Bordspelreview: Sinister Circus

We hoeven niet langer in spanning te wachten op de komst van de freaks. In het holst van de nacht rolde de kilte binnen. Sombere, fluisterende melodieën doen kinderen ontwaken uit hun slaap. Een geur van angst en opwinding vult de kamer. De warme zomerwind blaast zachtjes de geur van exotische snoepjes naar binnen. Het saaie leven in dit kleine stadje wordt opgeschrikt met de komst van Sinister Circus. Als ceremoniemeester van dienst, ben jij degene met de touwtjes in handen van dit afzichtelijk spektakel. Jij komt spanning brengen in de nietige levens van de massa met je geweldige en bizarre attracties. Alleen ben je niet de enige show in de stad en zal je moeten concurreren met de curiositeiten van beduchte tegenstanders. Bouw jij het meest bizarre en verleidelijkste circus van de stad?

Het doel van Sinister Circus , dat we dankzij distributeur Geronimo Games konden reviewen, bestaat uit het opbouwen van het meest succesvolle circus. Door middel van een biedsysteem onder gesloten envelop, probeer je de meeste contracten binnen te halen, de attractiefste attracties te bouwen en de opdringerigste optredens in te plannen. Iedere speler krijgt een startkapitaal, een reeks contracten en een deel circuskaarten (attractiekaarten en optredenkaarten). Verder bezit elke speler een kleurrijk spelerscherm en bijhorende kartonnen wagon om de biedingen geheim te houden. De circuswagons hebben als grootste nadeel dat ze steeds wat loskomen, wat me tijdens het spelen toch ferm geërgerd heeft. Ook de papierkeuze van de spelregels is niet iets waar ik direct warm van loop. De spelregels zijn geprint op papier dat doet denken aan hard krantenpapier, waardoor spelen met een drankje op tafel alvast enige risico's met zich meebrengt. De circuskaarten bestaan uit verschillende kleuren om gemakkelijk het onderscheid tussen de verschillende kaarttypes duidelijk te maken. Het sinister ontwerp van Bruno Faidutti laat weinig aan de verbeelding over en is een mengeling van een carnavaleske vertoning en Halloween voor beginners. Verder bevat Sinister Circus nog een aantal prestatietegels, die er verder helemaal niets toe doen. Maar dit past wel bij het quirky karakter van het spel.

20230429_202039.jpg

Spinsuikerkraam

Maar hoe verloopt het spel nu? Sinister Circus wordt gespeeld in verschillende ronden en eindigt van zodra elke speler nog drie circuskaarten op handen heeft. Indien dat zo is, leg je nog één attractiekaart voor je circus en worden de punten geteld. Elke ronde bestaat uit een aantal verschillende stappen, maar komt steeds neer op wisselend koper en verkoper zijn. Als verkoper zet je een veiling op voor één van je circuskaarten in je hand. Deze circuskaart bied je openlijk aan de medespelers aan. Met een spel van vier spelers heb je slechts één verkoper, bij elke andere spelersgrootte heb je een tweede verkoper én kaper op de kust.

Je kan namelijk maar op één van beide kaarten bieden. Het spel leent zich er dus toe om met minstens vijf spelers te spelen om de betere interactie te verkrijgen. Om te bieden plaats je om het even welk aantal munten en/of contracten in je persoonlijke wagon. Deze inhoud is geheim voor de medespelers en plaats je bij de koopwaar. Als verkoper mag je vanzelfsprekend niet op je eigen koopwaar bieden en ben je verplicht om bij de andere verkoper een bod uit te brengen. Er dient minstens één munt of contract in je wagon gelegd te worden, indien mogelijk. Maar munten en contracten zijn ook rechtstreeks je overwinningspunten, waardoor je uiteraard ook niet te veel wenst te bieden. De eerste verkoper gaat nadien over naar veiling van de koopwaar.

20230429_201932.jpg

Kom naar de voorstelling​

Bij de veiling kies je als verkoper van welke wagon je stiekem de inhoud wenst te bekijken. Je kan kiezen om het bod te accepteren of alsnog af te wijzen. Indien je het bod accepteert, dan neem je als verkoper de inhoud van de wagon (munten en/of contracten) en plaatst deze achter je spelersscherm. De eigenaar van de wagon, krijgt de circuskaart en deze kaart wordt nadien gespeeld. Indien het een attractiekaart betreft, wordt de kaart geplaatst in de voorstelling van de speler. Deze kaarten blijven de ganse voorstelling liggen, tenzij ze worden gestolen of verwijderd door speleffecten. Het effect van de attractiekaarten kan zowel invloed hebben op het spel ofwel beïnvloeden ze de eindscore. Is het een optredenkaart, dan treedt het effect van deze kaart direct op. Maar het is niet zeker dat je bod uiteraard geaccepteerd wordt. Indien je bod wordt afgewezen, wordt de wagon inclusief inhoud, teruggestuurd naar de eigenaar. De verkoper kan al dan niet een volgend bod bekijken, maar elk afgewezen bod is definitief. Het gesloten biedsysteem is een dans tussen verleiding en manipulatie. Want door de nodige interactie en je eigen bod te verkopen, probeer je de meeste kaarten voor de goedkoopste prijs te verkrijgen. Je wil uiteraard je tegenspelers niet met een kluitje in het riet naar huis sturen, want zo vervalt je geloofwaardigheid.

