Bordspelreview: Motor City (solo)

In Motor City ben je de supervisor van een fabriek tijdens de hoogdagen van de auto-industrie in Detroit. Je krijgt de leiding over de dagelijkse gang van zaken in de hele fabriek. Met je klembord in de hand en een sterk oog voor efficiëntie, word je geconfronteerd met moeilijke beslissingen over welke afdelingen aandacht en middelen krijgen. Zet je alles in op productie? Of geef je meer aandacht aan engineering om op die manier innovatie nog verder door te drukken? Je zal ook snel moeten reageren op tijdelijke stopzettingen veroorzaakt door een bemoeizieke controleur.

Motor City is een strategisch roll & write-spel dat bestaat uit twee spelersbladen, zoals we dat kennen van Fleet: The Dice Game, Three Sisters of Hadrian’s Wall. Elk blad telt meerdere gebieden. Deze gebieden worden voorgesteld door ‘sporen’ met vakjes die je afstreept naarmate je verder komt. Veel van de vakjes zijn verbonden met andere elementen in het spel, waardoor je onderweg bonussen krijgt en mogelijkheden om meer punten vrij te spelen. Het is dus weer eentje waar combo’s gezocht moeten worden om zo ver mogelijk vooruit te geraken en die scores op te drijven.

1682361179420.png

Emma loopt in de weg​

Het spel duurt acht rondes. Je speelt tegen een virtuele tegenstander, Emma genaamd. Elke oneven ronde ben je startspeler. Elke even ronde steelt Emma een dobbelsteen en streept ze bepaalde ‘vakjes’ weg zodat jij er geen gebruik meer van kan maken; vaak zijn dat punten. Aan het begin van elke ronde worden vijf gekleurde dobbelstenen (blauw, grijs, wit) gegooid op basis van de gekozen moeilijkheidsgraad. Ze worden volgens waarde en kleur op een veld op een blauwdruk met bonussen geplaatst. Grijze dobbelstenen komen bovenaan op de blauwdruk, witte in het midden en blauwe onderaan. In je beurt neem je zo’n dobbelsteen van de blauwdruk en je neemt er de bijhorende bonus mee in ontvangst. Zo’n bonus kan gaan van extra geld, een vakje vooruit op het testparcours tot het verkrijgen van nieuwe licenties. De dobbelsteen kan je op verschillende manieren gebruiken: of je gebruikt deze voor de actie (zie icoontje) van de dobbelsteen zelf, je kan deze ook gebruiken als ‘research’ (drie research geeft je een gratis actie) of je kan deze gaan upgraden om op die manier sneller vooruit te geraken (daarvoor heb je wel geld nodig). Nadat je een actie gekozen hebt, kun je de dobbelsteen nog plaatsen op een daarvoor voorzien gebied waar je nogmaals één van de vier acties kan kiezen (als die niet geblokkeerd is tenminste).

Accountant Emma loopt in je weg, zoals accountants dat horen te doen.


Kort samengevat: met één dobbelsteen doe je meteen drie dingen. Je krijgt (meestal) een bonus vanop de blauwdruk, je kiest uit een actie uitvoeren, upgraden of investeren in ‘research’ en je plaatst de dobbelsteen op je invulblaadje om nogmaals een actie uit te voeren. Er liggen vijf dobbelstenen: jij neemt er uiteindelijk twee in je beurt, Emma steelt er twee en met de vijfde (en laatste) dobbelsteen krijg je enkel nog de actie. Dan is de ronde om. Zo speel je acht rondes in totaal.

1682361241546-png.18913

De autofabriek en zijn zones

De icoontjes op de dobbelstenen verwijzen naar de vijf mogelijke acties die je kan uitvoeren. De zesde zijde van de dobbelsteen is trouwens een 'wild' en kan voor eender welke actie worden gebruikt. Zo is er de ‘speedmeter’ die je kan verhogen. Deze levert je elke ronde punten op, dus hoe sneller deze omhoog gaat, hoe hoger je punten, elke ronde. Je hebt ook een wagen-icoontje waarbij de auto getest wordt op het ‘testparcours’: de auto gaat vooruit op een parcours waar je onder andere de autobanden en shipping crates vindt; die heb je nodig om punten te krijgen in productiehubs. In je 'productiegebied' (icoontje met een moersleutel) bevinden zich namelijk hubs, grotere vakjes waarin zich materialen bevinden die je moet verzamelen en die je punten opleveren eenmaal je ze allemaal verzameld hebt.

Om aan die ‘hubs’ te geraken moet je wel een route afleggen om zo punten te scoren. Met het 'prijskaartje' als icoon spaar je geld dat je later kan uitgeven voor upgrades of om een nieuw testparcours te openen. Je hebt ook nog het gebied ‘engineering’, zes kolommen waar allerlei materialen, bonussen en geld te verdienen vallen. Ook daar zijn hubs te vinden (op het einde van de kolommen). Elke kolom wordt bediend door een engineer. Aan het begin van het spel krijg je één engineer. Je kan dus enkel aan die kolom werken, de rest van de engineers moet je vrijspelen. Er vallen echter slechts drie engineers vrij te spelen tijdens het spel. Het wordt dus kiezen aan welke kolom je bouwt en je moet dus goed bekijken wat er uit die kolom te halen valt en of je het nodig hebt voor andere gebieden.

