is het probleem dat ik bang ben dat het sparren mijn iq zal doen dalen door lichte breinschade door de repeterende blows tegen mijn hoofd.

Ik zal nu wat meer info geven. Het sparren werkt zo: er zijn 10 ronden van 3 minuten met 1 min pauze. De eerste 5 rondes zijn boxen, de rest mma. Het sparren is licht tot medium, alhoewel ik wel 1 harde jab tegen mijn hoofd gekregen heb. Van de 2 dagen dat ik getrained heb kreeg ik rond de 5 à 6 vuisten tegen mijn hoofd in totaal.

Nu mijn vragen zijn:
1) Zal boxen mijn iq verlagen na 1 jaar van trainen zonder knockout geslagen te worden en 1 keer per week een redelijk harde vuist tegen mijn kop te krijgen (70/80% kracht), zoja zou ik dan 6 maanden trainen.

2) Zal het verminderen van het aantal keer sparren van 3 naar 2 of 1 een groot effect hebben op mijn brein gezondheid, als in dat ik een paar iq punten zal besparen?

Ter verduidelijking met iq punten verlagen bedoel ik, of ik trager zal zijn mentaal en of mijn geheugen op lange termijn verminderd zal zijn. Ik zal ook licht sparren. Alvast bedankt voor uw antwoorden
 
Als je daarvan wakker ligt zou ik gewoon een gevechtssport doen waarbij er niet/weinig naar het hoofd wordt gemikt? Dan lijkt klassieke Engelse boks me zowat het slechtste dat je kan doen.

Uiteraard kan je hersenschade krijgen van slagen/impacts tegen het hoofd (zie ook: American football), maar er zijn echt geen cijfers van IQ punten hoor. Hoe zou je dat ook testen, een wetenschappelijke studie waar men mensen IQ testen laat afleggen voor en na trauma waarbij hersenschade wordt verwacht?
 
Als je daarvan wakker ligt zou ik gewoon een gevechtssport doen waarbij er niet/weinig naar het hoofd wordt gemikt? Dan lijkt klassieke Engelse boks me zowat het slechtste dat je kan doen.

Uiteraard kan je hersenschade krijgen van slagen/impacts tegen het hoofd (zie ook: American football), maar er zijn echt geen cijfers van IQ punten hoor. Hoe zou je dat ook testen, een wetenschappelijke studie waar men mensen IQ testen laat afleggen voor en na trauma waarbij hersenschade wordt verwacht?
Meerdere iq testen nemen over een lange periode. Ik weet dat externe factoren zoals slaap, focus, motivatie, tijd van de dag allemaal invloed zullen hebben op de resultaten en een groot deel van het verschil kunnen verklaren. Misschien is iq een verkeerde omschrijving, wat ik probeer te zeggen zal ik na die ene jaar meer moeite hebben om te redeneren / logisch nadenken, dingen te herinneren en studeren.
 
Dit leest gewoon als een slechte troll 🧌 post. Exact 1 jaar MMA of bij te veel risico op breinschade misschien maar één jaar? Hoe absurd is dat?
 
Dit leest gewoon als een slechte troll 🧌 post. Exact 1 jaar MMA of bij te veel risico op breinschade misschien maar één jaar? Hoe absurd is dat?
Doe even een enquete bij Jan en Mieke op straat en zeker 50% zegt 'Ja' op de vraag of je snel hersenschade kan oplopen als je zo'n klappen krijgt. Wedden?

Maar ja als je schrik hebt om hersenschade op te lopen, dan kan je beter gewoon niet aan de sport beginnen.
 
Meerdere iq testen nemen over een lange periode. Ik weet dat externe factoren zoals slaap, focus, motivatie, tijd van de dag allemaal invloed zullen hebben op de resultaten en een groot deel van het verschil kunnen verklaren. Misschien is iq een verkeerde omschrijving, wat ik probeer te zeggen zal ik na die ene jaar meer moeite hebben om te redeneren / logisch nadenken, dingen te herinneren en studeren.
Je vraagt cijfers die niet bestaan. Zo'n gecontroleerde studie kan niet uitgevoerd worden uit ethische overwegingen, en wat random boksers volgen is niet echt een gecontroleerde studie. Er zal een effect zijn hoogstwaarschijnlijk, of dat verwaarloosbaar is of niet kan je niet echt zeggen. Opnieuw: als je je daar zorgen over maakt zijn er vechtsporten genoeg die niet draaien rond mensen met hersenschade buiten westen slaan.
 
Dit leest gewoon als een slechte troll 🧌 post. Exact 1 jaar MMA of bij te veel risico op breinschade misschien maar één jaar? Hoe absurd is dat?
Beginnen met kickboks of BJJ o.i.d. voor je in MMA stapt is ook logischer dan u meteen in MMA te smijten.

Indien de poster serieus is: zoals @Sylverscythe reeds gezegd heeft, als je u daar zo'n zorgen in maakt kies dan voor een vechtsport zoals taekwondo. Daar leer je trappen/stoten om punten te pakken, niet om iemand K.O. te slaan.

In competitie zal hersenschade minder snel optreden wanneer er MMA handschoenen of blote vuisten gebruikt worden. Reden: een kwalijke slag zal sneller resulteren in een K.O. terwijl je door de demping van gewone bokshandschoenen die K.O. mogelijks gaat uitstellen en je meerdere klappen kan opvangen. Wat niet wegneemt dat een K.O. ongezond is natuurlijk.
 
In all seriousness.
Eén van de redenen waarom ik beslist heb om niet meer of amper nog te sparren is die hersenschade.
Ik heb nu een jaar of 7-8 elke week een 2-tal keer per week gemiddeld gespard en dat is voor mij voldoende geweest.
De meeste hersenbeschadiging komt ook vooral van de sparsessies en niet zozeer de wedstrijden als ik me herinner.

Ik heb het er alleszins zelf niet (meer) voor over om hersentrauma op lange termijn op te lopen, ik heb er voor mij uitgehaald wat ik kan en zie nu liever alleen nog wat fysiek af zonder al de bijhorende blessures (zowel aan de hersenen of de rest van het lichaam).
 
De meeste onderzoeken tonen aan dat ergens tussen 10 en 20% van gevechtssporters die zware klappen op het hoofd krijgen, permanente schade oplopen. 80-90% heeft er later dus weinig tot geen last van als ze ermee stoppen (na een eventuele herstelperiode).

Dus je moet zelf beslissen en het in overweging nemen of je ermee wil beginnen, en hoever je wil gaan.

Ik houd mijzelf altijd hetvolgende voor: Overdaad schaadt. (Wat kay zegt)
En begin bij het begin (Wat Mr-Anderson als raad geeft)
 
De meeste onderzoeken tonen aan dat ergens tussen 10 en 20% van gevechtssporters die zware klappen op het hoofd krijgen, permanente schade oplopen. 80-90% heeft er later dus weinig tot geen last van als ze ermee stoppen (na een eventuele herstelperiode).

Dus je moet zelf beslissen en het in overweging nemen of je ermee wil beginnen, en hoever je wil gaan.

Ik houd mijzelf altijd hetvolgende voor: Overdaad schaadt. (Wat kay zegt)
En begin bij het begin (Wat Mr-Anderson als raad geeft)
Heb je ook bronnen die die percentages kunnen staven?
 
Heb je ook bronnen die die percentages kunnen staven?

Maar onderzoeken verschillen wel eens natuurlijk, dus je zal altijd wel artikels vinden waarin een ander percentage staat. Hier gaat het wel over boksen.

Het onderzoek zelf heb ik wel niet gevonden. Laten we het erop houden dat een klein percentage van mensen die veel rake klappen op hun hoofd krijgen er permanent last van gaan hebben.
 
Je vraagt cijfers die niet bestaan. Zo'n gecontroleerde studie kan niet uitgevoerd worden uit ethische overwegingen, en wat random boksers volgen is niet echt een gecontroleerde studie. Er zal een effect zijn hoogstwaarschijnlijk, of dat verwaarloosbaar is of niet kan je niet echt zeggen. Opnieuw: als je je daar zorgen over maakt zijn er vechtsporten genoeg die niet draaien rond mensen met hersenschade buiten westen slaan.
Ik heb eerst gezocht naar worstelclubs in regio Gent maar vond er geen. Als je grappling clubs kent in regio Gent, dan zou ik er graag meer over weten.
 
Doe even een enquete bij Jan en Mieke op straat en zeker 50% zegt 'Ja' op de vraag of je snel hersenschade kan oplopen als je zo'n klappen krijgt. Wedden?

Maar ja als je schrik hebt om hersenschade op te lopen, dan kan je beter gewoon niet aan de sport begin
Dus ik ben gewoon aan het overdrijven?
 
Terug
Bovenaan