Place your bets!


Doorheen het spel verkrijg je verschillende kaarten, bouw je verder aan je circus en krijg je biedingen binnen met contracten op andere locaties. Omdat je op verschillende manieren setjes probeert te verzamelen, krijg je ook doorheen het spel verschillende end-game mechanismen. Je verdient overwinningspunten door het verzamelen van de koperen, zilveren of gouden munten. Verzamel je contracten, dan verdien je overwinningspunten door de meeste contracten te verzamelen van een soort. Ook elke set van vier verschillende types contracten levert je een aardig aantal punten op. Verder heb je de mogelijkheid om ook de oranje collectiekaarten te verzamelen, waarbij elke set weer punten oplevert. En als laatste heb je nog de attractiekaarten die bijkomend punten opleveren. Zo kan je met de nachtmerrie-express bijkomende overwinningspunten scoren per set contracten. Je leest het duidelijk, Sinister Circus is een bordspel dat puur op setverzameling draait. In de loop van het spel koop je echter een aantal kaarten, loop je ook een aantal biedingen mis, waardoor je tactiek bijgestuurd moet worden doorheen het spel. Iedere speler ontwikkelt zijn eigen eindscorespel, waardoor je niet elk spel dezelfde tactiek zal kunnen toepassen. Het spel eindigt wanneer de spelers allemaal exact drie kaarten op hand hebben. Hierbij plaats je nog een laatste attractiekaart op het bord, waarmee je je score sterk kan beïnvloeden of een bijkomend effect op je tegenstanders kan bekomen.

20230429_202128.jpg

Acht kleine wagonnetjes

Sinister Circus komt het beste aan bod met minstens twee verkopers (vijf of meer), om zo het verkoop- en aankoopproces het meest attractief te maken. Je wordt gedwongen om je bod zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Je wil jouw deal het meest aanpassen aan de strategie van de tegenstander en je bekijkt alvast welke attracties op tafel liggen om je bod aan te passen. Met twee verkopers is er meer verkoopspektakel dan met slechts één verkoper. Het verkoopproces is zeer intuïtief, en na de tweede ronde krijg je het spel snel onder de knie. De kwaliteit van de kartonnen wagons is echter ondermaats, en persoonlijk erger ik me eraan dat deze doorheen het spel elke keer weer loskwamen. De circuskaarten zelf zijn dan weer uitstekende kwaliteit en het artwork past perfect bij het thema.

De verschillende scoring strategiën zorgen ervoor dat er voldoende variatie mogelijk is om het spel toch verschillende malen te spelen. Een scoringsformulier was op zich niet nodig, maar is wel aanbevolen om de verschillende scoringsmechanismen bij te houden. Want ook al staat het op je spelersscherm, deze kan je niet even vlak voor je neus houden omdat dan je volledige voorraad en punten zichtbaar worden. Een zeer leuk spel, die de nodige interactie in zich heeft, maar ik blijf op mijn honger zitten qua kwaliteit van de componenten.

20230429_201818.jpg

Conclusie

Sinister Circus is een bordspel met setverzameling waarin tot acht spelers het grootste circus proberen op te bouwen. Doorheen het spel kopen spelers kaarten met eindscoreregels of onmiddellijke effecten via gesloten biedingen. Hierdoor ontwikkel je je eigen techniek doorheen het spel. Sinister Circus komt het best tot zijn recht met minstens vijf mondige spelers, waardoor deze bij de betere groepen wel op tafel zal komen. De kartonnen wagons spelen zijn leuk gevonden, maar de kwaliteit kon net iets beter. Gelukkig maken de overige spelcomponenten dit deels goed.

Pro

  • Gesloten biedingen
  • End-game mechanisme
  • Tot acht spelers

Con

  • Kartonnen wagons
  • Minstens vijf spelers is aanbevolen
  • Gemis aan scoreformulieren
6.5

Over

Uitgever

  1. Bannan
  2. Geronimo Games

Designer

Bruno Faidutti

Aantal spelers

4-8

Tijdsduur

45 minuten
 
Terug
Bovenaan