1682361288069.png

Een ezel stoot zich geen twee keer ...

Je voelt het al, net zoals bij Fleet: The Dice Game zijn er keuzes te maken en vele vakjes aan te vinken. Je krijgt nooit alles gedaan en vaak grijpt Emma ook punten vanonder je neus weg. Alle vakjes uitleggen is onbegonnen werk, maar wat ik je wil meegeven in deze review is dat Motor City, net als zijn voorgangers, redelijk wat uitdaging biedt. Tijdens de eerste spelletjes heb je het gevoel nooit ver te zullen geraken, maar naarmate je de gebieden leert kennen en leert waar wat staat, beginnen ook de punten op te lopen. Net zoals bij Fleet: The Dice Game, waar je gaat vissen en boten nodig hebt … sluit ook hier het thema goed aan. Om wagens te bouwen heb je ingenieurs nodig, een productielijn, een testparcours, in de hubs hebben ze banden nodig … logisch allemaal. Toch?

De crowdfundingcampagne voorziet je van twee mini-uitbreidingen en mooi houten materiaal om mee te spelen. Het blijft echter een roll & write, veel materiaal is er dus niet aanwezig. Het artwork kan ermee door maar ook hier moet je het eerder functioneel bekijken. Oogstrelend is het allemaal niet, ik ben niet meteen enthousiast en dat ben ik al helemaal niet van het rulebook. Het is veelzeggend dat er, in de eerste dagen dat het spel geleverd werd, al een rulebook versie 2.0 online staat op BGG. Nee, niet fan-made, een officiële versie. Ze ontkennen echter gemaakte fouten, het rulebook is eerder opnieuw gemaakt als een betere toelichting. Maar als je een rulebook krijgt waar staat dat elke omcirkelde ‘hub’ (afgewerkt of niet) punten oplevert en in versie 2.0 staat dan wel dat het ‘actieve' hubs moeten zijn, dan vloek je wel binnensmonds. Dat is dan een regel die makkelijk zo’n zes punten wegsnoept en wie enkel de eerste versie leest, leert en speelt, zal nooit weten dat er fout gespeeld wordt. Ik herinner mij dat Fleet: The Dice Game ook een verbeterde reprint kreeg, eentje die ook echt nodig was, je zou toch verwachten dat een ezel …

Een Škoda, de auto die iedereen heeft, maar niemand wil.


Motor City speelt in zo’n 30 tot 45 minuten en er zijn gerust leuke keuzes te maken. Maar, en ja weer in vergelijking met, is de manier van punten scoren toch beperkter, er zijn te weinig alternatieven voor wanneer Emma genadeloos toeslaat. Geluk is hier van grotere invloed en de scores zullen toch bepaald worden door hoe de teerling geworpen wordt. Ook hier spreken we weer van een BYOS (beat your own score), geen win-/verliescondities, enkel een waardering in de vorm van een automodel, hoe kan het ook anders. Mijn gemiddelde score en behaald model is dan ook de Monte Carlo: the car no one wants, but everybody has. Vertaald naar hedendaagse taal, een Škoda dus. Dankzij de mini-uitbreidingen is er wat meer ruimte voor herspeelbaarheid, maar toch ook niet beduidend meer dan dat. 'The Bob's Expansion' zorgt voor een extra bord naast de blueprint, waar je wat extra's krijgt indien je aan bepaalde voorwaarden voldoet. 'The Certification Expension' geeft je keuze uit vier rechthoekige stukjes die over de certificaten gelegd kunnen worden, zo speel je ook eens naar andere doelen toe. Best geslaagd.

Conclusie

Motor City is een goeie, uitdagende roll & write en speelt fijn en vlot weg. Het kan echter niet concurreren met Fleet: The Dice Game van dezelfde designer Ben Pinchback. Als je moet kiezen, ga met zekerheid voor zijn eerste telg. Echter, als dit genre je ligt, twijfel dan niet om deze toch aan te schaffen. Het bord met de blueprint zorgt voor een 'grootser' roll & write-gevoel. Hopelijk volgen er in dit genre nog spellen die de mogelijkheden van zo'n bord verder onderzoeken. Het is zeker een fijne insteek om nog meer te halen uit een paar blaadjes papier. De mini-uitbreidingen zorgen voor herspeelbaarheid en voegen zelfs iets extra toe ... en het feit dat je ook de moeilijkheidsgraad nog verder kan aanpassen, is zeker ook een surplus. Ik verkies echter Fleet: The Dice Game. Motor City is een goeie poging die mij niet meteen weet te overtuigen maar ongetwijfeld overtuigt het vele anderen om hem wel regelmatig te spelen! Het loont de moeite om het allemaal eens goed te bekijken, zeker voor liefhebbers van dit genre.

Pro

  • Korte setup
  • Korte speelduur
  • Weinig tafelruimte nodig
  • Mini-uitbreidingen

Con

  • Weinig variabele core-mogelijkheden
  • Geluksfactor
  • Rulebook
7

Over

Uitgever

  1. 25th Century Games

Designer

Adam Hill, Ben Pinchback, Matt Riddle

Aantal spelers

1-5

Tijdsduur

45 minuten
 
Terug
Bovenaan