Boxen/mma en breinschade

Hallo allemaal

Ik ben een student en ben van plan om voor 1 jaar aan mma te doen, alleen is het probleem dat ik bang ben dat het sparren mijn iq zal doen dalen door lichte breinschade door de repeterende blows tegen mijn hoofd.

Ik zal nu wat meer info geven. Het sparren werkt zo: er zijn 10 ronden van 3 minuten met 1 min pauze. De eerste 5 rondes zijn boxen, de rest mma. Het sparren is licht tot medium, alhoewel ik wel 1 harde jab tegen mijn hoofd gekregen heb. Van de 2 dagen dat ik getrained heb kreeg ik rond de 5 à 6 vuisten tegen mijn hoofd in totaal.

Nu mijn vragen zijn:
1) Zal boxen mijn iq verlagen na 1 jaar van trainen zonder knockout geslagen te worden en 1 keer per week een redelijk harde vuist tegen mijn kop te krijgen (70/80% kracht), zoja zou ik dan 6 maanden trainen.

2) Zal het verminderen van het aantal keer sparren van 3 naar 2 of 1 een groot effect hebben op mijn brein gezondheid, als in dat ik een paar iq punten zal besparen?

Ter verduidelijking met iq punten verlagen bedoel ik, of ik trager zal zijn mentaal en of mijn geheugen op lange termijn verminderd zal zijn. Ik zal ook licht sparren. Alvast bedankt voor uw antwoorden
 
Als je daarvan wakker ligt zou ik gewoon een gevechtssport doen waarbij er niet/weinig naar het hoofd wordt gemikt? Dan lijkt klassieke Engelse boks me zowat het slechtste dat je kan doen.

Uiteraard kan je hersenschade krijgen van slagen/impacts tegen het hoofd (zie ook: American football), maar er zijn echt geen cijfers van IQ punten hoor. Hoe zou je dat ook testen, een wetenschappelijke studie waar men mensen IQ testen laat afleggen voor en na trauma waarbij hersenschade wordt verwacht?
 
Als je daarvan wakker ligt zou ik gewoon een gevechtssport doen waarbij er niet/weinig naar het hoofd wordt gemikt? Dan lijkt klassieke Engelse boks me zowat het slechtste dat je kan doen.