Bordspelreview: Ticket to Ride Europe

Ticket to Ride: Europe neemt je als moderne klassieker mee op een nieuw treinavontuur. De standalone versie van de oerklassieker “Ticket To Ride” brengt ons in deze editie naar het Europese vasteland. Net als het origineel blijft het spel elegant eenvoudig, is het in vijf minuten te leren en spreekt het zowel families als ervaren gamers aan. Asmodee brengt met de Unbox Now-campagne tien klassiekers opnieuw onder de aandacht. Ticket to Ride: Europe is hierbij eentje die zeker niet mag ontbreken in de verzameling. Komt het spel op gang zoals een boemeltrein, of raast hij door het Europese continent als een hogesnelheidstrein?

Het was reeds een vijftal jaar geleden dat Ticket To Ride: Europe bij ons op tafel kwam. Met 29 edities is er ondertussen een versie van Ticket To Ride op elk werelddeel en in elke grootstad, voor iedere vrienden- of familiegroep, voor jong en oud en als two-player of tot vijf spelers. Ticket To Ride: Europe dateert van 2005 en kan aanzien worden als één van de grondleggers van de moderne boardgamewereld. Of toch een spel waarmee je iedereen kan overtuigen wat je hobby precies inhoudt. Ticket To Ride: Europe kan je ook aan de niet bordspelliefhebber binnen de vijf minuten uitleggen door de eenvoudige gameplay.

TTR2.jpg


Begeleidt de conducteur je op het juiste spoor?

Op tafel komt een grote Europese landkaart waar een kleurrijk netwerk van treinroutes afgebeeld staan tussen steden. Er zijn een achttal routekleuren en de grijze neutrale routekleur die willekeurig verspreid staan op de kaart. Verder zien we dat de lengte van de treinritten varieert tussen een enkel ritje tussen Brussel en Amsterdam en de langste route tussen Stockholm en Petrograd van acht vakken lang. Er is een houten scorepion per speler en 45 treintjes per persoon. De treintjes zelf zijn uit plastiek vervaardigd en voelen vergeleken met de kwaliteit van de kaarten, het bord en de scorepion wat goedkoper aan. De kaarten zijn groter dan het origineel en zijn van degelijke kwaliteit. Het doel van het spel bestaat uit de meeste punten verzamelen door routes aan te leggen en bestemmingskaarten te vervolledigen. Met meer dan alleen een nieuwe kaart, bevat Ticket to Ride: Europe namelijk ook enkele nieuwe spelelementen vergeleken met het origineel. Zo heb je tunnels, stations en veerboten. Iedere speler ontvangt één lange route die van Noord naar Zuid of van West naar Oost bijna het ganse continent doorloopt. Iedere speler heeft elk nog drie kleinere bestemmingskaarten, waarvan hij er minstens twee houdt. Je hoopt hierbij dat er een overlap is tussen je langste route en je gewone routes, waardoor je bij de terminus het meeste punten kan sprokkelen. De langste ononderbroken route krijgt bovendien de Europese Express Bonus van tien punten, wat ik tijdens het spelen met @Sir. K wat over het hoofd gezien heb. In een tweespelersspel levert deze namelijk een delta van twintig punten op.

Ticket to Ride: Europe speelt als een trein!


Je beurt bestaat uit het verzamelen van de treinkaarten, een route claimen, bijkomende bestemmingskaarten trekken of een treinstation bouwen. Er zijn acht soorten gewone treinkaarten en veertien locomotieven. De kleuren van de treinkaarten komen overeen met de kleuren van de routes. De locomotief doet dienst als een jokerkaart in de kleuren en heeft nog een bijkomend aspect waar we later op terug komen. Met het trekken van de treinkaarten heb je de keuze tussen de vijf omgedraaide kaarten op tafel of de gedekte kaarten van de trekstapel. Kies je voor een openliggende locomotief, dan mag je enkel deze op hand nemen. Kies je een andere kleur; dan mag je twee kaarten nemen. Er zit geen limiet op het aantal kaarten, waardoor je soms net dat tikkeltje te lang wil wachten op die belangrijke kaart om je netwerk te vervolledigen.

