Bordspelreview: Oma's Woeste Waslijn

Soms krijg je van die reviewvoorstellen waar je toch even van opkijkt. “Hey Sir. K, interesse om een bordspel genaamd “Oma’s Woeste Waslijn” te reviewen?”. Als liefhebber van bordspellen en met een zoon van vier kon ik dat uiteraard niet laten. Hoewel mijn zoon de aandachtsspanne van een goudvis heeft, ging ik de uitdaging aan. Of het een ontspannen vader – zoon-moment was, of eerder een bron van frustratie, ontdek je in onderstaande review!

Megableu is geen kleintje als het gaat om bordspellen voor kinderen. Het Franse bedrijf heeft sinds zijn ontstaan in 1994 een heuse reputatie opgebouwd op internationaal niveau. De basis ontstond bij een educatief spel om de woordenschat van kinderen te verrijken, maar het gamma groeide sindsdien verder uit, waardoor ook actiespellen, familiespellen, volwassenen spellen, et cetera beschikbaar zijn. Oma’s Woeste Waslijn is daar eentje van!

Oma 1.png


Tijd voor de was, oma!

Aan de vrolijke, kleurrijke, kortom aantrekkelijke doos zie je het meteen: Oma’s Woeste Waslijn wordt een doldwaze ervaring! Als fan van bordspellen, en toegegeven een beetje een pietje-precies, ben ik altijd enorm voorzichtig bij het openen van dozen. Alles moet in goede staat blijven en na het spelen zorgvuldig terug op zijn plaats. Dat was in dit geval toch anders: na de vraag aan mijn zoon of hij zin had om het ‘oma-spelletje’ te spelen, begon hij als een hyperkineet de doos open te halen en oma aan haar kleed te trekken. Tot zover de voorzichtige aanpak, al was het fantastisch om mee te gaan in zijn enthousiasme.

In de doos bevinden zich een waslijn, een basis, een oma met jurk en bril en heel wat was. De bedoeling is simpel: oma’s bh’s en onderbroeken ophangen aan de waslijn. Uiteraard zal dat minder simpel worden dan het lijkt, want er komen toch wat uitdagingen bij kijken. Over uitdagingen gesproken, de eerste uitdaging bevindt zich in het plakken van de stickertjes op de spelonderdelen. Mensen met jonge kinderen zullen het herkennen, maar kleine petotters doen niets liever dan overal stickers opkleven. Als we het spel toch enigszins in een acceptabele staat wouden houden, was het zaak mijn zoon te overtuigen dat papa de stickertjes wel zou kleven. Eerste uitdaging overwonnen, let’s go!

Oma 2.png


Opgelet voor het windje!

Het spel begin je door oma aan te kleden (lees: jurk bestaande uit twee onderdelen en een bril) aan te doen en haar vast te klemmen aan de waslijn. Vervolgens kiest elke speler vier stuks wasgoed van dezelfde kleur en wordt de schakelaar op de basis van de waslijn aangezet. Het spel kan beginnen. De eerste speler (de jongste, maar uiteraard kan dat ook zelf beslist worden) gooit de dobbelsteen. Met geluk kom je op het zonnetje terecht. Dit houdt in dat je één stuk wasgoed ophangt en de beurt overgaat naar de volgende speler. Gooi je een witte wolk, dan moet je je beurt overslaan en mag je geen was ophangen. Aangezien het de bedoeling is om als eerste je was op te hangen, wil je uiteraard zo snel als mogelijk je onderdelen kwijt geraken. Dat wordt echter pas moeilijker wanneer je de dobbelsteen gooit en op de regenwolk of tornado terecht komt. In het eerste geval moet je een stuk wasgoed terug van de lijn halen en gaat de beurt verder over naar de volgende speler. In het laatste geval begint het serieus te waaien. Door een druk op de basis van het spel (drie AA-batterijen nodig, die niet zijn inbegrepen) begint de waslijn rond te draaien. Meestal is dit een matig briesje en kan je alsnog een stuk wasgoed aan de lijn hangen. Begint de wind echter serieus de kop op te steken, dan zal oma al lachend samen met het wasgoed de lucht in worden geslingerd! De speler die oma van de waslijn heeft doen slingeren, moet vervolgens zijn eigen was terug oprapen. De andere spelers mogen hun was die reeds aan de waslijn hing terug ophangen. Ik verzeker het je: pret alom met een kind van vier! Het concept ‘winnen’ zat er duidelijk nog niet echt in, want hij hoopte steeds de tornado te gooien om een kans te hebben oma van de waslijn te katapulteren. Ach, als je koter zich maar een tijdje zoet kan houden en een lachend gezichtje je dag kan kleuren.

Het ideale cadeau voor jonge kinderen die graag eens een gezelschapspelletje spelen!


Ik moet zeggen: Oma’s Woeste Waslijn was een schot in de roos. Zowel de vormgeving van het spel als de aanstekelijke lach van oma, zijn genoeg redenen om ermee aan de slag te gaan. Het spel is snel opgezet en makkelijk uit te leggen aan jonge kinderen. Mijn dochter van twee wou ook meespelen, maar dat leek me nog nét iets te vroeg, aangezien het spel een leeftijd voorschrijft vanaf vier jaar. Desalniettemin is het een toegankelijk spel en kan het op tien a vijftien minuutjes worden gespeeld. Fun verzekerd! Tenzij je uiteraard een driftige kleuter hebt die niet tegen zijn verlies kan!

Conclusie

Oma’s Woeste Waslijn was een schot in de roos! Door de leuke vormgeving, maar vooral de aanstekelijke lach van oma, is het een aantrekkelijk spel dat regelmatig op tafel zal komen. De spelregels zijn simpel en het spel is snel opgezet en gespeeld. Ideaal om een kleuter met beperkte aandachtsspanne toch voldoende gefocust te houden. Het ideale cadeau voor jonge kinderen die graag eens een gezelschapspelletje spelen!

Pro

  • Aantrekkelijke vormgeving
  • Oma's aanstekelijke lach
  • Simpel uit te leggen en snel te spelen
  • Duidelijke handleiding

Con

  • De jurk van oma klikt niet steeds goed in elkaar
  • De waslijn is soms moeilijk uit de basis te klikken om terug op te bergen
8.5

Over

Designer

Megableu

Aantal spelers

2 - 4

Tijdsduur

10 - 15 minuten
 
Terug
Bovenaan