Bordspelreview: Ticket to Ride Legacy: Legendes uit het Westen

Ticket to Ride staat al jaren bekend als een van de populairste en best verkopende bordspellen. Het begon ooit met het vormen van treinroutes op een kaart van de VS, waarna Europa volgde. Vervolgens ontstond er een soort sneeuwbaleffect en zijn het aantal varianten amper nog bij te houden. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat ze zelden of nooit een steek lieten vallen, en dus quasi altijd goeie spellen op tafel brachten. In Ticket to Ride Legacy: Legendes uit het Westen wordt de klassieke gameplay naar een nog hoger niveau getild met een verrassingselement dat zowel fans, als nieuwkomers en veteranen keer op keer weet te boeien. Legacy-games zitten de laatste jaren ook enorm in de lift, dus een Ticket to Ride-variant kon niet uit blijven. Dit spel nodigt je niet alleen uit om routes te bouwen, maar om een reis te maken vol onverwachte wendingen, nieuwe regels en elementen die het spel steeds dynamischer maken. All aboard the hype train!

In Ticket to Ride Legacy speel je een campagne die zich in verschillende sessies ontvouwt. Elke sessie brengt een nieuw hoofdstuk in de verhaallijn, waarbij de spelregels en componenten geleidelijk veranderen op basis van de keuzes die de spelers maken. Na afloop van de campagne, heb je een volledig gepersonaliseerd exemplaar van Ticket to Ride dat je daarna nog kunt blijven spelen. Het spel is ontworpen door Rob Daviau, Matt Leacock en Alan R. Moon voor twee tot vijf spelers en volgt een verhaallijn die zich afspeelt in het Wilde Westen. Je start met de bekende spelmechanieken, zoals het claimen van routes en het verzamelen van treinkaarten, maar al snel wordt duidelijk dat dit geen normale treinreis is.

1000039734.png

Met treintjes spelen was nog nooit zo leuk

Vanaf de eerste sessie is het al merkbaar: Ticket to Ride Legacy voelt als een spel dat met je mee groeit. Je begint met de vertrouwde regels, maar verrassingen en toegevoegde elementen zorgen al snel voor onverwachte wendingen. Het is dan ook een spel waar je 'blind' aan moet beginnen, dus ik ga hier geen spoilers proberen weggeven (hoe graag ik dat ook zou willen). De eerste sessies zijn eigenlijk onverwachts kort, waardoor we de eerste avond drie spelletjes achtereen hebben gespeeld. Elke sessie wordt uiteindelijk langer en langer en nieuwe regels worden op een duidelijke manier toegevoegd. Het spel neemt uiteindelijk grote proporties aan, maar de nieuwe toevoegingen zijn zodanig goed uitgewerkt dat het nooit overweldigend wordt. Nieuwe regels geven een frisse draai aan de gameplay, en nodigen uit om steeds verder te willen spelen. Wat mij betreft, is met treintjes spelen nog nooit zo leuk geweest als in Ticket to Ride Legacy.

De toegevoegde elementen zorgen voor een betrokkenheid die je bij veel andere bordspellen niet tegenkomt.

Het heeft bij mij even geduurd eer ik gewonnen was voor het concept van legacy-spellen. Het idee dat je een campagne maar één keer volledig zou kunnen spelen en dat je onderdelen soms letterlijk moet kapotmaken, schrikte me nogal af. Uiteindelijk hebben spellen als Pandemic Legacy en Clank Legacy mij ervan overtuigd dat dit genre van bordspellen de gekende en geliefde klassiekers gewoonweg naar een volledig nieuw niveau kunnen tillen. Dat zijn echt meesterwerkjes, en ik kan nu al verklappen dat het met de Ticket to Ride-variant niet anders is. Net als in eerder vermelde spellen, kun je ook Ticket to Ride Legacy gelukkig blijven spelen na afloop van de campagne. Het zijn spellen die doorgaans het dubbele kosten van de standaardvariant, maar je krijgt waar voor je geld, en dat is eigenlijk nog een understatement.

Verkenning en samenwerking

Een bijzonder sterk aspect van Ticket to Ride Legacy is de balans tussen samenwerking en competitie. Hoewel je individueel probeert om routes te voltooien en punten te scoren, hebben je keuzes vaak invloed op de algehele dynamiek van het spel en zelfs op toekomstige sessies. Deze interactie zorgt voor memorabele momenten tussen spelers en maakt elke beslissing belangrijk. Bovendien biedt de verhaallijn een gevoel van gezamenlijk avontuur, waardoor het spel zich leent voor zowel gezinnen als vriendengroepen die op zoek zijn naar een uitdagende en meeslepende spelervaring. Toegegeven: deze review heeft een tijdje op zich laten wachten, maar ik vond het dan ook belangrijk dat ik heel de campagne kon uitspelen vooraleer ik een oordeel uitbracht. Wie al eerder legacy-games heeft gespeeld, kan misschien beamen dat het niet altijd makkelijk is om dezelfde groep spelers bij elkaar te krijgen, want ook hier is het zeker de bedoeling dat dezelfde spelgroep het avontuur volledig samen ervaart.

De basis van het spel is exact wat je gewend bent van Ticket to Ride-spellen. Je bezit een aantal routekaarten die bepalen welke trajecten je op het bord moet voorzien. Om dat te kunnen doen, verzamel je kaarten van bepaalde kleuren waarmee je in latere beurten kunt betalen om een route te claimen. Maar daar stoppen de gelijkenissen eigenlijk al. Er worden weinig regels van oude spellen gerecycleerd. De toegevoegde elementen zorgen voor een betrokkenheid die je bij veel andere bordspellen niet tegenkomt. Je investeert niet alleen in je eigen routes, maar in een verhaal dat zich met elke sessie verder ontvouwt. De grote speldoos zit dan ook vol borden, doosjes en zakjes die je niet mag bekijken of openen vooraleer je daar uitdrukkelijk een instructie voor krijgt. Dat op zich wekt al een groot gevoel van nieuwsgierigheid op. Al deze elementen geven het spel een ongeëvenaarde aantrekkingskracht. Het is erg moeilijk om minpunten te bedenken. Ja, er is het feit dat je steeds met dezelfde mensen moet spelen, maar als je op voorhand een goeie groep samenstelt, waarin iedereen de nodige interesse heeft om hier tijd in te investeren (en waarin hopelijk niemand afhaakt), haal je met dit spel een gegarandeerde winner in huis. Nog een laatste voetnoot: jullie moeten het helaas doen met promofoto's van Days of Wonder, want foto's van mijn eigen spel zouden te veel prijsgeven wat er te ontdekken valt.

Conclusie

Ticket to Ride Legacy: Legendes uit het Westen is zonder twijfel een meesterwerk in het legacy-genre. Het is een spel dat je mee op avontuur neemt in een meeslepend verhaal met mysterieuze twists en onverwachte wendingen. De voortdurende vernieuwingen in het bord en in de spelregels zorgen voor een ervaring die nooit dezelfde is, en je steeds weer nieuwsgierig maakt naar wat er de volgende keer zal komen. De vormgeving en componenten zijn gewoonweg top en de grote doos zit tot aan de rand gevuld met spelmateriaal, waarvan het meeste in het begin nog geheim wordt gehouden. Dit spel is een no-brainer voor fans van Ticket to Ride, fans van legacy-games, of gewoon fans van een oerdegelijk avontuur of bordspel. Want veel beter dan dit wordt het niet!

Pro

• Verrassende en evoluerende gameplay
  • Unieke campagne
  • Competitie vs samenwerking
  • Gevoel van betrokkenheid
  • Herspeelbaar na het 'einde'

Con

• Eenmalige campagne
  • Gebonden aan vaste spelers
9.5

Over

Uitgever