Bordspelreview: OK Boomer

Ik ben niet de persoon binnen onze redactie waaraan je zou denken wanneer er bordspellen op de mat vallen. Wanneer de handleiding meer dan een bladzijde inneemt roep ik dan ook al snel UNO! Het wordt dan ook een hele andere zaak wanneer er spelletjes de revue passeren die door de serieuze bordspelers onder ons gezien worden als eerder simpel qua opzet. Eenvoudige kaartspelletjes die je binnen een minuutje of twee uitgelegd krijgt? Ideaal voor Killjoy. Na Baby Boomer Bingo trekt deze Elder Millennial dan ook wederom tijd uit voor een spelletje dat speelt met de generatiekloof. Tijd voor Ok Boomer!

Dat Boomers en jongere generaties nogal wat vooroordelen hebben over elkaar is een feit. Het is de erfenis van de Boomers dat de pensioenleeftijd blijft opgetrokken worden voor de jongere generaties en sinds het afschaffen van de legerdienst is de discipline bij de jeugd volledig weg. Er vliegen al eens wat clichés door de lucht wanneer er langs de generatiekloof gediscussieerd wordt. Vroeger was alles beter of nog steeds met je ouderwetse kop in het verleden blijven zitten, daar komen de argumenten vaak op neer. Om al dat gehakketak wat te temperen is er nu een ludieke manier om uit te maken wie er het meeste gelijk heeft, een simpel kaartspelletje.

ok boomer 3.jpg


Tussendoortje

Ok Boomer! heeft de diepgang van een plasje water, wat het ietwat van een dubbelzijdig zwaard maakt. Het is het soort spel dat iedereen vlotjes kan meespelen, zelfs tante Clara wiens laatste spelletje een potje Rummikub was toen John Lennon nog leefde. Daar tegenover staat uiteraard dat het vooral iets is om even een klein half uurtje tussendoor te spelen, tussen het diner en het dessert in op Kerstavond, het heeft echt niet de draagkracht om je lang bezig te houden. Het komt gewoon neer op twee stapels kaarten met triviavragen en ontdekken wie het meeste kennis bezit over de generaties heen, meer heeft het niet om het lijf.

OK Boomer! staat garant voor leuke herinneringen en grappige momenten, maar weinig meer dan dat.


Twee stapels kaarten dus, eentje met vragen toegespitst op de voorbije decennia en eentje dat zich toespitst op oldschool zaken. Het lollige is dat retro terug een zekere hipheid aan het genereren is, zodat bij het zien van een polaroid camera het jonge volkje al snel zoals een volleerde Dicaprio aan het wijzen is. "O, maar dat ken ik, dat is voor van die foto’s die er instant uitkomen waar je mee moet wapperen." De oudere garde lijkt het op dat vlak echt wel moeilijker te hebben met vragen die refereren naar de betekenis van het woord Yolo of Game of Thrones. Op die manier kun je dus individueel of met kleine groepjes tegen elkaar spelen en zien wie het meeste weet van de andere leeftijdscategorie, de eerste die tien punten weet te scoren wint.

ok boomer.jpg


De vloek van de allesweter

Persoonlijk vond ik Ok Boomer! een amusante afleiding voor een klein half uurtje, maar ook niet meer dan dat. Ik ben altijd de eerste om te zeggen dat bordspellen niet te complex moeten worden en dat ik geen tien bladzijden van een handleiding wil instuderen voor ik me aan een spelletje waag, maar dit is dus wel erg oppervlakkig. Het is in feite een drankspelletje om met je oom en tante en neefje en nichtje te spelen op een familiefeest en je mag voor jezelf uitmaken hoe amusant dat klinkt in praktijk. Een ander pijnpuntje voor mij is dat ik dus als late dertiger netjes die spagaat maak tussen de oude knarren en de jonkies. Ik kan een Black Pink nog van een Taylor Swift onderscheiden, maar weet ook nog dat Ozzy ooit de kop van een vleermuis heeft afgebeten.

Als je vlotjes weg weet met 5G, maar kind was in de tijd van de inbelmodems, dan veeg je gewoon absoluut de vloer aan met de rest tijdens het spelen. Een speler die echt veel weet omdat hij wat tussen de generaties hangt kan het spelplezier van de rest echt vergallen. Wat uiteindelijk dan ook nog het meest amusant is aan OK Boomer! zijn de anekdotes die ontstaan tijdens het spelen ervan. Oom Luc die uitlegt hoe hij vroeger naar Duitsland reed om de eerste Betamax te kopen of de kleindochter die oma probeert uit te leggen wat Tinder is. Het is daarin dat de werkelijke pret van het spelletje schuilt, niet in OK Boomer! zelf.

Conclusie

OK Boomer! is een luchtig kaartspelletje dat drijft op trivia van diverse generaties. Het heeft weinig om het lijf en werkt het best wanneer de leeftijden zo ver mogelijk uit elkaar liggen, maar kan wel garant staan voor een luchtig half uurtje vertier en straffe verhalen op de aankomende familiefeestjes.

Pro

  • Erg makkelijk op te pikken en te spelen door iedereen
  • Zorgt zonder twijfel voor straffe verhalen en grappige situaties

Con

  • Is wel erg simpel
  • Als je tussen de generaties hangt, dan win je met gemak
6

Over

Uitgever

  1. Goliath

Designer

Joe Spisak

Aantal spelers

2-8

Tijdsduur

20 minuten
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan