Bordspelreview: Splendor: Marvel

Marvel is tegenwoordig niet meer weg te denken uit alles wat te maken heeft met entertainment. Zo sijpelt de invloed in de bordspelwereld de laatste jaren ook binnen. Naast de zoveelste Monopoly-variant waarin uiteraard Marvel ook zijn aandeel heeft, is vooral Marvel Champions erg populair geworden. Deze keer gaan wij aan de slag met Splendor: Marvel. Je zult gretig Infinity Stone-tokens verzamelen, een team van superhelden samenstellen en trachten te voorkomen dat slechterik Thanos de Infinity Stones in handen krijgt. Benieuwd wat deze Splendor-variant te bieden heeft!

Als je vertrouwd bent met bordspellen, heb je waarschijnlijk snel door dat we hier te maken hebben met een variant van het gekende en gerenommeerde Splendor dat het daglicht al zag in 2014. Splendor is een spel met prima gameplay, maar had in mijn ogen één enorm minpunt: het thema. Verschillende edelstenen en edellieden verzamelen om op die manier een sneeuwbaleffect te creëren en nóg meer van hetzelfde te verkrijgen, spreekt niet meteen tot de verbeelding. Het basisconcept werd integraal behouden, maar in een nieuw jasje gestoken. Elke component in Splendor: Marvel is herkenbaar als iets of iemand uit het enorme Marvel-universum. Dan rijst al snel de vraag: is dit slechts een goedkope re-skin, of heeft dit spel daadwerkelijk een meerwaarde ten opzichte van het origineel?

Splendor Marvel 1.jpg


Infinity Stones

De opzet van Splendor: Marvel is zodanig gelijkend op die van het origineel, dat iemand die vertrouwd is met Splendor er meteen aan kan beginnen. Je splitst de kaarten op volgens drie niveaus. Vervolgens leg je per niveau een rij van vier kaarten op tafel, met telkens een trekstapel ernaast. Afhankelijk van het aantal spelers leg je enkele stapels Infinity-tokens klaar, alsook een aantal locatietegels, en het spel kan beginnen. Tijdens je beurt heb je vier mogelijke acties: drie tokens nemen van drie verschillende kleuren, twee tokens nemen van dezelfde kleur, een karakterkaart reserveren, of een karakter aanwerven. Sterke superhelden aanwerven zal gewoonlijk je hoofddoel zijn, want die leveren punten én een permanente korting op voor toekomstige karakterkaarten. De kostprijs van een kaart kan bijvoorbeeld “twee rode tokens en één geel token” zijn. Stel dat je al twee karakters hebt aangeworven met een rode achtergrond, dan moet je voor die nieuwe kaart enkel één geel token betalen. Je moet dus proberen om efficiënt om te gaan met je tokens.

De juiste kaart op het juiste moment kopen, kan doorslaggevend zijn voor het verdere verloop. Dit zorgt voor een zekere spanning, omdat je steeds hoopt dat je tegenstanders niet op dezelfde karakterkaarten aan het jagen zijn. Je mag maximaal tien tokens in je bezit hebben, dus je moet een evenwicht zoeken tussen het verzamelen van tokens en het aanwerven van superhelden op de juiste momenten. Het spel eindigt wanneer een speler minstens zestien punten heeft gewonnen, minstens één superheld van elke kleur in zijn team heeft én een groen token heeft bemachtigd. Groene tokens vertegenwoordigen time stones en je krijgt er automatisch een als je een held van het hoogste niveau aanwerft. In tegenstelling tot de andere tokens, kun je de groene niet als betaalmiddel gebruiken, ze vormen enkel een streefdoel in je poging om het spel te winnen. Iedere speler krijgt evenveel beurten, dus als je zestien punten hebt verzameld, kun je nog altijd ingehaald worden door een speler die zijn laatste beurt nog tegoed heeft. Het spel komt traag op gang, je verdient dan amper punten. Je legt dan in feite de basis voor de laatste fase, waarin de punten werkelijk binnenstromen.

Splendor Marvel 2.jpg


Endgame

Met het afsluiten van de vorige paragraaf wordt meteen een van de verschillen duidelijk ten opzichte van het originele spel. Daarin had je als doel om vijftien punten te verzamelen. In Splendor: Marvel zijn er wat meer voorwaarden verbonden aan het in gang zetten van de endgame. Nog een leuk extraatje is het toevoegen van Avenger-karakterkaarten. Dit zijn kaarten waarop het iconische Avengers-symbool staat afgebeeld, en het rekruteren van deze superhelden kan je bonuspunten opleveren. De eerste speler die drie Avenger-symbolen heeft verzameld, krijgt een tegeltje dat drie bonuspunten waard is. Als later een andere speler meer dan drie van deze symbolen in bezit heeft, neemt hij die tegel én de bonuspunten meteen over. Het is dus een kleine maar leuke toevoeging die in onze ervaring al doorslaggevend geweest is voor winst of verlies. Verder zullen Splendor-veteranen niet meteen verschillen opmerken. Splendor: Marvel speelt nog steeds even vlot. Het is sowieso een leuk gevoel om je team steeds groter te zien worden, waardoor toekomstige, sterkere kaarten steeds goedkoper worden.

Ben je fan van Marvel en hou je van spellen met eenvoudige spelregels? Dan kun je Splendor: Marvel met een gerust hart aanschaffen.


Erg veel strategie komt er niet bij kijken maar je moet wel het overzicht goed behouden. Je kunt je focussen op bepaalde kleuren, om daar dominant in te worden, maar dat levert volgens mij meer nadeel dan voordeel op. Je moet om het spel te kunnen winnen kaarten van elke kleur verzameld hebben, wat niet het geval is in de originele Splendor. Verder komt het erop neer dat je de juiste actie op het juiste moment uitvoert. Het kan hierbij ook geen kwaad om de tegenstanders in het oog te houden. Soms kun je erg duidelijk zien op welke superheld ze aan het jagen zijn. Als jij diezelfde superheld in je beurt kunt betalen, kun je je tegenstander op die manier een hak zetten. Als je hem niet kunt betalen, kun je misschien wel de tokens nemen die de andere speler nog nodig heeft. Je zult echter overwegend bezig zijn met het rustig uitbouwen van je eigen team en het spel biedt dan ook amper interactie met andere spelers.

Splendor Marvel 3.jpg


Werkt het Marvel thema echt?

Zoals ik in het begin aanhaalde, had ik weinig voeling met het thema van de originele Splendor. De versie in het Marvel-jasje geeft me een erg dubbel gevoel. Enerzijds zou ik nu blindelings de Marvel-versie verkiezen boven de originele, maar anderzijds voelt het nieuwe thema nu wel erg “kunstmatig opgeplakt” aan. Ik heb eigenlijk helemaal niet het gevoel dat ik daadwerkelijk iets aan het doen ben met de aangeworven superhelden in mijn team. De kaarten zien er allemaal erg mooi uit, daar kan ik niks op aanmerken. Maar uiteindelijk ligt er voor mijn neus een grote verzameling bekende en obscuurdere Marvel-superhelden, en het enige dat ze “doen”, is me een korting geven bij het aanwerven van nieuwe, sterkere helden. Ik veronderstel dat je het kunt beschouwen als een invloed die je team uitoefent op die helden, zodat ze sneller overtuigd geraken om je team te vervoegen. Toch blijf ik na het spelen met het gevoel achter dat ze hier meer mee konden doen. Dit spel geeft me niet het gevoel van “ik heb een Marvel-spel gespeeld”. In feite kunnen ze hier om het even welk thema opplakken. Ik kan me bijvoorbeeld perfect voorstellen om hier een Harry Potter-, Lord of the Rings- of Game of Thrones-variant van te spelen. Maar goed, toch werkt het ergens ook wel, want ik kijk nu eenmaal veel liever naar kaarten van Spider-Man, Hulk en Iron Man dan naar de generische edellieden uit de originele Splendor. Dat, en het feit dat er enkele subtiele toevoegingen zijn in Splendor: Marvel, maakt dat ik nu enkel nog de Marvel-variant zal spelen. Heb je echter helemaal niks met Marvel en ben je fan van de originele Splendor? Dan is er geen reden om Splendor: Marvel te kopen.

Conclusie

Splendor: Marvel is een goed spel en erg geschikt voor beginnende spelers. In enkele minuten ligt alles speelklaar, het spel duurt niet lang en beurten zijn zo voorbij. Ben je fan van Marvel en hou je van spellen met eenvoudige spelregels? Dan kun je Splendor: Marvel met een gerust hart aanschaffen. Toegegeven: het thema voelt wat aan als een gimmick, maar onder de Marvel-façade zit wel een klassieker met oerdegelijke gameplay. De geluksfactor is niet echt aanwezig, je winst of verlies zal vooral afhangen van je inzicht en eigen acties en die van je medespelers. Qua productiewaarde hebben we hier ook te maken met een topper: de componenten krijgen allemaal netjes hun plaats in de doos en alle onderdelen zijn van topkwaliteit.

Pro

  • Mooi, authentiek Marvel artwork
  • Splendor blijft een goed spel
  • Eenvoudige spelregels
  • Tokens voelen aan als pokerchips

Con

  • Thema is leuk maar weinig relevant
  • Weinig interactie
7.5

Over

Uitgever

  1. Space Cowboys
 
Terug
Bovenaan