TTR1.jpg


Met de trein naar Oostende

Het claimen van een route doe je door het aantal kaarten af te leggen in de juiste kleur. Je kan hierbij kiezen om een locomotief in te zetten als jokerkaart. Nadien tel je het aantal punten die bij je route hoort. Inzetten op de langste route van acht lang levert een ruime 21 punten op, waardoor het inzetten op deze route flink kan doorrekenen. Het spel eindigt wanneer een speler aan zijn laatste twee treintjes komt, waardoor het efficiënt inzetten van de treintjes een belangrijk onderdeel van het spel betreft. De locomotief kan je ook gebruiken om een veerbotenroute te bouwen. Een veerboot is een grijze zone die over een stuk water loopt. Ze zijn aangeduid met een locomotiefsymbool. Een veerbotenroute kan je enkel claimen als je een locomotief gebruikt, waardoor je deze minder snel inzet als jokerkaart.

Of je spaart de locomotief om een tunnelroute te claimen. De tunnels zijn een aangename aanpassing vergeleken met het origineel en bezorgen het spel een push-your-luck factor. Tunnels zijn aangeduid door middel van markeringen aan de rand van de vakjes. Wanneer je een tunnel wil bouwen, weet je niet precies hoe lang deze precies is. Je moet beschikken over het aantal kaarten die bij de route horen. Daarna worden kaarten van de gedekte stapel getrokken, en komt een kleur overeen, dan wordt de route ook een kaart langer. Een locomotief trekken zorgt dus standaard voor een langere route. Je wil dus bij het bouwen van de route enige zekerheid inbouwen, want slaag je er niet in, ben je je beurt kwijt. Het loont dus om één of meerdere locomotieven achter de hand te houden. Je komt een tunnel meerdere keren in je spel tegen, en je spoor errond leggen kost je anders te veel treintjes.

Je kan er ook voor kiezen om bijkomende bestemmingen te kiezen, maar elke niet afgewerkte bestemming zorgt voor minpunten aan het einde van het spel. Je kan geluk hebben dat de nieuwe routes allemaal reeds gebouwd werden, of mits enkele kleine stappen voltooid kunnen worden. Door veel kruispunten te bouwen, zorg je namelijk voor een sterk netwerk. Maar ook door het inzetten van een station heb je de mogelijkheid om nieuwe routes te verkennen. Je station levert op het einde van het spel een aantal punten op, waardoor je met het bouwen niet enkel een beurt opgeeft, maar ook punten weggeeft. Het voordeel is echter dat je een bepaalde stad in je netwerk kan opnemen. Je bouwt een treinstation op een stad waar je gebruik van wenst te maken en kan hierdoor kiezen uit een route van een tegenstander. Hierdoor hoeven jouw treintjes niet die specifieke route te bezetten om toch je bestemmingskaarten te vervolledigen en kan het je een langere route opleveren. Bij een tweespelersspel is het bouwen van een station al wat drastischer dan bij een vijfspelersspel, waar iedereen door Zurich of Frankfurt wenst te tuffen. In elke stad kan er slechts één station komen, waardoor je tijdig moet beslissen of je in een stad wil bouwen.

Conclusie

Ticket To Ride: Europe brengt met drie nieuwe elementen: veerboten, tunnels en treinstations de nodige diepgang die Ticket To Ride mist. Het doel blijft hetzelfde door het verzamelen en spelen van kaarten en zo steden te verbinden. Het spel is eenvoudig uit te leggen binnen elke groep en is snel op te zetten. Een familiespel dat door Asmodee terecht terug in de picture wordt geplaatst en genoeg kwaliteit meebrengt voor een volgende honderd miljoen verkochte edities.

Alle foto's werden aangeleverd door Henk Rolleman. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina namellor.

Pro

  • Push-your-luck element bij de tunnels
  • Stations zorgen dat je niet je route moet opgeven
  • Locomotieven zijn veelvuldiger dan verwacht
  • Voor iedere groep toegankelijk
  • Snel opzetbaar
  • Spel speelt sneller dan de NMBS

Con

  • Langste route niet onderschatten
  • Met twee spelers te weinig hinder
7.5

Over

Uitgever

  1. Asmodee
  2. Days of Wonder

Designer

Alan R. Moon

Aantal spelers

2-5

Tijdsduur

30-60 minuten
 
Terug
Bovenaan